صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۷:۱۴  ، 
کد خبر : ۳۴۷۴۰۹

رادیکال‌ها علیه مصلح

تندرو‌های جناح مقابل تفکر مصلحانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی به عَمد با نادیده گرفتن یا انکار اندیشه‌های امام راحل سعی در تلقین تفکرات غیر واقعی خویش به مخاطب و نسل‌های جوان‌تر دارند.
پایگاه بصیرت / گروه سياسي/ آرمان رضائیان

https://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gifhttps://farsi.khamenei.ir/themes/fa_def/images/ver2/breadcrump.gif رادیکال در لغت، پایه و اساس، معنی شده است. در اصلاح جامعه‌شناسی و سیاسی نیز به افراد یا تفکری گفته می‌شود که خواهان دگرگونی اساسی و ریشه‌ای در جامعه یا نهاد‌های اجتماعی باشد. گاهی برای برچسب زدن به فکر، مرام، اندیشه و حرکتی جدید و انقلابی نیز از واژه‌هایی مانند رادیکالیسم، بنیادگرایی و تندرو که همگی به نوعی در یک ردیف قرار می‌گیرند نام برده می‌شود.

یکی از رهبران و اندیشمندان تاثیرگذار در جهان بدون شک امام خمینی (ره) است که برخی با اهداف کاملاً مغرضانه ایشان را رادیکال به معنی تندرو آن می‌نامند. تندرو‌های جناح مقابل تفکر مصلحانه رهبر کبیر انقلاب اسلامی به عَمد با نادیده گرفتن یا انکار اندیشه‌های امام راحل سعی در تلقین تفکرات غیر واقعی خویش به مخاطب و نسل‌های جوان‌تر دارند.

‏رادیکال‌ها و تندرو‌ها در واقع با نادیده گرفتن و عدم توجه به ویژگی‌های اندیشه‌های اصلاح‌طلبانه دینی و آوردن دو شاخۀ بنیادگرا و رادیکال آن در یک سطح با بی‌توجهی عمدی به مجموعۀ آرا و بیانات امام خمینی (ره) نظرات و اندیشه‌های ایشان را به عنوان یک مُصلح و احیاگر دین و تفکر دینی، که هم مخالف وضع موجود از تمام جهات و در نتیجه متفاوت از محافظه‌کاران و سنت‌گرایان بود را نادیده گرفته و هم به مخالفت امام (ره) با وضع موجود (در زمان مبارزات)، نظر ایشان را مبنی بر بازگشت به اصول، ارزش‌ها و الگو‌های متعالی اسلام اصیل، اولیه و ناب محمّدی (ص) بودن، آن هم با مایه‌های فلسفی، عقلی، علمی، اجتهادی و نوآورانه که خواستار دگرگونی‌های اساسی، ساختاری و انقلابی در روابط و مناسبات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و بر مبنای تفکر دینی احیا و بازسازی شده، و متفاوت از بنیادگرایان بود را نادیده گرفته و به هیچ کدام از نظرات حضرت امام نه فقط در قالب فقه، احکام مذهبی و فقهی بلکه همچنین از وضع معارف اسلامی که در آن فلسفه، کلام، عرفان و تفسیر هم وجود دارند، توجهی نمی‌کنند؛ و به گونه‌ای دلخواه نظرات امام خمینی (ره)، را تفسیر می‌کنند که انگار نه انگار که ایشان نظراتشان در صدد برخورد، حل و رفع و پاسخگویی به نیاز‌های زمان و مکان و بحران‌های سه‌گانه، هویت، مشروعیت و توزیع در داخل و چالش با غرب جدید بوده است.

همچنین انکار واقعیت‌هایی مانند اینکه سیاست، حکومت، امامت و ولایت رهبر کبیر انقلاب، هم بر مبنای فقه و معارف اسلامی و هم توأم با بهره‌گیری از یافته‌های دانش و کارشناسی و علوم جدید در موارد مربوطه بوده تلاش می‌کنند تا با هر ترفندی اندیشه‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی را افراط‌گرایانه نشان دهند؛ و این در حالی است که در واقع تفکرات ایشان با جهل، جمود، تحجّر و قشری‌گری، ارتجاع و کهنه‌رستی و تنگ‌نظری و سطحی‌نگری به شدت مخالف و طرفدار عقل و آزاداندیشی بودند.

همچنین امام خمینی (ره)، بر عدالت و معنویت، علم و استدلال، اجتهاد، نوآوری، وحدت، همبستگی ملی و اسلامی و با جامعیت و اعتدال فراوان، نظرات مستدل و جامعی دارند. امام (ره)، با تسلط بر اتفاقات مکتب و مرامی‌های انقلابی معاصر نظیر سیدجمال‌الدین اسدآبادی تجربیات متعددی را در کوله‌بار اندیشه‌های خویش داشتند و هم با تأسیس نظامی نوین و جمع زدن میان سنت و تجدد از موضع دین درصدد ارائه راه و روش و الگویی نو و مستقل، ملی، اسلامی و انسانی از نوسازی و توسعه، در ابعاد مختلف فکری، فرهنگی، اقتصادی - اجتماعی و سیاسی بودند.

تندرو‌ها و افراط‌گرایان در حالی برای به انحراف کشیدن افکار مردم ایران و جهان سعی در معرفی کردن اندیشه‌های امام خمینی (ره)، دارند که ایشان به‌ویژه در زمینه روابط خارجی و سیاست بین‌الملل اندیشه‌ای کاملا مصلحانه داشته و با تاسی از اسلام ناب محمدی (ص)، نظراتشان را بیان کرده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات