صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۱۸۵۶۷

تابلوی سیاسی 4آذر 1398

مدیریت: صفر -فرمان امام برای شروع جنگ نرم و غفلت ما - ضرورت ابهام زدایی از فهرست یارانه بنزینی - اصلاح‌‌طلبان محافظه‌كار - آمریکا، عامل بی‌ثباتی جهان - اصلاح طلبان صادقانه از مردم عذرخواهی کنند

تابلوی سیاسی 4آذر 1398 - pdf

تابلوی سیاسی 4آذر 1398 - word

 

مدیریت: صفر
کیهان:
روزنامه همشهری میزان خسارت به شبکه بانکی کشور را حدود1000 میلیارد تومان تخمین زده است. بله 1000 میلیارد تومان خسارت به خاطر اجرای بسیار بدِ یک طرح لازم و ضروری این فقط خسارت‌های تقریبی به بانک‌ها بود!
به این رقم اضافه کنید؛ نزدیک به 1000 میلیارد تومان بابت تعطیلی فروش اینترنتی، 300 میلیارد تومان خسارت به اتوبوس‌های اصفهان، 200 میلیارد تومان خسارت به فروشگاه‌های زنجیره ای، 100 میلیارد تومان به جایگاه‌های سوخت، 100 میلیارد تومان به آمبولانس‌ها و مراکز درمانی و... اینها نیز مربوط به برآوردهای «تقریبی» همان دو سه روز نخست آشوب‌های بنزینی است. خسارت‌های جانی، سیاسی، روانی و...بماند! همه این خسارت‌ها یک حاصل «سوء مدیریت» است!
هزینه واردات حاصل از حذف کارت سوخت حدود 2 میلیارد دلار در سال برآورد شده است.(خبرگزاری دانشجو اردیبهشت 98) به این رقم نجومی خسارت 36 هزار و 500 میلیارد تومانی(حدود 4 میلیارد دلار) قاچاق بنزینِ حاصل از حذف کارت سوخت در یک سال را هم اضافه کنید و حاصل جمع را بگذارید کنار آن 20 میلیارد تومان هزینه نگهداری سامانه هوشمند سوخت در سال!
فرمان امام برای شروع جنگ نرم و غفلت ما
جوان:
آن سفر کرده سه ماه پس از پایان جنگ سخت و نظامی، فرمانی را برای جنگ آینده صادر کرده است که فرماندهان، روش مبارزه و اهداف آن کاملاً متفاوت خواهد بود؛ فرمانی که از سلاح نظامی در آن خبری نیست. امام بسیج جدیدی را ترسیم می‌کند که بلافاصله باید وارد جنگ دیگری شود. اینکه چرا حضرت امام در دوم آذر ۱۳۶۷ فرمان جنگ نرم را صادر کردند به این دلیل بود که مدل مفهومی او از روابط بین‌الملل و سنت‌های ثابت الهی از این مدل الهام می‌گرفت که: «جنگ ما جنگ حق و باطل بود، این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد» پس اکنون که از جنگ هشت ساله و تجزیه‌طلبی دوساله - قبل از آن- بیرون آمده‌ایم ما را ر‌ها نخواهند کرد: «چه بخواهیم و چه نخواهیم استکبار و صهیونیست‌ها در تعقیب‌مان خواهند بود تا حیثیت مکتبی‌مان را لکه‌دار نمایند.» بدین طریق امام می‌دانست که «تا کفر و شرک هست مبارزه هست و تا مبارزه هست ما هستیم»؛ بنابراین ۳۱ سال پیش در افق شهودی خویش دریافته بود که ما به‌زودی وارد جنگ دیگری خواهیم شد که سلاح آن «شبهه»، «افتخارزدایی از نظام»، «رقابت رفاه و مبارزه» و سبک آن «فتنه» است. اردیبهشت امسال که پس از سرنگونی پهپاد امریکا و تنش‌های حداکثری، به جنگ نظامی وارد نشدیم، نشان داد که امام در سال ۶۷ امروز را به‌درستی می‌دیده‌اند که جنگ آینده جنگ بدون اسلحه و سلاح فیزیکی است. به همین دلیل سه‌ماه پس از پایان جنگ، قالب‌های سازمانی بسیج را از گردان و لشکر و کلاشینکف و خمپاره به سمت جنگ اعتقادی-فکری برد و فرماندهان این جنگ را از پادگان‌ها به حوزه علمیه و دانشگاه منتقل کرد که «امروز یکی از ضروری‌ترین تشکل‌ها بسیج دانشجو و طلبه است» و چهار مأموریت غیرنظامی –جنگ نرم-را برای آنان تعریف کرد: ۱- حل مسائل اعتقادی بسیجیان به عهده این دو پایگاه بزرگ علمی است ۲- ترسیم چارچوب‌های اسلام ناب محمدی برعهده این دو است ۳- پاسداری از اصل تغییرناپذیر نه شرقی و نه غربی به عهده نخبگان این مراکز است ۴- با همه وجود در مراکزشان از اسلام و انقلاب دفاع نمایند.
ضرورت ابهام زدایی از فهرست یارانه بنزینی
خراسان:
معیارها و ملاک هایی که دولت برای مشخص شدن افراد مشمول فهرست یارانه اعلام کرده، کلی است و امکان راستی آزمایی آن برای افراد وجود ندارد. صد البته که تعیین ملاکی مشخص برای همه افراد جامعه میسر نیست، چرا که به عنوان مثال تعیین یک سطح درآمد مشخص برای مناطق مختلف امکان پذیر نیست، اگرچه می توان به تناسب مناطق محروم یا برخوردار و اقامت در روستا یا شهرهای کوچک یا شهرهای بزرگ، سطوح درآمدی متفاوت تعریف کرد. درباره سایر دارایی ها و املاک نیز، می توان بهره مندی از دارایی مشخص، به عنوان مثال نوع خودرو یا داشتن منزل در سطح محله یا متراژ مشخصی را ملاک قرار داد. نکته مهم در این باره، تعیین سطحی برای تراکنش های بانکی و هزینه کرد خانوارهاست که سطح برخورداری خانوار را نشان می دهد. همه این موارد و تاکیدی که دولت بر دسترسی به بیش از 40 بانک اطلاعاتی دارد مشخص می کند که واقعا دولت امکان اطلاع از وضعیت اقتصادی خانوارها را دارد و بر این اساس می تواند خانوارهای مشمول یارانه بنزینی را شناسایی کند. علاوه بر روشن شدن دقیق ملاک های شناسایی مشمولان، شفاف سازی درباره تعداد مشمولان ضروری است. اطلاعات به دست آمده و میزان انتقادها به واریز نشدن یارانه بنزینی در حدی است که علامت تردیدی در قبال واریز یارانه به حساب 18 میلیون خانوار (معادل 60 میلیون نفر) وجود دارد. به نظر می رسد فارغ از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ناظر بیرونی از جمله خارج از قوه مجریه بر این فرایند نظارت داشته باشد. به ویژه در شرایطی که رئیس قوه قضاییه، سازمان بازرسی را به نظارت بر روند اجرای این طرح و واریز یارانه ها مامور کرده، لازم است که این سازمان و دیوان محاسبات به عنوان بازوی نظارتی مجلس، بر این که یارانه به حساب 18 میلیون خانوار واریز شده است، نظارت داشته باشند. حتی می توان این پیشنهاد را به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه کرد که خبرنگاران را از نزدیک و به صورت میدانی به آن بخش از وزارتخانه که متولی شناسایی مشمولان است، دعوت کند و با نشان دادن فرایند ریز کار و فهرست تدوین شده، در این زمینه شفاف سازی و اعتماد آفرینی کند.
اصلاح‌‌طلبان محافظه‌كار
صبح نو:
اصلاح‌طلبان هنوز نتوانسته‌اند بر ساختارهای موجود خود غلبه کنند؛ ندایی تازه سر دهند و خونی تازه به بدن رنجور خود وارد کنند. طیف جوان اصلاح‌طلب که نزدیک به اتحاد ملت محسوب می‌شود با طرح «سرا» به میدان آمد تا بن‌بست موجود را رفع کند که در نهایت نتوانست اجماع اصلاح‌طلبان را پشت سر این طرح بیاورد. در واقع ساختارهای موجود به ایده جدید غلبه کرد تا اصلاح‌طلبان نتوانند بدنه خود را در تصمیم‌گیری‌ها مداخله دهند؛ از این رو امکان جداسازی اصلاح‌طلبی از اعتدال‌گرایی برای آن‌ها ایجاد نخواهد شد. طیف رادیکال به‌دنبال جداسازی از دولت در انتخابات آینده مجلس بود اما ساختارها همچنان به اتحاد با دولت معتقد هستند. با این حال اما چالش اصلاح‌طلبان محافظه‌‌کار با بدنه اصلاح‌طلبی برای مشروعیت و بدنه جامعه برای مقبولیت ادامه خواهد داشت. محافظه‌کاری اصلاح‌طلبان نه امکان آشتی با بدنه حامی را فراهم می‌آورد و نه موجب اقبال جامعه به این گروه خواهد شد. در واقع اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس امکان مانور چندانی در سطح نیروهای اجتماعی نخواهند داشت و تنها می‌توانند در سطح سیاسی بازی کنند. این‌ها در شرایطی است که در پی بحران بنزین سرمایه اجتماعی دولت به شدت پایین آمده و طبیعتاً اصلاح‌طلبان هم از این شرایط لطمه خواهند دید. در نهایت اما اصلاح‌طلبی در انتخابات مجلس بیشتر به‌دنبال حفظ وضع موجود است و خلاقیت چندانی برای عبور از بحران‌ها از خود بروز نداده است. اصلاح‌طلبان صادقانه از مردم عذرخواهی کنند
آمریکا، عامل بی‌ثباتی جهان
جمهوری اسلامی:
وانگ ‌‌یی وزیر خارجه چین، دولت آمریکا را بزرگترین عامل و منبع بی‌ثباتی در جهان معرفی کرد و خاطرنشان گفت واشنگتن از ابزارهای دولتی برای تخریب و تضعیف منافع سایر کشورها سوءاستفاده می‌کند. اگرچه وزیر خارجه چین، عمدتاً به تضاد و تعارض منافع چین و آمریکا و مشخصاً به جنگ اقتصادی – تجاری طرفین و ناآرامی‌های هنگ‌کنگ اشاره داشت ولی نقش بی‌ثبات‌کننده آمریکا فقط به چین محدود نمی‌شود. نقش تخریب‌گر آمریکا در صحنه جهانی به‌قدری تشدید یافته که حتی سیاستمداران و نظامیان آمریکائی و طیف وسیعی از متحدین واشنگتن را نگران کرده و به اعتراض وا داشته است.
سیاست‌های تهاجمی و مداخله‌جویانه آمریکا در خاورمیانه اگرچه تازگی ندارد ولی در دوره ترامپ ابعادی شگفت‌انگیز به خود گرفته و علیرغم ادعای ترامپ در مورد خروج آمریکا از سوریه، کاروان نظامی جدیدی ظرف روزهای گذشته از عراق وارد سوریه شده و برای اشغال مناطق نفت‌خیز و تاسیسات نفتی سوریه خیز برداشته‌اند. این نکته از آن جهت اهمیت دارد که ترامپ با ژست اقدام برای خروج از سوریه، به نفت و منابع نفتی سوریه عشق می‌ورزد و کاملاً وقیحانه می‌گوید از بوی نفت خوشش می‌آید! در واقع ترامپ عملاً برای غارت ثروت‌های نفتی سوریه سرگرم است و هشدار داده هرگونه تلاش ازسوی سایر طرف‌ها برای تسلط بر منابع نفتی شرق فرات به‌شدت واکنش نشان خواهد داد. این تهدید ترامپ اگرچه مخاطب خاصی را هدف نگرفته ولی ظاهراً روسیه و ارتش سوریه را مدنظر قرار داده، چرا که روسیه بارها زنجیره تریلرهای حامل نفت سوریه با مقصد ترکیه را که توسط داعش غارت می‌شدند، بمباران کرد.
بعلاوه نماینده کره‌ شمالی در سازمان ملل هم عملکرد آمریکا در قبال مواضع رهبر کره را خیانت‌بار نامید و ضمن انعکاس مراتب خشم و نارضایتی کره‌ شمالی نسبت به آمریکا تصریح کرد از آمریکا چیزی جز خیانت ندیده‌ایم و دیگر اجازه ادامه وضعیت نابرابر کنونی را نخواهیم داد. در همین حال، مردم و دولت عراق سفر غیرقانونی مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا به اربیل عراق را محکوم کرده‌اند و آن را نشانه آشکاری از دخالت واشنگتن در امور داخلی عراق می‌دانند که بدون هماهنگی با دولت مرکزی بغداد، به اربیل رفته است. نقش مخرب آمریکا در سوریه، عراق، لیبی، لبنان و خلیج‌فارس به‌قدری با منافع ملت‌ها در تضاد و تعارض است که آمریکا را عملاً به یک عامل فعال مایشاء در این منطقه تبدیل کرده که حتی با مخالفت، اعتراض و مقابله ملت‌ها و دولت‌های مرتبط هم کاملاً بی‌اعتنا هستند.
اصلاح طلبان صادقانه از مردم عذرخواهی کنند
فارس:
حوادث ناشی از اجرای طرح مصرف بنزین از دو بُعد قابل توجه است:
۱- از بُعد امنیتی: جریان استکبار، ضدانقلاب بعد از شکست سخت در ایران در سال 98 به دنبال انتقال بودند، نیروهای خود را آموزش و سازماندهی کرده بودند، مترصد یک فرصت بودند، از این حادثه سوءاستفاده کرده و دست به اغتشاش زدند و به صورت گسترده در رسانه‌ها و فضای مجازی از این اغتشاشات و نوع رفتار وحشیانه اینها حمایت کردند و تشویق به استمرار آن کردند.
۲- بُعد دوم: اعتراض مردم از مخفی بودن اعلام طرح و نگرانی از افزایش قیمت بنزین و به تبع آن سایر کالا، طبیعی است مردم به علت سیاست‌های ارزی، بیکاری، گرانی، تورم تحت فشار اقتصادی هستند و اگر بنزین هم بار بر این فشار شود نگرانی آنها دو چندان شده و معترض خواهند بود. راه‌حل این است که دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی، انتظامی و قضایی عناصر اصلی آشوب‌ها را شناسایی و به اشد مجازات برسانند و حرکات دشمن و ضدانقلاب را رصد کنند تا از تکرار حوادث جلوگیری شود.
دولتمردان هم اعتماد مردم را با عمل به وعده‌ها جلب کنند، اطلاع‌رسانی کنند، از افزایش قیمت‌ها جلوگیری کنند، با متخلفین برخورد قاطع نمایند. متأسفانه در این اثنی جریان اصلاحات به جای پذیرش اشکالات عملکرد اقتصادی خود و همفکران در دولت، علت اصلی را اشکال در رابطه حاکمیت با مردم ذکر کرده‌اند، واقعیت این است رابطه مردم و دولت باید ترمیم شود. دولت است که با عملکرد ضعیف اعتماد مردم را از دست داده است، مردم نسبت به روش اجرای دولت نقد دارند، بهتر است آقایان به جای فرافکنی، صادقانه از مردم عذرخواهی کنند و عملکرد خود را در دولت اصلاح کنند
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات