صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۲۰۳۷۹

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 21 بهمن

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امسال سالگرد بیست‌ودوم بهمن مصادف با چهلم شهید عزیز ما هم هست، ایام چهلم شهید سلیمانی است و مردم انگیزه‌ مضاعف دارند و ان‌شاءالله دشمنان ما خودشان خواهند دید حضور عظیم مردمی را در میدان‌ها و در خیابان‌ها... .(1398/11/16) ***22 بهمن طلوع چهل‌ودومین بهار آزادی مبارک باد***

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

پیام‌های راه‌پیمایی ۲۲ بهمن
۲۲ بهمن امسال یکی از درخشان‌ترین روزهای انقلاب است و حضور باشکوه مردم، چنین روزی را ماندگار خواهد کرد؛ انقلاب اسلامی به دلایل متعدد از ابتدای شکل‌گیری بر نقش مردمی ۲۲ بهمن تأکید کرده است که عبارتند از:
۱ـ همان‌گونه که در اسلام سه عید باشکوه فطر، قربان و غدیر را داریم، در انقلاب اسلامی نیز یوم‌الله ۲۲ بهمن برای گرامی‌داشت عبور پیروزمندانه از سال‌های سخت تهدید، ظلمت، شکنجه و مردم‌کشی است؛ زیرا در چنین روزی اتمام نعمت و تکمیل نعمت الهی، برای ملت ایران صورت عملی و تحقق خارجی گرفت.
۲ـ حضور مردم در چنین عرصه‌ای یادآور آرمان‌های انقلاب اسلامی سال 1357 و تأکید بیشتر برای ادامه آن مسیر نورانی و پرفروغ است.
۳ـ حضور شعف‌انگیز مردم با خانواده و فرزندان در ۲۲ بهمن این معنا را در اذهان جهانیان ایجاد می‌کند که این انقلاب با ایمان‌ آحاد مردم از شهرهای پرجمعیت گرفته تا روستاهای کوچک گره خورده است.
۴ـ حضور در راه‌پیمایی ۲۲ بهمن نوعی احساس مسئولیت در دفاع از انقلاب اسلامی است؛ زیرا تداوم انقلاب صرفاً به این نیست که در میدان‌های جنگ حضور به هم رسانیم و در واقع حضور در این خیابان‌ها در ۲۲ بهمن یک مبارزه سیاسی در دفاع از انقلاب اسلامی است.
۵ـ تأثیرگذاری چنین تجمعات مردمی در یک روز مشخص و به صورت سراسری و خودجوش حکایت از آن دارد که انقلاب اسلامی قدرت بسیج‌کنندگی سراسری خود را نه تنها حفظ کرده است؛ بلکه آن را به اقصی نقاط کشور گسترش داده است.
۶ـ سعی دشمن این است که ملت را از نظام جمهوری اسلامی و انقلاب جدا کند؛ ولی جشن ملی پیروزی انقلاب در ۴۱ سال گذشته این برنامه دشمن را ناکام گذاشته است.
امسال ۲۲ بهمن به چهلمین روز شهادت سیدالشهدای مقاومت، حاج‌قاسم سلیمانی پیوند خورده و ابعاد ایمانی، مقاومتی و ضد استکباری آن را چند برابر کرده است؛ زیرا حاج‌قاسم در پرتو انقلاب اسلامی اقداماتی در منطقه و بین‌الملل به منصه ظهور رساند که دشمنان قوی پنجه را با شکست‌های متعدد مواجه کرد. در چنین وضعیتی مردم برای مقابله با تهدیدات دشمن یک سنگر مستحکم دیگر را برای مقابله با تهدیدات دشمن ایجاد کرده و زمینه‌ پیروزی‌ها را متداوم و متوسع خواهند کرد.


▼ گزارش روز

نباید از تحریم هراس داشت
مرکز پژوهش‌های کنگره‌ آمریکا در گزارشی که در ۱۱ ماه می سال ۲۰۱۸ منتشر کرده، به راهبردهایی اشاره می‌کند که ایران می‌تواند پس از بازگشت تحریم‌های آمریکا، با آنها مقابله کند. از نظر نویسنده‌ این گزارش، «کنز کاتزمن» که متخصص مسائل خاورمیانه است، اعمال مجدد تحریم‌ها فرصت‌هایی را برای اقتصاد ایران فراهم می‌آورد که در صورت استفاده‌ بهینه از آنها جمهوری اسلامی می‌تواند به بازسازی اقتصاد خود و حرکت به ‌سمت «اقتصاد مقاومتی» اقدام کند. بنابراین تحریم آمریکا در این حالت می‌تواند موجب ایجاد منافع بالقوهای برای اقتصاد ایران شود که از آن جمله می‌توان به افزایش صادرات غیرنفتی ایران، افزایش فروش فرآورده‌های نفتی (پتروشیمی) و میعانات گازی، اجرای سیاست جایگزینی واردات و ارتقای تولید ملی و... اشاره کرد. امام خمینی(ره) معمار کبیر انقلاب نیز تحریم را فرصتی برای کشور می‌دانستند و معتقد بودند: «این جنگ و تحریم اقتصادی و اخراج کارشناسان خارجی، تحفه‌ای الهی بود که ما از آن غافل بودیم. اکنون اگر دولت و ارتش کالاهای جهانخواران را خود تحریم کنند و به کوشش و سعی در راه ابتکار بیفزایند، امید است که کشور خودکفا شود و از دریوزگی از دشمن نجات یابد.»(صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۴) از منظر رهبر حکیم انقلاب نیز «تحریم، مشکل‌تراش بود اما برای ما برکاتی هم داشت. تحریم به ما نشان داد که باید به خودمان متکی باشیم و به ما ثابت کرد که می‌توانیم از نیروهای درونی خودمان استفاده کنیم»(1394/11/1)، «وقتی ما تحریم بشویم، به استعداد و ظرفیت داخلی رو می‌آوریم، از داخل رشد می‌کنیم؛ همچنان که در این سی سال این مسئله اتفاق افتاده است.»(1390/11/14) به اذعان کارشناسان آمریکایی، تحریم‌های اقتصادی آمریکا بیشتر جنبه روانی داشته است و ایران به خوبی می‌تواند توطئه‌های اقتصادی آمریکا را شکست دهد؛ همان‌طور که در قضیه بنزین این اتفاق افتاد و ایران برای همیشه در بنزین خودکفا شد و آمریکا برای همیشه سلاح بنزین را در قبال ایران از دست داد.


▼ تا انتخابات

امکان افزایش تعداد تأیید صلاحیت‌شده‌ها وجود دارد
سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه امکان افزایش تعداد تأیید صلاحیت‌شده‌ها وجود دارد، گفت: برای تأیید ردّ صلاحیت شده‌ها، اسناد و اطلاعات جدیدتری به دست‌مان رسیده است. کدخدایی گفت: روند رسیدگی هیئت اجرایی و هیئت‌های استانی و مرکزی شورای نگهبان اول و شورای نگهبان دوم مراحلی است که در مرحله دوم تجدیدنظر می‌کنند و طبیعتاً ممکن است اسناد و مدارکی به دست ما رسیده و اطلاعات جدیدی ارائه شود که نظر شورای نگهبان را در مرحله بعد تغییر دهد.


لیست جبهه پیشرفت 22 بهمن رونمایی می‌شود
«محمدجواد محمدی‌نوری» قائم‌مقام ستاد انتخابات جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت گفت: لیست جبهه پیشرفت با آغاز مراسم راه‌پیمایی یوم‌الله ۲۲ بهمن در تهران رونمایی و اعلام می‌شود. وی افزود: شاخصه‌های موجود که در پیام رهبر معظم انقلاب در تعیین کاندیداهای انقلابی، کارآمد و قوی مطرح شده بود، به دقت شناسایی شد و از این حیث توانستیم فهرست توانمند و دلسوز و پاکی را برای مجلس یازدهم معرفی کنیم.


کارگزاران نتوانست لیست ۳۰ نفره در تهران را پر کند
«محسن هاشمی» گفت: ما خودمان دیروز در کارگزاران جلسه داشتیم، اما نتوانستیم ۳۰ نفر را پر کنیم؛ به ۱۵ یا ۱۶ نفر رسیدیم. امروز هم دوباره جلسه داریم تا بتوانیم لیست ۳۰ نفره را پر کنیم. بعد که احزاب لیست‌های خود را درآوردند، می‌توانند با هم ائتلافاتی هم داشته باشند. مثلاً ممکن است ما در کارگزاران نتوانیم به ۳۰ نفر برسیم؛ بلکه ۱۵ نفر را معرفی کنیم و بقیه را از احزاب دیگر قرض بگیریم.


▼ اخبار
1ـ نیروهای‌مان را به تدریج از یمن خارج می‌کنیم
«فیصل محمد صالح» وزیر فرهنگ و اطلاع‌رسانی سودان با تأکید بر اعتقاد کشورش به حل نشدن بحران یمن از طریق نظامی اعلام کرد، خارطوم به تدریج تعداد نیرو‌های خود را که برای جنگ به یمن رفته‌اند، کاهش می‌دهد. فیصل محمد صالح گفت: در حال حاضر به طور کلی درباره جنگ یمن تجدید نظر‌هایی، حتی میان کشور‌های اصلی عضو ائتلاف عربی صورت گرفته است. وی افزود: این عقیده وجود دارد که عملیات نظامی هرگز مشکل را حل نمی‌کند؛ بلکه آن را پیچیده‌تر می‌کند و ما بر این باوریم که تلاش‌های کنونی خیلی زود به افول اقدامات نظامی منجر می‌شود و جای آن را تلاش‌ها برای مذاکره و گفت‌وگو خواهد گرفت. «سودان» شریک ائتلاف عربی در جنگ علیه یمن است که از مارس ۲۰۱۵ تحت رهبری عربستان به بهانه بازگرداندن دولت مستعفی منصور هادی به قدرت در یمن مداخله نظامی کرده و جز کشتار و ویرانی برای آن ارمغانی نداشته است.


2ـ «معامله قرن» تیر خلاص به راه‌حل دو دولت است
به گزارش «فلسطین الیوم» طاهر المصری، نخست‌وزیر اسبق اردن در جریان نشستی که مرکز مطالعات سیاسی القدس برگزار کرد، اظهار داشت: طرح ترامپ به مثابه اعلام ورود منطقه و جهان به یک برهه تاریخی متغیر و متفاوت است. وی در ادامه افزود: حضور سفیران کشورهای عربی عمان، بحرین و امارات دلیلی بر حجم تغییری است که منطقه شاهد آن است. المصری اظهار داشت: اردن دیگر در اولویت کمک‌های سخاوتمندانه کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) نیست. این کشورها دیگر به اردن به مثابه یک بازیگر اساسی در منطقه و مسئله فلسطین نگاه نمی‌کنند؛ زیرا مسئله فلسطین دیگر در جدول اهتمامات این کشورها قرار ندارد. المصری افزود: مسئله حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج(فارس) از طرح معامله قرن تنها به کشورهای امارات، بحرین و سلطان‌نشین عمان خلاصه نمی‌شود!


3ـ مواظب باشید خوی کاخ‌نشینی پیدا نکنید
«آیت‌الله جوادی‌آملی» از مراجع اعظام تقلید در جلسه درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم با اشاره به فداکاری‌ها و ایثارهای صورت گرفته برای برپا ماندن نظام اسلامی، تصریح کرد: یک وقت است که کسی‌ـ خدای ناکرده‌ـ مشکل جدی با نظام الهی دارد، این دسته افراد خیلی کم‌ هستند؛ اما اکثریت مردم وقتی ببینند کسی عالم دینی است و عامل به دین است، دین را رها نمی‌کنند؛ نه تنها دین‌ستیز نیستند، دین‌گریز هم نیستند. آیت‌الله جوادی‌آملی با اشاره به کلامی از حضرت امیر(ع) در مذمت کاخ‌نشینی، بیان داشت: حضرت امیر(ع) در یک بیان نورانی فرمود حواس‌تان جمع باشد شما رفتید در این کاخ‌ها نشستید، روی زمین‌ها نشستید، آنچه به نام پهلوی بود الآن در دست شماست، مواظب باشید خوی کاخ‌نشینی پیدا نکنید!


4ـ امکان کنترل موشک‌های سوخت جامد در خارج از جو فراهم شد
«سردار امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه در آیین رونمایی از موشک رعد 500 و نسل جدید پیشران‌های موشکی و ماهواره‌برها گفت: ما در نیروی هوافضای سپاه توافقی با دانشمندان و متخصصان داریم که دفاع‌مان باید اقتصادی باشد و اقدام امروز علاوه بر توانمندی‌های حوزه تکنیکی و نظامی، کار را اقتصادی و ارزان‌سازی کرده است. وی خاطرنشان کرد: با برخورداری از فناوری نازل متحرک امکان کنترل موشک‌های سوخت جامد در خارج از جو و در فضاپیماها و ماهواره‌برها و موشک‌های ضد سپر فراهم شد. سردار حاجی‌زاده در ادامه به قابلیت‌های بدنه کامپوزیتی اشاره و تصریح کرد: بیشترین شتاب جانبی که باید موشک‌ها تحمل کنند، مربوط به موشک‌های پدافندی است.


▼ اخبار کوتاه
روزنامه انگلیسی «میرر» نوشت: علی‌رغم تلاش دولت انگلیس برای افزایش میزان اشتغال، فقر در میان افراد شاغل به ‌دلیل دریافت حقوق ناکافی یا کم بودن ساعات کار، روند افزایشی دارد. بر اساس گزارش بنیاد «جوزف رونتری»، ۵۶ درصد از افرادی که در فقر به سر می‌برند، در خانواده‌هایی زندگی می‌کنند که اعضای آن شاغل هستند. همچنین شمار کودکان و بازنشستگانی که با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، طی پنج سال اخیر با افزایش مواجه بوده ‌است. پیشتر نیز مؤسسه خیریه «شلتر» گزارش داده بود، هر روز ۱۸۳ کودک در انگلیس خانه‌های‌شان را از دست می‌دهند و سرگردان می‌شوند.
«سردار یزدی» فرمانده سپاه تهران بزرگ و رئیس ستاد بزرگداشت اربعین سردار سلیمانی گفت: مراسم چهلمین روز شهادت سردار سلیمانی پنج‌شنبه ۲۴ بهمن پس از نماز مغرب و‌ عشاء در مصلی تهران برگزار خواهد شد که در این مراسم مهمان‌هایی از کشورهای گوناگون حضور دارند. در این مراسم وصیت‌نامه شهید سردار سلیمانی از زبان سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه قرائت می‌شود؛ همچنین سردار سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران سخنرانی می‌کند.
واحدهای ارتش سوریه یک مقر زیرزمینی مستحکم تروریست‌های جبهه النصره را در شهر «سراقب» کشف و ضبط کردند. این مقر شامل چندین اتاق است که به وسیله یک شبکه پیچیده تونل در ارتباط هستند. ارتش سوریه برای نخستین بار از سال 2011 در هجدهم بهمن ماه 1398 توانست شهر مهم سراقب در جنوب شرق استان ادلب(شمال غرب سوریه) را از اشغال تروریست‌ها خارج کند. سراقب از طریق مسیر بین‌المللی «حلب‌ـ لاذقیه» به شهر «اریحا» وصل می‌شود.
«نفتالی بنت» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد، واشنگتن و تل‌آویو توافق دارند که اسرائیل مسئول مقابله با ایران در سوریه است، در حالی که آمریکا در حال مبارزه با ایران در عراق است. او اظهار داشت: لزوماً درباره جنگ تمام‌عیار با ایران صحبت نمی‌کنم، این بیشتر شبیه یک جنگ سرد بین اتحاد جماهیر شوروی و آمریکاست، اما با دو قدرت منطقه‌ای ایران و اسرائیل.
«قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش عصائب اهل الحق عراق گفت: آمریکا در پیامی غیر علنی به دولت عراق اعلام آمادگی کرد که یک سال و نیم بعد نیروهایش را از عراق خارج کند. طرف عراقی به این وعده آمریکایی‌ها اعتماد نکرده؛ زیرا به طور رسمی اعلام نشده است.

 

ترنم زندگی
سعی کنید زمینه‌های اصلی تفاهم در امور اساسی را پیدا کنید. تفاهم در امور اساسی به تصمیماتي منجر می‌شود
که حامی اصلی آنها همسرتان خواهد بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات