صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۱۷۴۹۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 17 مهر

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): نباید اجازه دهید موانع پیش پای جوانانِ فعال ایجاد شود؛ هرچه میتوانید در این خصوص تلاش کنید، من نیز هرچه بتوانم کمک خواهم کرد.(1398/7/16)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

نگاه غلطی که باید اصلاح شود

رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب و بازديد روز گذشته ايشان از نمايشگاه شرکت‌هاي دانش‌بنيان و فناوري‌هاي برتر (ايران ساخت) بار ديگر مسئله اعتماد به جوانان مؤمن انقلابي را به مثابه ضرورتي تاريخي براي پيشرفت کشور مورد توجه قرار داد. واقعيت آن است که مسئله سه‌گانه «پيشرفت»، «استقلال» و «جوانان» به يکديگر گره خورده‌اند. کشور نيازمند حرکت در مسير پيشرفت و آباداني است تا مردمان سرزمين‌مان روز به روز از زيست بهتري برخوردار باشند و رفاه فراگير شود. از سوي ديگر، اين پيشرفت آن وقت ارزشمند خواهد بود که با از دست دادن نعمت ديگري همراه نباشد! به واقع پيشرفتي ارزشمند است که استقلال و هويت ملي ما را تحت‌الشعاع قرار نداده و ما را به وادي وابستگي و دنباله‌روي از بيگانگان نکشاند؛ پيشرفتي که برخاسته از خودکفايي بوده و با قدرت ملي به دست آمده باشد! موتور چنين تحولي بدون شک با اعتماد به استعداد ايراني روشن خواهد شد و اين همه نزد جوانان مؤمن انقلابي ايران زمين جمع آمده است.
اين حرکت ساليان متمادي است که با پيروزي انقلاب اسلامي آغاز شده است و جوانان مؤمن انقلابي در طول چهار دهه گذشته در هر عرصه‌اي که وارد شده‌اند، خوش درخشيده‌اند؛ اما همچنان در بخشي از فرهنگ عمومي و تفکر مسئولان کشور مقاومت‌هايي در برابر اين حقيقت جاري وجود دارد که رهبر حکيم و فرزانه انقلاب اسلامي در بازديد روز گذشته خود به اين معضل چنين اشاره مي‌فرمايند: «يکي از گلايه‌هاي جوانان در نمايشگاه امروز اين بود که بعضاً همان محصول يا توليد آنها را دستگاه‌هاي دولتي از خارج وارد مي‌کنند که اين ناشي از فرهنگ اقتصاد نفتي است و بايد اين نگاه غلط اصلاح شود.»
اين مقاومت متعلق به خودباختگاني است که غرب را معبد آمال و آرزوهاي خود يافته و مقهور دشمن شده‌اند و انفعال و وادادگي را بر تلاش و مقاومت و استقلال و خودباوري ترجيح داده‌اند! تأسف‌آور آن است که چنين افرادي در دستگاه‌هاي اجرايي و مراکز آموزشي و رسانه‌اي و سطحي از تصميم‌گيري کلان کشور هم حضور دارند و افکار و انديشه‌هاي انحرافي و انفعالي را در جامعه تزريق مي‌کنند!
ملت و جوانان منتظرند تا مسئولان دولتی به مهم‌ترین وظیفه خود در قبال پیشرفت کشور عمل کنند و این امر به دست مسئولانی انجام خواهد شد که با همه وجود به جوانان مؤمن انقلابی اعتماد داشته و استقلال و خودکفایی کشور آرمان درونی‌شان باشد.

 

▼ گزارش روز

فروپاشی دشمنان مقاومت

«دونالد ترامپ» در داخل آمریکا در آستانه استیضاح قرار دارد و آخرین نظرسنجی‌های مراکز افکارسنجی در آمریکا نشان می‌دهد، اکثریت جامعه آمریکا از این استیضاح حمایت می‌کنند! کاخ سفید در فضای بین‌الملل نیز در برابر چین، روسیه، کره شمالی، ونزوئلا، کوبا و از همه بالاتر در مقابل محور مقاومت قافیه را باخته است! «بنیامین نتانیاهو» انتخابات پارلمان را واگذار کرد و پرونده فساد او و اطرافیانش همچنان باز است و منابع آگاه اعلام می‌کنند او پس از خروج از قدرت راهی زندان خواهد شد! «امانوئل مکرون» در فرانسه نیز اوضاع بهتری ندارد! اعتصاب‌ها و اعتراض‌ها به سیاست‌های دولت رو به افزایش است و شنبه‌ها همچنان پاریس شاهد حضور جلیقه‌زردهاست و اعتصابات حتی به پلیس این کشور هم رسیده است! مکرون در شرایط بین‌المللی هم اوضاع مساعدی ندارد و در انجام مأموریت کشاندن ایران به پای میز مذاکره با آمریکا به سختی شکست خورده و اعتبار فرانسه را بیش از پیش تضعیف کرده است. «جانسون» در انگلستان نیز هنوز از راه نرسیده، زمزمه‌های کنار گذاشتنش به گوش می‌رسد. او نیز مانند «ترزا می» که با چشمان اشک‌آلود پست نخست‌وزیری را ترک کرد، در حل مسئله برگزیت ناکام مانده است و تحت فشار شدید افکار عمومی قرار دارد. «محمدبن‌سلمان» در باتلاق یمن دست و پای بیهوده می‌زند و با گذشت هر ساعت از این جنگ بیشتر و بیشتر در باتلاق آن فرو می‌رود، طرح اصلاحات اقتصادی و اجتماعی او نیز با تردیدهای جدی روبه‌رو شده؛ در حالی که هنوز پرونده قتل فجیع خاشقجی باز است، پرونده قتل زبده‌ترین بادیگارد سلطنتی نیز که در آن از ولی‌عهد سعودی به عنوان متهم ردیف اول یاد می‌شود، باز شده است! این وضعیت جبهه‌ای است که قصد داشت با فشار حداکثری ایران را به عقب‌نشینی مجبور کند و با طرح‌ها و توطئه‌های خود به دنبال فروپاشی محور مقاومت بودند؛ اما خود در آستانه فروپاشی قرار دارد، در مقابل نگاهی به محور مقاومت از تهران تا بیروت و دمشق و... مشخص می‌کند که برخلاف خواست ائتلاف آمریکایی‌ـ سعودی‌ـ صهیونیستی این محور در حال قدرت‌یابی و انسجام بیشتر و بیشتر است.

 

▼ اخبار ویژه

رئیس‌جمهور ۱۰ تا ۱۵ درصد اختیار دارد!

«بهزاد نبوی» فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه 88 به تازگی در یک میتینگ سیاسی اظهار داشته است: وضعیت کنونی کشور را نه از چشم دولت و نه از چشم مجلس نمی‌بینم. او گفته است: رئیس‌جمهور در بهترین حالت و در صورتی که نهادهای دیگر مقابلش نایستند، ۱۰ تا ۱۵ درصد اختیار دارد و وقتی دولت و مجلس دست اصلاح‌طلبان بود،‌ در مجموع ۲۰ تا ۳۰ درصد اختیارات در دست آنها نبود. نبوی پیش از این هم در بخشی از مصاحبه خود با پایگاه «الف» گفته بود: «در کشور ما چهار نهاد هست که ۶۰ درصد ثروت ملی را در اختیار دارند؛ ستاد اجرایی فرمان امام، قرارگاه خاتم، آستان قدس و بنیاد مستضعفان، هیچ یک از اینها ارتباطی با دولت و مجلس ندارند!» به نظر می‌رسد اصلاح‌طلبان با طرح موضوعاتی از این دست به دنبال آن هستند که از زیر بار مسئولیت مشکلات و ناکامی‌های شش سال اخیر در دولت، مجلس و شورای شهر شانه خالی کنند!

بررسی‌ها نشان می‌دهد، جمهوری اسلامی ایران سناریوهای دشمن در حوزه اقتصادی برای ایجاد بی‌ثباتی اقتصادی داخلی را ناکام گذاشته، اما پیشرفت خارق‌العاده‌ای هم در اقتصاد نداشته‌ایم. یک غلبه گفتمانی‌ در داخل کشور اتفاق افتاده و گفتمان مقاومت به جای گفتمان مذاکره در افکار عمومی شکل گرفته و ترس از وقوع جنگ روند نزولی پیدا کرده است. نکته دیگر این است که احساس غرور در مردم ایران جایگزین نگرانی‌ها شده است.

 

▼ اخبار

1ـ ناتوی سعودی علیه ایران به منصه ظهور نخواهد رسید

«المانیتور» با اشاره به طرح ناتوی عربی از سوی دولت ترامپ با میدان‌داری سعودی‌ها، نوشت: پیروزی‌‌های انصارالله و پایداری ایران در برابر طوفان‌های سیاسی و اقتصادی آمریکا، پراکندگی کشورهای خلیج‌فارس در قبال گرایش‌های ایران، درگیری پنهان بین عربستان و امارات، همگی شاخص‌هایی است که از خلأ سیاسی و نظامی پیش روی ناتوی عربی حکایت دارد؛ به ویژه آنکه ترامپ خود درگیر رسوایی‌های زیادی است و احتمال برکناری او از سوی دموکرات‌ها وجود دارد. در این شرایط، رئیس‌جمهور آمریکا جایی برای داشتن دغدغه دولت‌های خلیج‌فارس ندارد و بیش از هر چیز، نگران آینده سیاسی خود در صحنه آمریکا و جهان است. سعودی‌ها باید پیش از فکر برای ایجاد ناتوی عربی که سبب افزایش بحران‌های منطقه می‌شود، به سمت صلح با ایران، سوریه و یمن حرکت کنند. ناتوی سعودی علیه ایران، در سایه پیچیدگی‌های خلیج‌فارس و تحت تأثیر شکست‌ها، هرگز به منصه ظهور نخواهد رسید.

2ـ سپاه بی‌طرف نیست، اما گرفتار جناح‌بندی‌ها نخواهد شد

«حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی» با اشاره به دیدار فرماندهان سپاه با رهبر معظم انقلاب و تجلیل ایشان از عملکرد سپاه، گفت: «ایشان با کسی تعارف ندارند، این دیدار در حقیقت خط‌دهی، راهبرد‌دهی و ابلاغ دستورات مهمی بود، ما نیز برای تحقق این مطالبات و راهبردها از همان روز وعده داده‌ایم تا با استقامت مبتنی بر بصیرت این دستورات را محقق کنیم.» وی در ادامه با بیان اینکه سپاه در سیاست بی‌طرف نیست، اما گرفتار جناح‌بندی‌ها نخواهد شد، گفت: «سپاه خود را فدایی دین می‌داند؛ سپاه آمده است تا پیام و شعار عاشورا را زنده نگه دارد.» نماینده ولی‌فقیه در سپاه با بیان اینکه این رویکرد اعلامی ناشی از نگاه بصیرانه مسئولان سپاه پاسداران به مقوله سیاست شیعی است، افزود: «مقوله‌ای که سیاست را عین دیانت می‌داند و از تأثیر اصلی آن بر حفظ دین و جامعه دینی غافل نیست.»

3ـ استفاده صلح‌آمیز از اتم پرمخاطره و پرهزینه است!

«سعید حجاریان» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه «شرق» با اشاره به دوگانه مطرح شده از سوی وی با عنوان «برجامیان‌ـ نابرجامیان» گفت: «من گفتم اتم و مشتقاتش به کار ما نمی‌آید و حتی استفاده صلح‌آمیزش برای ما پرمخاطره و پرهزینه است؛ ‌چه یک گرم، چه صد کیلو؛ چه غنای یک درصد، چه ۲۰ درصد.» گفتنی است، صنعت هسته‌ای یکی از نقاط قوت ملی و نماد قدرت علمی و فناوری ایران است. تنها در یک نمونه، غنی‌سازی ۲۰ درصد کاربردهای زیادی در حوزه پزشکی و تأمین داروی بیماران دارد. دانش هسته‌ای در حوزه انرژی و تأمین برق نیز کاربردهای فراوانی دارد؛ اما متأسفانه طیف اصلاح‌طلب در رویکردی که مصداق «خودتحقیری حاد» است، این نقطه قوت ملی را اقدامی هزینه‌زا جا می‌زنند.

4ـ آمریکایی‌ها از هم‌پیمانان خود هم حمایت نمی‌کنند!

«سیدحسن نصرالله» با اشاره به مسئله عقب‌نشینی آمریکایی‌ها از کردها‌ی سوریه، گفت: «آمریکا کُردهای سوری را به حال خود رها کردند و این سرنوشت کسانی است که به آمریکا تکیه می‌کنند.» دبیرکل حزب‌الله لبنان اعلام کرد: «تجربه نشان می‌دهد، آمریکایی‌ها از هم‌پیمانان خود حمایت نمی‌کنند و هیچ احترامی برای توافقات قائل نیستند.» وی افزود: «آیت‌الله خامنه‌ای رهبر گرانقدر بارها فرمودند که با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم؛ چرا که نمی‌توان به آمریکا اعتماد کرد. چگونه می‌توان به دشمنی که تاریخی پر از خیانت دارد، اعتماد کرد؟ کردها را در شرق فرات ببینید، آمریکا با آنها چه کرد؟» سیدحسن نصرالله تأکید کرد: «نمی‌توان به ایالات متحده اعتماد کرد، چون هر کسی را که به آن تکیه کند، خوار و ذلیل می‌کند.»

 

▼ اخبار کوتاه

یک اقتصاددان گفت: بلاتکلیفی هدف دولت در 30 سال گذشته برای خصوصی‌سازی سبب شده است این امر موفق نباشد. الآن دولت و وزارت اقتصاد اصرار دارند شرکت انفورماتیک از زیرمجموعه‌های بانک مرکزی را که تنها شرکت حاکمیتی در این زمینه است، واگذار کنند یا دولت برخی از سیلو‌های گندم را به قیمت 6 میلیارد تومان ارزیابی کرده و می‌خواهد واگذار کند. مجید شاکری افزود: وقتی از یکی از مقامات دولت پرسیدم اگر مشکل امنیتی پیدا کردید چگونه بحث امنیت غذایی مردم را فراهم می‌کنید، به راحتی گفت دوباره سیلوها را از بخش خصوصی می‌خریم.

«مسگرپور» عضو جامعه مهندسان مشاور ایران با تأکید بر اینکه تحریم‌های بانکی و نبود متولی مشخص برای صادرات همچنان بزرگ‌ترین موانع صدور خدمات فنی و مهندسی هستند، تصریح کرد: در حال حاضر، در صادرات شش یا هفت وزارتخانه مسئولیت‌هایی دارند که به صورت هماهنگ عمل نمی‌کنند. وی افزود: برای رفع این مشکل باید معاونتی با همین عنوان زیرمجموعه دفتر ریاست‌جمهوری راه‌اندازی شود که مشکلات کنونی بین وزارتخانه‌ها را حل کند و هماهنگی لازم را برای توسعه صادرات به وجود آورد.

در مرزهای زمینی به لحاظ تعداد زائر خارج شده از کشور به ترتیب مرزهای مهران، شلمچه، چزابه و خسروی قرار دارند و پس از آن مرز هوایی کشور با ۸۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته در جایگاه بعدی قرار دارد. در مجموع خروج زائر از مرزهای کشور در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۴۰۰ درصدی داشته است که رقم تأمل‌برانگیزی است. بر اساس این گزارش، صدور گذرنامه از سوی نیروی انتظامی نیز افزایش ۷۷ درصدی در مقایسه با سال گذشته داشته است.

«رأی‌الیوم» نوشت: پس از آنکه ایالات متحده نتوانست یک قدرت دریایی بین‌المللی برای تضمین امنیت دریانوردی در خلیج‌فارس و دریای عمان ایجاد کند، ایران، روسیه و چین رزمایش مشترکی را در برابر چشم‌های ناو «ابراهام لینکلن» انجام می‌دهند، تا پیام واضحی را به غرب برسانند مبنی بر اینکه پکن و مسکو، از سیاست تهران در منطقه حمایت می‌کنند.

«دیوید مالپاس» رئیس کل بانک جهانی، طی سخنانی در دانشگاه «مک‌گیل» شهر مونترال کانادا از احتمال کاهش رشد اقتصاد جهانی به زیر 2/6 درصد پیش‌بینی شده در ماه جولای خبر داد که کمترین میزان در سه سال گذشته است. وی دلیل افت رشد اقتصاد جهان را بحران خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و رکود و مشکلات تجاری در سطح اروپا عنوان کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات