صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۱۸۶۳۶

تابلوی سیاسی 9 آذر 1398

بسم‌الله! یک‌یا حسین دیگر - عراق و بازیگران بحران این کشور - روشنفکران قدرت، پاشنه آشیل امنیت - مسئول مردم را دریابید - آقای رئیس جمهور ما به شدت نگرانیم - اعلان جنگ فرانسوی‌‌ها به ایران! - نزاع تمدنی

تابلوی سیاسی 9 آذر 1398- word

تابلوی سیاسی 9 آذر 1398- pdf

 

بسم‌الله! یک‌یا حسین دیگر
کیهان:
دیروز یکی از معترضان در میدان تحریر بغداد فریاد برآورد که «چرا به کنسولگری سعودی حمله نمی‌کنید؟! آل‌سعود ۵ هزار تکفیری را به عراق فرستاد و عراقی‌ها را قتل عام کردند ولی ایرانی‌ها برای دفاع از عراق شهید دادند و خونشان با خون ما آمیخته شد» فریاد قیس قریشی، آشوبگران نقابدار را به شدت آشفته کرد و شاید هم تاکنون او را به شهادت رسانده باشند. دیروز حضرت آیت‌الله سیستانی در بیانیه‌ای که توسط حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد صافی امام جمعه کربلا در نماز جمعه این شهر قرائت شد، از مردم خواست که صف خود را از آشوبگران جدا کنند که امید است این درخواست به معنای برخورد قاطع با اراذل اجاره‌ای باشد.
شواهد موجود و برخی گزارش‌های موثق حکایت از آن دارند که تا کنون، نیروهای مومن و انقلابی و جان برکف عراق نگران آمیختگی شماری از مردم عادی با آشوبگران بوده‌اند، مردمی که انتظارات قابل قبولی داشته‌اند و مدارای حشدالشعبی در برخورد با آشوبگران اجاره‌ای از بیم آن بوده است که مبادا مردم عادی در جریان این برخورد آسیب ببینند ولی اکنون که با تدبیر مرجعیت بزرگوار، صف آنان از صف آشوبگران مزدور و اجاره‌ای جدا شده است از نیروهای مومن و انقلابی عراق که در قلع و قمع تکفیری‌های داعش حماسه‌ای ماندگار آفریده و نام مقدس حشد‌الشعبی را بر تارک جبهه مقاومت ثبت کرده‌اند، انتظار می‌رود در نجات عراق اسلامی از چنگ دشمنان خونریز و غارتگر آن حتی لحظه‌ای را هم از دست ندهند.
عراق و بازیگران بحران این کشور
آرمان:
عراق وارد يک مرحله فرسايشي شده که در حقيقت ممکن است ماه‌ها طول بکشد و دولت نتواند اين وضع را کنترل کند و به همين دليل عراق وارد يک مرحله و پروسه خطرناکي شده که آمريکا با کمک دلارهاي نفتي عربستان و امارات درصدد هستند که شرايطي فراهم کنند که مشابه شرايط سودان باشد. يعني شرايطي که در سودان به‌وجود آمد و از دل تظاهرات يکسري ژنرال نظامي برخاستند و قدرت را در دست گرفتند، اکنون در عراق همين سناريو را در حال رقم زدن هستند. اما از آنجا که مراکز سياسي و کنسولگري‌هاي ايران در عراق، نماد روابط ايران و عراق است فلذا پيام بسيار مهمي دارد و آن اينکه اغتشاشگران از همکاري‌هاي رو به رشد ايران و عراق ناراضي هستند. فلذا به نظر مي‌رسد که اين حملات براي برهم زدن روابط ايران و عراق و تحت تاثير قرار دادن روابط اقتصادي دو کشور است؛ ضمن اينکه اين اتفاقات همچنان ادامه خواهد يافت و ساير مراکز مربوط به ايران را هم مورد حمله قرار خواهند داد. در طول تظاهرات دو ماه گذشته مردم عراق، هيچ‌گاه شاهد نبوديم که به کنسولگري و يا سفارت يک کشور خارجي حمله شود و تنها به کنسولگري‌هاي ايران حمله کردند. به نظر مي‌رسد عربستان پشت عوامل حزب بعث است که در صفوف تظاهرکنندگان رخنه کرده‌اند و اعمال جنايتکارانه را انجام مي‌دهند و به همين دليل اغتشاشگران ترکيبي از وابستگان حزب بعث و شيعيان و وابستگان به سفارت آمريکا و عربستان هستند که از عربستان پول دريافت مي‌کنند تا منافع ايران را تحت تاثير قرار دهند.
روشنفکران قدرت، پاشنه آشیل امنیت
جوان:
آن لیست ۷۷ نفره ناهمگون است و از چهره‌های بدنام تا خنثی را در خود دارد. طیف‌های فکری آن هم از حیث فکری-تاریخی ناهمگون هستند، اما وجه مشترک همه‌شان روشنفکری یا درآوردن ادای روشنفکری است و حتی معاون فعلی رئیس‌جمهور به جای تدبیر در درون قدرت، ترجیح می‌دهد علیه حاکمیتی که عضو آن است بیانیه صادر کند. برای دوری از انتزاع و درک عینی صحنه می‌توان درک روشنفکران از پدیده‌ها را این‌گونه توصیف کرد. روشنفکر در هر منازعه‌ای، بر سر هر چیزی و هر پدیده‌ای که یک طرف آن حاکمیت است، حاکمیت را مقصر می‌داند و دیگر هیچ.
روشنفکر آموزش خشونت را در تلویزیون وابسته به سعودی و دیگران می‌بیند، اما سکوت می‌کند، از همان رسانه پول می‌گیرد تا عملیات براندازی غرب در ایران را از آن تریبون برای هموطنان خود توجیه کند. روشنفکر کسی است که نه بوم خود را می‌پذیرد و نه آورده‌ای برای ملت خود به ارمغان می‌آورد، اما در هر صورت طلبکار و خود را منجی می‌داند. آن ۷۷ نفر ممکن است وابستگی فکری داشته باشند، اما اکثراً وابستگی تشکیلاتی به دشمن ندارند. از نظام دینی عبور کرده‌اند، اما ممکن است بیشتر آنان خائن به معنای حقوقی آن نباشند. آنان گرفتار روشنفکری هستند. بین سیاست‌ورزی و روشنفکری گرفتار آمده‌اند. هم می‌خواهند پرچمدار مطالبات اجتماعی و محل رجوع باشند و هم در غرب به عنوان طرفداران حقوق بشر و دموکراسی دیده شوند و هم فشار می‌آورند که بخشی از قدرت باشند. این دوگانگی همانند یک بیماری دوقطبی آنان را در خود فرو برده است که حتی قدرت درک شرایط، زمان، مکان و حواشی پدیده‌ها را هم ندارند. حتی اگر وزیر اطلاعات دولت روحانی برای آنان جلسه توجیهی بگذارد، هرگز نخواهند پذیرفت که در بیش از ۱۰ شهر در حوادث اخیر جنگ شهری مسلحانه بوده است. روشنفکر خود را پاسخ‌خواه می‌داند و اصحاب قدرت قاعدتاً باید پاسخگو باشند. هرکسی بخواهد از پاسخگویی درباره عملکرد خود در دوران قدرت فرار کند نزدیک‌ترین مسیر را پریدن روی کرسی روشنفکری می‌داند. به همین دلیل رئیس‌جمهور روحانی ما (آخوند) یک روز حکومت دینی را فاقد صلاحیت برای به بهشت بردن مردم (فرهنگ) می‌داند و یک روز دیگر -که یادش رفته است روشنفکر است- با یادآوری دوربین آشوبگران را تهدید می‌کند.
مسئول مردم را دریابید
جمهوری اسلامی:
گران شدن کالاها و خدمات نیز، که از عوارض منفی افزایش قیمت بنزین است، مزید بر علت شده و نادرستی نظر کارشناسان و صحت‌ نظر مردم را به اثبات رسانده است. از همان اول مشخص و معلوم بود که امکان جلوگیری از گران شدن کالاها و خدمات که بعد از افزایش قیمت بنزین عارض خواهد شد وجود ندارد. مردم می‌خواهند به وعده‌های مسئولین در این زمینه اعتماد کنند ولی تجربه نشان داده است که دستگاه‌های نظارتی کشور از عهده مقابله با گرانی برنمی‌آیند و شاید اصولاً اراده‌ای برای چنین مقابله‌ای وجود نداشته باشد.
این، درست است که صف مردم از صف اغتشاشگران جداست. اینهم درست است که راه‌پیمائی مردم نقش اول و اصلی را در مقابله با توطئه و اغتشاش ایفا کرد. در کنار این واقعیت‌ها، باید حضرات مسئولان، این واقعیت را هم بپذیرند که مردم از تصمیم بنزینیشان متضرر شده‌اند و عوارض منفی این تصمیم نادرست و پیوست‌های نادرست‌تر آن، به‌تدریج بر نارضایتی‌ مردم خواهد افزود. به جمله بسیار مهم امام خمینی برگردیم که فرمودند: «قدرت ایمان شما را نگهداشته است و پشتوانه ملت. این پشتوانه را باید حفظش بکنید. اگر این پشتوانه خدای نخواسته یک وقتی از دست برود، همه‌ی ما از بین خواهیم رفت.»
آقای رئیس جمهور ما به شدت نگرانیم
خراسان:
جناب آقای روحانی، برگشتن به عقب را برای شرایط امروز جامعه اولویت نمی دانم اما یک واقعیت عینی و رو به جلو در جامعه وجود دارد که من را مجبور کرد قلم به انتقاد بگشایم و آن نگرانی از وضعیت گرانی های شروع شده پیش رو است. جناب آقای روحانی از شما استدعا می کنیم که از مسئولان دفتر خود بخواهید، دراین چندماه باقی مانده تا پایان دوره ریاست جمهوری برای شما برنامه ثابتی در نظر بگیرند تا از اتاق های دربسته خارج شوید و به میان مردم بروید. بر این باورم اگر این اتفاق بیفتد دیگر امکان ندارد شما چندین ساعت پس از مردم از افزایش قیمت بنزین مطلع شوید. اگر جناب عالی سری به میان مردم بزنید، نگرانی مردم را از آینده سفره های کوچک شده شان لمس می کنید و در نتیجه اجازه نمی دهید مسئولان مربوط مانند وزارت صمت و تعزیرات و مرکز تنظیم بازار، روزهای عادی را سپری کنند و همچنین تا زمانی که احساس اقناع شدن مردم را مشاهده نکنید، آرام نخواهید نشست.
جناب آقای رئیس جمهور، ما به شدت نگرانیم که گرانی هایی که در برخی اقلام آغاز شده است، افسار بگسلند و در آن صورت دیگر نمی توان با هیچ مبارزه یا توزیع کالایی با آن مقابله کرد. ما به شدت نگرانیم که حمایت میلیونی مردم از امنیت کشورشان، باعث برداشت نادرست دولتمردان در رضایت آن ها از شرایط تلقی شود. ما به شدت نگرانیم که درددل های مردمی که به دلیل سوءاستفاده دشمن در کلید زدن آشوب و ناامنی، نمی توانند اعتراض شان را فریاد بزنند، شنیده نشود و در نتیجه دولتمردان مسیری پرخطا را مانند گذشته طی کنند. آقای روحانی، بر این باورم که اصلی ترین مشکل که مقدمه بسیاری از مشکلات فعلی است، همین فرسنگ ها فاصله میان مردم و برخی مسئولان و بسنده کردن به نظرسنجی های از پشت شیشه خودرو است بنابراین از شما خاضعانه تقاضا می کنیم تا دیر نشده خود و دیگر مدیران تان به میان مردم بروید.
اعلان جنگ فرانسوی‌‌ها به ایران!
رسالت:
مقامات فرانسوي طي روزها و ساعات اخير، دو تهديد اساسي را به جمهوري اسلامي ايران مخابره کرده اند.
ژان ايو لودريان وزير امور خارجه فرانسه در سخنراني خود در پارلمان اين کشور با اشاره به اقدام ايران در کاهش تعهدات خود در برجام که هر دو ماه يک‌بار اعلام مي‌شود، گفت که پاريس در حال بررسي اعلام مکانيسم حل اختلاف در اين توافق موسوم به «مکانيسم ماشه» است.
«مکانيسم ماشه» در واقع همان «ساز و کار حل اختلافات» در برجام است که در بندهاي ۳۶ و ۳۷ توافق هسته‌اي گنجانده شده است. فعال سازي اين بند، مي تواند منجر به بازگشت خودکاري تحريم‌هاي چندجانبه شوراي امنيت عليه کشورمان شود. فراتر از اظهارات لودريان،«فلورانس پارلي» وزير دفاع فرانسه، دولت دونالد ترامپ را بابت عدم تقابل نظامي با ايران مورد شماتت قرار داده و در خصوص تحولات اخير در منطقه مي گويد:
صرف‌نظر از اينکه چه کسي پيروز انتخابات بعدي آمريکا خواهد شد، کناره‌گيري آمريکا از مسائل غرب آسيا وجود دارد و ادامه خواهد داشت. ما شاهد جدايي تدريجي و عمدي آمريکا از غرب آسيا هستيم. بازدارندگي چند دهه آمريکا در اين منطقه نفت خيز( غرب آسيا و خليج فارس ) نشان‌دهنده کاهش قدرت اين کشور است. اشاره‌وزير دفاع فرانسه، به حملاتي بود که به برخي کشتي‌ها و تاسيسات امارات و عربستان سعودي انجام شده بود و اين دو کشور ايران را مسئول اين حملات معرفي مي کنند! تجميع مواضع وزراي دفاع و امور خارجه فرانسه به خوبي نشان مي دهد که پاريس در دو عرصه سياسي و منطقه اي به ايران اعلان جنگ کرده است!
نزاع تمدنی
صبح نو:
از شرق مدیترانه تا غرب شبه‌قاره، کشورها گرفتار توطئه‌های آمریکایی شده‌اند؛ لبنان از حدود دو ماه قبل به حالت تعلیق رفت و با اتفاقاتی که آخر هفته گذشته در عراق افتاد، این کشور هم متاسفانه شرایط مشابهی پیدا کرد. اعتراضات انتخاباتی در افغانستان و حمایت آشکار آمریکا از یکی از نامزدها هم کابل را از دیروز دستخوش ناآرامی کرده است؛ در ایران نیز دو هفته قبل یک توطئه عمیق، وسیع و خطرناک در بزنگاه افزایش نرخ بنزین به اجرا درآمد که البته به سرعت فروکش کرد و دشمن را ناکام گذاشت. اگر این تحولات را با یک نقشه هوایی بنگریم، همه این مناطق در ردیف دخالت‌های مستقیم آمریکا قرار دارند و به‌طور همزمان عمق راهبردی ایران اسلامی، مدنظر آمریکا و اعوان و انصارش است که سعودی و رژیم اسرائیل و انگلیس را در بر می‌گیرد. این هیاهو، یک جنگ تمدنی است، نه یک رقابت سیاسی مقطعی و محدود؛ رویارویی‌ای است برای تعیین تکلیف آینده جهان میان دو قطب نظام سرمایه‌داری و جریان منتقد به رهبری تمدن اسلامی؛ آن چیزی که مکرون چند باری است تذکر می‌دهد و زوال تمدن غرب می‌نامد و می‌توان رگه‌های آن را در سیاست، اقتصاد، فضای مجازی و... دید. کسی در این جنگ تمدنی پیروز خواهد شد که استقامت کند؛ صدای شکستن استخوان‌های استعمار به وضوح شنیده می‌شود.


 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات