صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۰۳۱۶

درگیری خونین در نجف اشرف

حادثه درگیری خونین روز چهارشنبه 16 بهمن 98 در نجف اشرف، بار دیگر نشان داد گویی عراق نمی خواهد روی آرامش و ثبات را ببیند.
معترضان عراقی بعد از حدود چهار ماه، همچنان به تظاهرات و تحصن ادامه می ‌دهند و خواهان تغییرات بنیادین سیاسی و به ویژه مبارزه با فساد دولتی هستند.
نکته قابل توجه در حادثه اخیر این است که مقتدا صدر که تا کنون خود را رهبر معترضان خیابانی معرفی می کرد، این بار نیروهای طرفدارش به مقابله با معترضان برخاستند.
طی درگیری ‌هایی که میان دو طرف رخ داد، دست کم هفت نفر در شهر نجف کشته شدند. برخی رسانه ها تعداد کشته ‌شدگان را تا ٢٢ نفر اعلام کرده ‌اند.
در واقع چرخش مقتدی صدر به نفع دولت و نخست وزیر جدید "محمد توفیق علاوی"، جنبش اعتراضی عراقی‌ ها را دچار شکاف کرده است. البته علاوی هنوز کابینه ‌ای تشکیل نداده و مدیریت دولت عملا در دست عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشین است.
استدلال مقتدی صدر و طرفدارانش این است که می‌ گویند قصد همکاری با نیروهای امتیتی و بازگرداندن نظم را دارند. صدر معتقد است باید برای بازگشایی مدارس و عادی شدن اوضاع کشور تلاش کرد.
ظاهرا نیروهای طرفداران صدر که در قالب "سرایا السلام" سازماندهی شده و اخیراً به "کلاه آبی ‌ها" شهرت یافته‌ اند، توصیه مقتدا را با غلظت فراوان اجرا کرده و به سوی معترضان آتش گشوده اند.
معترضان که از چند ماه قبل در برخی نقاط شهر متحصن شده و چادر زده ‌اند، می ‌گویند نیروهای صدری به آن ها حمله کرده و چادرها را آتش زده ‌اند. اما صدری ‌ها این اتهام را رد کرده و مسئولیت خشونت‌ را به گردن عناصر نفوذی و ناشناس می ‌اندازند.
البته خشونت ورزی توسط هواداران مقتدا صدر، مسبوق به سابقه است؛ اما هر بار با دخالت مرجعیعت و یا دولت و جریانات سیاسی به گونه ای حل و فصل شده است.
اما ظاهرا ادامه این روند قابل تحمل نیست. به همین دلیل مرجعیت روز جمعه در بیانه ای هرگونه حمله و تجاوز از سوی هر گروهی که روی دهد را محکوم کرده و در عین حال خواستار برخورد نیروهای امنیتی دولت با عوامل خشونت و ناامنی شده است.
گفته می شود به دنبال این بیانیه "کلاه آبی ها" تا اطلاع ثانوی به حضور رسمی خود در خیابان ها و میادین پایان داده اند.
در مجموع باید گفت تنش داخلی در عراق به مصلحت این کشور نیست، خصوصا آن که کشور کماکان در خلا سیاسی بسر برده و نیروهای آمریکایی نیز در این کشور حضور دارند.
ناامنی و درگیری داخلی به نفع دشمن است. حتی اگر عناصر داخلی به جان یکدیگر نیفتند، دشمن با پروژه آشوب سازی سعی می کند اوضاع داخل را به هم بزند تا مانع تشکیل دولت همسو با محور مقاومت شود و از طرفی، تداوم حضور خود را در این کشور توجیه کند.
بلوغ سیاسی عراقی ها و خصوصا رهبرانی همچون مقتدا صدر، ضمانتگر آرامش و ثبات عراق و پیشبرد روند تشکیل دولت خواهد بود./
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات