صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۰۵۷۸

نشریه اخبار و تحلیل‌ها سه‌شنبه 29 بهمن

امام خامنه‌ای(مدظله‌العالی): امروز نیاز مهم کشور ما این است که جوان‌های ما مجهز بشوند به انواع تسلیحات نرم، سلاح‌های جنگ نرم؛ یعنی قدرت روحی و قدرت فکری.(1398/11/26)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

دستاوردهای تازه ارتش سوریه
با تسلط ارتش سوریه و نیروهای مقاومت بر مناطق غربی و شمال غرب حلب به ویژه مناطق لیرمون، بیانون، روستای المنصوره و تله شویحنه، پس از چند سال، امنیت کامل به شهر حلب بازگشت. گروه‌های تروریستی پس از شکست‌های سخت از حلب متواری شدند و حلقه محاصره شهر ادلب تنگ‌تر شد. اتوبان «ام‌5» که هفته گذشته آزاد شده بود، از سمت غرب تا محدوده 10 کیلومتری پاک‌سازی شده و خطر حملات تروریست‌ها به این جاده از بین رفته است. عملیات اخیر ارتش سوریه که از حمایت متحدانی چون ایران و روسیه و پشتیبانی آتش سنگین نیروی هوایی این کشور برخوردار بود، تروریست‌ها را آنچنان در تنگنا قرار داد که چاره‌ای جز عقب‌نشینی نداشتند. از طرفی، ترکیه تا آخرین لحظات تلاش کرد گروه‌های تروریستی را نجات دهد و حتی به اعزام نیروی نظامی و انتقال انواع تسلیحات به منطقه دست زد، اما ناکام ماند و رئیس‌جمهوری ترکیه فراتر از تهدیدات لفظی علیه سوریه و متحدانش، کاری از پیش نبرد. اگر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت به سمت شهر اتارب سپس گذرگاه باب‌الهوی در شمال ادلب پیشروی کنند و در جنوب نیز بر محور سراقب تا اریحا و جسرالشغور در غرب ادلب تسلط یابند، حلقه محاصره ادلب کامل می‌شود و شمارش معکوس سقوط شهر آغاز خواهد شد. با این حال سوریه برای تصرف ادلب عجله‌ای ندارد. حدود سه میلیون جمعیت و حضور نزدیک به 100 هزار نیروی مسلح در ادلب، سیطره بر شهر را دشوار کرده و تبعات انسانی مانند موج جدید آوارگان موجب شده است آزادسازی ادلب با تأمل و برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام شود؛ از این ‌رو ممکن است دولت سوریه سیاست فشار و محاصره ادلب را در پیش بگیرد تا نهایتاً تروریست‌ها تسلیم شوند و شهر بدون جنگ و خون‌ریزی آزاد شود. در این میان ترکیه که گرفتار تنگنای سختی در سوریه شده است چاره‌ای جز مذاکره با روسیه و نهایتاً تفاهم با دمشق ندارد. آنکارا با روی آوردن به این گزینه، حداقل می‌تواند نقش خود را در روند سیاسی (مذاکرات بین دولت و معارضان و کمیته تدوین قانون اساسی سوریه) حفظ کند. گزینه بدتر اما آن است که ترکیه خود را با ارتش سوریه در ادلب درگیر کند که این گزینه به نفع هیچ یک از دو طرف، به ویژه ترکیه نیست؛ بلکه می‌تواند زمینه‌ساز اجرای طرح‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای نفوذ و تجزیه سوریه باشد.

 

▼ گزارش روز

نسخه مشترک
پس از حمله دقیق پهپادی و موشکی به آرامکو، عملیات‌های زمینی موفق، عقب راندن مزدوران سعودی و اماراتی و اسیر کردن صدها مزدور، حالا تقابل و ایستادگی ملت یمن در مقابل متجاوزان وارد مرحله جدیدی شده است؛ مرحله‌ای که از آن می‌توان به عنوان «کابوس جنگنده‌های سعودی» یاد کرد. شاید وقتی «سرتیپ یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ابتدای سال میلادی، آن را «سال 2020، سال انتقام با پدافند هوایی» نام‌گذاری کرد، ناظران و تحلیل‌گران این اقدام را بیشتر یک کار تبلیغاتی می‌دانستند، اما حالا ماجرا کاملاً متفاوت است. وقتی خبر سرنگونی جنگنده «تورنادو» با سامانه جدید پدافند هوایی یمن منتشر شد، منابع سعودی ابتدا آن را تکذیب کردند، اما پس از مدت کوتاهی و با انتشار فیلم سرنگونی این جنگنده ساخت اروپا راهی جز تأیید باقی نماند؛ اما آنچه در سرنگون کردن این جنگنده یا حتی حمله به آرامکو و عملیات‌های نظامی موفق یمنی‌ها حائز اهمیت است، تغییر معادلات است. قدرت‌یابی یمن که در کنار یک ملت مقاوم ایستاده و اکنون در حال به دست آوردن قدرت بازدارندگی و ایجاد هزینه برای متجاوزان است؛ تنها عاملی که می‌تواند جنایت چندساله سعودی‌ها علیه ملت یمن را پایان دهد و محاصره‌ها را بشکند. محاصره و جنایاتی که با هیچ نشستی در سازمان ملل، هیچ قطعنامه یا تذکرات سیاسی و دیپلماتیک، هیچ اعتراض از سوی صلح‌طلبان و آزادی‌خواهان یا رایزنی سیاسی و مذاکره متوقف نشد و از حجم جنایات رژیم سعودی نکاست، حالا می‌تواند با قدرت نظامی به پایان خود برسد تا یک بار دیگر مشخص شود تنها نسخه مشترک ایستادن در برابر زیاده‌خواهی‌ها در جهان امروز، قدرتمند شدن و مقاومت است. نسخه‌ای مشترک برای تمام ملت‌هایی که تصمیم گرفتند در برابر زیاده‌خواهی، ظلم‌ و تجاوز بایستند.


▼ تا انتخابات

از لیست سی نفره فقط هفت نفر رد شده‌اند!
از لیست سی نفره اصلاح‌طلبان تهران در انتخابات دوره قبل مجلس فقط هفت نفر رد صلاحیت شده‌اند. افراد جدیدی که در این دوره ثبت‌نام کرده‌اند، مثل مجید انصاری نیز تأیید شده‌اند و در انتخابات حضور دارند. در این میان این پرسش مطرح می‌شود که دلیل این همه سر و صدا چیست؟ در پاسخ می‌توان گفت، آنها می‌دانند به دلیل عملکرد ضعیف‌شان با رأی و اقبال مردم مواجه نیستند و به همین دلیل با فضاسازی در صدد حاشیه‌سازی و بزرگ‌نمایی ردّ صلاحیت‌ها هستند.


حزب «ندای ایرانیان» لیست نمی‌دهد
نگاهی به دو لیست حزب «کارگزاران سازندگی» و ائتلاف هشت حزب اصلاح‌طلب نشان می‌دهد نام۲۰ نفر در این دو لیست مشترک است. این در حالی است که اکثر اعضای این دو لیست افرادی ناشناخته‌ هستند و با تمرکز بر اشتراکات میان کارگزاران و احزاب اصلاح‌طلب، می‌توانستند به یک لیست مشترک برسند. در این راستا حزب «ندای ایرانیان» به دبیرکلی «صادق خرازی» هم در نهایت از ارائه لیست عقب‌نشینی کرده است.


توافق «شورای ائتلاف» و «جبهه پایداری» بر یک لیست
برخی منابع خبری اعلام کردند، شب گذشته نمایندگان «شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی» و «جبهه پایداری» پس از مذاکراتی فشرده، بر انتشار یک لیست مشترک به توافق رسیدند. این خبر حاکی است در این جلسه مشکل اصلی اختلافی حل شد و طرفین روی کلیات به توافق رسیدند. قرار است در نشست امروز توافق نهایی درباره مصادیق نیز صورت گیرد.



▼ اخبار
1ـ صهیونیست‌ها خودشان شرایط زوال نهایی‌شان را فراهم می‌کنند
«سردار سلامی» با اشاره به مواضع ضد ایرانی اخیر مقامات رژیم صهیونیستی گفت: «ما به اسرائیلی‌ها اخطار می‌دهیم مراقب شرارت‌های خودشان باشند. آنها خیلی کوچک‌تر از آمریکایی‌ها هستند، بسیار کوچک‌تر و در محاسبات ما بسیار ناتوان‌تر. همه نقاط تحت اشغال‌شان در معرض آتش‌های ماست، نه فقط از مبدأ ایران؛ امروز آنها می‌توانند صدای لهجه‌های مختلف ملت‌های مسلمان را در کنار مرزهای‌شان بشنوند؛ لهجه پاکستانی‌ها، عراقی‌ها، افغانی‌ها، ایرانی‌ها، لبنانی‌ها، سوری‌ها، بحرینی‌ها، یمنی‌ها و دیگران و سعودی‌ها، می‌توانند بشنوند.» فرمانده کل سپاه با بیان اینکه ظرفیت‌های قوی برای زوال رژیم صهیونیستی شکل گرفته است، ولی شرایط هنوز برای زوال نهایی آماده نیست، افزود: «من معتقدم خود اسرائیلی‌ها این شرایط را آماده می‌کنند با ادامه شرارت‌ها؛ یعنی خود آنها عامل نابودی خودشان خواهند شد. آنها باید به این واقعیت توجه کنند در یک باریکه‌ای تحت محاصره هستند، این حصارهای بتنی یا این دیوارهای الکترونیکی و یا این سربازان خسته از جنگ و ترسیده از مرگ که بخش مهمی از سرشت صهیونیست‌ها را تشکیل می‌دهد، نجات‌بخش آنها نیست.»


2ـ باقی‌مانده سهام بانک‌‌های دولتی واگذار می‌شود
«عباس معمارنژاد» معاون بیمه و بانک وزارت اقتصاد گفت: «بعد از اینکه سهام پالایشگاهی دولت از طریق بورس عرضه شد، در اولین فرصت، باقی‌مانده سهام دولت در بانک‌ها قابل واگذاری خواهد بود.» وی درباره شیوه واگذاری افزود: «در این مرحله هم مثل مرحله قبل سهام به صورت بلوکی و عمده واگذار می‌شود.» گفتنی است، مقرر شده دولت در راستای واگذاری تصدی‌های خود به بخش خصوصی، باقی‌مانده سهام خود در 18 شرکت بزرگ، از جمله سه بانک ملت، تجارت و صادرات را از طریق بورس به مردم واگذار کند؛ اما در مرحله قبل عرضه بلوکی این سهام مشتری پیدا نکرد و دولت می‌خواهد با انتخاب روش‌های متنوع، از جمله واگذاری واحدهای صندوق قابل معامله بورسی سهام خود را واگذار کند. بر این اساس 18/22 درصد سهام بانک صادرات ایران، ۱۷ درصد سهام بانک ملت و ۱۷ درصد سهام بانک تجارت قابل واگذاری است.


3ـ اگر آقای هاشمی زنده بود، رضایت به ارائه لیست اخیر کارگزاران می‌داد؟
«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح‌طلب در مصاحبه با روزنامه شرق گفت: «من اصلاً نمی‌خواهم به قضاوت چیدمان لیست انتخاباتی حزب کارگزاران و قضاوت کیفی آن بپردازم، بلکه می‌خواهم از فلسفه اخلاق سخن بگویم. واقعیت این است که ما نمی‌توانیم از شهرت و اعتبار شخصی که فوت کرده است، برای پیشبرد اهداف سیاسی‌مان استفاده کنیم. اکنون حزب کارگزاران لیستی را منتسب به مرحوم هاشمی‌رفسنجانی کرده است که معلوم نیست اگر ایشان زنده بود، آن را تأیید می‌کرد یا نه... اکنون من این پرسش را از رهبران حزب کارگزاران دارم که اگر آقای هاشمی زنده بود، رضایت به ارائه لیست اخیر کارگزاران می‌داد؟» زیباکلام در ادامه گفت: «من کارگزاران را بیش از آنکه اصلاح‌طلب بدانم نزدیک به تکنوکرات‌های اصولگرا می‌دانم؛ به ‌عبارت دیگر، دغدغه اصلی آنها اصلاح‌طلبی نیست.»


4ـ 3600 میلیارد تومان قرارداد برای ساخت شناور داریم
«محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی در حاشیه بیست و هفتمین همایش هماهنگی ارگان‌های دریایی کشور با تأکید بر اینکه حمل و نقل ترکیبی و توسعه پارک لجستیک‌ها باید به صورت جدی دنبال شود، گفت: «سهم ترانزیت ما فعلاً 10 میلیون تن است که باید به 50 میلیون تن افزایش یابد.» وی با بیان اینکه 5800 کیلومتر ساحل داریم، گفت: «‌این فرصتی کم‌نظیر است و می‌تواند ما را به تلاش وادارد تا گام‌های بلندتری برداریم.» اسلامی با بیان اینکه برای توسعه صنعت دریایی سرمایه‌گذاری زیادی کرده‌ایم، اما کمک نکردیم که رشد کند، ادامه داد: «ما در بحث شناورهای پرسرعت به تکنولوژی و دستاوردهای خوبی رسیده‌ایم. 3600 میلیارد تومان قرارداد در صنعت دریایی در ساخت شناورها داریم که امیدواریم سازنده‌ها نیز به تعهدات خود خوب عمل کنند.»


▼ اخبار کوتاه
«جوزف نای» استاد برجسته دانشگاه هاروارد درباره اقدام تروریستی رئیس‌جمهوری آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی گفت: «ترامپ فرمان اجرایی را که در سال ۱۹۷۶ و پس از جنگ ویتنام به امضای «جرالد فورد» رئیس‌جمهوری وقت آمریکا رسید، زیر پا نهاد.» فرمان اجرایی «۱۱۹۰۵» رئیس‌جمهوری آمریکا که در ۱۸ فوریه ۱۹۷۶ (۲۹ بهمن ۱۳۵۴) از سوی جرالد فورد، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا و پس از جنگ ویتنام امضا شد، هرگونه ترور سیاسی در خارج از مرزهای آمریکا را منع می‌کند.
«صلاح البردویل» عضو دفتر سیاسی جنبش حماس از تلاش این جنبش و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه برای تشکیل هیئت ملی عالی به منظور مقابله با معامله قرن ترامپ خبر داد. وی اظهار داشت: «این هیئت شبیه به «هیئت ملی راهپیمایی‌ بازگشت و شکستن محاصره» است که در آینده «هیئت ملی راهپیمایی بازگشت و مقابله با معامله قرن ترامپ» نام‌گذاری خواهد شد و برخی طرف‌های فلسطینی در لبنان، کرانه باختری و سایر نقاط جهان به آن خواهند پیوست.»
یک منبع در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: «در صورتی که ترکیه به اقدام نظامی در شمال سوریه دست بزند، این پیمان قصد ندارد از ترکیه حمایت نظامی کند.» این دیپلمات که در هیئت یکی از کشورهای عضو در مقر ناتو در بروکسل فعالیت می‌کند، به خبرگزاری روسی «تاس» گفت: «کشورهای ناتو از فعال کردن بند پنجم این پیمان به دلیل کشته شدن نظامیان ترک در ادلب حمایت نمی‌کنند.»
«وندی شرمن» با انتقاد از حمله تروریستی واشنگتن علیه سپهبد سلیمانی اظهار کرد، این اقدام ترامپ، ایران و آمریکا را به مرز جنگ کشاند. نماینده ارشد آمریکا در مذاکرات هسته‌ای مدعی شد: «این اقدام احتمالاً جلوی نفوذ ایران در منطقه را گرفت، اما حمله‌ای مخاطره‌آمیز بود که ایران و آمریکا را به مرز جنگ کشاند. به نظر من ترامپ ریسک بسیار بزرگی کرد.»
«سهیل شاهین» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در شهر دوحه قطر اعلام کرد: «مذاکرات صلح ‌طالبان با آمریکا خاتمه یافته و به زودی سند توافق‌نامه و ضمائم آن نهایی و آماده امضا خواهد شد.» آمریکا و طالبان بیش از یک سال است که 11 دور مذاکره برای رسیدن به یک توافق صلح داشته‌اند.
روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» مدعی شد هکرهای ایرانی با نفوذ به سیستم‌های رایانه‌ای صهیونیست‌ها، موفق شدند به اطلاعات امنیتی آنها دست پیدا کنند. مقامات رژیم صهیونیستی پیش از این نیز از حملات سایبری هکرهای ایرانی خبر داده بودند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات