سیاسی >>  مجلس >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۲۲۳۹۳
گفتگو با ابراهيم رضايي نماينده مردم حوزه انتخابيه دشتستان

در انتظار هیئت رئیسه انقلابی

اين مجلس در حقيقت بر روي حماسه حاج قاسم شکل گرفت. تک تک نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مديون خون حاج قاسم سليماني هستند. شهيد قاسم سليماني نماد انقلابي گري عاقلانه و مدبرانه است.

مجلس يازدهم در هشتم خرداد 1399 آغاز به کار خواهد کرد. در شرايط حساس کنوني مجلس با مسایل و موضوعات متعددي روبرو است که بايد بر اساس آن تصميم بگيرد و جامعه را از چالش‌هاي موجود رها بخشد. البته شرط تحقق اين هدف آن است که نمايندگان مجلس در تراز انقلاب اسلامي اقدام کنند و جايگاه از دست رفته مجلس را بازسازي کنند و مجلس را در راس امور قرار دهند.
آقاي دکتر ابراهيم رضايي نماينده مردم حوزه انتخابيه دشتستان یکی از جوانترين وکلای مردم در يازدهمين دوره مجلس شوراي اسلامي است که در رشته علوم ارتباطات تحصیل کرده است. وی در مصاحبه ای با سایت بصیرت به ارائه دیدگاهش در مورد مسایل کشور و اولويت هاي مجلس يازدهم پرداخته است.
 
به نظر شما مهمترين مشکلات اساسي کشور چه مي‌باشد و برنامه‌هاي شما براي حل مشکلات  چيست؟
به نظر من بزرگترين چالش کشور، مشکلات اقتصادي است. مشکلاتي همچون تورم و گراني که سفره مردم را خالي و خلوت‌تر کرده است و مردم دچار مشکلات معيشتي جدي هستند. بيکاري چالش ديگر کشور است. آمار بيکاري دو رقمي بود و بعد از کرونا بالاتر هم رفته است. مشکلات امروز نتيجه فساد در مديريت و اقتصاد  است که متاسفانه در کشور و خصوصا قوه مجريه قرار دارد. مجلس بر اساس فرمان هشت ماده اي رهبر معظم انقلاب بايد با فساد مقابله کند. با حل مسئله فساد، مسائل و مشکلات معيشتي و اشتغال برطرف خواهد شد.
 
ويروس کرونا چه مشکلاتي براي کشور ايجاد کرد و مجلس يازدهم چه اقداماتي در برابر آن مي تواند انجام دهد؟
تعداد بيکاران افزايش يافته است، کسب و کارها تعطيل و درآمد کشور کاهش يافته است. اين روزها قيمت نفت پايين آمده است که يک علت آن مي تواند ويروس کرونا  باشد.  اين موضوع يک مسئله‌اي مهم براي کشور است و بر جنبه‌هاي مختلف از جمله کسري بودجه تاثير مي‌گذارد. اين مشکل مانع آباداني، پيشرفت و توسعه مي‌شود. دولت در هزينه‌هاي جاري خود بعد از کرونا با مشکلات زيادي روبرواست.
توسعه و رونق توليد مي‌تواند اصلي‌ترين راهکار باشد. مقام معظم رهبري سال هاست اين موضوع را مطرح مي‌فرمايند. همچنين حرکت در جهت مبارزه با فساد مي‌تواند مشکلات عصر پساکرونا را کمتر کند. براي نمونه فرار مالياتي صد هزار تا صد و چهل هزار ميليارد توماني در کشور وجود دارد. مجلس مي‌تواند در موضوع فرار مالياتي ورود کند. بحث ديگر سروسامان دادن به نظام بانکي کشور و جلوگيري از حيف و ميل بيت المال از ريخت و پاش خصوصا در دستگاههاي اجرايي است. واگذاري‌ها و خصوصي‌سازي عادلانه و عاري از فساد صورت گيرد. واگذاري بدون فساد درآمد قابل توجهي براي دولت بوجود مي‌آورد.
 
راهکار برون رفت از بحران هاي پساکرونا را در چه مي باشد؟
يکي از عوارض کرونا تعطيل و متضرر شدن کسب و کار است. امروزه صنعت توريسم، هتل داري، رستوران‌ها،  خدماتي‌ها،  توليدي‌ها و ... با مشکلات جدي روبرو شدند و درآمد مردم کاهش يافته است. با تعطيلي کسب و کار صادرات نفت به حداقل خود مي‌رسد. در حالي که در جمهوري اسلامي دولت دو درآمد مهم دارد؛ اول فروش نفت و ديگري ماليات. وقتي کسب کار خوابيده باشد درآمد مالياتي دولت کاهش پيدا مي‌کند و  فروش نفت هم به حداقل رسيده است. در چنين شرايطي بايد با کار کارشناسي حرکت کرد. تغيير ماهيت برخي از مشاغل، متناسب با شرايط جامعه مي‌تواند راهکاري مناسب باشد. يعني در راستاي نيازهاي روزهاي کرونايي کالا توليد کنند. براي مثال به سمت توليد ماسک و گان يا محلول هاي ضدعفوني کننده حرکت کنند.
علاوه بر آن  با شفافيت، تقويت نظارت و برخورد با فرار کنندگان مالياتي مي‌توان درآمد دولت را افزايش داد. همچنين دولت بايد به صورت مستقيم خانوارهاي آسيب ديده را مورد حمايت قرار دهد. با اقدام مناسب مي‌توان کرونا را از حالت تهديد به فرصت تبديل کرد.
 
بنظر جنابعالی هيئت رئيسه مجلس با چه ترکيبي تشکيل خواهد شد؟
ان شاالله يک هيات رئيسه انقلابي شکل خواهد گرفت. بنده اميدوارم انقلابي‌ترين نمايندگان در هيات رئيسه حضور پيدا کنند. مجلس يازدهم با برند انقلابي‌گري و جبهه انقلاب شکل گرفت. اکثريت نمايندگان با شعارهاي انقلابي راي آوردند.
علاوه بر آن اين مجلس اولين مجلس بعد از شهادت حاج قاسم سليماني است. شهادت حاج قاسم نقطه‌ي عطفي در تاريخ انقلاب اسلامي است. ناکارآمدي دولت منجر به کاهش سرمايه اجتماعي کشور شده بود، شهادت حاج قاسم سرمايه اجتماعي انقلاب اسلامي را به حداکثر رساند. اين مجلس در حقيقت بر روي حماسه حاج قاسم شکل گرفت. تک تک نمايندگان مجلس شوراي اسلامي مديون خون حاج قاسم سليماني هستند. شهيد قاسم سليماني نماد انقلابي گري عاقلانه و مدبرانه است.
 
مجلس گذشته چه نقاط ضعفي داشته است؟ راهکار شما براي حل مشکل چه مي باشد؟
اولين مشکل مجلس گذشته در عدم وجود دستور کار و اولويت‌بندي مناسب بود. اولويت‌هاي مجلس مشخص نبود، کار کارشناسي صورت نمي‌گرفت، عملکرد مجلس متناسب با نياز و خواست مردم جامعه نبود. در ماه‌ها و سال‌هايي که شديدترين فشارها بر ملت ايران تحميل شد، مجلس شوراي اسلامي در گوشه‌اي ايستاده بود و کار خاصي انجام نمي‌داد.
مجلس يازدهم نبايد حاشيه‌سازي کند، صرفا بر حل مشکلات مردم تاکيد داشته باشد، با برنامه و کار کارشناسي حرکت کند و دستور کار خود را متناسب با مشکلات ملت ايران تنظيم نمايد.
 
برنامه مجلس براي جهش توليد چه مي باشد؟
توليدکنندگان در خط مقدم مبارزه با دشمن قرار دارند. دشمن کمر به تحريم بسته و به دنبال فروپاشي اقتصادي نظام است. جهش توليد، مي‌تواند موانع توليد را بايد برطرف فساد اداري، نوسانات ارزي، نقدينگي، پرداخت به موقع بدهي دولت به توليد کنندگان، مجوزها و ... از جمله موضوعات اقتصادي کشور است که بايد براي آن سياست‌ورزي کرد تا از اين طريق سرمايه به سمت توليد سوق داده شود. جهش توليد مي‌تواند مشکلات اساسي کشور را حل کن تا بيکاري کاهش؛ سطح  معيشت، رفاه و قدرت خريد مردم افزايش يابد.  
يکي ديگر از کارهاي مجلس مي‌تواند نظارت بر اجراء صحيح قانون، رفع موانع توليد در دستگاه‌هاي  اجرايي، و عدم واردات کالاهايي که مشابه داخلي دارند باشد. البته اين موضوع نياز به فرهنگ‌سازي دارد تا ملت خريد کالاي ايراني را در اولويت خود قرار دهد.
 
آيا دريافت وام از بانک جهاني به سود ايران خواهد بود ؟ تبعات آن چه مي‌باشد؟
جمهوري اسلامي از صندوق بين‌المللي پول، طلبکار است. آنها بايد بدهي خود را بدون پيش شرطي‌هايي همچون تعديل اقتصادي، مناسب کردن ساختار اقتصادي پرداخت کنند.
اما اگر دريافت وام از بانک جهاني به معني اين است که ما بايد شروط آنها را بپذيريم، تجربه کشور آفريقاي جنوبي، اکوادور، آرژانتين و ... نشان مي‌دهد که اجراي سياست‌هاي صندوق بين‌المللي پول استعماري و به ضرر کشور وام گيرنده است و موجب افزايش بيکاري، فقر و بحران اقتصادي مي شود، به نوعي آينده فروشي است. البته دولت نمي‌تواند به تنهايي اين کار را انجام دهد، طبق اصل 80 قانون اساسي، اخذ هرگونه وام از خارج نياز به تصويب مجلس دارد.
 
مصاحبه از: فرهاد  کوچک زاده
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات