اقتصادی >>  بازار سرمایه >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۱۷۶۸۴

رونق تولید با سرمایه گذاری در بورس

برای ورود به بازار بورس نیاز به دریافت کد بورسی از یکی از شرکت‌های کارگزاری می‌باشد. کد بورسی شامل هشت کاراکتر می‌شود که از سه حرف اول نام فامیلی بعلاوه عدد پنج رقمی می‌شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ فریدون مغانی
در دنیای امروز بورس به عنوان یک نهاد مالی رسمی، مهمترین متولی جذب و سامان دهنده صحیح منابع مالی مورد نیاز فعالیت‌های مولد اقتصادی است و با جمع آوری نقدینگی جامعه و فراهم نمودن زمینه خرید و فروش سهام شرکت ها، باعث به حرکت درآوردن چرخ‌های صنعتی می‌شود.
هر چند این نهاد بسیار مهم و اقتصادی برای بسیاری از مردم کشورمان ناشناخته است، اما بیش از سه قرن از پیدایش آن در جهان می‌گذرد. بورس بستر بسیار مهمی در تأمین مالی و سرمایه گذاری می‌باشد و می‌توان با شناساندن این فرصت مناسب به آحاد مردم، در جهت رونق تولید کشور قدم برداشت. سرمایه گذاری در بورس مزایای بسیار زیادی به اقتصاد یک کشور دارد. از جمله:
الف) مدیریت نقدینگی:
نقدینگی فی نفسه تورم زا است و اگر مدیریت نشود چه بسا به سمت و سوی غلط هدایت شود که نمونه آن را در نوسات بازار ارز در چند ماه اخیر مشاهده کردیم. اما اگر متولیان امر بتوانند نقدینگی را به سمت سرمایه گذاری در شرکت‌های صنعتی و مولد هدایت کنند هم جلوی تورم و رکود گرفته می‌شود و هم تولید داخلی رونق پیدا می‌کند.
ب) ایجاد اشتغال و رونق تولید:
سرمایه گذاری در بورس گامی موثر در جهت افزایش اشتغال می‌باشد، چرا که شرکت‌های تولید کننده داخلی با سرمایه‌های اندک مردم پررونق شده و سرمایه کم آن‌ها تبدیل به سرمایه‌های بزرگ می‌شود و بالطبع از تعطیلی شرکت‌ها جلوگیری شده و اشتغال رونق می‌گیرد که نتیجه آن مقاوم سازی اقتصاد کشور می‌باشد.
در این نوشتار برآنیم هر چند کوتاه اطلاعاتی از سرمایه گذاری در بورس را خدمت مخاطبان ارائه دهیم. فعالیت در بورس هم اطلاعات زیاد و هم وقت مناسب می‌طلبد، اما در نوشتار حاضر بخش کوچکی از اطلاعات بورسی در اختیار مخاطبان قرار داده می‌شود و امیدواریم در یادداشت‌های بعدی مطالب تکمیل تری ارائه گردد. در ابتدای امر آشنایی با موارد زیر ضروری است:

۱- شرکت‌های کارگزاری: اشخاص حقوقی که به نمایندگی از طرف مشتریان اقدام به خرید و فروش اوراق بهادار، کالا و ارائه سایر خدمات در بازار سرمایه به مشتریان می‌نمایند. این کارگزاران برای تأسیس و فعالیت از سازمان بورس و اوراق بهادار مجوز دارند. در این شرکت‌ها افرادی خبره و باتجربه و آشنا به مسائل مالی هستند که با تسلط خود بر قوانین و مقررات، بهترین اقدام را به منظور خرید و فروش سهام برای مشتریان انجام می‌دهند.
کسانی که می‌خواهند در بورس سرمایه گذاری کنند باید توجه داشته باشند که کارگزاری‌هایی را انتخاب نمایند که مجوز لازم برای ارائه خدمات در حوزه‌های مختلف را داشته باشند چرا که برخی کارگزاری‌ها فقط در یک حوزه خاص مثلاً بورس اوراق بهادار، بورس کالا و یا بورس انرژی به ارائه خدمت مشغول هستند. لیست کارگزاری‌های بورس به همراه اطلاعات کامل آن‌ها در سایت سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است.
برای ورود به بازار بورس نیاز به دریافت کد بورسی از یکی از شرکت‌های کارگزاری می‌باشد. کد بورسی شامل هشت کاراکتر می‌شود که از سه حرف اول نام فامیلی بعلاوه عدد پنج رقمی می‌شود. کد بورسی در معاملات سهام، کارکردی شبیه شماره حساب در نقل و انتقالات بانکی را دارد. برای دریافت کد بورسی علاوه بر ثبت نام در سامانه سجام و دریافت کد سجام، لازم است شخص متقاضی حداقل یکبار به آن کارگزاری و یا نمایندگی آن در شهر‌های مختلف مراجعه حضوری داشته باشد. پس از دریافت کد بورس یا همان کد سهام، فرد می‌تواند از طریق اینترنت و یا نصب اپلیکیشن کارگزاری خود و با سرمایه اولیه صد هزار تومانی، به خرید و فروش سهام در بورس اقدام نماید.

۲- روز و ساعت انجام معاملات: معاملات سهام در روز‌های شنبه تا چهارشنبه هر هفته به جز روز‌های تعطیل عمومی، از ساعت ۹ تا ۱۲.۵۰ ظهر می‌باشد و سرمایه گذاران می‌توانند در این بازه زمانی بدون مراجعه حضوری به بورس از طریق سیستم رایانه و یا گوشی همراه دارای اینترنت، اقدام به معامله سهام نمایند.

۳- عرضه اولیه: زمانی که شرکتی برای اولین بار در بورس پذیرفته می‌شود، درصد مشخصی از سهام آن (معمولاً ۱۰ درصد) در بورس عرضه شده و توسط سرمایه گذاران خریداری می‌شود که به این عمل در اصطلاح عرضه اولیه گفته می‌شود. در این زمان است که شرکت با واگذاری درصد کمی از سهام خود به مردم وارد بورس شده و سرمایه مورد نیاز خود را از طریق بورس تأمین می‌کند.
عرضه اولیه جذابیت‌های خاص خود را دارد و، چون غالباً سودآور است و سود خوبی نصیب خریداران می‌کند، به همین دلیل معمولاً با استقبال خریداران مواجه می‌شود. در هنگام عرضه اولیه، معمولاً جو روانی مثبتی بین سرمایه گذاران وجود دارد که منجر به افزایش تقاضا برای این نوع سهام می‌شود. چرا که این نوع سهام معمولاً کمتر از ارزش ذاتی به بازار عرضه می‌شود؛ و تنها عیب آن محدودیت در تعداد سهم عرضه شده در مرحله اولیه است.
با توجه به نوسانات شدید بازار‌هایی مثل ارز، طلا و سکه، مسکن و خودرو در کشور ما و متضرر شدن عده‌ای از فعالین این بازار‌ها طی سال گذشته، استقبال از بازار بورس افزایش یافته است به طوری که امسال بورس تا کنون بیش از ۴۰۰ هزار عضو جدید را به خود پذیرفته است. بورس بهترین امکان برای سرمایه گذاری در کشور و تأمین سرمایه‌های مورد نیاز شرکت‌های تولیدی است و به مردم این امکان را فراهم می‌نماید، با حداقل دارایی (یک میلیون ریال) وارد بازار بورس شده، در آن سرمایه گذاری کند و علاوه بر کسب سود مناسب، در رونق تولید و مقاوم سازی اقتصاد کشور سهیم شود. منتهی لازم است علاقه‌مندان قبل از ورود به بورس حتماً آموزش‌های لازم را ببینند و برای فعالیت در آن از افراد مطلع و آگاه مشورت بگیرند و از ورود احساسی در این فضا جداً خودداری کنند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات