صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ تير ۱۳۹۹ - ۲۰:۱۵  ، 
کد خبر : ۳۲۳۲۵۰

ژنرال سابق صهیونیست: پس از عقب‌نشینی از غزه، در برابر حماس شکست خورده‌ایم

«یواف لیمور» ژنرال سابق و کارشناس نظامی اسرائیلی تأکید کرد که رژیم صهیونیستی پس از گذشت 15 سال از عقب‌نشینی از نوار غزه، هنوز نمی‌داند که در این منطقه در پی چیست و اینکه آیا، این عقب‌نشینی به سودش بوده است یا خیر.
لیمور با انتشار مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی «اسرائیل هیوم» نوشت، مخالفان عقب‌نشینی بر این باورند که این اقدام موجب تضعیف رژیم صهیونیستی شده و عملیات تخلیه شهرک‌های صهیونیستی در پاییز 2005 نشان داد که این رژیم، تسلیم فشارها و خشونت شده است.
به گفته این کارشناس صهیونیست، در مقابل خروج رژیم صهیونیستی از نوار غزه، این رژیم هیچ چیزی به دست نیاورد، «بلکه حماس به دست آورد و از آزادی خود برای تسریع در افزایش توانمندیهای نظامی خود استفاده کرد».
 
 وی بر این باور است که «قدرت نظامی حماس، فقط یک بخش از آثار عقب‌نشینی است. از همین روی، این جنبش، در نوار غزه صاحب حاکمیت و مسئول زندگی روزمره و رفاه ساکنان آن شده است».
لیمور ادامه داد، پس از این مسئله بود که رژیم صهیونیستی متعهد شد که به هر گونه نقض «حاکمیت خود از سمت غزه» پاسخ سختی خواهد داد، ولی این مسئله به «کلمات پوچی بدل شد، تا اینکه ربوده شدن گلعاد شالیط [سرباز اسیر صهیونیستی] نیز پس از پنج سال با یک تبادل اسرای بحث‌برانگیزی به پایان رسید که باعث شد عملیات ربایش نیز افزایش یابد. از آن زمان تا کنون، سیاست اسرائیل بهبود نیافته است».
این ژنرال صهیونیست تصریح کرد، تمامی راهکارهای ارائه شده از سوی تل‌آویو «برای مقابله با مشکل غزه، دائما حاوی دیدگاه و ابعاد تاکتیکی بوده است. در واقع هیچ تلاش واقعی برای تعیین منافع اسرائیل در غزه و تلاش برای تحقق آن صورت نگرفته است. نتیجه نیز این شد که اسرائیل در اخراج تشکیلات خودگردان فلسطین از غزه سهیم بود و همین مسئله باعث شد که قدرت حماس افزایش یابد».
وی در پایان خاطر نشان کرد، زمانی که تل‌آویو می‌بیند حماس علیه آن وارد عمل شده، باز هم تلاش نمی‌کند علیه این جنبش تصمیمی بگیرد و وارد عمل شود و امروز نیز هیچ دلیلی وجود ندارد که رفتار آتی رژیم صهیونیستی با رفتارهای قبلی آن متفاوت باشد».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات