صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ دی ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۱۹۴۵۲

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 16 دی

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): فقدان سردار فداکار و عزیز ما تلخ است ولی ادامه‌ مبارزه و دست یافتن به پیروزی نهایی کام قاتلان و جنایتکاران را تلخ‌تر خواهد کرد.(1398/10/13) *شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی را به عموم مسلمین و آزادی‌خواهان جهان تبریک و تسلیت می‌گوییم*

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

روز التماس هم فرا می‌رسد
آمریکا را خوب می‌شناسد، در بسیاری از نبردها پنجه در پنجه آمریکا جنگیده و از شکست‌ها، ضعف‌ها و زبونی آمریکا باخبر است. او می‌داند پاشنه آشیل آمریکا کجاست و به همین دلیل می‌گوید: «آمریکا می‌فهمید دارد از کجا می‌خورد.» سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه که یک استراتژیست نظامی است با بیان نکته فوق درباره التماس‌های آمریکا به ایران می‌گوید: «آمریکایی که ابرقدرت بود، در عراق گیر کرده بود. التماس ما را کردند که از نفوذتان استفاده کنید.» اکنون همین آمریکا با به شهادت رساندن سرداران مقاومت به دنبال انتقام گرفتن از محور مقاومت برای نابودی داعش است.
این اقدام تروریستی‌ نشان داد آمریکا به فقر راهبردی رسیده است و هیچ برنامه قابل اجرایی برای تسلط و حضور در منطقه ندارد؛ از این رو با یک اقدام انتحاری جهان اسلام و تمامی ملت‌های منطقه را وارد تقابلی جدی و سراسری با خود کرده است.
درباره رفتار احمقانه ترامپ و و تلاش او در جنگ روانی علیه کشورمان چند نکته نظامی حائز اهمیت است:
1ـ انقلاب اسلامی ایران نشان داده است در همه نبردهای نظامی برنده بوده و پوزه متجاوزان را در تمامی 40 سال گذشته به خاک مالیده است.
2ـ در طول 40 سال گذشته، انقلاب اسلامی فقط درگیر مبارزه با آمریکا بوده است و صدام، داعش و امثال آنها صرفاً عروسک‌های خیمه‌شب‌بازی بوده‌اند که آمریکا آنها را کوک کرده بود.
3ـ مهم‌ترین یاور ملت ایران خداوند تبارک و تعالی است و دست قدرت او همیشه با ملت ایران بوده است. همان‌گونه که شن‌ها مأمور خدا بودند و توطئه طبس را خنثی کردند، ان‌شاءالله خواهیم دید که لشکر متکبر فرعون در دریاها غرق خواهند شد و هیچ یاوری برای نجات‌شان نمی‌یابند.
4ـ اگر در ابتدای پیروزی انقلاب، ملت ایران با دستان خالی بر آمریکا پیروز شد، امروز در سراسر منطقه نیروهای مقاومت و مستضعفان دنیا، آمریکای متجاوز را از پای درخواهند آورد.
در آینده‌ای نزدیک آمریکا از ایران ملتمسانه می‌خواهد، اجازه بدهد آبرومندانه از منطقه خارج شود؛ آن زمان دیگر فرصتی برای متجاوزان باقی نمانده است. این روز نزدیک است؛ زیرا ملت ما از همیشه بیدارتر و خواهان برخورد متناظر و شدیدتر نسبت به آمریکا هستند و ان‌شاءالله نظام هم این خواسته ملت مسلمان را اجابت خواهد کرد.

 

▼ گزارش روز

این تازه آغاز ماجراست
کاظمین، بغداد، کربلای معلی، نجف اشرف، اهواز، مشهد مقدس و امروز تهران... مردم قم و دیار کریمان نیز بی‌صبرانه چشم انتظار استقبال از سردار مقاومت هستند. اعداد معنای خود را از دست داده‌اند و واژه‌ها در برابر وصف استقبال و بدرقه ملت‌های مقاومت از سید شهیدان مقاومت عاجزند. ملت مقاومت به پا خاسته‌ است. سحرگاه جمعه را با همه تلخی‌اش می‌توان «فزت ورب الکعبه» حاج قاسم سلیمانی و طلوع صبح صادق پیروزی گفتمان مقاومت دانست، پیروزی‌ای که ان‌شاءالله به تحقق آرمان فلسطین خواهد رسید. نشانه‌های اکسیر جاودانه خون سردار سپهبد شهید قاسم سلیمانی و شهید ابو‌مهدی المهندس در حال ظهور است. دونالد ترامپ با توئیت‌بازی و پس و پیش کردن کلمات ژست یک قمارباز پیروز را به خود گرفته است؛ اما واقعیت ماجرا کاملاً متفاوت است و او شکستی سخت را متحمل شده است. صدای لرزان او هنگام قبول مسئولیت اقدام تروریستی فرودگاه بغداد و دستور سنتکام به تمام شناورهای آمریکایی برای رعایت فاصله حداقل هزار کیلومتری از منطقه، به خوبی نشان‌دهنده این واقعیت است که تا چه حد در پس این تهدید‌ها، ضعف و استیصال وجود دارد.
در این راستا بزرگ‌ترین گام برداشته‌شده در منطقه را می‌توان مصوبه روز گذشته مجلس عراق دانست. عصر دیروز مجلس عراق به درخواست عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور نشست اضطراری برای بررسی موضوع نقض حاکمیت ملی عراق توسط دولت ایالات متحده آمریکا تشکیل داد و رأی بالای نمایندگان عراق به لغو پیمان مشترک امنیتی بغداد و واشنگتن منجر شد تا اخراج کامل آمریکایی‌ها از منطقه که سید مقاومت در سخنان روز گذشته وعده آن را داد، با قدرت آغاز شود. تنها دقایقی پس از این مصوبه، مقتدی‌صدر خواهان تعطیلی سفارت آمریکا در بغداد شد و این تازه آغاز ماجراست.

 

▼ اخبار ویژه

تصمیم و تشخیص پاسخ با دولت و ملت است
«سیدعباس موسوی»، رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه درباره دستگیری دو نفر از کادر پرواز آخر سردار سلیمانی به بغداد تصریح کرد: من این مسائل را در این ماجرا مهم نمی‌دانم، اما نیروهای مسئول، به بررسی این مسئله خواهند پرداخت و به این سؤالات پاسخ خواهند داد. وی در پاسخ به این سؤال که آیا با کشورهای دیگر درباره پاسخ ایران به آمریکا مشورت شده است، خاطرنشان کرد: تصمیم و تشخیص هرگونه پاسخ و واکنش با دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران خواهد بود، ولی تماس‌هایی که وجود دارد، حول تبیین شرایط و ماهیت موضوع است تا آنها را متوجه کنیم چه اتفاق مهمی رخ داده و ممکن است چه تبعات مهم‌تری داشته باشد.


تابوت هفتم متعلق به کیست؟
در کنار شهیدان سردار سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس»، شهیدان سردار «حسین جعفری‌نیا»، سرهنگ پاسدار «شهرود مظفری‌نیا»، سرگرد پاسدار «هادی طارمی» و سروان پاسدار «وحید زمانیان»، دیگر پاسدارانی بودند که به شهادت رسیدند، اما هنگام ورود پیکرهای مطهر این شهیدان والامقام به خاک کشورمان، هفت تابوت وجود داشت. سردار «حسن شاهوارپور»، فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر(عج) استان خوزستان، پس از ورود پیکرهای مطهر این شهیدان والامقام به فرودگاه اهواز گفت: «تابوت هفتمی که در جمع تابوت‌های این شش شهید والامقام وجود دارد، حامل قطعاتی از پیکرهای مطهر شهداست که باید با آزمایش شناسایی شوند.»

 

▼ اخبار
1ـ سر دونالد ترامپ در حد کفش قاسم سلیمانی هم نیست
«سیدحسن نصرالله»، دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان در مراسم بزرگداشت شهادت سپهبد «قاسم سلیمانی» و «ابومهدی المهندس» گفت: «آنها قاسم سلیمانی، نقطه مرکزی محور مقاومت را هدف قرار دادند. حاج قاسم چند هفته قبل پیش من بود. صحبت از آغاز سال جدید میلادی بود و من گفتم خوشحالم آن را با نگاه کردن به روی شما آغاز می‌کنم؛ اما رسانه‌های آمریکایی روی شما تمرکز کرده‌اند،. گفتم آنها برای ترور شما طراحی کرده‌اند و دارند زمینه فراهم می‌کنند. حاج قاسم لبخند زد.» نصرالله ادامه داد: «ایران می‌داند چطور پاسخ دهد، اما این مسئولیت ما را کم نمی‌کند. امروز اعلام می‌کنم که ایران چیزی از شما گروه‌های مقاومت نمی‌خواهد و نمی‌گوید چه کنید یا چه نکنید. اراده مسئولانش مشخص است. گروه‌های مقاومت باید تصمیم بگیرند که با این حادثه چطور برخورد خواهند کرد. سر دونالد ترامپ در حد کفش قاسم سلیمانی هم نیست؛ قصاص عادلانه، حذف کل موجودیت آمریکا در منطقه است، پایان دادن به حضور نظامی آمریکا در منطقه قصاص عادلانه حاج قاسم و ابومهدی است. برچیده شدن پایگاه‌های نظامی و اخراج کشتی‌های جنگی و کل سربازهای آمریکا از منطقه قصاص عادلانه است. ارتش آمریکاست که آنان را کشته است و ارتش آمریکا باید تاوان دهد.»


2ـ پارلمان عراق اخراج نیروهای آمریکایی را تصویب کرد
پارلمان کشور عراق در جلسه رأی‌گیری عصر روز گذشته طرح اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تصویب کرد. عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور عراق هم در جلسه رأی‌گیری پارلمان این کشور برای تصویب طرح اخراج نیروهای خارجی از کشورش، خواستار خروج فوری نیروهای آمریکایی از عراق شد و گفت: «منفعت عراق و آمریکا ایجاب می‌کند که نیروهای خارجی عراق را ترک کنند.» عادل عبدالمهدی تأکید کرد: «آمریکا بابت هدف قرار دادن مراکز حشدالشعبی در القائم عذرخواهی نکرد.» وی گفت: «ایران با تروریسم مبارزه و از نیروهای امنیتی عراق حمایت کرد. حشدالشعبی بخشی از سیستم امنیتی عراق است.» همچنین نمایندگان پارلمان عراق دیروز، لحظاتی قبل از آغاز جلسه رأی‌گیری برای تصویب طرح اخراج نیروهای خارجی از این کشور، شعار مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی سر دادند.


3ـ شهید سلیمانی متعلق به تمامی جهان اسلام است
«شیخ نعیم قاسم» گفت: «دولت آمریکا گمان می‌کرد می‌تواند با شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی، معادلات را به نفع خود تغییر دهد، اما دچار اشتباه شد.» معاون دبیرکل حزب‌الله، تأکید کرد: «پس از شهادت سردار سلیمانی و همراهانش ما قوی‌تر شدیم و گذشت ایام این موضوع را ثابت می‌کند. ما اکنون به عنوان حزب‌الله مسئولیت‌های بیشتری بر گردن داریم و این مسیر شرافتمندانه را ادامه خواهیم داد.» شیخ نعیم قاسم، سردار شهید سلیمانی را نه فقط متعلق به ایران، بلکه متعلق به تمام جهان اسلام و جبهه مقاومت علیه اشغال‌گری و استکبار دانست و افزود: «آمریکا مطمئن باشد که غرورش را می‌شکنیم، چون ما امت جهاد هستیم، امتی که فداکار و اهل امر به معروف و نهی از منکر است.»


4ـ هراس ریاض از انتقام سخت ایران
یک مقام سعودی، بدون افشای هویت خود، مدعی شد ریاض در پی کاهش بحران به وجود آمده در منطقه پس از شهادت سردار قاسم سلیمانی است. او به خبرگزاری فرانسه گفت، دولت آمریکا درباره حمله‌ای که موجب شهادت سردار قاسم سلیمانی شد، با مقامات سعودی مشورت نکرده بود. این مقام سعودی افزود: «در سایه تحولات سریعی که رخ می‌دهد، دولت سعودی بر اهمیت خویشتن‌داری و ممانعت از افزایش تنش که عواقب وخیمی در پی دارد، تأکید می‌کند.» هراس ریاض از انتقام ایران و «عواقب وخیم» ترور شهید قاسم سلیمانی، موجب شده است «خالدبن‌سلمان»، معاون وزیر دفاع عربستان برای گفت‌وگو درباره آرامش در منطقه به واشنگتن و لندن سفر کند.

 

▼ اخبار کوتاه
«امیر سرتیپ حاتمی»، وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح گفت: «دشمن (ترامپ) به جایی رسیده که دستور ترور توسط یک ارتش تروریست را صادر می‌کند، مسئولیت این اقدام را به عهده می‌گیرد و یک نبرد جنایتکارانه جنگی را در تاریخ به نام خود ثبت می‌کند.» او تأکید کرد: «اگر با این کار درخور حق خودش برخورد نشود، این دشمن متکبر، اقدام خود را تکرار خواهد کرد؛ همان‌طور که وقتی تحریم‌های ظالمانه را آغاز کرد، دنیا سکوت کرد. امروز حتی دوستان خود، یعنی اروپا را نیز تحریم می‌کند.»
«محمدجواد ظریف» در واکنش به توئیت تهدیدآمیز و خلاف عرف «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا نوشت: «یک یادآوری به کسانی که توهم آن را دارند که می‌توانند جنایات جنگی داعش را تقلید کرده و میراث فرهنگی ما را هدف قرار دهند: در طول هزاران سال تاریخ، وحوشی آمده‌اند، شهرهای ما را تخریب کرده‌اند، بناهای یادبود ما را ویران کرده‌اند و کتابخانه‌های ما را در آتش سوزانده‌اند. آنها الآن کجا هستند؟ ما هنوز اینجاییم و سرافراز ایستاده‌ایم.»
«بن نورتن»، روزنامه نگار، نویسنده و فیلم‌ساز مشهور آمریکایی نیز با انتشار توئیت و ویدئویی از حضور پرشور مردم اهواز نوشت: «ایرانیان برای احترام به ژنرال قاسم سلیمانی که به شکست داعش کمک کرده است، یکی از بزرگ‌ترین مراسم تشییع را که تاکنون دیده‌اید، برگزار کرده‌اند. شما این تصاویر را در رسانه‌های اصلی ما نمی‌بینید!»
گروه طالبان با انتشار بیانیه‌ای با ابراز تأسف از ترور سردار سلیمانی گفته است، جهاد در برابر وحشی‌گری و اشغال‌گری آمریکا در افغانستان ادامه دارد. طالبان خاطرنشان کرد: «برخورد آمریکا پس از قتل ژنرال سلیمانی و وحشت ترامپ از به عهده گرفتن مسئولیت این قتل نشان می‌دهد که آمریکا ناتوان‌تر از هر زمانی است.»
«مکس بلومنتال»، روزنامه‌نگار آمریکایی با انتشار ویدئویی از حضور گسترده مردم ایران در مراسم تشییع سردار سلیمانی، با لحنی کنایی خطاب به ترامپ نوشته است: «دو روز پیش دولت ترامپ گفته بود اشکی برای سردار سلیمانی در ایران ریخته نخواهد شد.»
«لن خودورکوفسکی»، مشاور وزارت خارجه آمریکا در واکنش به حضور میلیونی مردم ایران در مراسم‌های تشییع پیکر سپهبد شهید سردار قاسم سلیمانی مدعی شد، این جمعیت با تهدید و زور در این مراسم‌ها حاضر شده‌اند!

 

ترنم زندگی
در حالت طبیعی، کودکان با افزایش سن یاد می‌گیرند در برابر نیازهای خود کمتر از سلاح گریه استفاده کنند و به جای آن، با صحبت خواسته‌های‌شان را مطرح کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات