صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۰:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۲۱۷۳۹

دست نشاندگان مهار نشدنی؛ چالش جنوب یمن برای ائتلاف سعودی

شورای انتقالی یمن همواره تلاش کرده است تا موجودیت خود را به عنوان یک هویت مستقل و یک نیروی جداگانه از دولت مستعفی به دیگر طرف های درگیر در جبهه یمن بقبولاند.
پایگاه بصیرت / مصطفی مطهری
روند اتفاقات در یمن ماه‌ها است که وارد فاز تازه‌ای شده است. به واقع شرایط موجود در یمن دیگر از شکل شناخته شده آن یعنی نبرد صنعا با متجاوزان ائتلاف سعودی خارج شده و شکل و وجوه دیگری به خود گرفته است. وجوهی از تغییر در جبهه‌های نبرد که عمدتاً حول تحولات موجود در جنوب یمن در بندر عدن در حال روی دادن است.
در دور تازه‌ای از درگیری‌ها میان نیرو‌های شورای انتقالی (تحت حمایت ابوظبی) و دولت مستعفی هادی (تحت حمایت ریاض) در عدن، سطح درگیری‌ها که این روز‌ها ماهیت عریان تری به خود گرفته است، وارد مرحله‌ای از تنش در قالب اتهام زنی به یکدیگر شده است. اگرچه این اتهام زنی‌ها هر بار شکل خاصی به خود می‌گیرد، اما در مجموع حاکی از آن است که به ابزاری برای بیرون کردن هرکدام از طرفین از معرکه نبرد تبدیل شده است. از این رو در آخرین مورد اتهام‌زنی، دولت مستعفی یمن به ریاست هادی، شورای انتقالی را متهم به حمله به نیروهایش در منطقه «رضوم» در استان شبوه و مراکز نیرو‌های آن در استان أبین کرده است. این در حالی است که از سوی دیگر رهبران شورای انتقالی نیز دولت هادی را به اجرای عملیات‌های نظامی در طول هفته گذشته به خصوص تحریک گردان‌های نظامی وابسته به حزب «التجمع الیمنی للإصلاح» (اخوان‌المسلمین) در استان جنوبی أبین متهم می‌کنند.
واقعیت امر این است که فضای تنش حاکم در یمن این روز‌ها بیشتر متوجه درگیری میان نیرو‌های نیابتی ریاض و ابوظبی در عدن به عنوان پایتخت موقت هادی و جدایی طلبان شورای انتقالی است. این بدان معنا است که علی رغم تلاش‌های ریاض و ابوظبی در زمینه کاهش تنش‌ها و فراخواندن طرفین در عدن به عنوان عوامل خود به خویشتنداری و تحت فشار قرار دادن آن‌ها در این باره از یکسو و یادآوری مداوم این موضوع به رهبران و فرماندهان نظامی دو طرف از سوی دیگر، که در زمان کنونی اتحاد برای حصول به یک هدف مشترک با در نظر داشتن دشمن مشترکشان به نام انصارلله، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مهمترین اولویت است؛ بنابراین تأکید اصلی را در وضعیت حساس کنونی بر این امر قرار داده اند که با کنار گذاردنِ موقتی اختلافات و پایان دادن به درگیری ها، تمرکز خود را بر روی نبرد با دشمن مشترک قرار دهند؛ چرا که این روز‌ها نبرد حقیقی برای آنها، نبرد مأرب است که آینده همه آن‌ها را در صحنه سیاسی– جغرافیایی یمن مشخص خواهد کرد.
با این حال عدم اعتماد میان طرفین درگیر در بندر عدن و مسابقه میان آن‌ها برای کنارزدن دیگری و تحمیل نگاه و برنامه‌های خود بر طرف دیگر در مسیر بدست گیری اداره جنوب، موجب شده است تا جنوب یمن هر روز آبستن اتفاقات جدیدی در ارتباط با اصطکاک و سایش‌های مطالباتی میان نیرو‌های شورای انتقالی و دولت مستعفی باشد.
باید یادآور شد از حیث تشکیلاتی و سازمانی اگرچه هرکدام از دو طرف مدعی تصاحب قدرت در جنوب یمن، تحت الحمایه نیرو‌های خارجی (ریاض و ابوظبی) هستند، اما واقعیات موجود در جبهه تنشی این منطقه از یمن نشان دهنده این است که کنترل شرایط تنش و درگیری از دستان این دو ستون اصلی ائتلاف خارج شده است؛ به نحوی که علی‌رغم هشدار‌ها و تلاش‌ها برای فروکاستن تنش‌ها و دعوت طرفین به مذاکره و گفتگو، هر روز شاهد افزایش تعارض‌ها و درگیری‌های میان آن‌ها هستیم. به عبارت جامع‌تر اینکه شرایط موجود در جنوب یمن گویای آن است که جنگ برای تصاحب قدرت، دیگر از شکل هدایت شده آن از سوی ریاض و ابوظبی خارج شده و ماهیتی محلی به خود گرفته است و هیچ کدام از طرفین حاضر به دادن هیچ گونه امتیازی به طرف مقابل نیست.
بطوری‌که عدول از مواضع خود را به مثابه دادن امتیازات بعدی تلقی می‌کنند؛ که در عمل نیز این برداشت نه تنها گزافه نیست بلکه واقعیتی انکار‌ناپذیر است. در واقع تقویت و ریشه دوانیدن این دیدگاه در نزد رهبران دو جریان حاضر در عدن عملاً نتیجه به بن‌بست رسیدن اجرای توافق ریاض بین دولت هادی و شورای انتقالی جنوب در پاییز سال گذشته است.
در واقع با توجه به آنچه در جنوب در حال روی دادن است و هر روز نیز تشدید می‌شود، اگر موضوع مذاکرات میان صنعا و ائتلاف متجاوز سعودی به نتیجه مناسب و توافق نهایی ختم گردد، تنش‌ها در جنوب یمن نه تنها باقی خواهد ماند بلکه بدون شک بر دامنه شدت آن با توجه به فارغ شدن طرفین از تهدید صنعا، افزوده خواهد شد. چرا که شورای انتقالی یمن همواره تلاش کرده است تا موجودیت خود را به عنوان یک هویت مستقل و یک نیروی جداگانه از دولت مستعفی به دیگر طرف‌های درگیر در جبهه یمن بقبولاند؛ بنابراین باید گفت، جنوب یمن در راه طی کردن مسیر جداگانه‌ای از بحران یمن است که در سال‌های کنونی مشاهده شده است. بدان معنا که در ششمین سال از آغاز تجاوز سعودی و ائتلاف وابسته آن به خاک یمن، درگیری‌ها از وضعیت تقابلی دو جبهه‌ای صنعا با ائتلاف سعودی و نیرو‌های یمنیِ وابسته به آن، تغییر کرده و جبهه‌های درگیری میان نیرو‌های یمنی تحت حمایت ائتلاف، با هدف تثبیت جایگاه خود و ساقط‌سازی دیگری خطوط نبرد جدیدی تعریف کرده و در مقابل هم قرار خواهند گرفت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات