بین الملل >>  آمریکاواروپا >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۰۱ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۲۱۳۵۴
کرونا و افول آمریکا

چرا آمریکایی ها برای خرید سلاح صف کشیده اند؟+تصاویر

نوع اسلحه های خریداری شده نشان دهنده شیوع ترس در بین مشتریان است. تقریبا هیچ علاقه ای به اسلحه شکاری وجود ندارد. در عوض، مردم به دنبال اسلحه های مرگبارتر هستند و تقاضای زیادی برای تفنگ های نیمه اتوماتیک AR-15 وجود دارد.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / ایمان ایرانی
چرا آمریکایی ها برای خرید سلاح صف کشیده اند؟+تصاویرپس از حمله به فروشگاه ها و خالی کردن آنها از مواد ضدعفونی کننده، دستمال توالت و مواد غذایی کنسرو شده در برخی کشورهای غربی، اپیدمی کرونا به تدریج در حال نمایان کردن سویه های تاریک تر و هولناک تر خود است. یکی از این نماها را می توان در صف های طولانی خرید اسلحه در آمریکا و به تبعیت از آنها در برخی کشورهای دیگر مثل کانادا و استرالیا دید. درصد قابل توجهی از کسانی که این روزها در صف های غیرعادی خرید سلاح در آمریکا دیده می شوند، کسانی هستند که برای نخستین بار اقدام به خرید سلاح می کنند. خرید مهمات نیز افزایش قابل توجهی داشته است. به نظر می رسد آنهایی که پیش از این نیز مسلح بودند، احساس می کنند برای مقابله با تهدید احتمالی پیش رو، باید بیشتر خود را تجهیز کنند.
اصلی ترین عامل بوجود آمدن این صف ها، ترس و نگرانی است. مردم می گویند با شیوع گسترده کرونا، ممکن است نظم عمومی بهم بخورد و غارت و آشوب در پیش باشد. به نظر می رسد آنان چندان به دولت خود برای تامین امنیت عمومی اعتماد ندارند و ترجیح می دهند خود دست بکار شوند. برخی مردم می گویند هیچ بعید نیست با شرایط شبیه حمله زامبی ها مواجه شویم. رسانه ها در دامن زدن به این ترس و نگرانی عمومی نقش عمده ای دارند. کرونا تمام رسانه ها را به تسخیر خود درآورده است. ظاهراً هر کدام از مطالب و تولیدات رسانه ای با هدف بهبود اوضاع و آموزش به مخاطبان منتشر می شوند اما برایند کلی تمام این تولیدات رسانه ای، اغلب چیزی جز افزایش استرس و وحشت عمومی نیست.
فروشندگان اسلحه و مهمات گفته اند که آنها در هفته های اخیر شاهد هجوم مشتریانی با نگرانی های مشابه بوده اند و با گسترش اضطراب ناشی از شیوع کرونا، افزایش فروش در بازار را شاهدند. گزارش های مربوط حاکی است قفسه های سلاح گرم و وسایل لازم برای زنده ماندن در شرایط خاص، در برخی ایالات از جمله در کالیفرنیا ، نیویورک ، ایالت واشنگتن ، آلاباما و اوهایو بسرعت خالی می شوند.
یکی از این مشتریان به روزنامه لس‏آنجلس‏تایمز گفته است: «سیاستمداران و افراد مخالف فروش اسلحه برای مدت طولانی به ما می گفتند که دیگر نیازی به اسلحه نداریم. اما در حال حاضر ، بسیاری از مردم واقعاً ترسیده اند و می توانند خودشان در این مورد تصمیم بگیرند.»
لری هیات صاحب یکی از فروشگاه های بزرگ سلاح در آمریکاست. او درباره شرایط فعلی می گوید؛ «مردم اطمینان خاطر ندارند و می ترسند اگر اتفاق بدی رخ دهد، پلیس به داد آنها نخواهد رسید. ما این وضعیت را در طوفان کاترینا دیدیم. مردم آن فاجعه سال 2005 را فراموش نکرده اند که دولت به دادشان نرسید.» او که در کارولینای شمالی ساکن است و فعالیت دارد، می گوید صحنه های خرید انبوه در فروشگاه وی عملا بی سابقه بوده است. وی گفت: «این دومین بار در 61 سال فعالیت من است که شاهد چنین چیزی بوده ام.» او گفت مورد اول پس از تیراندازی خونین در مدرسه سندی هوک در کانکتیکات در سال 2012 بود.
هیات به گاردین می گوید: نوع اسلحه های خریداری شده نشان دهنده شیوع ترس در بین مشتریان است. تقریبا هیچ علاقه ای به اسلحه شکاری وجود ندارد. در عوض، مردم به دنبال اسلحه های مرگبارتر هستند و تقاضای زیادی برای تفنگ های نیمه اتوماتیک AR-15 وجود دارد. او می گوید ترکیبی از نگرانی بابت وضعیت بدمالی، شیوع ویروس کرونا، جرم و جنایت و اوضاع سیاسی باعث این دلهره عمومی شده است.
Ammo  یکی از فروشندگان اصلی آنلاین سلاح ، ارقام مربوط به فروش را از 23 فوریه تا 4 مارس منتشر کرده است که نشان دهنده میزان افزایش است. در این دوره 11 روزه فروش اسلحه در مقایسه با 11 روز قبل تا 23 فوریه 68 درصد افزایش یافته است.
افزایش فروش در کارولینای شمالی و جورجیا قابل توجه بوده و به ترتیب 179 درصد و 169 درصد اعلام شده است. ایالت های دیگری که با افزایش فروش زیاد مواجه هستند، پنسیلوانیا ، تگزاس ، فلوریدا، ایلینویز و نیویورک هستند.
اقلیت های نژادی یکی از گروه های مشتری سلاح در وضعیت جدید هستن؛ از جمله آسیایی ها و بخصوص کسانی که اصلیت چینی دارند. دولت ترامپ ویروس کرونا را ویروس چینی و ویروس ووهان می نامد. چینی الاصل ها در آمریکا می ترسند با وخیم شدن اوضاع، با موجی از خشونت روبرو شوند. چرا که رسانه ها و دولت واشنگتن با برخورد سیاسی با این ویروس، در حال کاشتن تخم نفرت و خشونت هستند.
کارشناسان پیش بینی می کنند با افزایش فروش سلاح، عوارض تلخی روی خواهد داد؛ افزایش خودکشی، مرگ های تصادفی –بخصوص در نمیان نوجوانان 14 تا 17 سال- و قتل های خانوادگی از جمله این عوارض هستند. اما بنظر می رسد مهم تر از اینها سیاسی-اجتماعی صف های خرید سلاح باشد. صف هایی که نشانگر کارآمدی نظام آمریکا در مواقع بحرانی و میزان اعتماد عمومی به آن است. با این صف های بی اعتمادی، کرونا را هم باید به عوامل افول آمریکا اضافه کرد.
چرا آمریکایی ها برای خرید سلاح صف کشیده اند؟+تصاویر
 
چرا آمریکایی ها برای خرید سلاح صف کشیده اند؟+تصاویر
 
چرا آمریکایی ها برای خرید سلاح صف کشیده اند؟+تصاویر
 
چرا آمریکایی ها برای خرید سلاح صف کشیده اند؟+تصاویر
 
چرا آمریکایی ها برای خرید سلاح صف کشیده اند؟+تصاویر
 
چرا آمریکایی ها برای خرید سلاح صف کشیده اند؟+تصاویر
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات