صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۲۷۷۳

نشریه اخبار و تحلیل‌های یک‌شنبه، ۱۱ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): امام راحل عظیم‌الشّأن، مجلس را در رأس امور دانستند؛ این را می‌توان جامع‌ترین تعبیری دانست که شأن مجلس و نیز وظیفه آن را در یک جمله کوتاه اعلام می‌کند. اگر قانون را راه و مسیر کشور به سمت قلّه‌ها و مقصد‌هایی بدانیم که در قانون اساسی معیّن شده است، مجلس، متعهّد این ریل‌گذاری و رهگشاییِ حیاتی است. (۱۳۹۹/۰۳/۰۷) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

اقتداری از جنس اعتقاد!

چند روز است که چشم رسانه‌های دنیا به ناوگان دریایی متشکل از پنج نفت‌کش ایرانی عازم ونزوئلا و این‌که آیا امریکا قادر است تهدید نصف و نیمه خود را در توقیف آن‌ها عملی کند یا نه، معطوف و نگران است. اما در ایران همه‌چیز آرام و شرایط عادی است و گویی همه باور دارند که اراده جمهوری اسلامی با اقتدار محقق خواهد شد. خبرها از ورود کامل سه کشتی و نزدیکی دوتای دیگر به آب‌های کاراکاس حکایت دارند و اینکه آمریکایی‌ها در «گیجی راهبردی» ناشی از کشتی‌رانی آزاد ایرانی‌ها در منطقه نفوذ و حیاط‌خلوت آمریکا در دریای کارائیب فرورفته‌اند و نمی‌توانند و اساساً نمی‌دانند چه باید بکنند. این عزت و اقتدار از کجاست؟

نکات تحلیلی: 1- عزت و اقتدار ما از منبع لایزالی ناشی می‌شود که در این چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی و شکل‌گیری ناباورانه نظام الهی در مرکز ثقل منافع راهبردی ابرقدرت عالَم، لخت و لحظه‌ای، کشور ما، رهبران ما، مردم ما و مسئولان دلسوز ما از آن بی‌نصیب نبوده اند. توحید باوری در اوج تفکر ملت و امامین انقلاب و مسئولان جمهوری اسلامی قرار داشته و دارد و همین باور و اعتقاد است که راه ما را تا اینجا باز کرده و در صورت تداوم و عمل همسنگ آن در امور جاری زندگی فردی و اجتماعی‌مان مستمر خواهد بود و این وعده تخلف‌ناپذیر الهی است که قطعاً، یاری می‌کند یاری‌گران دین و راه روشن‌اش را. 2- ایرانی‌ها تنها در مرحله باور و اعتقاد نماندند بلکه زمینه‌های تحقق آن را با قوی شدن در صحنه عمل سیاسی در دو سطح داخلی و خارجی فراهم کردند. هجوم مشکلات،‌ ناجوانمردی دشمنان و سترگی راه امام(ره) برای الگوسازی تمدن نوین اسلامی برای دنیایی که از الگوی تحمیلی غربی و شرقی خسته بود، عزم ایران را برای ایستادن و قوی شدن روزانه جزم کرد؛ به‌گونه‌ای که علاوه بر شوق دوستان،‌ از هراس و رعب تلخ دشمنان نیز می‌توان این اقتدار را آدرس داد که؛ «ایران و دوستانش قابل محاصره و تحریم نیستند». این لب کلام  «مکرم خوری»، مدیر مرکز مطالعات اروپا در دانشگاه کمبریج است که در گفت‌وگو با شبکه المیادین می‌گوید ایران با صادرات بنزین به ونزوئلا، اقتدار خود را به رخ آمریکا کشید و این در حالی است که پیش‌ازاین در ماجرای نفت‌کش «گریس1»، اقتدار خود را در برابر انگلیس ثابت کرده بود.

نکته راهبردی: آمریکا در شطرنج‌بازی جدید با ایران به مهره‌ای تبدیل شده که حرکتش تابعی از خواسته‌ها و محاسبات هوشمندانه ایرانی‌هاست و به‌موازات افول آمریکا، شاهد صعود ایران در حوزه‌های فناورانه، اقتدار دریایی، هوافضا، دانش‌های نوین و ... هستیم؛ و همه این‌ها، خبر از آینده‌ای امیدوارکننده و روشن می‌دهد و آن، بازیابی کامل عزت و اقتدار پس از 40 سال تکیه «به نام خدا» است.

▼گزارش روز                   

خودزنی ترامپ در برابر پکن

اخیراً «وانگ ایی»، وزیر امور خارجه چین به ترامپ و مقامات آمریکایی در خصوص تشدید منازعات اقتصادی و سیاسی میان واشنگتن و پکن هشدار داده است. وانگ ایی تأکید کرده است که پکن و واشنگتن در جنگ سرد با یکدیگر به سر می‌برند و چین تنها براساس «احترام متقابل»، حاضر به برقراری روابط دوستانه با آمریکا خواهد بود.

بااین‌حال به نظر می‌رسد ترامپ قصد ندارد به سادگی از تقابل اقتصادی و سیاسی با پکن دست بردارد؛ متهم ساختن چین در ماجرای شیوع کرونا در آمریکا یکی از ترفندهای انتخاباتی ترامپ در مواجهه با دموکرات‌ها محسوب می‌شود. ضمن آنکه ترامپ قصد دارد محدودیت‌های تجاری وضع‌شده علیه پکن را نیز در آینده‌ای نزدیک گسترش دهد. فراتر از آن، واشنگتن به مداخله جویی‌های خود در امور تایوان، هنگ کنگ و تبت ادامه می‌دهد. در چنین شرایطی سخن گفتن از عادی‌سازی روابط پکن و واشنگتن در آینده‌ای نزدیک، عملاً امکان‌پذیر نخواهد بود. پیروزی احتمالی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 این منازعه را تشدید خواهد کرد. حتی پیروزی بایدن در این انتخابات نیز نمی‌تواند اوضاع را به سادگی میان طرفین، عادی و طبیعی سازد.

گزاره تحلیلی: به نظر می‌رسد پکن قصد دارد برخی ابزارها و توانایی‌های خود (که تاکنون در منازعه با آمریکا آن‌ها را به کار نگرفته است) را در آینده‌ای نزدیک علیه آمریکا فعال کند. نباید فراموش کرد که چینی‌ها حدود یک تریلیون دلار از بدهی‌های خارجی آمریکا را در تملک خود دارند. همچنین چین بزرگ‌ترین خریدار مزایده‌های وزارت خزانه‌داری ایالات‌متحده آمریکا در طول سال‌های اخیر بوده است. بی‌دلیل نیست که بسیاری از اقتصاددانان و سیاستمداران آمریکایی نسبت به آثار منازعه بی‌حدوحصر دولت ترامپ با پکن هشدار داده‌اند. بسیاری از اقتصاددانان آمریکایی از چین به‌عنوان «بانکدار آمریکا» یاد می‌کنند. در چنین شرایطی، تقابل تمام‌عیار اقتصادی دولت جدید آمریکا با پکن می‌تواند یک خودزنیِ تجاری و اقتصادی تفسیر شود.

▼ خبر ویژه                           

سفر پنهانی رئیس موساد به مصر

منابع مصری گزارش دادند که «یوسی کوهن» رئیس «موساد» چند روز پیش برای گفت‌وگو در مورد الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی فلسطین به‌صورت پنهانی به مصر سفر کرده است. به گزارش «العربی الجدید»، «وی در جریان این سفر با مقامات مصری ازجمله «عباس کامل» رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور در حضور «سامح شکری» وزیر خارجه مصر دیدار داشته است و هدف اصلی سفر کوهن به قاهره، گفت‌وگو پیرامون مسائل مربوط به طرح الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری و دره اردن به سرزمین‌های اشغالی و پیامدهای این اقدام بوده است.» به گفته این پایگاه خبری، «رئیس موساد با طرف مصری در مورد واکنش‌های احتمالی از سوی گروه‌های فلسطینی و همچنین احتمال خارج شدن اوضاع از کنترل رژیم صهیونیستی یا تنش‌های شدید گفت‌وگو کرده است. بزرگ‌ترین نگرانی طرف اسرائیلی که کوهن بر روی آن تأکید داشته، ازسرگیری عملیات گروه‌های مقاومت فلسطینی بوده است. رئیس موساد همچنین موضوع توافق آتش‌بس بین رژیم صهیونیستی و گروه‌های فلسطینی در نوار غزه را نیز با مقامات مصری مطرح کرده است.» سفر پنهانی کوهن به مصر در حالی اتفاق افتاده که تنش‌ها در کرانه باختری به دنبال اعلام الحاق بخش‌های زیادی از کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی توسط نخست‌وزیر کودک‌کش صهیونیستی و به دنبال آن قطع همکاری‌های امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین با این رژیم منحوس افزایش یافته است.

 ▼ اخبار

اصلاح‌طلبان «آمریکای آتش‌زده» را ندیدند

در روزهای گذشته، اقدام جنایت‌کارانه پلیس نژادپرست آمریکا در قتل یک شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به نام «جورج فلوید»، موج خشم و نفرت مردم این کشور را برانگیخت. مردم معترض، چندین مرکز پلیس در این شهر را به آتش کشیده‌اند. حجم تخریب و آشوب در شهر مینیاپولیس به حدی بوده است که رسانه‌ها اعلام کردند؛ این شهر به شهری جنگ‌زده تبدیل‌شده و از کنترل پلیس خارج شده است. علاوه بر شهر مینیاپولیس، در نیویورک، لس‌آنجلس و کنتاکی نیز مردم معترض به خیابان‌ها ریخته و به ساختمان‌ها و خودروهای پلیس حمله کردند. نکته قابل‌تأمل اینجاست که رئیس‌جمهور آمریکا -کشوری که خود را پرچم‌دار دموکراسی جا زده است- دستور شلیک به سمت معترضان را صادر کرده است. تبعیض نژادی و ظلم به سیاه‌پوستان یکی از ویژگی‌های بارز ساختار حاکمیتی آمریکاست. یکی از نتایج اخیر این اقدام ضدبشری در آمریکا، آمار تأمل‌برانگیز قربانیان کرونا است. به دلیل رفتارهای تبعیض‌آمیز دولت آمریکا، بیشترین قربانیان در این کشور، از میان سیاه‌پوستان بوده است. بااین‌حال، روزنامه‌های اصلاح‌طلب به‌هیچ‌عنوان در صفحه اول امروزشان به این سرخط خبری مهم نپرداخته‌اند. در همین رابطه می‌توان روزنامه‌های ایران (ارگان رسانه‌ای دولت)، شرق، اعتماد، ابتکار، آرمان، شهروند، آفتاب یزد و صدای اصلاحات را نام برد که در صفحه اول خود به حوادث روزهای اخیر در آمریکا هیچ اشاره‌ای نکرده‌اند. واقعیت این است که این رسانه‌های اصلاح‌طلب، آمریکای آتش‌زده را نه این‌که ندیدند بلکه نمی‌خواهند بپذیرند که بنای بلند ذهنیشان در خصوص ابرقدرتی امریکا این‌گونه در آستانه فروریختن است.

بودجه ۱۷ میلیون دلاری رسانه ضد ایرانی

برایان هوک رئیس‌«گروه اقدام ایران» در دولت آمریکا طی یادداشتی در روزنامه نیویورک‌پست نوشته است: «لازم است صدای آمریکا (VOA) عملکرد بهتری در مقابله با پروپاگاندای ایران و انتشار اطلاعات از سوی این کشور داشته باشد. این برای دولت ترامپ اولویت است.» این مسئول آمریکایی در ادامه این یادداشت افشا کرده: «بخش فارسی صدای آمریکا که از سوی کنگره تأمین مالی می‌شود، سال گذشته بیش از ۱۷ میلیون دلار بودجه از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی دریافت کرده‌ اما صدای آمریکا در معرفی این کشور به ایران ناکام بوده است.» انتقاد دولت‌مردان آمریکا به صدای آمریکا ازآن‌جهت است که این شبکه علی‌رغم بودجه قابل‌توجه و باوجود تولید برنامه‌های ضد ایرانی، نتوانسته در راستای منافع آمریکا بر افکار عمومی مردم ایران تأثیرگذار باشد. آنچه کاخ سفید را به چنین واکنش‌های شتاب‌زده‌ای برانگیخته تنها به کم‌کاری حقوق‌بگیرانشان بازنمی‌گردد بلکه آن‌ها از تأثیرگذاری شبکه‌های برون‌مرزی ایران به‌شدت خشمگین هستند و این در حالی است که معاونت برون‌مرزی صداوسیما به اندازه یک شبکه آمریکایی هم بودجه دریافت نمی‌کند. درمقابل، موفقیت تلویزیون‌های برون‌مرزی جمهوری اسلامی با کم‌توجهی مسئولان دولتی کشورمان مواجه است تا جایی که فقط به خاطر حدود ۴۰۰ هزار یورو بدهی دولت به شرکت‌های یوتلست و پاکست دقیقه، برنامه‌های الکوثر و سحر اردو در آستانه روز قدس، سالروز قیام ۱۵ خرداد و نیز مراسم رحلت امام خمینی در ۱۴ خرداد از ماهواره قطع شده است.

این جنگ ارزش جنگیدن دارد!

«سکات ریتر» یکی از افسران اطلاعاتی سابق نیروی دریایی ایالات‌متحده آمریکا و بازرس تسلیحاتی سازمان ملل در بازه زمانی ۱۹۹۸-۱۹۹۱ میلادی طی یادداشتی در خبرگزاری راشاتودی نوشت: «فرقی ندارد که در افغانستان باشد یا در خیابان‌های شهرهای آمریکا، نیروهای نظامی و نیروهای پلیس این کشور هیچ نتیجه‌ای جز بی‌عدالتی و خشونت در مواجهه با کسانی که بنا بوده است از آن‌ها محافظت شود، نداشته‌اند.» ریتر اضافه می‌کند: «ایالات‌متحده می‌تواند از افغانستان عقب‌نشینی کند اما از خاک خودش نه. بااین‌وجود، اتفاقی که ممکن است روی دهد این است که شهروندان آمریکایی می‌توانند، مانند دیگر مردمانی که خاکشان اشغال شده است، درصدد آزادسازی خود از بند استبداد این دولت پلیسی در آمریکا برآیند و با بازتعریف رابطه بین پلیس و مردم، به سرکوب پایان دهند. این امر ممکن است نیازمند انقلابی از طریق صندوق رأی باشد که منجر به انتخاب حکمرانانی شود که قادر باشند دولت پلیسی را کنترل کنند. بااین‌وجود، این جنگی است که ارزش جنگیدن دارد.»

▼ اخبار کوتاه

مجلس، ناظر و همراه دولت است/ صبح امروز دکتر قالیباف در نخستین نطق خویش در قامت رئیس مجلس شورای اسلامی، با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و امام خمینی در صحن علنی، گفت: «این مجلس به‌عنوان نهادی مردمی و انقلابی، حل مسائل ملی و محلی را به‌عنوان وظیفه انقلابی و مطلوب، وجهه همت خود قرار خواهد داد. مجلس یازدهم تلاش می‌کند موانع قانونی دولت را حذف و اصلاح کند. مجلس یازدهم نه بنای تقابل دارد و نه اجازه سهل‌انگاری به دولت را می‌دهد.»

رهبر انقلاب پرچم امام (ره) را نگه‌داشته‌اند/ رئیس‌جمهور روحانی دیروز در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا با اشاره به فرارسیدن سالروز ارتحال حضرت امام خمینی(ره) گفت: «امام برای نجات کشور از استبداد و استعمار، انقلاب را به پیروزی رساند؛ در نجات کشور از اشغال و تجاوز، دفاع ملی را به انجام رساند و برای تشکیل نظام اسلامی، همه نهادهای لازم را با رأی و نظر مردم استقرار بخشید. امام خمینی (ره) نهادهای اصلی انقلاب را با رأی مردم در همان سال اول انقلاب تشکیل داد. ۳۱ سال از رحلت امام می‌گذرد و مردم عشق به امام را ادامه دادند و خلف صالح ایشان همان پرچم را نگه‌داشته‌اند.»

هنوز افول امریکا برایشان جا نیفتاده است!/ فؤاد ایزدی، کارشناس مسائل آمریکا، درباره اظهارات جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه شاهد پایان نظم تحت رهبری آمریکا در دنیا هستیم، گفت: «اینکه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این مسئله را عنوان می‌کند باید مخاطبین را به این نتیجه برساند که آن نگاه اروپامحور منسوخ شده است. موضع‌گیری بورل بسیاری از صحبت‌هایی که داخل کشور در خصوص افول آمریکا، نگاه به شرق و همچنین وضعیت شکننده اروپا را بیان می‌کرد، بی‌پرده عنوان می‌کند و عده‌ای که در داخل این مصادیق را از ما نپذیرفتند امید است که امروز از زبان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بپذیرند.»

زلزله ایرانی در محافل نظامی غربی/ حسن عابدینی کارشناس ارشد رسانه با اشاره به دستاورد جدید سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ساخت زیردریایی بدون سرنشین، توئیت زد: «دستیابی سپاه پاسداران به زیردریایی بدون سرنشین سبب زلزله در محافل نظامی غربی شده به‌گونه‌ای که "امپراتوری دریا" را رو به پایان می‌بینند. ایران با موشک نقطه زن و پهپاد دوربرد پیش‌ازاین ناقوس مرگ عصر بزن دررویی زمینی و هوایی را به صدا درآورده بود.»

تحریم‌های ترامپ در حال شکست است/ «جیسون رضاییان»، فردی که به جرم جاسوسی مدتی در ایران زندانی بود و در جریان مذاکرات برجامی دولت به امریکا تحویل داده شد، در مقاله‌ای که در «واشنگتن‌پست» منتشر شده، نوشت: «تحریم‌های ترامپ در حال شکست است؛ ایران و ونزوئلا این مسئله را اثبات کردند.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات