صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۲۰۸۳۳

نشریه اخبار و تحلیل‌ها شنبه 10 اسفند

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): بنده می‌خواهم صمیمانه تشکر کنم از پزشکان و پرستاران و مجموعه‌ دست‌اندرکاران پزشکی در مواجهه و مبارزه‌ با این بیماری‌ای که اخیراً در کشور به وجود آمده؛ کارتان بسیار باارزش است؛ امیدواریم که ان‌شاءالله این کار برجسته و سنگین خیلی هم طولانی نشود و ان‌شاءالله زودتر کلک این ویروس منحوس گرفته بشود.(1398/12/8)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

کرونا و اقتصاد ایران
شیوع کرونا در ایران موضوع اصلی این روزهای رسانه‌های ضد انقلاب شده است. نوع پوشش شبکه‌های غربی، ماهواره‌ای و سایر رسانه‌های اپوزیسیون حاکی از آن است که این رسانه‌ها دو خط تحلیلی را دنبال می‌کنند؛ یکی ایجاد هراس و ناامیدی در جامعه ایران و دیگری مختل کردن اقتصاد. تمرکز این رسانه‌ها بر موضوع کرونا در ایران بیش از حد است، به گونه‌ای که در دو روز «بی‌بی‌سی فارسی» ۳۰ خبر از کرونا منتشر کرد که از این تعداد، ۲۶ مورد مربوط به ایران بود و بخش زیادی از آنها با هدف قفل کردن اقتصاد ایران منتشر شد. حال سؤال اینجاست که کرونا چقدر بر اقتصاد ایران تأثیر دارد و برای مقابله با تأثیرات منفی آن چه باید کرد؟
در سطح کلان، کاهش قیمت جهانی نفت و بسته شدن مرزهای تجاری با برخی کشورهای همسایه می‌تواند سطح درآمدهای ارزی ایران را تحت تأثیر قرار دهد؛ ولی بررسی عمیق‌تر موضوع نشان می‌دهد درآمد فروش نفت ایران چندان بالا نیست که کاهش درآمدی بالایی از این ناحیه مشاهده شود. علاوه بر این، بسته شدن مرزها نیز امری موقتی بوده است، به گونه‌ای که افغانستان مرزهای خود را مجدداً به روی کالاهای ایرانی باز کرده و مرز کشورمان با کردستان عراق نیز بازگشایی شده است. از آنجا که صادرات ایران به کشورهای همسایه کالاهایی نسبتاً ضروری، همچون مواد غذایی و مواد اولیه مورد نیاز صنایع برای این کشورها را تشکیل می‌دهد، کشورهای همسایه نمی‌توانند مرزهای تجاری خود را با ایران ببندند و این کشورها فقط به صورت موقت ورود کالا از ایران را متوقف کرده‌اند تا تدابیر بهداشتی و ایمنی لازم را برای جلوگیری انتقال احتمالی این ویروس بیندیشند و قطعاً این مشکل به زودی مرتفع خواهد شد.
اما مسئولان و فعالان اقتصادی در این شرایط نقش محوری در مقابله با آسیب‌های اقتصادی کرونا دارند. فعالیت‌های اقتصادی نباید متوقف شود و دولت باید تمهیدات لازم برای ایمنی بهداشتی بخش تولید را به کار گیرد. همچنین نباید پخش شایعات بی‌پایه در فضای مجازی موجب تعطیلی یا کاهش عملکرد واحدهای تولیدی شود. در شرایط فعلی، تهدید کرونا می‌تواند فرصتی برای ظهور بیش از پیش تجارت الکترونیک و خرید اینترنتی در حوزه تجارت خرد جامعه باشد. دولت نیز باید با نظارت دقیق‌تر بر روند توزیع کالا، نگرانی کمبود کالا را از بین ببرد.

 

▼ گزارش روز

کلاف معادلات در شمال سوریه!
حمله هوایی روسیه به کاروان تروریست‌ها در سوریه و کشته شدن تعدادی از نظامیان ترک بر اثر این حملات و همچنین شهادت چندین نیروی حزب‌الله لبنان بر اثر حمله هوایی ترکیه در حومه ادلب، کلاف سردرگم معادلات در شمال سوریه را بیش از پیش پیچیده کرده است. ترکیه حملات خود را علیه سوریه آغاز کرده است و تلاش دارد پای ناتو و پنتاگون را به معادلات میدانی در شمال سوریه نیز باز کند! کارشناسان، تغییر سیاست‌های مهاجرتی ترکیه و بازکردن مرزهای خود روی پناه‌جویان را در همین راستا و برای همراه کردن کشورهای اروپایی با خود در تقابل با سوریه و روسیه ارزیابی می‌کنند. حتی برخی کارشناسان، حمله شب گذشته ترکیه به برخی از مقرهای حزب‌الله را نیز برای همراه کردن آمریکایی‌ها با مواضع ترکیه ارزیابی می‌کنند.
اما واکنش نماینده دائم سوریه در سازمان ملل به رویکرد آنکارا نیز قابل توجه است؛ «بشار الجعفری» در سخنانی در نشست فوق‌العاده شورای امنیت درباره ادلب، بر ادامه کار ارتش سوریه برای مبارزه با تروریسم تأکید کرد. بشار الجعفری با بیان اینکه ادلب جزء سوریه است، افزود: «سوریه در خاک خود با تروریسم مبارزه می‌کند و نه در خاک دیگری.» نماینده دائم سوریه در سازمان ملل تأکید کرد مبارزه نیروهای سوری با تروریسم طبق قطعنامه‌های سازمان ملل ادامه خواهد داشت. وی در پایان سخنان خود درباره اینکه برخی‌ همچنان از جنایت‌های ترکیه در استفاده از گذرگاه‌های انسانی برای انتقال سلاح به تروریست‌ها حمایت می‌کنند، ابراز تأسف کرد. فارغ از حمایت‌های ترکیه از جریان‌های تروریستی در خاک سوریه، سؤال اینجاست که چطور ممکن است ترکیه به بهانه مقابله سوریه با تروریسم در خاک خود، خلاف تمام قوانین بین‌الملل و معاهدات جهانی، به این کشور حمله کند و سازمان‌های بین‌المللی سکوت کنند؟


▼ اخبار ویژه

چرا باید 14/5 درصد از فروش هر بشکه نفت به وزارت نفت تعلق گیرد؟
«سیدمحمدجواد ابطحی» با اشاره به اینکه در لایحه بودجه سال آتی حقوق‌ها پلکانی افزایش پیدا نکرده است، گفت: «پلکانی کردن افزایش حقوق کارکنان کشوری و لشکری و ارتقای معیشت قشرهای آسیب‌پذیر جامعه مستلزم کاهش هزینه‌های دولت است. همچنین باید تغییراتی در برخی از ردیف‌های بودجه، همچون گاز و نفت ایجاد شود؛ چون در غیر این صورت، منابعی برای افزایش حقوق‌ها خلق نخواهد شد.» نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس با بیان اینکه راه‌های بسیاری برای افزایش حقوق کارکنان و پلکانی کردن حقوق‌ها وجود دارد، افزود: «چرا باید 14/5 درصد از فروش هر بشکه نفت به وزارت نفت تعلق گیرد و طبق تبصره ۱۴ لایحه، از هدفمندی یارانه‌ها نیز سهم ببرد؟» وی با اعتقاد به اینکه اگر فشار لابی‌ها اجازه دهد افزایش حقوق‌ها و پلکانی شدن آن امکان‌پذیر است، گفت: «مجلس می‌تواند تنها ۵ درصد در لایحه بودجه تغییر ایجاد کند، اما اصلاح لایحه در صورت وجود اراده امکان‌پذیر است.»


«بنی گانتس» رئیس ائتلاف آبی‌ـ سفید رژیم صهیونیستی توطئه این رژیم برای حمله به تأسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران را فاش کرد. گانتس که پیشتر رئیس ستاد ارتش این رژیم بوده است، فاش کرد رژیم صهیونیستی قصد داشته است تأسیسات هسته‌ای ایران را مورد هدف قرار دهد و همچنان این توطئه را در سر دارد. گفتنی است، رژیم صهیونیستی بارها تهدید کرده است تأسیسات هسته‌ای ایران را مورد هدف قرار می‌دهد، اما تاکنون جسارت و جرئت چنین اقدامی را نداشته است و در آینده نیز نخواهد داشت.

 

▼ اخبار
1ـ فشار نمایندگان دموکرات بر پمپئو در زمینه پرونده شهید سلیمانی
به گزارش وبگاه شبکه خبری «سی‌ان‌ان»، «پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا برای توضیح درباره سیاست‌های دولت آمریکا در قبال ایران و ترور سردار «قاسم سلیمانی»، به جلسه استماع از سوی قانون‌گذاران کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان فراخوانده شده بود، اما از اینکه نمایندگان دموکرات او را در نخستین سؤال بابت پاسخ دولت به شیوع «کرونا» مورد انتقاد قرار دادند، خشمگین شد. نمایندگان دموکرات از این فرصت استفاده کردند و توجیه‌های متناقض دولت دونالد ترامپ درباره ترور سردار سلیمانی را با سخنان او درباره شیوع ویروس کرونا مقایسه کردند. دولت ترامپ بعد از ترور سردار سلیمانی مدعی شده بود سردار سلیمانی برنامه‌هایی داشته که تهدیدی قریب‌الوقوع برای منافع آمریکا به شمار می‌رفته است. با این وجود، کاخ سفید در گزارش رسمی که به کنگره ارائه کرد، نتوانست این مسئله را به اثبات برساند.


2ـ تلاش آمریکا برای جلوگیری از اتمام مهلت اولین محدودیت برجامی ایران
دو مقام آمریکایی از تلاش دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای جلوگیری از به اتمام رسیدن تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در اکتبر ۲۰۲۰ خبر دادند. به نوشته «المانیتور»، «مایک پمپئو» گفت: آمریکا از جامعه ملل خواهد خواست تحریم‌های سازمان ملل برای جلوگیری از فروش تسلیحات متعارف به ایران را تمدید کند. پمپئو گفت: ایالات متحده تلاش خواهد کرد روسیه و چین را متقاعد کند قطعنامه سازمان ملل متحد را برای تمدید این تحریم‌های تسلیحاتی وتو نکنند. برایان هوک نیز در این مصاحبه گفت: «اگر اجازه بدهیم موعد این تحریم تسلیحاتی منقضی شود، مرتکب خطای دیپلماتیک شده‌ایم.»


3ـ ادعایی مضحک از سوی پمپئو
سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان در پاسخ به ادعای وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر کمک به ایران در زمینه ویروس کرونا آن هم به صورتی که قبل از اعلام به ایران، در رسانه‌ها اعلام و روی آن تبلیغات وسیع انجام شد، این ادعا را یک حرکت تبلیغاتی و ریاکارانه دانست که با اغراض سیاسی و به ‌منظور فریب افکار عمومی جهانیان صورت می‌گیرد. «سیدعباس موسوی» افزود: «ادعای کمک به ایران برای مقابله با کرونا از سوی کشوری که با تروریسم اقتصادی خود باعث فشارهای گسترده بر مردم ایران شده و حتی راه خرید دارو و تجهیزات پزشکی را مسدود کرده است، ادعایی مضحک و یک بازی سیاسی‌ـ روانی است.»


4ـ رهبر انصارالله: ایمان رمز پیروزی بر دشمنان اسلام است
«بدرالدین عبدالملک الحوثی» بر لزوم بیداری مسلمانان در برابر توطئه‌های دشمنان اسلام تأکید کرد. او گفت: منافقان امروز در کنار آمریکا و رژیم صهیونیستی ایستاده‌اند و مواضع خصمانه‌ای را علیه امت اسلامی در یمن، فلسطین و سایر کشورها اتخاذ می‌کنند. رهبر انصارالله یمن گفت: «مهم‌ترین عنصر قدرتی که ما می‌توانیم در برابر چالش‌ها و دشمنان از آن استفاده کنیم، ایمان است که ما امروزه به آن نیاز مبرمی داریم.» او گفت: «آمریکایی‌ها و اسرائیلی‌ها به دنبال ضعف و تحقیر امت ما هستند. حتی کسانی را که از آنها تبعیت می‌کنند (مانند عربستان سعودی) تحقیر می‌کنند و آنها را بازیچه خود قرار داده‌اند.»


5ـ تولید انبوه محصولات ضدعفونی‌کننده در کشور
«علم‌بیگی» رئیس انجمن تولیدکنندگان محصولات شوینده از تحویل ژل ضدعفونی‌کننده به ۷۰۰ داروخانه طی روز گذشته خبر داد و گفت: «در عرضه محصولات ضدعفونی‌کننده به صورت گسترده در کشور عمل خواهیم کرد. به طوری که تا ۱۰ روز آینده داروخانه‌ها نیز از این محصولات پر خواهند شد.» وی با بیان اینکه توزیع محصولات ضدعفونی‌کننده را در فروشگاه‌های بزرگ و مغازه‌های پروانه‌داری که مرکز پخش هستند نیز انجام می‌دهیم، افزود: «حتی روز گذشته مایع ضدعفونی‌کننده در ظرف‌های ۴ لیتری در بازار شوش توزیع شد.»

 

▼ اخبار کوتاه
رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت ادعای مطرح‌شده از طرف شبکه «بی‌بی‌سی فارسی» مبنی بر جان باختن ۲۱۰ نفر در کشور به‌علت ویروس کرونا را رد کرد و گفت: «ادعای این رسانه بی‌ربط است و باز هم به کاهدان زده است.» «کیانوش جهانپور» گفت: «کرونا برای مردم دنیا رنج و بیماری است، ولی برای این شبکه‌های ماهواره‌ای و همتایان‌شان در شبکه‌های سعودی و آلبانی، نان‌آور شده است و مطامع پست سیاسی را در اضطراب و نگرانی ملت‌ها جست‌وجو می‌کنند.»
«مسعود پزشکیان» در اقدامی نسنجیده و برخلاف تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا، در صفحه شخصی خود در اینستاگرام نوشت: «بنده معتقدم نباید وقت را از دست داد، دولت باید کاملاً قاطعانه و در اسرع وقت قرنطینه شهر‌های آلوده، منع رفت‌وآمد و تعطیلی ارگان‌های دولتی را با اتخاذ تدابیری که کمترین لطمه به مردم وارد شود، با نظر کارشناسان داخلی و خارجی اعمال کند.»
به گزارش شبکه «المیادین»، در حمله هوایی که در نزدیکی روستای «الباره» واقع در «جبل الزاویه» در حومه استان ادلب انجام شد، ۳۴ نظامی ترکیه کشته شدند. عملیات ارتش سوریه علیه تروریست‌ها در استان‌های ادلب و حلب از چهارم بهمن ماه گذشته مجدداً آغاز شد و کماکان ادامه دارد. ارتش سوریه شامگاه گذشته 11 منطقه را در این محور آزاد کرد.
با تلاش نیروهای مسلح، کیت‌های تشخیص قطعی کرونا تولید شد و «انستیتو پاستور» نیز با تست آن با کیت‌های خارجی، کیت‌های تولید داخل را تأیید کرده است. همچنین یکی از شرکت‌های داروسازی لرستان نیز این محصول را تولید کرده و تست‌های آزمایشی اولیه آن موفق بوده است که در صورت تأیید انستیتو پاستور به تولید انبوه خواهد رسید.
«ژائو لی جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین اعلام کرد: «برای تشکر از ایرانیان به سبب کمک صادقانه آنها به چین در پی شیوع ویروس کرونا، کیت تست اسید نوکلئیک به ایران فرستاد شد.» سخنگوی وزارت خارجه چین تأکید کرد: «بیماری همه‌گیر مرز نمی‌شناسد، اما دوستان واقعی را می‌شناسیم.»
«محمدعلی وکیلی» عضو هیئت رئیسه مجلس در توئیتر نوشت: «طبق اطلاع از تست کروناویروس 30 نفر از همکاران در مجلس شورای اسلامی، تاکنون نتیجه اعلام‌شده چهار نفر مثبت است.»
بر اساس نظر یک مقام مسئول، تاکنون ۳۸۸ نفر ابتلا قطعی به کرونا در کشور داریم که از این میان ۷۳ نفر از مبتلایان بهبود یافته‌اند و ۳۴ نفر فوت کرده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات