صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۲۲۶۲۵

بازی مقتدرانه ایران در آبراه های بین المللی

ایران روز ۲۲ آوریل اعلام کرد که اولین ماهواره نور با موفقیت توسط سپاه پاسداران در مدار زمین قرار گرفته است. این اندیشکده نوشت:طراحی موفقیت‌آمیز این نوع موشک فضایی قاره‌پیما توسط ایران قواعد بازی نظامی ـ سیاسی میان این کشور و آمریکا را تغییر می‌دهد.
بازی پویا و مقتدرانه ایران از حیطه های منطقه ای عبور کرده و وارد حیطه های استراتژیک جهانی شده است و امریکا را در وضعیت انفعالی قرار داده است‌.
گزاره های تحلیلی
پرتاب موفق ماهواره نور یکی از اقدامات اقتدار آمیز ایران است که هنوز هم مورد توجه اندیشکده های غربی است:
۱. اندیشکده واشنگتن در گزارشی به بررسی تبعات و پیامدهای پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره نور پرداخت و نوشت: ایران روز ۲۲ آوریل اعلام کرد که اولین ماهواره نور با موفقیت توسط سپاه پاسداران در مدار زمین قرار گرفته است. این اندیشکده نوشت:طراحی موفقیت‌آمیز این نوع موشک فضایی قاره‌پیما توسط ایران قواعد بازی نظامی ـ سیاسی میان این کشور و آمریکا را تغییر می‌دهد.
۲.اندیشکده انگلیسی European Network Leadership در مطلبی به قلم فابین هینز نوشت: برنامه فضایی ایران به رهبری سپاه منطق بسیار متفاوتی از برنامه فضایی غیرنظامی آن دارد. در حالی که برنامه غیرنظامی ایران از ماهواره‌برهای ضعیف برای تبدیل به موشک بالستیک استفاده می‌کند، به نظر می‌رسد سپاه قصد دارد فناوری پرتابگرهای پیشرفته را برای توسعه موشک‌های برد بلند طراحی کند.به نوشته این اندیشکده انگلیسی، توسعه برنامه موشکی از طریق آزمایش فضایی فرصتی نادر برای اعمال فشار بر آمریکا و بازیابی اهرم سیاسی در برابر آن است. 

۳.مجله نیوزویک نیز با اشاره به بن‌بست سیاست‌های دولت آمریکا مقابل جمهوری اسلامی ایران نوشت: گزینه تغییر نظام هرگز نباید روی میز قرار می‌گرفت، با این حال سال‌های متمادی در گوشه و کنار ساختار حاکم برسیاست خارجی آمریکا محبوبیت داشته است. «جان بولتون» مشاور امنیت ملی اخراجی بی‌شرم‌ترین کسی بود که خواستار این تغییر رژیم بود، از سوی دیگر «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا با این مفهوم بیگانه نیست.در همین حال پایگاه اینترنتی ریسپانسیبل استیت کرفت در تحلیلی خاطرنشان کرد ایران همه اهرم‌های آمریکا را از بین برده است.
۵ .در روزهای آینده هنگامی که نفتکش های ایرانی به آمریکای لاتین رسیدند مردم جهان شاهد یک پیروزی دیگر خواهند بود و فرسوده بودن قدرت آمریکا را بیشتر درک خواهند کرد ،آنموقع رسانه ها و اندیشکده های غربی اعتراف خواهند کرد که چگونه از فضا و دریا ایران به یک سطح راهبردی قدرت رسیده است.

نکته راهبردی:
مراحل قدرت یابی ایران در مقابل آمریکا یک روند تکاملی سریع را دنبال می کند و انهایی که تا دیروز به دنبال تغییر حکومت ایران بودند اکنون از این شکوه و عطمت ایران اظهار شگفتی و عصبانیت می کنند .
آنها در صدد بودند که با سریال برجام ها قدرت و موقعیت ایران را تهدید کنند و اکنون قدرت انقلاب اسلامی به جایی رسیده است که اندیشکده های غربی اعتراف می کنند که آمریکا تحت فشار ایران است ،صادرات بنزین با نفتکش دارای پرچم ایران هم پیام روشنی به آمریکا است که قدرت ایران نه تنها محدود نشده است بلکه حرکت رسمی برای مقابله با آمریکا در حیات خلوت او نیز شروع شده است و این راه پرقدرت همچنان ادامه دارد و مطمئنا ضعف آمریکا در این مورد هم آشکار می شود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات