صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۸  ، 
کد خبر : ۳۱۸۴۷۶

تابلوی سیاسی 29 آبان 1398

حمایت رهبری از تصمیم سران قوا؛ بزنگاهی مهم در تاریخ مدیریت نظام - راه اعتراض مسالمت‌آمیز را باز کنید - حالا نوبت انتقام به ما رسیده - بیانیه ارتش - خصایص یک آشوب -استیضاح ،اعدام ترامپ است!

 

تابلوی سیاسی 29 آبان 1398- word

تابلوی سیاسی 29 آبان 1398- pdf

 

حمایت رهبری از تصمیم سران قوا؛ بزنگاهی مهم در تاریخ مدیریت نظام
تسنیم: روز جمعه مصادف با میلاد نبی اکرم اسلام، جامعه ایران با یک شوک بزرگ خبری مواجه شد: "قیمت بنزین افزایش یافت و سهمیه بندی شد." این درحالی بود که حتی تا چند روز قبل از آن، مسئولان دولتی با قاطعیت، هرگونه افزایش در قیمت بنزین و سهمیه بندی آن را رد کرده و عنوان می‌‌کردند که هنوز هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است.
روز شنبه خبرهایی منتشر شد که برخی نمایندگان طیف‌های منتقد یا طرفدار دولت در صدد هستند تا در روز یک‌شنبه طرح‌های سه و دو فوریتی برای لغو طرح افزایش بنزین به مجلس ارائه کنند که احتمال تصویب آن هم در مجلس محتمل بود. اگر چنین اتفاقی رخ می‌داد، اولاً یکپارچگی حاکمیت در معرض خطر قرار می‌گرفت و ثانیاً بیانگر این موضوع بود که فشار معترضین به حکومت موثر واقع شده است و این تلقی عمومی، در آینده بسیار خطرناک بود.
مقام معظم رهبری با قبول مسئولیت، تصمیم سران قوا و اجرای ناشیانه دولت را تأیید کردند بدون اینکه بخواهند در کیفیت و نحوه اجرای این تصمیم دخالت کنند. انتخاب این مسیر شجاعانه در مقطع کنونی یکی از بزنگاه‌های مهم در تاریخ مدیریت جمهوری اسلامی است و بیانگر نقش بی بدیل رهبری در نظام است. همچنانکه اعتراضات چند ماهه اخیر در کشورهای منطقه، بدلیل فقدان این عنصر مهم در حاکمیت، با بن بست‌های متعددی مواجه شد. اگرچه در کشور عراق هم بالاخره با حضور و نقش مرجعیت تاحدود زیادی بحران‌ها کاهش یافت. صدالبته، اگر اغتشاشات کنونی هم پایان یابد، هزینه زیادی از سوی حاکمیت برای این تصمیم پرداخت شد. پایان اعتراضات مبنای پاک شدن صورت مسئله نیست. عدم همراهی افکار عمومی و اقناع آنان انباشته شده و ممکن است در مقطع دیگری نمایان شود. نگرانی مجلس در کمرنگ شدن نقش آنان در تصمیمات کشور نیز قابل تأمل است و نمی‌توان از کنار آن به سادگی عبور کرد.
راه اعتراض مسالمت‌آمیز را باز کنید
ایرناپلاس: اگر ما می‌خواهیم به مردم بگوییم رفتار مخرب انجام ندهید، باید راه‌های مسالمت‌آمیز اعتراض را برای آنان تسهیل کنیم. اگر اعتراض سازنده مرسوم نباشد، مردم به سمت اعتراض مخرب کشیده می‌شوند و حق نیست که به همه مردم گفته شود جزو اشرار هستید.

احمد توکلی می‌گوید: رهبری قبلا گفته بودند که مردم وقتی به جلوی مجلس شورای اسلامی می‌آیند یعنی حرفی برای گفتن دارند؛ اما فضای غیرصحیحی در چند سال اخیر درست شده و چند بار هم تکرار شده است که می‌گویند مردم باید برای تجمع، مراحل قانونی را طی کنند. وزارت کشور فقط یک گروه که به آن اجازه تجمع داده است را به ما بگوید. بعضی از مردم حزب نیستند، اما هم‌هدف می‌شوند و می‌خواهند اجازه بگیرند، اما گرفتن مجوز به ضابطه احتیاج دارد. بنابراین به نظر من، باید از وزارت کشور پرسید که وقتی می گویند اعتراض مخرب نباشد، چرا راه های دیگر اعتراض را که سازنده باشد، باز نمی‌کند؟
این عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام بیان می‌کند: درحال حاضر می توان همه اعتراضات فعلی را غیرقانونی تلقی کرد، درحالی که مردم وقتی ضابطه ندارند تا مجوز بگیرند، چه کنند؟ پیشنهاد من این است که دولت به عنوان مجری قانون اساسی، براساس اصل ۱۳۸، آیین‌نامه نحوه تشکیل اجتماعات را آماده کند و به مردم اجازه بدهد تا این تعامل دو طرفه باشد و مردم بتوانند صدایشان را به گوش مسئولان برسانند.
حالا نوبت انتقام به ما رسیده
کیهان: در جریان آشوب‌های اخیر که با آتش‌زدن اموال عمومی، خانه و کاشانه مردم، غارت منازل و مغازه‌ها و مراکز دولتی و قتل تعدادی از مردم مظلوم کشورمان و ده‌ها جنایت وحشیانه دیگر توأم بود، آشوبگران بازداشت شده اعتراف کرده و اسناد همراه آنها نیز به وضوح نشان می‌دهد که اشرار و اراذل آشوبگر از سوی سرویس‌های اطلاعاتی برخی کشورها، ازجمله آمریکا، اسرائیل و فرانسه در داخل ایران و بعضاً در کشورهای یادشده آموزش عملیات تروریستی و تخریب دیده‌اند و هزینه این آموزش را نیز دولت جنایتکار و قرون وسطایی آل‌سعود تامین کرده است. گفتنی است که محل انجام بخشی از آموزش‌ها نیز در عربستان بوده است.
ممکن است گفته شود که اعتراف اراذل اجاره‌ای به تنهایی برای متهم کردن کشورهای یاد‌شده به مدیریت و تامین مالی و تدارکاتی اشرار آدم‌کش، کافی نیست که در این خصوص باید گفت؛ اگرچه اعتراف اراذل مزدور با اسناد و مدارک غیر‌قابل انکاری نظیر تماس‌های تلفنی، تصاویر حضورشان در کشورهای بیگانه و فیلم‌های آموزشی همراه است که در صحت اعترافات آنان کمترین تردیدی باقی نمی‌گذارد ولی اسناد مستحکم دیگری نیز درمیان است و آن، حمایت آشکار و بی‌پرده مقامات رسمی دولت‌های یاد شده از آشوبگران و حتی تشویق و ترغیب آنان به آتش‌افروزی و قتل و غارت است. تا آنجا که علاوه‌بر تحریک آشکار مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا و چند مقام رسمی دیگر این کشور به آشوب و آتش‌افروزی، کاخ سفید نیز در اقدامی که در عرف دیپلماتیک به شدت غیر متعارف و ناشایسته تلقی می‌شود، با صدور یک بیانیه رسمی از اراذل و اوباشی که اجاره کرده بود حمایت کرده است. دقیقاً شبیه حمایت رسمی و علنی که اوباما، تونی بلر و شیمون پرز و نتانیاهو از فتنه‌گران آمریکایی-اسرائیلی ۸۸ کرده بودند.
دولت آل‌سعود بلافاصله پس از شروع آشوب‌ها تمامی رسانه‌های فارسی زبان و عربی زبان و حتی انگلیسی زبان خود را برای حمایت از اراذل و اوباش اجاره‌ای بسیج کرده بود تا آنجا که از طریق این رسانه‌ها تلاش می‌کرد به آشوبگران به اصطلاح روحیه داده و آنان را به ادامه قتل و غارت و آتش‌افروزی تشویق کند! و...
دشمنان در کاخ شیشه‌ای نشسته‌اند و مراکز حساس و استراتژیک نظامی و اقتصادی و... آنها به آسانی قابل دسترسی است و می‌توان با تحمیل خسارت‌های سنگین مالی و نظامی، دشمن را به استیصال کشانده و به زانو درآورد.
بیانیه ارتش: حرکات مذبوحانه دشمنان در حوادث اخیر را محکوم می‌کنیم
پارسینه: ارتش جمهوری اسلامی ایران با عنایت به تدابیر روشنگرانه فرماندهی معظم کل قوا در پیش بینی فتنه‌های دشمنان و راهبردها و راه‌کارهای مقابله با آن، یکی از مهمترین ضروریات امروز را مراقبت از توطئه‌هایی می‌داند که امنیت مرزهای زمینی، هوایی و دریایی را تحت تأثیر قرار ‌دهد.
همچنین ارتش جمهوری اسلامی ایران ضمن تحسین مقاومت و بصیرت بی نظیر ملت شریف ایران اسلامی در مقابل فشارهای اقتصادی ناشی از تحریم‌های ظالمانه استکبار تاکید می کند، فرزندان ملت در ارتش ضمن محکومیت حرکات مذبوحانه دشمنان در حوادث اخیر و ابراز خشنودی از اهتمام مردم و رهنمود های حکیمانه رهبر معظم انقلاب اسلامی(مد ظله العالی) و تلاش دستگاه‌های حاکمیتی و نهادهای انتظامی و امنیتی در فرونشاندن این توطئه، آمادگی و هوشیاری کامل دفاع از استقلال، تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی ایران را با حفظ و ارتقای آمادگی‌های دفاعی، اصلی اجتناب ناپذیر برای همگان دانسته و یادآور می‌شود در این راه و برای صیانت از مردم شریف و حفظ دستاوردهای نظام در مقابل هرگونه تعدی و تجاوز دشمنان با تمام قدرت ایستاده است.
خصایص یک آشوب
جوان: آشوب اخیر دارای خصایص و ویژگی‌های منحصربه‌فردی است که نمی‌توان آن را ندید و آن را صرفاً اعتراض مشروع نسبت به یک تصمیم دانست:
۱- خشن بودن رفتار یا خشونت سازمان‌یافته: میزان تخریب‌ها و تلفات انسانی مؤید این مهم است. نسبت تخریب‌ها با میزان جمعیت حاضر نسبتی ندارد.
۲- اصرار به حرکت‌های پرجمعیت در این آشوب‌ها وجود نداشت. اصولاً جمعیت عمده در هیچ‌جا مشاهده نشد.
۳- شعار و مطالبه‌ای که باید مسئولان بشنوند، کمتر داده شد. اصولاً شعار و مطالبه قابل شنیدن کمتر یافت شد. آنچه قابل مشاهده است تخریب حداکثری است.
۴- حمله به مراکز حساس ازجمله مراکز نظامی-انتظامی از ویژگی‌های خاص این دوره است و شاید تلفات انسانی نیز از این خصلت نشئت می‌گیرد.
۵- آشوبگران آموزش دیده: آموزش از کار انداختن دوربین‌های چهارراه‌ها و بانک‌ها و فروشگاه‌ها و دزدیدن هارد‌های مربوط، استفاده از انبر‌های بلند برای قطع کردن قفل‌ها، مواد آتش‌زای آماده برای قرار دادن در سطل‌های زباله و بانک‌ها، نداشتن ثبات استقراری در مکانی خاص و حرکت نقطه به نقطه برای خسته کردن پلیس و...
۶- غارت فروشگاه‌های دولتی و شخصی از دیگر ویژگی‌های این آشوب‌ها بود که البته تحلیل عمیق‌تری را می‌طلبد، اما بازکردن فروشگاه‌ها، تخلیه و سپس سوزاندن آن‌ها در نوع خود بی‌سابقه است.
۷- نوع رفتار آشوبگران در سراسر کشور از یک مدل خاص پیروی می‌کرد: خشن، بدون شعار و بدون مطالبه و همراه داشتن ابزار تخریب با گروه‌های کوچک تخریبگر.
8- در برخی مناطق مانند خیابان پیروزی و یکی از استان‌ها تعدادی اتباع خارجی کشور همسایه نیز در آتش زدن بانک‌ها
نقش داشته‌اند یا در جاده پردیس-فیروزکوه برخی از عوامل یک حزب مسلح جدایی‌طلب در بستن جاده‌ها نقش داشته‌اند که در نوع خود بی‌سابقه است.
۹- حمایت عریان امریکا از اغتشاش - پس از تحریم حداکثری همین مردم- نیز از ویژگی‌های این اغتشاشات بود. گرچه این نوع حمایت‌ها امر تازه‌ای نبود.
۱۰- تلفات انسانی نیرو‌های نظامی و انتظامی نشان می‌دهد که قمه و سلاح گرم مورد استفاده جدی آشوبگران بوده است
۱۱- جریان نفاق و سلطنت‌طلب‌ها اگرچه به جهت انسانی محدود هستند، اما در تبدیل اعتراض به آشوب نقش دارند.
۱۲- برای زنان کار ویژه تعریف شده بود. هم در حمله به مراکز بسیج خواهران و هم در تهییج جوانان نقش اساسی داشتند. گرچه در تلفات انسانی کشته ندادند، اما سبک به‌کارگیری زنان مشابه مانور‌های زنانه سازمان نفاق است.
استیضاح ،اعدام ترامپ است!
خراسان: برتری جمهوری خواهان در سنا شانس برکناری ترامپ را به میزان بسیار زیادی کاهش داده است. دموکرات ها امیدوار هستند اگر نمی‌توانند ترامپ را از طریق برپایی دادگاه در سنا به زیر بکشند، افشاگری های روزمره علیه رئیس جمهور کنونی، شانس وی را برای پیروزی در انتخابات سال آینده کاهش دهد. با ورود برخی چهره های سرشناس کنونی یا سابق دولت ترامپ به روند تحقیقات استیضاح، به تدریج نقاط ضعف رئیس جمهور کنونی برای رای دهندگان آمریکایی، به ویژه رای دهندگان مستقل و مردد آشکار می شود. اتهاماتی همچون دروغگویی ، باج خواهی ، سوءاستفاده از قدرت و کشاندن پای کشورهای خارجی به رقابت های سیاسی داخلی، موضوعاتی است که بردیدگاه رای دهندگان مستقل و مردد تاثیر می گذارد. البته ترامپ و حامیانش درتلاش هستند تماس تلفنی جنجالی ترامپ با رئیس جمهور اوکراین را کم اهمیت جلوه دهند و بر موفقیت های دولت کنونی درعرصه اقتصادی به ویژه کاهش بی‌سابقه نرخ بیکاری در کشور و رشد فزاینده ارزش بازار سهام تاکید می‌کنند. با این حال، نامزد زخمی شده از استیضاح کنگره، برای دفاع از عملکرد خود و پاسخ گویی به حملات بی امان دشمنان و رقبا، دشواری های زیادی پیش رو خواهد داشت. این دشواری ها به اندازه ای است که فردی همچون نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و یکی از حامیان سرسخت دونالد ترامپ می‌گوید: «استیضاح رئیس جمهور به منزله حکم اعدام وی است.»
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات