صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۳  ، 
کد خبر : ۳۲۲۵۵۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، ۲۷ اردیبهشت‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امیرالمؤمنین (علیه‌الصّلاةوالسّلام) متعلق به همه انسانیت است؛ نه فقط متعلق به شیعیان و نه حتّى متعلق به مسلمانان. همه انسانیت در برابر عظمت‌ها و زیبایی‌های على‌بن‌ابیطالب (علیه‌السلام) خاضع و خاشع‌اند. (۱۳۸۶/۰۵/۰۶)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز      

مجلس دهم در پله پایانی

هفته پیش‌رو آخرین هفته کاری نمایندگان مجلس دهم است؛ آخرین جلسات علنی مجلس دهم در همین هفته برگزار می‌شود و مراسم اختتامیه نیز در ۳۱ اردیبهشت خواهد بود. دراین‌باره نکات زیر قابل توجه است:

نکات تحلیلی: 1-این نکته کاملاً طبیعی است که در مقام ارزیابی، هر نهادی دربرگیرنده ضعف‌ها و قوت‌هایی است. نمی‌توان و چندان منصفانه و منطقی هم نیست که مجلس کنونی را ضعیف‌ترین مجلس جمهوری اسلامی معرفی کرد، همچنان که برخی ابایی از بکار بردن چنین تعابیری ندارند. تضعیف و بی‌خاصیت معرفی کردن یکی از ارکان و قوای کشور هیچ منفعتی در پی‌ ندارد. باید قوت‌ها و کاستی‌هایش را با هم دید. 2- ضرورت دارد کسانی با رویکردهایی کارشناسی و با نگاهی دلسوزانه ارزیابی واقع‌بینانه و دقیق از مجلسی که هم اینک روزهای پایان کارش را می‌گذارند، ارائه دهند. مهم‌ترین متغیرها در ارزیابی این مجلس، تطبیق آن بر پیگیری مطالبات واقعی مردم و کشور است. 3- غلتیدن مجلس به سمت ملاحظات سیاسی و جناحی بزرگ‌ترین ضعف آن به حساب می‌آید. غلبه نگاه‌های منطقه‌ای به‌جای رویکردهای ملی چالش فراگیر و مستمر تقریباً همه مجالس تاریخ نظام جمهوری اسلامی بوده است. مجلس جدید باید خود را از این وضعیت پرهزینه برهاند. طبعاً تمرکز مجلس بر مسائل اقتصادی کلان کشور، نهایتاً آثار و نتایج مثبتی برای همه مناطق کشور رقم خواهد زد. 4- رد صلاحیت جمع زیادی از نمایندگان مجلس دهم در انتخابات اخیر، نه به نفع خود مجلس بود و نه به نفع نظام و نه هیچ‌کس دیگر. مجلس یازدهم برای پیشگیری از چنین سرنوشتی باید نظارت بر خویش را جدی بگیرد. 5- از دیگر سو در حوزه مسائل سیاسی کشور، رهبر معظم انقلاب در ابتدای سال‌98 فرمودند یك نمونه از شرارت‌های آمریكا این است كه كنگره در دو سال گذشته، 226 طرح و لایحه علیه جمهوری اسلامی ارائه و یا تصویب كرده است كه البته باید از مجلس خودمان هم گلایه و سؤال بكنیم كه مجلس شورای اسلامی تاكنون چند طرح و یا لایحه علیه خباثت‌های آمریكا ارائه یا تصویب كرده است؟

نکته راهبردی: مهم‌ترین موضوع برای نمایندگان جدید خانه ملت، عبرت‌آموزی از حوادثی است که اتفاق افتاده و تجربه‌ای است که باید از وضعیت کنونی بیاموزند. نمایندگانی که وارد خانه ملت می‌شوند، یادشان باشد که وکلای مردم هستند و لاغیر؛ پس لازم است ضمن هم‌افزایی و رویکرد انسجام‌بخشی در درون مجلس، به دور از حواشی، بر مسائل اساسی کشور تمرکز دقیق و کارشناسانه داشته باشند.

▼گزارش روز    

تاکتیک هرج‌ومرج خلاق در عراق را چه کسی مدیریت می‌کند؟

آمریکا بر اساس رویکرد هرج‌ومرج خلاق، فعالیت‎هایی را آغاز کرده که درنهایت خروجی آن به بقای این کشور در عراق منجر شود. یکی از فعالیت‎ها و اقدامات آتی آمریکا برای رسیدن به این هدف، مذاکرات امنیتی است که در ماه آینده میان واشنگتن و بغداد صورت خواهد گرفت.

گزاره خبری: پایگاه خبری «المسله» در یادداشتی به بررسی این امر می‎پردازد و به نقل از شماری از تحلیلگران سیاسی در مرکز اتحادیه پژوهش‌ها و تحلیل‌های راهبردی عراق می‌نویسد: «واشنگتن می‌خواهد از زمان و فرصت پیش از انتخابات برای پیروزی سوءاستفاده کند و افکار عمومی آمریکا را برای این امر متقاعد کند. همچنین این اقدامات واشنگتن، تلاشی از سوی آمریکا برای دور زدن طرح مصوب مجلس عراق و خریدن زمان بیشتر برای بهانه‌تراشی‌های جدید در راستای تداوم اشغالگری است». آمریکا برای حفظ جایگاه خود در عراق به هر ترفندی اعم از سیاسی و نظامی دست خواهد زد. در این میان استفاده از اقدامات دیپلماتیک و تلاش برای رسیدن به یک توافق دوجانبه همچون توافق امنیتی سال 2010 میلادی، مطلوب آمریکا برای ادامه حضور خود در عراق است.

گزاره تحلیلی: هدف اصلی آمریکا ماندن در عراق به هر شرط ممکن است. واشنگتن برای حفظ این جایگاه یک راهبرد سه‎گانه را برای خود فرض کرده است: 1- تضعيف سازمان الحشدالشعبي؛2- آغاز مجدد تظاهرات خياباني که این دو گزینه با پشتیبانی وسیع رسانه‌ای صورت می‎گیرد و 3- فعال‎سازي مجدد داعش که با پشتیبانی لجستیکی و انسانی از سوی آمریکا انجام می‌گیرد. بر اساس این سه رویکرد، عراق باید در یک وضعیتی از تسلسل دور امنیتی، سیاسی و اقتصادی قرار گیرد تا ثبات در عراق تداوم نداشته باشد، چراکه در وضعیت ثبات، حضور امریکا در عراق موجه نخواهد بود.

▼ خبر ویژه                            

روحانی به یک‌باره احمدی‌نژاد شد!

برکناری رضا رحمانی وزیر سابق صنعت باعث شد که مجدداً نحوه عزل و نصب وزرا توسط احمدی‌نژاد در رسانه‌ها مطرح شود، سایت فرارو وابسته به اصلاح‌طلبان در مطلبی نوشت: «حسن روحانی در هفت سال ریاست جمهوری خود سابقه برکناری مقامات ارشد دولت به این شکل را ندارد. از طرف دیگر رحمانی دقیقاً در شرایطی برکنار شد که اوضاع صنعت کشور خوب نیست.» احمد امیرآبادی فراهانی نماینده قم در مجلس در توئیتی اعلام کرد: «مردم عزیز بدانند آقای روحانی به خاطر مشکلات شما و یا قیمت خودرو آقای رحمانی وزیر صنعت را برکنار نکرد. چهارشنبه به رحمانی ابلاغ شد اگر مجلس به وزارت بازرگانی ندهد باید استعفا دهید، وزیر هم استعفا را نپذیرفته و برکنار شد.» بر اساس برخی گزارش‌ها خبر عزل رحمانی در حالی منتشر شد که وی در جلسه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور با عنوان فعال کردن فعالیت‌های اقتصادی در کشور‌های همسایه حضور داشت. خبرها حاکی است اگر رئیس‌جمهور دو نفر دیگر از وزرای خود را عوض کند باید مجدداً برای همه کابینه از مجلس یازدهم رأی اعتماد بگیرد. روزنامه همشهری نیز در تحلیلی می‌نویسد: «دولت روحانی تا اولین اجرای بند دوم اصل ۱۳۶ قانون اساسی، بر اساس تفسیر شورای نگهبان در سال ۶۲ تنها و تنها، ۲ تغییر فاصله دارد؛ تغییراتی که تحققش با نگاهی به جریان غالب در پارلمان یازدهم، چندان دور از ذهن به نظر نمی‌رسد.» این روزنامه اصلاح‌طلب نوشت که ۴ نفر از وزرا به نام‌های آذری جهرمی، ظریف، شریعتمداری و زنگنه در مجلس آینده وضعیت خوبی ندارند.

▼ اخبار

تحریم‌ها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها بی‌اثر می‌شوند

«باربارا اسلاوین» روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی و عضو ارشد شورای آتلانتیک در مطلبی در پایگاه این شورا نوشت: «پنج دلیل وجود دارد که نشان می‌دهد رویکرد ترامپ در برابر ایران نتیجه عکس داشته است.۱- ایران برنامه موشکی خود را ادامه داده و حتی یک ماهواره نظامی را نیز به مدار پرتاب کرده است. علاوه بر این، این حتی ممکن است ایالات‌متحده را وادار به ترک عراق کند و این کشور را در برابر ایران آسیب‌پذیرتر کند.۲- اگر ایالات‌متحده سعی کند باوجود عدم اجرای توافق، تحریم‌ها را بیش‌ازپیش تشدید کند، ایران ممکن است از برجام و پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (مسیری که کره شمالی در پیش گرفت) خارج شود.۳- سیاست ایالات‌متحده در قبال ایران شکاف را با نزدیک‌ترین متحدین ما در اروپا- که سعی در حفظ برجام دارند- عمیق‌تر کرده است. ۴- تحریم‌ها، مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، در صورت استفاده بیش‌ازحد، کارایی خود را از دست می‌دهند. باگذشت زمان، ملت‌ها راه‌حل‌هایی (برای عبور از تحریم‌ها) پیدا می‌کنند. وقتی ایالات‌متحده نیاز به اعمال تحریم در آینده داشته باشد، ممکن است دریابد که تحریم‌ها تأثیر کمی داشته باشند. ۵- خروج ایالات‌متحده از برجام منجر به بی‌اعتبار شدن دولت حسن روحانی و تقویت «نیروهای تندرو» که به طرز وحشتناکی مخالف روابط عادی با ایالات‌متحده هستند، شده است. سال آینده، ایران به احتمال زیاد رئیس جمهوری را انتخاب می کند که کابینه آن پر از افراد دارای مدرک دکترا از آمریکا نباشد. مذاکره در مورد «توافق بهتر» با چنین دولتی حتی اگر جو بایدن رئیس جمهور شود، سخت تر خواهد بود. زمان گرانبها - هنگامی که مذاکرات می توانست در مورد برجام ۲ ادامه داشته باشد و منجر به حل و فصل مناقشه منطقه ای و سایر موارد شود، از بین رفته است.»

کمک بدون حدومرز؛ پیام رهبری به بنیاد مستضعفان

رئیس بنیاد مستضعفان و جانبازان درباره تعیین حدومرز کمک‌های بنیاد مستضعفان برای حمایت از اقشار آسیب‌دیده گفت: «من از رهبر انقلاب درباره حد و حدود کمک‌های بنیاد مستضعفان سؤال کردم و ایشان به من فرمودند که هیچ حدی برای کمک کردن وجود ندارد و هرچقدر که توان دارید، برای امدادرسانی به اقشار ضعیف کمک کنید.» فتاح با اشاره به تسهیلات ۳۲۵ میلیارد تومانی بنیاد مستضعفان که به‌صورت قرض‌الحسنه در اختیار اقشار آسیب‌دیده از کرونا قرار خواهد گرفت، گفت: «بنیاد مستضعفان در بانک سینا، بانک رسالت و صندوق قرض‌الحسنه امداد ولایت، این مبلغ را سپرده‌گذاری کرده و قرار است این مبلغ برای جبران بخشی از خسارت وارد شده به اقشار آسیب‌دیده از کرونا، به صورت قرض‌الحسنه در اختیار این اقشار قرار گیرد. بر اساس سهمیه در نظر گرفته شده، افراد معرفی شده از سوی دستگاه‌های مرتبط، وام قرض‌الحسنه بدون کارمزد و تا سقف ۵ میلیون تومان دریافت خواهند کرد که بازپرداخت آن نیز پس از چند ماه تنفس، طی مدت ۲۴ ماه خواهد بود.»

ورود روزانه ۱۵۰ هزار سهامدار جدید به بورس

حسن قالیباف اصل رئیس سازمان بورس در جلسه اخیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گزارشی از آخرین وضعیت بازار سرمایه ارائه کرد و گفت: در پی استقبال کم‌نظیر مردم از بورس روزانه بیش از ۱۵۰ هزار کد سهامداری جدید صادر می‌شود که رکوردی بی‌سابقه است. وی ادامه داد: «از ابتدای سال و طی دو ماه اخیر هم بیش از یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار کد جدید صادر شده و بیش از ۴۵ هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شده که نسبت سال گذشته بیش از ۵۰ درصد بیشتر است.» محسن رضایی بعد از گزارش مسئولان بانک مرکزی بر اهمیت ویژه‌ هدایت سرمایه‌ها به سمت تولید و ایجاد اشتغال مولد گفت و از تهیه بسته سیاستی جدید در مجمع خبر داد و افزود: «اگر به‌سرعت اقدامات تکمیلی در جهت بهره‌برداری از سرمایه‌های به‌دست‌آمده در تولید و ایجاد اشتغال استفاده نشود این سرمایه‌ها وارد بازار طلا و ارز و کالاهای مصرفی و روزمره مردم می‌شود و تورم را افزایش و ارزش پول ملی را بازهم کاهش خواهد داد.»

▼ اخبار کوتاه

روسیه کودتای ناکام آمریکایی را به شورای امنیت می‌برد/ خبرگزاری «اسپوتنیک» به نقل از یک منبع دیپلماتیک در شورای امنیت سازمان ملل گزارش داد، روسیه قصد دارد موضوع کودتا علیه ونزوئلا را در نشست این شورا مطرح کند. گفتنی است؛ امریکا به‌منظور کنار زدن رئیس‌جمهور قانونی ونزوئلا و مخالف سیاست‌های امریکا، با همدستی کلمبیا در پی کودتا در این کشور بود که ناکام ماند.

ادعای فروش بنزین به ونزوئلا/ خبرگزاری رویترز از تلاش دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای ایجاد مانع در مسیر ادعایی ارسال محموله‌های نفتی ایران به ونزوئلا خبر داد. یک مقام ارشد دولت آمریکا با ادعای اینکه ایران به ونزوئلا بنزین می‌فرستد، از اقدام واشنگتن در بررسی اقداماتی در واکنش به این موضوع خبر داد. این مقام آمریکایی گفت: «ایالات‌متحده اطمینان دارد که دولت نیکلاس مادورو بهای این بنزین را با دادن چندین تن طلا پرداخت کرده است.»

بن‌سلمان خواستار میانجی‌گری عراق شد/ پایگاه میدل‌ایست‌آی به نقل از منابع آگاه مدعی شده نخستین تماس تلفنی نخست‌وزیر عراق با ولیعهد عربستان سعودی بوده که در این گفتگوی تلفنی بن سلمان خواستار میانجی‌گری بغداد در روابط تهران-ریاض شده است.

مدیران خودروساز نجومی بگیر!/ علی لو نماینده اسبق مجلس اظهار داشت: «در ایران‌خودرو و سایپا بیش از 700 نفر مدیرعامل و عضو هیئت‌مدیره هستند که حقوق‌های بالا می‌گیرند، همان سفارش‌ شده‌ها! هزینه‌های مالی که در همه خودروسازهای دنیا نهایتاً 4 درصد است در ایران به 18 درصد می‌رسد.

اتهام‌زنی جدید آلمان علیه ایران/ هایکو ماس وزیر امور خارجه آلمان مدعی شد: «روسیه، ونزوئلا، ایران، ترکیه و چین از فرصت ایجاد شده در پرتو همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ برای برخورد با روزنامه‌نگاران استفاده کرده‌اند.»

ریشه تورم بالا از نظر رئیس‌کل بانک مرکزی/ همتی، در فضای مجازی نوشت: «ریشه تورم بالا در طول چند دهه گذشته، سلطه سیاست‌های مالی و پولی نمودن کسری بودجه و اتکای مستمر بر سیاست‌های انبساطی پولی برای رشد اقتصادی بوده است. پس از تغییر در سیاست‌های ارزی و مالی کشور، امروز بانک مرکزی آماده است که سیاست هدف‌گذاری تورم را به اجرا بگذارد.»

۱۰ هزار تذکر نمایندگان مجلس دهم به اعضای کابینه/ نمایندگان در طول ۴ سال عمر مجلس دهم، حدود ۱۰ هزار و ۱۰۰ تذکر کتبی را به رئیس‌جمهور و وزرای کابینه داده‌اند و ۳۰۸۵ بار از آن‌ها سؤال پرسیده‌اند که رئیس‌جمهور با ۲۲۰۰ تذکر، بیشترین سهم را داشته است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات