صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۲۰۸۶۷

از رد لایحه بودجه تا اصرار برای تصویب FATF

1ـ در همچنان روی یک پاشنه می‌چرخد؛ FATF را تصویب کنید

روزنامه «ایران» در مطلبی نوشت: «اگر آمریکا بالاجبار ما را تحریم کرد، اما این بار با عدم تأیید مصوبه مجلس توسط مجمع تشخیص مصلحت، ما داوطلبانه به استقبال تحریم رفته‌ایم. بنابراین امکان انتقال منابع مالی به داخل کشور سخت‌تر از گذشته خواهد شد، اقتصاد ما بسته‌تر و کوچک‌تر و زندگی مردم بیش از گذشته تحت فشار قرار خواهد گرفت و در نتیجه، بر بیکاری، تورم، افزایش نرخ ارز، کاهش سرمایه‌گذاری، افزایش هزینه مبادلات خارجی و افزایش قیمت کالاهای وارداتی، رکود اقتصادی، محدودیت صادرات پتروشیمی و فولاد، گسترش فقر و... اثر خواهد گذاشت و به تداوم و گسترش چرخه اقتصاد سیاه کمک کرده، اقتصاد ملی را بیش از گذشته، تضعیف خواهد کرد.» تصویرسازی رسانه رسمی دولت از آینده اقتصاد ایران بدون FATF در حالی است که عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی همین دولت بارها اعلام کرده است عدم الحاق به FATF هیچ تأثیری در اقتصاد کشور ندارد. بسیاری از کارشناسان نیز بر این باورند FATF نه تنها گشایشی در امور اقتصادی ایجاد نمی‌کند، بلکه ابزاری برای هوشمندسازی تحریم‌های ضد ایرانی است.

2ـ تحقق مطالبات معیشتی مردم؛ وظیفه مجلس آینده

«کاظم انبارلویی» از فعالان اصولگرا با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه مجلس آینده تحقق مطالبات معیشتی مردم و عمل به وعده‌های محقق‌نشده مجلس دهم و دولت فعلی است، اظهار کرد: «احزاب و گروه‌هایی که به مجلس یازدهم راه یافته‌اند در حال تهیه برنامه‌های خود مخصوصاً در حوزه اقتصادی هستند تا با ورود به مجلس یازدهم، طرح‌های خود برای تحقق مطالبات معیشتی مردم را ارائه کنند.» وی با بیان اینکه تقابل دولت و مجلس برای مردم نان و آب نمی‌شود، ادامه داد: «تحقق مطالبات معیشتی مردم با تعامل مثبت دولت و مجلس امکان‌پذیر است. این‌گونه نیست که مجلس یازدهم چوب لای چرخ دولت بگذارد، بلکه دنبال تعامل مثبت است. مجلس یازدهم با دولت همراه‌تر از مجلس دهم در زمینه پاسخ به مطالبات معیشتی مردم خواهد بود.»

3ـ عدم گشایش اقتصادی؛ دلیل کاهش مشارکت در انتخابات

«داریوش قنبری» فعال اصلاح‌طلب و حامی دولت در یادداشتی در روزنامه اصلاح‌طلب «آرمان» پیرامون علت کاهش مشارکت در انتخابات مجلس نوشت: «اينکه در کاهش مشارکت اين دوره از انتخابات چه عواملي تأثيرگذار بوده است، چند دليل را مي‌توان ذکر کرد. اول اينکه مردم چندين سال به دنبال شکل‌گيري تحولات مثبت در کشور مبتني بر گشايش اقتصادي و... بوده و به اميد گشايش و تحول در عرصه اقتصاد، در انتخابات رياست‌جمهوري 92، 96 و مجلس 94 شرکت کردند، اما آن‌طور که انتظار داشتند به اهداف‌شان نرسيدند. مردم اين‌طور احساس مي‌کنند مطالبات‌شان از سوي کساني که رأي مي‌آورند مورد توجه قرار نمي‌گيرد و اميدشان کم شده است. اين عامل را مي‌توان عمده‌ترين دليل براي اين ميزان مشارکت دانست.»

4ـ پیشنهاد اصل هشتادوپنجی شدن لایحه بودجه

«حمیدرضا حاجی‌بابایی» با اشاره به رد لایحه بودجه و شیوع ویروس کرونا گفت: «به نظر می‌رسد برای برون‌رفت از مشکل موجود، دولت سریع‌تر باید لایحه بودجه را دریافت و برای سال آینده برنامه‌ریزی کند، مجلس هم باید در این زمینه تعیین تکلیف کند.» وی افزود: «پیشنهادی را با مشورت رئیس مجلس، رئیس‌ سازمان برنامه و بودجه و رئیس کمیسیون تلفیق مطرح کردیم که بودجه بر اساس اصل ۸۵ قانون اساسی و آئین‌نامه داخلی به کمیسیون تلفیق واگذار شود و کمیسیون با اصلاحاتی آن را به‌روز کند تا در صحن مجلس شاهد حضور طولانی نمایندگان نباشیم و با رأی مجلس از برزخ بودجه رهایی یابیم و راه مجلس آینده برای اصلاح باز باشد و دولت نیز امور جاریه را ادامه دهد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات