صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۲۲۲۳۵

نشریه اخبار تحلیل‌ها دوشنبه 8 اردیبهشت

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): به خدا توکل کنید. از خدای متعال توفیق بخواهید. رابطه‌تان را روز به روز با معنویت و خدای متعال تقویت کنید. مبادا اشتغالات کاری، شما را از ذکر و توجه و پرداختن به معنویات باز بدارد. (1386/6/4)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 

▼ حرف روز

بترسیم بهتر است یا بترسانیم

رهبر معظم انقلاب در پایان اولین جلسه قرآنی ماه مبارک رمضان توصیه‌های حکیمانه‌ای را برای مردم و مسئولان بیان فرمودند، ایشان در فرازی از سخنان‌شان به نهراسیدن و ایستادگی در مقابل دشمن تأکید کردند و از قول قرآن کریم فرمودند: «آمدند گفتند علیه شما دارند توطئه می‌کنند، بترسید. [مسلمانان را] می‌ترساندند. قرآن می‌فرماید که نه خیر، از آنها نترسید، از من بترسید؛ خدای متعال را عبادت بکنید، اعتماد به خدا بکنید، در مقابل دشمن محکم بایستید و می‌توانید دشمن را به عقب برانید.» اهمیت این جمله حکایت از آن دارد که عزت و ذلت جامعه اسلامی در پرتوی مصونیت و ایستادگی در مقابل دشمنان است.
گزاره‌های تحلیلی: دشمن برای ایجاد ترس در میان مردم کشورمان از ابزارها و روش‌های گوناگونی بهره می‌گیرد: ۱ـ افراد و نیروهای سست‌عنصر در جامعه اسلامی همواره مترجم تهدیدات دشمن بوده‌اند و با ترجیح منافع خود بر منافع ملی و اسلامی همواره در بزرگ کردن دشمن نقش بارزی بر عهده دارند؛ ازاین‌رو است که امام باقر‌(ع) می‌فرمایند: با چهار شخص معاشرت و دوستی نکن: احمق، بخیل، ترسو و دروغ‌گو. در این ‌طیف‌ نیروهایی وجود‌ دارند که ‌سرانجام همراهی با آنان نتیجه‌ای جز شکست به همراه ندارد و در‌ ظاهر خود را خیرخواه ملت معرفی می‌کنند، اما با ایجاد فضای رعب و وحشت در جامعه زندگی آنها را تهدید می‌کنند. ۲‌ـ یکی دیگر از ابزارهای ایجاد رعب و ترس در جامعه اسلامی رسانه‌ها هستند که البته امروز به سبب گستردگی فضای مجازی نقش این رسانه‌ها بیشتر از گذشته است. این رسانه‌ها در سال‌های گذشته بارها مردم کشورمان را از تهدیدات آمریکا علیه کشورمان ترسانده‌اند و با آمدن ناوهای آنها به ‌گونه‌ای تبلیغ کرده‌اند که گویا راهی برای زنده ماندن در ایران نمانده است و در هنگام رفتن‌شان هم سکوت کرده‌اند.
نکته راهبردی: بی‌شک جامعه‌ای امکان حیات و رشد و بالندگی را خواهد داشت که سر پیش دشمن خم نکند و روحیه شجاعت و استقامت در آن جاری باشد. امروز سپاه پاسداران سردمدار شجاعت، ایستادگی و مقاومت در مقابل دشمنان است و با همین ایده است که سپاه در همه عرصه‌ها فعالانه و شجاعانه وارد می‌شود و با کارهای خود دشمنان را به انفعال وادار می‌کند. اقدام شجاعانه سپاه در پرتاب ماهواره، موجب نمایان شدن بخش دیگری از توانمندی‌های نظامی کشور و هراس بیشتر در دل دشمنان شد و همین است معنی ترهبون به عدو الله و عدوکم. رهبر معظم انقلاب در این زمینه هم می‌فرمایند: «بایست حضور شما، وضعیت شما، حرکت شما جوری باشد که دشمن را دچار رعب کند.»

 

▼ گزارش روز

دولت چه کرده است؟!

این روزها شیوع ویروس کرونا علاوه بر سلامتی مردم، بخش اقتصاد و معیشت آنان را نیز هدف قرار داده است. طبیعی است که در چنین شرایطی انتظار عمومی از مدیران و مسئولان، به خصوص از دولت به‌عنوان قوه اجرایی کشور افزایش یابد. سؤال این است که دولت در پاسخ به این مطالبات عمومی چه اقداماتی انجام داده است؟
گزاره‌های خبری: 1‌ـ دستور رئیس‌جمهوری به وزیر بهداشت مبنی بر تشکیل ستاد ملی مبارزه با کرونا در 4 اسفند ماه سال اخیر اولین اقدام دولتی در روزهای اولیه شیوع این ویروس منحوس بود که برای مدیریت دوران کرونایی انجام گرفت. این ستاد مسئولیت و اختیار تام اعمال محدودیت‌های اجتماعی و ترافیکی، اعلام تعطیلی‌ها در کشور، تهیه پروتکل‌های بهداشتی محیط‌های کسب‌وکار و بازگشایی اماکن اقتصادی، بازارها و... را بر عهده دارد و تاکنون با مدیریت منسجم خود توانسته است هم آمار صعودی کرونا در کشور را متوقف کند و آن را به شیب ملایم کاهش مبتلایان در کشور برساند و هم با بازگشایی هوشمند مراکز تجاری از اثرات منفی اقتصادی بر سفره بازاریان و کسبه بکاهد. 2‌ـ تصمیم به‌ موقع امهال سه ‌ماهه تسهیلات قرض‌الحسنه عموم مردم و اقساط وام‌های کسب‌وکارهای زیان‌دیده از کرونا دیگر تصمیم دولت در ستاد مبارزه با کرونا در نیمه‌های اسفند ماه بود که به نوبه خود تأثیر ملموسی در کاهش آسیب‌های اقتصادی جامعه داشته است. 3‌ـ تصویب و پرداخت وام قرض‌الحسنه یک‌ تا دو میلیون تومانی به سرپرستان خانوار و آسیب‌دیدگان از کرونا از دیگر تصمیمات اقتصادی دولت در دوران کرونایی است.
نکته تحلیلی: هرچند در دوره کرونایی انتظارات عمومی از دولت بیش از اقداماتی است که تاکنون انجام گرفته است؛ لکن باید به این نکته اذعان داشت که دولت با همه خدماتی که می‌تواند و باید برای شهروندان ارائه دهد و دستگیر آنان در این روزها باشد، خود به‌عنوان سرپرست خانواده بزرگ ایرانی متضرر از اوضاع کرونایی است؛ دولت با کاهش بی‌سابقه قیمت نفت و به صفر رسیدن درآمدهای خود از این بخش مواجه است. مراودات تجاری ایران همچون سایر کشورهای جهان، به دلیل شیوع کرونا با اختلال مواجه شده و مرزهای صادراتی فعالیت سابق را ندارند و این در درازمدت موجب کاهش درآمدهای ارزی کشور می‌شود. افزایش هزینه‌های کرونایی دولت در بخش‌های بهداشتی، درمانی، خدمات شهری، امور بانکی و... ازجمله مسائل دیگر است. واقعیت این است که هم مردم و هم دولت متضرر شرایط کرونایی شده‌اند و برای برون‌رفت از آن همت همگانی دولت و مردم ضرورت دارد.

 

▼ خبر ویژه

ماهواره نور «فطرس» را هدایت می‌کند

فرمانده یگان پهپادی نیروی زمینی سپاه از عملیاتی شدن پهپاد «فطرس» در آینده‌ای نزدیک در این نیرو خبر داد. پیش از این، وضعیت تولید انبوه این پهپاد در هاله‌ای از ابهام قرار داشت. این پهپاد به دلیل برد و ارتفاع پروازی بالا نیازمند امکانات ماهواره‌ای در سیستم هدایت پروازی خود است. پس از رونمایی از پهپاد فطرس با برآمدگی مربوط به تجهیزات ارتباط ماهواره‌ای، برخی کارشناسان خارجی به دلیل نبود ماهواره نظامی در نیروهای مسلح ایران، ساخت چنین پهپادی را مسخره کردند. شلیک ناگهانی و غافلگیرانه ماهواره نظامی ایران از سوی سپاه به فضا موجب شده است تهران توانایی کنترل پهپادها را در برد بلند به دست بیاورد. فطرس بزرگ‌ترین پهپاد ایرانی است که مأموریت شناسایی‌ـ رزمی دارد و دارای برد دو هزار کیلومتر و مداومت پروازی ۳۰ ساعت است.

 

▼ اخبار

1ـ ایران چه پیامی به جهان فرستاد؟

چند روز پس از پرتاب موفق ماهواره «نور» و قرار گرفتن آن در مدار زمین، مقامات امنیتی هوافضای رژیم صهیونیستی به موفقیت ایران در این عرصه اعتراف کردند. به نوشته روزنامه ‌«هاآرتص» یک مقام امنیتی رژیم صهیونیستی که مایل به افشای نامش نبود، در این‌باره گفت: «این پرتاب در واقع دستاوردی مهم برای برنامه فضایی ایران به‌طورکلی، و به‌ ویژه برای نیروهای مسلح این کشور بود و مهم‌ترین نتیجه آن نیز این واقعیت بوده که پرتاب با شکست مواجه نشد.» «یوزی رابین» که از وی به‌عنوان پدر صنایع موشکی رژیم صهیونیستی یاد می‌شود نیز در گفت‌وگو با‌هاآرتص مدعی شد: «پرتابگر ماهواره و خود ماهواره در یک پناهگاه زیرزمینی به‌صورت افقی مونتاژ و سوخت‌گذاری شده و پس از این مرحله آماده پرتاب بود. معتقدم که این پرتاب آزمایشی به منظور توسعه روش‌های جدید پرتاب ماهواره‌های نظامی است. رابین معتقد است ایران پیامی ‌قدرتمند مبنی بر این ارسال کرد که با وجود مواجهه با بحران کرونا، با اعتمادبه‌نفس، اقدام به راه‌اندازی یک ماهواره نظامی کرده است. «دیوید دی روتش» نیزدر گفت‌وگو با «الجزیره» تأکید کرد که اقدام ایران، یک دستاورد مهم برای آن است و اکنون این کشور چهار ماهواره دارد و این ماهواره آخر، ماهیت نظامی دارد. پروفسور «جودت بهجت» هم به این مطلب‌ اشاره کرد که ایران قصد دارد پیامی ‌را برساند مبنی بر اینکه با وجود تحریم‌ها و شیوع ویروس کرونا، قادر است روند پیشرفت خود را ادامه دهد و امکانات نظامی‌اش را بهبود بخشد.

2ـ دعوای قدرت در شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان

سایت «خبرآنلاین» وابسته به اصلاح‌طلبان در گزارشی دلایل کناره‌گیری «موسوی‌لاری» از شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان را تحلیل کرد و نوشت: «هرچند موسوی لاری در نامه‌ای که به عارف نوشته بود دلیل کناره‌گیری خود را مشکلات و ضعف جسمانی معرفی کرد؛ اما درباره بازنگری در جریان اصلاحات صحبت‌ کرده بود و این نشان می‌داد که ماجرای استعفای موسوی‌لاری چندان هم بی‌ارتباط با انتقادات و دلخوری‌های اخیر نباشد. حالا می‌توان تصور کرد که بعد از انتقادات تند برخی سیاسیون و جدا شدن آنها در همان آغاز کار و کناره‌گیری افرادی مانند مرعشی، مصطفی معین و... به بهانه باز شدن راه برای حضور دیگران و حالا استعفای موسوی‌لاری نمی‌تواند بی‌ارتباط با پایان تاریخ‌ مصرف شورای عالی سیاست‌گذاری و فاصله گرفتن از عارفی که انتقادات به او کم نیست، باشد.» «عبدالله ناصری» در همین رابطه گفته بود: «عمر شورای سیاست‌گذاری با این ساختار و ماهیت و مدیریت تمام شد؛ تأکید می‌کنم هم در شکل و هم در محتوا کار این شورا تمام است.» «محمود میرلوحی» نیز در واکنش به انتقاداتی که از عملکرد شخص «محمدرضا عارف» میان اصلاح‌طلبان وجود دارد، در پاسخ به این پرسش که آیا قرار نیست رأس مدیریت جریان اصلاحات تغییر کند؟ می‌گوید: «چرا، مگر ما قسم خوردیم که آقای عارف همیشه باشد؟»

3ـ کاهش امنیت ناوهای آمریکایی در منطقه

«احمد بنافی» معاون سیاسی نیروی دریایی سپاه با ارسال یادداشتی برای اخبار و تحلیل‌ها نوشت: «اعلام دستیابی ایران به موشک کروز با برد ۷۰۰ کیلومتری توسط دریادار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه تروریست‌های آمریکایی را متوجه یک حقیقت انکارناپذیر می‌کند. تروریست‌های آمریکایی خوب می‌دانند که دستیابی به این توانمندی به منزله کاهش امنیت و افزایش تهدیدات برای آنها خواهد بود، خصوصاً در جایی که فکر می‌کردند در دوران اختفا دیگر از کمند جمهوری اسلامی خارجند. این دستاورد و توسعه برد آن در آینده با افزایش عمق راهبردی جمهوری اسلامی در منطقه حتی تا دریای سرخ و مدیترانه همراه خواهد بود. رونمایی از دستاوردهای جدید سپاه در حوزه دریایی و فضایی نشان می‌دهد دیگر دریا و آسمان برای ناوها و تأسیسات دشمن در هیچ نقطه‌ای از منطقه امن نخواهد بود. این دستاوردها آنها را تا سرحد مرگ به هراس خواهد انداخت. دوران بزن در رو دیر زمانی است که به پایان رسیده است.»

 

▼ اخبار کوتاه

اظهاراتی که سوژه رسانه‌های معاند شد/ اظهارات حجت‌الاسلام «آقاتهرانی» درباره عدم آشنایی بسیاری از منتخبان مجلس یازدهم با اصطلاحات رایج در مجلس، مورد توجه رسانه‌های معاند قرار گرفته است. وی با اشاره به عدم آشنایی بسیاری از منتخبان مجلس آینده با اصطلاحاتی چون کمیسیون، فراکسیون، طرح و لایحه، از ارائه آموزش‌های مجازی از طریق skyroom به این منتخبان برای آماده‌سازی حضور در مجلس خبر داده بود.

تدابیر متناقض کرونایی/ «کیهان» نوشت: «با رسیدن ماه مبارک رمضان، بازگشایی مساجد و حرم‌ها و بقاع متبرکه کشور، البته با رعایت کامل اصول بهداشتی و اجرای دستورالعمل‌های موجود، به یک خواسته مهم و مورد انتظار مردم کشورمان تبدیل شده است. تاکنون زمزمه‌هایی از بسته ماندن مساجد و حرم‌های مطهر تا حداقل 15 اردیبهشت به گوش می‌رسد؛ اما این سؤال در بین مردم مطرح می‌شود که چطور حضور مردم در پاساژها یا بوستان‌ها و بسیاری از موارد دیگر که این روزها شاهد آن هستیم، بلامانع است، اما اماکن متبرکه و مساجد که سهم کمی در شیوع کرونا داشته‌اند و با رعایت اصول و موازین بهداشتی از بسیاری از اماکن دیگر قابل کنترل‌تر هستند، باید همچنان بسته بمانند؟!»

راه‌حل هنگ‌کنگی‌ها برای شکست کرونا/ هنگ‌کنگ یکی از بهترین سابقه‌ها را در برخورد با بیماری کرونا دارد. دولت از همه خواست اپلیکیشن stayHomeweSafe را دانلود کنند که مانند یک دستبند الکترونیکی عمل می‌کند و به وسیله اپلیکیشن Geofencing نشان داده می‌شود افراد در خانه‌های خودشان هستند یا خیر؟ دولت اعتقاد دارد در حریم خصوصی افراد دخالت نمی‌کند، فقط می‌خواهد قرنطینه رعایت شود. شکستن قرنطینه در هنگ‌کنگ با جریمه سخت مانند زندان روبه‌رو می‌شود. جمعیت 7/5 میلیونی هنگ‌کنگ 4 کشته داشته است.

این هم فتوشاپه؟!/ «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در اظهاراتی مضحک در 17 خرداد سال گذشته ادعا کرد دستاوردهای موشکی و نظامی ایران فتوشاپ است! چند روز بعد «گلوبال هاک» با پدافند ایرانی سرنگون شد. 18 دی‌ ماه پایگاه عین الاسد با موشک‌های ایرانی شخم زده شد و اردیبهشت 99 موشک ایرانی، ماهواره ایرانی را در مدار 425 کیلومتری قرار داد.

فرصت مغفول آفریقا در اطلس تجاری ایران/ «ایرنا» از قول رئیس کل گمرک کشورمان اعلام کرد: « کارنامه تجارت خارجی ایران با چهار قاره دنیا در سال 98 حاکی از تجارت اندک کشورمان با کشورهای آفریقایی به‌رغم فرصت‌های موجود است. به‌طوری‌که در سال 98، ایران 400 میلیون دلار کالا به 28 کشور آفریقایی صادر کرده که سرانه سهم هر کشور به طور متوسط 14/2 میلیون دلار خواهد شد.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات