صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۲۲۲۶۴

خطر میلیتاریزه جهان

امروز پساکرونا به مسئله‌ای مهم‌تر از خود کرونا در جهان تبدیل شده است[...]

یادداشت: امروز پساکرونا به مسئله‌ای مهم‌تر از خود کرونا در جهان تبدیل شده است. اندیشمندان و صاحب‌نظران مسائل مختلف، هر یک از نقطه‌نظری خاص در حال ترسیم چشم‌اندازی از جهان پساکرونا هستند؛ جهانی که از نظر ساختاری و نظم بین‌المللی حاکم بر آن، تا حدود زیادی متفاوت از جهان فعلی خواهد بود.

نکات تحلیلی: 1ـ اقتصاد بین‌الملل یکی از حوزه‌های مهمی است که تحت تأثیر پیامدهای منفی شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. اکنون تمام کشورهای جهان، به‌ویژه اروپا و آمریکا، با تنزل داده‌ها و آمارهای اقتصادی مواجه شده‌اند. آمریکا از جمله کشورهای مهمی است که بیشترین ضرر را از همه‌گیری ویروس دیده است، به‌طوری که حتی تزریق تریلیون‌‎ها دلار از سوی فدرال رزرو نیز نتوانسته است بازار آمریکا را از رکود نجات دهد. در این میان، سقوط شدید قیمت نفت به زیر صفر نیز مزید بر علت شده و بر حجم رکود اقتصادی آمریکا افزوده است. 2‌ـ بدون تردید، در پساکرونا آمریکا و اروپا با بحران اقتصادی بی‌سابقه‌ای مواجه خواهند شد. پیش‌بینی می‌شود در پساکرونا، آمریکا و اروپا برای جبران بخشی از ضررهای اقتصادی ناشی از ویروس کرونا و در سایه ورشکستگی‌های گسترده در عرصه‌های مختلف اقتصادی، به فروش جنگ‌افزار که بازاری پرسود است، رو آورند. 3ـ نزدیک به ۵۸ درصد از سهم فروش تسلیحات در جهان در دست صنایع اسلحه‌سازی ایالات متحده آمریکاست. این کشور در ماه‌ها و سال‌های آتی سیاست فروش‌های تسلیحاتی را در مناطق مختلف جهان، به‌خصوص غرب ‌آسیا، افزایش خواهد داد؛ البته این خطر نیز وجود دارد که آمریکا و حتی اروپا با دامن زدن به درگیری‌های محدود در جهت «میلیتاریزه کردن» مناطق خاصی از جهان که به رونق بازارهای تسلیحاتی منجر می‌شود، گام بردارند.

نکته راهبردی: تجهیزات نظامی همواره مشتریان خود را در سراسر جهان دارد، صادرات اسلحه یکی از راه‌های تجارت و کسب درآمد برای کشورهای قدرتمند است؛ از‌این‌رو پیش‌بینی می‌شود افزایش فروش تسلیحات نظامی به‌عنوان یکی از راه‌های نجات اقتصاد آمریکا و اروپا و افزایش تولید ناخالص داخلی، در دستور کار سیاست ‌خارجی این کشورها قرار گیرد؛ بنابراین در دوران پساکرونا با پدیده‌ای به نام میلیتاریزه شدن جهان و ایجاد درگیری های ساختگی همچون ایجاد داعش، برای فروش بیشتر سلاح از سوی امریکا و اروپا مواجه خواهیم بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات