صبح صادق >>  نگاه >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۱۷۷۹۸
فرصتی فوق‌العاده برای رونق تولید

کالای ایرانی در خدمت زائران اربعین

پایگاه بصیرت / رضا زمانی

اربعین حسینی که یکی از بزر‌گ‌ترین اجتماعات جهان شناخته می‌شود، فرصت‌های بسیار شگفت‌انگیز و فوق‌العاده‌ای به وجود آورده است تا الگو و نمادی از اتحاد، برادری و دوری از هر گونه اختلاف میان ملت‌های آزاده جهان باشد. هر ساله جمعیتی بالغ بر بیش از ۲۰ میلیون زائر برای شرکت در این مراسم بزرگ راهی سرزمین‌ عراقی می‌شوند، لازم است برنامه‌ریزی درستی برای این افراد صورت پذیرد تا نهایت توفیق و سعادت را به دست آورند.

با توجه به جمعیت قابل توجه حاضر در این گردهمایی و ضرورت وجود خدمات حمل‌ونقل، خدمات مخابراتی و اینترنتی، بهداشت، مواد غذایی، اسکان و استراحت، درمان و... یکی از حوزه‌های بسیار مهم و قابل توجه در اربعین حسینی ظرفیت‌های اقتصادی موجود در این حماسه عظیم جهانی است.

اجتماع عظیم و نیازهای زائران

مهم‌ترین مسیری که زائران اربعین حسینی در آن راه‌پیمایی می‌کنند، مسیر نجف تا کربلای معلی به طول حدود ۸۰ کیلومتر است. در این مسیر موکب‌های متعددی وجود دارند تا به زائران اباعبداللّه الحسین(ع) خدمات خود را ارائه دهند. با توجه به اینکه زیرساخت‌های موجود در کشور عراق کمیت و کیفیت لازم را برای پوشش چنین حجم وسیعی از جمعیت بیش از ۲۰ میلیونی زائران ندارد؛ از این رو لازم است جمهوری اسلامی ایران از این فرصت مناسب بهره لازم و کافی را ببرد و نسبت به آماده‌سازی و تقویت موارد لازم در تأمین خدمات مورد نیاز این مسیر قدم‌های مؤثری بردارد.

باتوجه به اینکه کشورهای دیگری، همچون ترکیه، چین و... نیز به دنبال استفاده از این موقعیت هستند تا خدمات خود را در این مسیر سرازیر کرده از این فرصت بهره لازم را ببرند، پس لازم است بیش از گذشته کشورمان نیز این موقعیت را قدر بداند و با فراخوان کارخانجات، تولیدکنندگان و بنگاه‌های اقتصادی موارد لازم و مورد نیاز این حماسه عظیم را مهیا کند و افزون بر کسب توفیق خدمت به زائران آل‌اللّه(ع) در روند رشد اقتصادی و رونق تولید کشورمان نیز تلاش خود را دوچندان کنند.

تهیه ضروریات برای زائرانی که در مسیر منتهی به کربلا حرکت می‌کنند؛ از جمله گوشت، مرغ، برنج، روغن، ظروف یک‌بار مصرف، آب معدنی، دستمال کاغذی، سبزیجات و... یکی از مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت. اگر تعداد زائرانی که در مسیر پیاده‌روی اربعین وجود دارند، حدود ۲۰ میلیون زائر باشند، برای تهیه سه وعده غذایی آنان، نیاز است تا ۶۰ میلیون بشقاب، قاشق، چنگال و لیوان یک‌بار مصرف‌ـ که ۲۴۰ میلیون عدد می‌شود‌ـ تهیه شود؛ از این رو اگر کارخانه‌های ما نسبت به فقط همین یک قلم، موکب‌های مسیر اربعین را پوشش دهند، رونق خوبی در اقتصاد کشور در صنعت ظروف یک‌بار مصرف رخ خواهد داد.

کالای ایرانی در خدمت زوار حسین(ع)

با توجه به اینکه این اقلام به صورت رایگان در خدمت زوار قرار می‌گیرند، اما خیّرین بسیاری نسبت به خرید این اقلام اهتمام می‌ورزند که با توکل به خدا و همت مسئولان و مردم، این اقدام نیز می‌تواند سبب رسیدن به اهداف مورد نظر شود.

«حجت‌الاسلام والمسلمین مسعود حاج‌ابراهیمی» مسئول امور استان‌های کمیته فرهنگی ستاد اربعین می‌گوید: «موکب‌های ایرانی همه اقلام خوراکی را از داخل ایران خریداری می‌کنند یا از بازار عراق کالای ایرانی می‌خرند، اما گوشت به دلیل ارزان بودن از کشور عراق تهیه می‌شود. بنابراین هر چقدر از بازار عراق کالای ایرانی تهیه شود، به این معنا خواهد بود که به تولیدکننده ایرانی سود رسیده است.»

«حمید حسینی» دبیر اتاق مشترک ایران و عراق نیز در این‌باره می‌گوید: «تاکنون از اقتصاد اربعین غافل بودیم، اما در سال‌های اخیر به این موضوع توجه زیادی شده و امسال نمایشگاهی به‌ عنوان نمایشگاه ملزومات اربعین در کربلا برای موکب‌ها برگزار شد که شرکت‌های ایرانی زیادی در حوزه‌های گوناگون در آن شرکت کردند که به دلیل استقبال زیاد احتمالاً تمدید خواهد شد.»

باتوجه به اینکه طی تفاهماتی که وزارت کشور ایران با کشور عراق به امضا رسانده‌اند، دریافت روادید برای زائران اربعین حسینی لغو شده که این اتفاق سبب شده است در روند سفر زائران تسهیلات ویژه‌ای رخ دهد؛ این تعداد زائران از سال‌های گذشته به مراتب بیشتر بود، از این رو افزوده شدن به زائران حرم اباعبداللّه الحسین(ع) در کنار برکات معنوی بی‌نظیر، فرصت اقتصادی مناسبی را نیز برای کشور فراهم می‌کند. بنابراین هرچه در این مسیر قدم‌های جدی‌تر و باثبات‌تری را برداریم، هم به اقتصاد کشورمان و هم به اجر اخروی مردمان کشورمان یاری رسانده‌ایم.

اقداماتی که دولت و مجلس باید در این مسیر انجام دهند، بسیار مهم و تأثیرگذار است. آنها باید با تسهیل روند خدمات‌رسانی به زائران گرامی، سنگ‌اندازی‌ها و موانع موجود را برطرف و حذف کنند. با حمایت مالی و پشتیبانی از کارخانجات، شرکت‌ها، بنگاه‌ها و کارگران اقتصادی آنان را برای تأمین کالاها و خدمات مورد نیاز زائران در موکب‌های مسیر اربعین حسینی به همت و تلاش هرچه بیشتر تشویق کنند تا با این اقدامات بیش از گذشته چرخ اقتصادی این کارخانه‌ها بچرخد و کارگران آنان نیز به آینده امیدوارتر باشند. این امر در بحث رونق تولید ملی و رفاه اقتصادی کشور آثار مثبت و مفیدی دارد که اگر متبلور شود، همه کشور از آن نفع می‌برند.

مبارزه با سلاح اقتصادی آمریکا

یکی از بهترین مواردی که در اقتصاد اربعین قابل تأمل و اثرگذار است، استفاده نکردن از دلار و کنار گذاشتن آن در مبادلات اقتصادی دو کشور و مردم آنان است. می‌توان افکار عمومی را توجیه کرد که در خرید و فروش‌های خود از پول ملی دو کشور، یعنی «ریال» و «دینار» استفاده کنند و موجب شوند ارزش پول ملی کشورشان دوچندان شود و از طرفی نیز کمر مهم‌ترین سلاح اقتصادی دشمن درجه یک دو ملت، یعنی دلار آمریکا نیز شکسته شود تا بیش از این اقتصاد منطقه مهم غرب آسیا به این مورد مزاحم و بیگانه وابسته نباشد.

بنابراین امیدواریم با دوستی و برادری دو ملت و دولت ایران و عراق که بعد از مدت‌ها به وجود آمده است، روز به‎‌روز بر آن افزوده شده و موجب بیرون راندن و اخراج مزاحمان و دشمنان قسم‌خورده خود، یعنی رژیم‌های آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات