صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت مخاطبین
تاریخ انتشار : ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۷:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۱۷۶۱۰

پای در راه بنه...

پایگاه بصیرت / گروه فرهنگی /حسن نوروزی

اربعین حسینی در راه است و تشنگان حرم دوست از گوشه گوشه عالم، دل از متعلقات دنیا شسته و همچون براده‌های آهن در دایره مغناطیس حسینی جذب می‌شوند و با جان و دل، خود را به قافله زوار اربعین می‌رسانند. قافله‌ای از کبوتران حرم که فوج فوج پشت سر یکدیگر راه افتاده‌اند و در سرشان تنها زیارت معشوق موج می‌زند و بس. حال در این سیل دلدادگی و گذشت و نمایش میلیونی وحدت شیعه، خوب است از آداب و آثار زیارت سید و سالار شهیدان که از زبان اهل بیت(ع) معرفی و توصیف می‌شود سخن بگوییم.

شیعیان در نگاه اول باید بدانند اربعین سیدالشهدا(ع) صرفاً سالگرد تاریخی و نمایشی نیست، بلکه هدفی فراتر از این دیدگاه باید نشانه گرفته شود و آن معرفت‌افزایی و تفکر در راه و روش اهل بیت(ع) در برخورد با جریان‌های دین‌ستیز و دین‌گریز، یادآوری مصائب و جان‌فشانی خاندان پیامبر اسلام(ص) برای تلاش و امید در زندگی فردی و اجتماعی و در نهایت هدف‌گذاری در زندگی برای عبور از سرگردانی‌ در دو راهی حق و باطل است.

حرکت و هدف‌گذاری در این مسیر همان «اوفوا بهدی اوف بعهدکم؛ به عهد خود وفا کنید تا به عهد شما وفا کنم» قرآن است؛ زیرا زمانی‌که انسان راه خود را نشانه گذاری کرد و سره را از ناسره شناخت، در پی خودسازی خود با توجه به موازین اهل بیت(ع) است و این اصلاح جهت‌دار، در پرتو زیارت ائمه معصومین(ع) شکل می‌گیرد. چرا که امام رضا(ع) می‌فرمایند: «هر امامى در گردن دوستان و شيعيانش عهدى دارد و زيارت قبورشان از مصاديق وفای به عهد و حسن ادای وظيفه محسوب مى‌شود؛ بنابراین كسى كه از روى رغبت و ميل به زيارت‌شان رود ايشان در روز قيامت شفيع او خواهند بود».

انسانی که در مسیر امامان معصوم(ع) پا می‌گذارد، دل خود را از هرچه ترس و نگرانی تهی می‌کند و خود را برای آرمان و واقعیتی عظیم و عمیق آماده می‌کند، خود را در کلام امام باقر(ع) جای می‌دهد که فرمودند: «هر قدر در زيارتت خوف بيشتر باشد، ثواب در آن به مقدار خوف و هراس تو مى‌باشد و كسى كه در زيارتش خائف و بيمناك باشد، در روزى كه مردم براى حساب پروردگار عالميان به پا مى‌خيزند حق‌تعالى او را در امان قرار داده و خوف و وحشت او را برطرف مى‌كند. همچنین با آمرزش گناهان برگشته و فرشتگان بر او سلام کرده و نبى‌اكرم(ص) به زيارتش آمده و براى او دعا مى‌فرمايند. به واسطه نعمت الهى نیز حالش دگرگون شده و فضلى كه هيچ مكروه و بدى با آن همراه نيست شاملش شده و به دنبال آن رضوان خدا نصيبش مى‌گردد.»

از سنت‌های حسنه‌ای که در جامعه کنونی ما شکل گرفته، مسئله انفاق در راه زیارت سید و سالار شهیدان است که این نشان از حرکت مردم به سمت آن آرمانی است که در طول سال‌های اخیر دشمنان اسلام و مسلمین به شدت درپی ریشه‌کن کردن آن هستند؛ آرمانی که از دل ارادت به اهل بیت (ع) و جوانه‌زنی فرهنگ آنان در میان مردم و به خصوص در میان جوانان سر بر آورده است.

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات