سیاسی >>  دولت >> مصاحبه سیاسی
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۳  ، 
کد خبر : ۳۲۲۹۸۲
مصاحبه با فریدون عباسی

رسانه ها از احمدی نژاد فردی عجیب ساخته اند/فقط در مراسم های ختم احمدی نژاد را دیده ام

بنده نه احمدی‌نژاد را نفی می‌کنم و نه می‌گویم دستاورد جدیدی دارد که دوباره رئیس جمهور شود و تحول جدیدی ایجاد کند. همان دیدگاه‌ها و ایده‌های قبلی را دارد و فرقی نکرده است. هشت سال فرصت خوبی برای هر رئیس جمهور است. بهتر است که در جامعه بگوییم که دو دوره برای هر فرد کافی است. میدان را باید به افکار جدید داد. مردم هم یک مدل جدید مدیریت
«فریدون عباسی»، معاون دولت محمود احمدی‌نژاد و رئیس سازمان انرژی اتمی در دولت دهم، در پاسخ به این سوال که آیا احمدی‌نژاد می‌تواند به عنوان یکی از کاندیدا‌های جدی ریاست جمهوری ۱۴۰۰ مطرح شود؟ با توجه به اینکه گمانه زنی‌های بسیاری در این باره و حتی رایزنی با شورای نگهبان برای تایید صلاحیت احمدی‌نژاد در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود، به خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری برنا گفت: طبق قانون اساسی و قانون انتخابات کشور، هر ایرانی می‌تواند زمانی که وزارت کشور اعلام کند برای انتخابات ریاست جمهوری اقدام کند. به همین دلیل در زمان انتخابات، یه جمعیتی حدود ۱۰۰۰ نفر برای انتخابات ریاست جمهوری نام نویسی می‌کنند. تلویزیون هم زحمت می‌کشد با این افراد مصاحبه می‌کند و نشان می‌دهد هر فردی و با هر عقیده‎ای چه زن و چه مرد  می‌تواند، در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند.
رسانه ها از احمدی نژاد فردی عجیب ساخته اند/فقط در مراسم های ختم احمدی نژاد را دیده ام
او افزود: از این رو هر فردی در کشور از جمله احمدی‌نژاد می‌تواند برای انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کند. از سوی دیگر قانون اعلام کرده یک مرجعی به این ثبت نام‌ها رسیدگی می‌کند و از میان ثبت نام کنندگان، افرادی را که تشخیص می‌دهد صلاحیت دارند یا احراز صلاحیت می‌شوند به مردم اعلام می‌کنند تا یک رقابت سالمی داشته باشند و درنتیجه، مردم نیز انتخاب کنند.

 احمدی‌نژاد مانند بقیه می‌تواند در انتخابات ۱۴۰۰ ثبت نام کند 

عباسی ادامه داد: بنابراین احمدی‌نژاد نیز مثل سایر ایرانیان می‌تواند در انتخابات ثبت نام کند حال اینکه تایید صلاحیت شود یا خیر، برعهده شورای نگهبان است.

او درباره تلاش‌ها برای گرفتن تایید صلاحیت احمدی نژاد و اینکه آیا رایزنی‎‌ها از سوی اطرافیان وی در حال انجام است؟ نیز توضیح داد: من این اطرافیان را نمی‌شناسم. برای احمدی‌نژاد، اطرافیان مختلفی تعریف می‌شود یعنی یکی حلقه نزدیک و یا عده‌ای دیگر؛ بنابراین چندین گروه را می‌توان احمدی نژادی و یا طرفدار احمدی‌نژاد و یا حلقه احمدی‌نژاد نامید. اینکه این اطرافیان چه کسانی هستند، خبری ندارم. آن‌هایی که در این باره اطلاع دارند باید بگویند که این افراد در حال رایزنی و گفتگو با شورای نگهبان هستند یا آن را قانع می‌کنند. اینکه از کلمات مبهمی، چون حلقه استفاده کنند و چند کلمه را در کنار هم بیاورند، نمی‌توان مفهوم درستی را درک کرد.

عباسی در پاسخ به این سوال که آیا چهره‌هایی مانند آقای احمدی‌نژاد که دوره ۸ ساله ریاست جمهوری فرصت داشتند، می‌توانند مجددا برای مدیریت این وضعیت کشور مناسب باشند و اینکه تا چه حد می‌توانند از سوی مردم مورد پذیرش قرار گیرند؟ گفت: واقعیت این است که بخشی از مردم به‌رغم تبلیغات منفی علیه احمدی‌نژاد در جامعه، به ویژه از سوی رسانه‌ها، به وی همچنان علاقه دارند. این‌ها داده‌های میدانی است یعنی با مردم در منطقه حوزه انتخابیه خود و یا در جا‌های دیگر صحبت کردم. مردمی بودند که در دوره دولت احمدی‌نژاد به آن‌ها از نظر عمرانی و آبادی به هر دلیلی از جمله درآمد بالای نفت رسیدگی شد. آقای احمدی‌نژاد وقت می‌گذاشت و به سفر‌های استانی می‌رفت. این اقدامات، اقدامات بدی نبود بلکه ارزشمند بود. به هر حال مردم به وزرا و معاونین رئیس جمهور در دولت نهم دسترسی پیدا می‌کردند و حتی بسیاری از مشکلات آن‌ها نیز حل شد.

نماینده به حوزه انتخابیه پول نمی‌برد بلکه انسجام مدیریتی ایجاد می‌کند

او افزود: برای مثال بنده که در حوزه انتخابیه حضور پیدا کرده و انسجام مدیریتی ایجاد می‌کنم پولی نمی‌برم. دست نماینده پول نیست، اما وقتی که بزرگتری کرده و انسجام مدیریتی ایجاد می‌شود کار‌های عمرانی حتی در گستره کوچک قابل انجام است. در عین حال مشکلات مردم نیز حل می‌شود. حتی بسیاری از مردم به بنده می‌گفتند که آیا احمدی‌نژاد را می‎‌بینی و یا سلام ما را به وی برسان این نمونه حرف‌های مردم در جا‌های مختلف است.

نماینده مردم کازرون در مجلس یازدهم ادامه داد: به هر حال اقداماتی که برای مردم در شهر‌ها و روستا‌های دور افتاده انجام شده با ارزش است، اما احمدی‌نژاد دو دوره رئیس جمهور بوده و هر اقدامی که خواسته در آن دو دوره، انجام داده است؛ بنابراین قاعدتا باید به افراد جدیدتری روی آوریم. آن‌هایی که در انقلاب و نظام تجربه پیدا کردند این گونه نیست که برای مثال فقط مرحوم هاشمی و یا احمدی‌نژاد همیشه رئیس‌جمهور باشند. به هر حال انقلاب اسلامی پویا است و نیرو زا بوده است. نیرو‌های جوان تربیت شده‌اند و افراد مسن‌تر نیز مراحل کارشناسی را در نظام طی کرده‌اند و باتجربه شده‌اند و می‌توان از این افراد جوان یا مسن و باتجربه استفاده کرد.

فریدون عباسی تاکید کرد: چه دلیلی دارد که چهره تکراری را مطرح کنیم؟ به بیانی دیگر بنده نه احمدی‌نژاد را نفی می‌کنم و نه می‌گویم دستاورد جدیدی دارد که دوباره رئیس جمهور شود و تحول جدیدی ایجاد کند. همان دیدگاه‌ها و ایده‌های قبلی را دارد و فرقی نکرده است. هشت سال فرصت خوبی برای هر رئیس جمهور است. بهتر است که در جامعه بگوییم که دو دوره برای هر فرد کافی است. میدان را باید به افکار جدید داد. مردم هم یک مدل جدید مدیریت را نیز تجربه کنند.

رسانه‌ها از احمدی‌نژاد یک فرد و عجیب می‌سازند 

نماینده مجلس یازدهم در پاسخ به این سوال که آیا شما با احمدی‌نژاد دیداری داشته‌اید؟ گفت: خیر. فقط در آن زمانی که دولت در سال ۹۲ به پایان رسید، وی را دو، سه بار در مراسم ختم و جلسه خداحافظی دولت دیدم. مراسم ختم مادر احمدی‌نژاد، هم او را دیدم. همچنین در مراسم ختم پدرم نیز حضور پیدا کرد که دیدار کردیم. رسانه‌ها از احمدی‌نژاد یک فرد عجیب می‌سازند در حالی که او مثل یک فرد عادی در جامعه است، تحصیلکرده است، ضریب هوشی‌اش بالا بود و عبادت می‌کرد. به هر حال احمدی‌نژاد هم مانند دیگران هم کاستی‌هایی و هم یک، محاسنی دارد. نه احمدی‌نژاد را تا عرش بالا ببریم و نه او را به زمین بزنیم. باید به داشته‌های خود احترام بگذاریم.

او در پاسخ به این سوال که آیا انتظاراتی که از مجلس یازدهم وجود دارد، انتظارات منطقی و درستی است یا خیر؟ بیان کرد: نباید انتظارات زیاد از مجلس یازدهم در ذهن مردم ایجاد کرد. باید فرصتی به این مجلس بدهیم. ۱۶۰، ۱۷۰ نماینده، برای اولین بار به مجلس آمده‌اند. این نمایندگان تا آداب و قوانین مجلس را بیاموزند، زمان می‌برد. اینگونه نبود که اکثریت نمایندگان در حزبی با یکدیگر کار کرده باشند و با یکدیگر آشنا باشند و مجلس را به دست بگیرند. از شهرستان‌های مختلف آمده‌اند و یک فرصت معقول تا شهریورماه باید به نمایندگان داد تا مجلس، روند قانونی خود را داشته باشد البته در حال حاضر نیز، در حال کار کردن هستند.

از ۷ خرداد تاکنون، هنوز کمیسیون‌ها شکل نگرفته است

عباسی درباره عدم تشکیل کمیسیون‌ها نیز اظهار کرد: از ۷ خرداد تاکنون، هنوز کمیسیون‌ها شکل نگرفته و اصل مجلس به تشکیل کمیسیون‌ها و کارکرد آنهاست که کار تخصصی، انجام دهند. به عنوان مثال رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس که مرکز تولید داده برای کمیسیون‌ها و هیئت رئیسه مجلس است هنوز خود را با مجلس جدید تطبیق نداده است که حداقل نمایندگان بشناسند تا بدانند چه داده‌هایی را می‌توان از آن، استخراج کنند. یا این داده‌ها در اختیار کمیسیون‌ها قرار گیرد یا اینکه کمیسیون‌ها شکل گرفته باشند تا از داده‌ها و اطلاعات موجود آنجا، استفاده کنند. از این رو توقع بیش از حد از مجلس مبنی براینکه در کوتاه مدت، مسائل حل شود نباید داشت.

او به تعامل دولت و مجلس یازدهم نیز اشاره کرد و گفت: این تعامل مجلس یازدهم و دولتی که یک‌سال از آن باقی مانده چگونه خواهد بود؟ این موضوع بسیار مهم است. بودجه ۹۹ بسته شده و نمایندگان ممکن است بتوانند یک متمم را به آن اضافه کنند و یا نقش نظارتی داشته باشند. بودجه ۱۴۰۰ را چگونه مجلس می‌تواند تصویب کند و چگونه می‌تواند با دولت در این باره تعامل داشته باشند؟ این‌ها سوالاتی است که همواره وجود دارد.

در زمان تبلیغات انتخاباتی، شعار‌ها و حرف‌های بسیاری مطرح می‌شود

رئیس سازمان انرژی دولت دهم دراین باره که بسیاری از نمایندگان و جریان اصولگرا، خود باعث ایجاد توقع بیش از حد شده‌اند نیز عنوان کرد: حال ممکن است چند نماینده، شعاری را مطرح کرده باشند، اما آن را نمی‌توان به همه تعمیم داد. در زمان تبلیغات انتخاباتی، شعار‌ها و حرف‌های بسیاری مطرح می‌شود، اما بعد‌ها که نمایندگان به مجلس می‌آیند، باید سایر نمایندگان را در کمیسیون‌ها قانع کنند نه اینکه شعاری حرف بزند.

عباسی افزود: ابتدا باید مصلحت کشور را در نظر بگیریم و تلاش کنیم امنیت و آرامش مردم حفظ شود و تا آخرین اولویت‌ها به دولت کمک کنیم که معیشت و رفاه مردم را تأمین کند تا مردم در زندگی خود امنیت داشته باشند و هر روز شاهد، جهش قیمت‌های سرسام آور نباشند.

او در پاسخ به این سوال که آیا این مجلس یکدست اصولگرا برای دولت ۱۴۰۰ خود را آماده می‌کند و آیا از این مجلس می‌توان وزرای دولت ۱۴۰۰ را انتخاب کرد؟ نیز گفت:‌ نمی‌توان در این باره پیشگویی و یا پیش بینی کرد. ابتدا  باید دید چه کسانی کاندیدا می‌شوند و شورای نگهبان چه کسانی را احراز صلاحیت می‌کند و مردم در نهایت چه فردی را با چه گرایشی، انتخاب می‌کنند. آن وقت می‌توان فهمید که چه کسانی در نهایت برای دولت ۱۴۰۰ انتخاب می‌شوند.   متغیر‌های زیادی داریم. مجلس ابتدا باید کار خود را انجام دهد و نباید از هم اکنون به فکر دولت ۱۴۰۰ باشد.

۱۰ سال پیش که مرا ترور کرد متوجه شدند من متخصص هستم 

فریدون عباسی در پایان گفت: افرادی که در زمان انقلاب به دنیا آمده‌اند برای مدیریت کشور مناسب هستند. در جامعه افراد بسیار شایسته‌ای داریم که اگر دشمن آن‌ها را ترور نکند و زنده بمانند، باید به آن‌ها پست مدیریتی بدهند. به عنوان مثال، چون بنده در حزب و باند هیچ کسی نبودم کاری به من نداشتند که بگویند کاربلد هستم یا نیستم. وقتی دشمن، مرا ۱۰ سال پیش ترور کرد متوجه شدند من متخصص هستم و تجربه دارم و در نتیجه معاونت رئیس جمهوری و ریاست سازمان انرژی اتمی را به بنده، محول کردند. باور نمی‌کردند کاری بلد باشم و بعد‌ها متوجه شدند. امیدواریم در آینده برای هیچ‌کس، این مسئله رخ ندهد. حداقل قدرت شناسایی و جذب پتانسیل‌هایی که در کشور وجود دارند را داشته باشیم. این گونه می‌توان انقلاب و نظام را بیمه کرد.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات