صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۱۸۱۲۶

آمریکا در مدیریت تحولات غرب آسیا شکست خورده است

دمشق، برنده نبرد کردها و ترکیه است!

بی‌بی‌سی: برنده بسیار مهم نبرد میان کردها و ترکیه، سوریه است؛ زیرا خطر خودمختاری کردها از سر دولت سوریه کنار رفت و زمین‌های حاصلخیز و میدان‌های نفتی شمال شرق سوریه در اختیار دولت اسد قرار گرفت. این امر آشتی با کشورهای عربی را در پی خواهد داشت و به همکاری و همراهی سیاسی و نظامی کردها با دولت سوریه منجر خواهد شد.

 

نفت اولویت ترامپ در سوریه است!

مجله نیویورک: اولین اولویت سیاست دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در سوریه مصادره و تصرف منابع نفتی این کشور عربی است. آنچه درباره این وضعیت پرهرج و مرج که ظاهراً بر ذهنیت و طرز تفکر ترامپ غالب شده وجود دارد، نفت بسیار گران‌بهای سوریه است. طی هفته‌های گذشته، ترامپ از طریق توئیت‌ها و بیانیه‌های علنی صریحاً اعلام کرده که حفاظت از میادین نفتی سوریه از اولویت بسیار بالایی برخوردار است. ترامپ با صراحت گفته است: «احمق‌ها می‌پرسند چرا ۲۰ سال در خاورمیانه مانده‌اید؟ خیلی راحت می‌گویم: نفت.»

حمله به آرامکو آمریکا را منزوی کرد

نیویورک تایمز: در اثر حملات پهپادی به آرامکو به سعودی‌ها و اماراتی‌ها، شوکی دو سویه وارد شد: دقت ضربه حملات انجام شده و انزواگرایی ترامپ. این باید آب سردی روی تن سعودی‌ها بوده باشد که وقتی به واشنگتن زنگ زدند تا ببینند رئیس‌جمهوری آمریکا چه پاسخی راهبردی به این یورش دارد، دریافتند ترامپ دنبال شماره همراه رئیس‌جمهوری ایران می‌گردد تا ببیند می‌شود با او کنار آمد یا نه. وقتی رفتار ترامپ را به عربی ترجمه کنیم، این می‌شود: «یادم رفت به شما بگویم که ما فقط علاقه‌مندیم به شما سلاح بفروشیم، نه اینکه از این سلاح‌ها برای دفاع از شما استفاده کنیم؛ البته فراموش نکنید که وقتی به واشنگتن آمدید، در هتل من اقامت کنید. خدمه خوبی دارد». زمان آشتی با همه همسایه‌ها فرا رسیده است. این تحول، ائتلاف خاموش اعراب سنی و اسرائیل ضد ایران را در هم شکست و موجب شد اسرائیل بیش از همیشه در برابر ایران احساس تنهایی کند.

پای پول سعودی در میان است!

پایگاه خبری العهد: فتنه‌انگیزی‌ای که «نیروهای لبنانی» به رهبری «سمیر جعجع» به صورت نوعی «کودتا» علیه رئیس‌جمهوری و دولت در لبنان راه انداختند، از سوی منابع مختلف تأمین مالی می‌شود که مهم‌ترین آنها سفارت عربستان و امارات متحده عربی در بیروت هستند. برخی مسئولان لبنانی نشانه‌هایی دریافت کرده‌اند مبنی بر اینکه عربستان مدیریت پرونده تحولات لبنان را به امارات متحده عربی تفویض کرده است. نکته دیگر حضور رئیس دانشگاه آمریکایی بیروت در میان تظاهرکنندگان است که گویی برای رهبری تکاپوی مردمی و معرفی خود به عنوان رهبر جوانان در خیابان‌ها تلاش می‌کند!

ایران تنها قدرت خاورمیانه است!

بالتیمورسان: ایران تنها قدرت خاورمیانه است که به احتمال بسیار قوی می‌تواند ثبات نسبی در منطقه برقرار کند. آمریکا چندین دهه برای این منظور تلاش کرده؛ اما شکست خورده است. شاید یک ایران قوی، چندان خوشایند نباشد؛ اما اجتناب‌ناپذیر است. از سوی دیگر، ایران در میان کشورهای منطقه، قدیمی‌ترین گرایش را به دموکراسی دارد؛ سنتی که در پادشاهی عربستان سعودی هیچ خبری از آن نیست. باید توجه داشت که «فشار حداکثری» آمریکا هرگز محقق نخواهد شد.

 

مرگ البغدادی مرگ داعش نیست؟!

رأی الیوم: طبق بیانیه‌های رسمی سابق آمریکا، «بغدادی» پیشتر چهار بار کشته شده است و شاید این پنجمین بار باشد. کشته شدن «ابراهیم عواد البکری» یا ابوبکر بغدادی در صورت تأیید، تأثیر زیادی بر داعش ندارد؛ چرا که این مرد رهبری نبود که امور سازمانش را مدیریت کند و تنها یک چهره یا نماد بود. داعش با پایان زندگی بغدادی و با این پایان خونین به آخر خط نخواهد رسید.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات