صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۱  ، 
کد خبر : ۳۲۲۹۱۶
بارنگاهی به حادثه تروریستی ۹۶ در تهران؛

برخوردی از سر ایمان و اقتدار

رهبر انقلاب: این، عبادت ماه رمضان است؛ هر چه می‌توانید روی موشک کار کنید؛ ببینید دشمن چقدر روی موشک حساس است، پس بدانید که چقدر کارتان مهم است؛ همگی می‌توانید و تا می‌توانید و امکان دارید کار کنید؛ دشمن باید سیلی بخورد.
پایگاه بصیرت / کامران پورعباس

در ۱۷ خرداد ۱۳۹۶ حمله کور تکفیری‌ها به ساختمان مجلس و محوطه حرم امام (ره) را شاهد بودیم؛ اقدامی تروریستی که اکنون سه سال از آن می‌گذرد و نگاهی دوباره بر آن ما را بیشتر به ارزش امنیت و آسایشی که داریم متوجه می‌کند.


خفاش به لانه عقاب‌آمده بود
درست یک هفته بعد از جلسه مشترک آمریکا با سران یکی از دولت‌های مرتجع منطقه و حامی همیشگی تروریست‌های تکفیری، عادل الجبیر وزیر‌خارجه رژیم سعودی از تنبیه ایران به خاطر «دخالت‌هایش در منطقه» سخن می‌گوید و تنها چند ساعت پس از این لفاظی‌ها دو حادثه تروریستی در تهران رخ می‌دهد.
ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه صبح چهارشنبه هفدهم خرداد، تروریست‌های تکفیری در پوشش مراجعه‌کننده وارد راهروی ورودی مجلس شدند و اقدام به تیراندازی کور و بی‌هدف می‌کنند که در این اقدام تروریستی تعدادی از نیرو‌های حفاظت، اعضای دفتر برخی از نمایندگان و شماری از مردم عادی و مراجعه‌کنندگان شهید یا مجروح شدند.
تروریست‌ها قصد داشتند وارد ساختمان اصلی و صحن مجلس شوند، اما موفق نشدند و به ساختمان مجاور که دفاتر نمایندگان در آن است رفته و عده‌ای را شهید و مجروح کرده و پس از محاصره شدن توسط نیرو‌های امنیتی به طبقه چهارم رفته و به تیراندازی کور پرداختند.
همزمان در حمله تروریست‌ها به حرم امام خمینی (ره)، یکی از تروریست‌ها در حیاط حرم وقتی خود را در محاصره نیرو‌های پلیس دید جلیقه انفجاری را منفجر کرد و به هلاکت رسید، اما یکی دیگر از تروریست‌ها توسط نیرو‌های امنیتی در حرم امام به هلاکت رسید و یک زن هم که ظاهراً هدایت‌کننده این عملیات بوده است، دستگیر شد.


عملکرد درخشان و قهرمانانه سپاه پاسداران
با گذشت دقایقی از آغاز عملیات تروریستی در مجلس، سردار محمد پاکپور فرمانده نیروی زمینی سپاه به همراه یک یگان مجهز از نیرو‌های ویژه سپاه وارد منطقه می‌شود.
چند دقیقه بعد سرلشکر محمد علی جعفری فرمانده کل سپاه با همراهی سردار سلامی، سردار غیب‌پرور رییس سازمان بسیج و سردار نجات جانشین رییس سازمان اطلاعات سپاه، خود را به ساختمان مجلس رسانده و سرلشکر جعفری شخصاً بر عملیات ضدتروریستی نظارت می‌کند.
لحظاتی پس از ورود نیرو‌های ویژه سپاه به ساختمان مجلس، یک تیم از این نیرو‌ها موفق می‌شود به طبقات بالایی ساختمان مجلس نفوذ کرده و یکی از تروریست‌ها را به هلاکت برساند. با کشته شدن یکی از تروریست‌ها، دو تروریست دیگر شروع به تیراندازی کور می‌کنند.
با فرماندهی میدانی سردار پاکپور، نیرو‌های ویژه به سرعت خود را به طبقات فوقانی رسانده و در یک عملیات غافلگیرانه یکی دیگر از تروریست‌ها را پیش از آنکه جلیقه انتحاری خودش را منفجر کند، به هلاکت می‌رسانند.
در همین حین، ۲ تروریست دیگر جلیقه انتحاری خود را منفجر کرده و به هلاکت می‌رسند. با کشته شدن تمام اعضای تیم تروریستی، نیرو‌های ویژه سپاه باز هم با فرماندهی مستقیم سردار پاکپور ساختمان را به‌صورت کامل پاکسازی می‌کنند. در جریان پاکسازی، نیرو‌های سپاه متوجه می‌شوند که تروریست‌ها در زیر برخی از پیکر‌های شهدا، نارنجک کار گذاشته‌اند تا در صورت جابجایی شهدا منفجر شوند که این حربه نیز با هوشیاری خنثی می‌شود.
با پایان یافتن عملیات و کشته شدن تمام تروریست‌ها، تعدادی از نمایندگان مجلس خود را به سردار پاکپور و نیروهایش رسانده و از وی و تیمش قدردانی کردند.
در چند ساعتی که این حادثه رخ داد مجلس به کار خود ادامه داد و نمایندگان بدون توجه به جریانات پیرامونی و علی‌رغم شنیدن صدای تیراندای‌های مکرر، جلسه علنی مجلس را ساعت‌ها ادامه داده و به پایان رساندند. فرمانده سپاه در جریان حادثه در صحن مجلس در کنار نمایندگان حضور پیدا کرده بود. بر اساس آمار رسمی، ۱۷ نفر از هموطنان عزیزمان در این حادثه تروریستی به شهادت رسیدند.


موضع قاطع و افشاگرانه رهبر انقلاب
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از دانشجویان در همان روز حادثه فرمودند: «و ملّت ایران دارد حرکت می‌کند، پیش می‌رود؛ این کار‌ها و این ترقّه‌بازی‌ها شبیه کاری که امروز شد، در اراده‌ی مردم هیچ تأثیری نخواهد گذاشت؛ این را همه بدانند؛ و این‌ها کوچک‌تر از آن هستند که بتوانند در اراده‌ی ملّت ایران و مسئولین کشور اثری بگذارند و البتّه همین‌طور که دوستان در اینجا گفتند، خود این حوادث نشان داد که اگر چنانچه جمهوری اسلامی در آن نقطه‌ای که مرکز اصلی این فتنه‌ها است ایستادگی نمی‌کرد، تا حالا ما گرفتاری‌های زیادی از این ناحیه در داخل کشور داشتیم. ان‌شاءالله کَلَک این‌ها کنده خواهد شد.» ۱۳۹۶/۰۳/۱۷


راز موفقیت سپاه
سردار حسین سلامی در همان ایام، با حضور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو به تشریح مقابله با حادثه تروریستی روز چهارشنبه در تهران پرداخت.
سردار سلامی با بیان اینکه آنچه در این حادثه توسط نیرو‌های امنیتی دیدیم نشان‌دهنده تسلط، آمادگی و ایمان آن‌ها بود، اظهار داشت: «آنچه نیرو‌های ما در مقابله با این اقدام که به قول رهبری شبیه ترقه‌بازی بود، انجام دادند، شوق‌انگیز و شایسته تقدیر است که یک ناکامی بزرگ سیاسی دیگر را برای دشمنان ایران به ثبت رساند. این حادثه در حقیقت مابه‌ازای یک طرح سیاسی است که در ریاض طراحی می‌شود و محصول مشترک آمریکا، اسرائیل و رژیم سعودی است که می‌خواستند اقتدار ایران را به دلیل شکست‌های متعددی که خورده‌اند، انکار کنند، اما رزمندگان ما نشان دادند که مدفن تروریست‌ها خواهد شد. با اینکه شاید مقیاس هدایت این عملیات در حد فرمانده حفاظت سپاه در مجلس بود، اما فرمانده محترم کل سپاه به همراه فرمانده نیروی زمینی و بقیه در قلب حادثه حضور پیدا کرده و از نزدیک مدیریت عالیه عملیات را برعهده گرفتند که این راز موفقیت سپاه است.»


نخستین شهید عملیات تروریستی در مجلس
شهید جواد تیموری آرزو داشت به‌عنوان مدافع حرم به سوریه برود، اما در حال انجام وظیفه حفاظت درب ورودی مجلس شورای اسلامی و با زبان روزه نخستین شخصیتی بود که توسط تروریست‌های تکفیری در روز هفدهم خرداد ۱۳۹۶ به شهادت رسید.
شهید جواد تیموری متولد سال ۱۳۷۰ است و در سال ۹۰ وارد سپاه انصار شد. برادرش «شهید رضا تیموری» سال ۶۷ در عملیات مرصاد به‌دست کوردلان منافق به شهادت رسید.
شهید جواد تیموری عید سال ۹۶ پیامکی را برای دوستان و آشنایان خود فرستاده بود که ضمن تبریک سال نو، آرزو کرده بود در سال جدید به شهادت برسد. روز شهادت نیز وقتی مطابق معمول خداحافظی می‌کند و از خانه خارج می‌شود، پس از لحظاتی دوباره بر می‌گرد و باز با همسرش خداحافظی می‌کند.
محسن تیموری برادر شهیدان محمدرضا و جواد تیموری از شباهت نحوه شهادت برادرانش که هر دو از ناحیه صورت مورد حمله قرار گرفتند، می‌گوید و ادامه می‌دهد: «برادر بزرگ ما شهید محمدرضا تیموری، در درگیری با منافقان در جاده خرمشهر - اهواز در عملیات مرصاد مثل جواد غافلگیر شد و به شهادت رسید. شهادت هر دو برادر هم یک‌جور‌هایی شبیه به هم بود. برادر بزرگ من گلوله آرپی‌جی مستقیم به سرش خورده بود و عمل نکرده بود و جواد هم تیر به صورتش خورده بود، هر جفتشان به حضرت زهرا (س) اقتدا کردند، مبارکشان باشد.»
محمدرضا تیموری درباره جنایات تکفیری‌ها می‌گوید: «این‌ها مرد نیستند، مثل همان یزید و شمر که با نامردی امام حسین (ع) را شهید کردند، نامردند، برادر ما هم فدای راه امام حسین (ع) و راه حضرت علی اکبر (ع).»

برخوردی از سر ایمان و اقتدار
عملیات لیله‌القدر؛ انتقام دردناک و عبرت‌آموز برای دشمن
سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که در واکنش به حوادث تروریستی تهران وعده داده بود ریخته شدن هیچ خون پاکی را بدون انتقام نمی‌گذارد، در ساعت ۲۳ روز ۲۸ خردادماه ۱۳۹۶ در عملیاتی با عنوان «لیله‌القدر»، در حمله به مقر ترویست‌های تکفیری در دیرالزور سوریه به وسیله ۶ فروند موشک بالستیک انتقام خون‌های به ناحق ریخته شده شهدای عملیات تروریستی ۱۷ خرداد را گرفت. این عملیات در واقع اولین عملیات موشکی کشورمان در هدف قرار دادن دشمن در نقاط فراسرزمینی کشورمان محسوب می‌شد. در این عملیات موشک‌ها از فاصله حدود هفتصد کیلومتری به صورت دقیق به اهداف خود اصابت کردند.
اهداف مورد نظر در این عملیات، شامل مقرّ فرماندهی و مراکز تجمع و پشتیبانی و ساخت خودرو‌های انتحاری تروریست‌های تکفیری در منطقه دیرالزور بود و طبق اعلام رسمی سپاه پاسداران، در این عملیات بیش از ۱۷۰ تروریست تکفیری از جمله چند تن از فرماندهان و عناصر مؤثر داعش به هلاکت رسیدند. دقت هدف‌گیری و قدرت انهدام موشک‌های سپاه از دیگر ویژگی‌های بارز عملیات لیله القدر بود.


سیلی موشکی؛ عبادت رمضانی
این سیلی موشکی در لیالی قدر نواخته شد. ساعاتی پس از یورش غرورآفرین موشکی سپاه، رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از سرداران و فرماندهان سپاه فرمودند: «کارتان خیلی عالی بود، خداوند از شما‌ها قبول کند. این، عبادت ماه رمضان است؛ هر چه می‌توانید روی موشک کار کنید؛ ببینید دشمن چقدر روی موشک حساس است، پس بدانید که چقدر کارتان مهم است؛ همگی می‌توانید و تا می‌توانید و امکان دارید کار کنید؛ دشمن باید سیلی بخورد.»
نحوه برخورد و پاسخ جمهوری اسلامی به این اقدام تروریستی داعش به گونه‌ای بود که تکفیری‌ها دیگر جرأت جسارت و تکرار وحشیگری‌های مشابه در خاک ایران را پیدا نکردند و حدود یکسال بعد نیز همانطور که سردار سرافراز شهید حاج قاسم سلیمانی قولش را داده بود، بساط-شان در عراق و سوریه برچیده شد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات