صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۲۲۷۱۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۷ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سیاست آمریکا و صهیونیست‌ها در انتقال درگیری‌ها به پشت جبهه مقاومت است. راه‌اندازی جنگ‌های داخلی در سوریه، محاصره نظامی و کشتار شبانه‌روزی در یمن، ترور و تخریب، تولید داعش در عراق و قضایای مشابه در برخی دیگر از کشور‌های منطقه، همگی ترفند‌هایی برای سرگرم کردن جبهه مقاومت و فرصت دادن به رژیم صهیونیست است. (۱۳۹۹/۰۳/۰۲)

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

 جهاد در عرصه دیپلماسی

دیپلماسی یکی از عرصه‌های مهم تأمین مطلوب، بهینه و حداکثری منافع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی است. ازاین‌رو در شرایط حساس کنونی، دیپلماسی و عرصه سیاست خارجی ازجمله عرصه‌های مهمی است که فعالیت در آن باید آمیخته با مدیریت و تلاش جهادی باشد؛ موضوعی که می‌توان آن را «دیپلماسی جهادی» نام نهاد.

نکته تحلیلی: دیپلماسی جهادی را می‌توان آمیزه‌ای از «دیپلماسی» و «جهاد» دانست. دیپلماسی جهادی برخوردار از مبنایی اسلامی و ارزشی است و می‌توان گفت یک دیپلمات مسلمان که یک مدیر و کارگزار در حوزه سیاست خارجی نیز محسوب می‌شود، با در نظر گرفتن ابعاد دینی و ایمانی، به دیپلماسی صبغه توحیدی می‌بخشد. برای همین است که آثار و دستاوردهایی که از دیپلماسی جهادی حاصل می‌شود با آنچه از دیپلماسی به معنای متعارف و غربی و دانشگاهی آن به دست می‌آید، برجسته‌تر و عمیق‌تر و مطلوب‌تر است. به‌عنوان نمونه می‌توان مؤلفه‌های زیر را بخشی از دستاوردهای دیپلماسی جهادی برشمرد که به لطف حضور نهادها و نیروهای اصیلِ انقلابی و مؤمن در حوزه سیاست خارجی، ازجمله نیروی قدس سپاه و در زمان فرماندهی سپهبد شهید سلیمانی تحت تدابیر داهیانه و حکیمانه امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) تحقق یافته است: جایگاه برتر ایران از نظر قدرت و اقتدار در سطح منطقه، تنزل جایگاه رژیم صهیونیستی و آمریکا و افول کارکردهای منطقه‌ای این دو، نابودی موجودیت تروریستی‌ترین دولت در شرف تأسیس در جهان یعنی داعش، تعمیق دامنه جبهه مقاومت اسلامی تا شمال آفریقا و آمریکای لاتین، دورسازی تهدیدات و ایجاد نظم پایدار به نفع جمهوری اسلامی و تبدیل تهدیدات منطقه‌ای و بین‌المللی به فرصت‌های منحصربه‌فرد.

نکته راهبردی: دیپلماسی جهادی عاری از عناصری به نام عقب‌نشینی، مذاکره و یا سازش بر سر اصول، معادله‌ای به نام برد– برد یا برد– باخت در سیاست خارجی است؛ چراکه در دیپلماسی جهادی، جبهه نبرد، نبرد بین حق و باطل انگاشته می‌شود که در آن برای باطل بُردی نباید متصور بود. اینکه امروز نفت‌کش‌های جمهوری اسلامی، 14 هزار کیلومتر دورتر از مرزهای ایران و در حیاط‌خلوت آمریکا یعنی آمریکای لاتین و در کشور ونزوئلا که حدود دو هزار کیلومتر مرز زمینی با ایالت فلوریدای آمریکا دارد، مانور قدرت و اقتدار می‌دهند، به لطف مدیران و استراتژیست‌هایی است که تاروپودشان با گفتمان مقاومت عجین شده، پرچم مقاومت به دوش گرفته و در عرصه دیپلماسی به معنای واقعی کلمه جهاد می‌کنند.

▼گزارش روز     

اندیشکده‌های غربی ۳۰ سال از رهبر انقلاب فاصله دارند

مقام معظم رهبری از مدت‌ها قبل موضوع افول آمریکا را تبدیل به یک گفتمان مطرح در عرصه بین‌المللی تبدیل کرد، اما اکنون شخصیت‌ها و اندیشکده‌های غربی که شاهد فروریختن ستون‌های قدرت کاخ سفید هستند به بیان و اعتراف افول آمریکا روی آورده‌اند.

گزاره‌های خبری: 1- مقام معظم رهبری در پنجم مردادماه سال ۷۹ در مورد افول آمریکا فرمودند: «نفوذ امریکا رو به افول‏ است. بعد از دوران جنگ سرد، بعد از افول‏ و انحلال شوروی، آن‌ها ادّعا کردند که ما باید رئیس امپراتوری بزرگ دنیا باشیم؛ اما دنیا حتّی به‌عنوان یک ابرقدرت نافذ الکلمه هم دیگر از آن‌ها حرف‏شنوی ندارد.» ایشان در سال ۱۳۷۰ نیز فرموده بودند؛ «قدرت استكبارى امريكا هم از بين خواهد رفت، او هم متلاشى خواهد شد، اين قدرت جهنمى ماندنى نيست.» 2- «جان میرشایمر»، اندیشمند برجسته روابط بین‌الملل آمریکایی در آخرین مقاله خود در روزهای اخیر با نام «ملزم به افول؛ ظهور و افول نظم بین‌المللی لیبرال» به تضعیف نظم لیبرال تحت هدایت آمریکا پرداخته و نوشته است: «با پایان جنگ سرد، یک دوره از تاریخ سیاست جهانی به پایان رسیده و دوره جدیدی در روابط بین‌الملل آغاز شده است؛ در این دوره، با ناکامی‌های پی‌درپی قدرت‌های بزرگ به‌ویژه ایالات‌متحده مواجه هستیم.» 3- «جوزپ بورل»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز معتقد است: «افول امریکا الآن پیش روی چشم ما در حال وقوع است.» 4- «ریچارد هاس» رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا نیز می‌گوید: «یکی از مشخصه‌های بحران کنونی، نبود نقش رهبری جهانی آمریکا است. آمریکا نتوانست دنیا را در تقلا برای مقابله با خود ویروس یا تأثیرات اقتصادی آن با هم همراه کند. حتی آمریکا نتوانست در نوع رسیدگی به این مشکل در داخل کشور خود به‌عنوان الگویی برای جهان خود را نشان دهد. دنیای بعدازاین بحران، دنیایی است که آمریکا کمتر در آن سلطه دارد.»

نکته راهبردی: جهان تقریباً سه دهه از پیش‌بینی رهبر معظم انقلاب عقب است. اگر مسئولان جمهوری اسلامی از همان روزها برای چنین روزی آماده می‌شدند، اکنون اقتصاد ما در یک وضعیت مناسب‌تری بود و در همراهی این اقتصاد قوی با نیروهای نظامی قدرتمند می‌توانستیم عرض‌اندام جدی‌تری در عرصه‌های اقتصادی و صنعتی منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشیم.

▼ خبر ویژه                 

موفقیت کارزار «فشار حداکثری» زیر سؤال رفته است

فارین پالیسی با اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر ضرورت تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران در برجام نوشت: «دو سال پس از خروج دونالد ترامپ از برجام، تهران غنی‌سازی اورانیوم را از سر گرفته، پژوهش و توسعه پیرامون سانتریفیوژهای پیشرفته را دوباره شروع کرده و با افزایش ذخایر سوخت هسته‌‌ای‌اش، زمان لازم برای تولید سوخت مورد نیاز یک بمب هسته‌ای را به ۶ ماه کاهش داده است. پیشرفت‌های ایران، موفقیت کارزار «فشار حداکثری» کاخ سفید را زیر سؤال برده است. این مسئله همچنین اعتبار واشنگتن را حتی در میان متحدان سنتی‌اش کاهش داده و محدودیت‌هایی در روابط دیپلماتیک آمریکا ایجاد کرده است. چنین اقدامی از سوی واشنگتن، پرسش‌های پیچیده سیاسی، دیپلماتیک و حقوقی به همراه خواهد داشت. ریچارد نفیو می‌گوید: من گمان نمی‌کنم شورای امنیت سرانجام بپذیرد که ما از لحاظ قانونی حق داریم سازوکار ماشه را فعال کنیم. پیامد عملی این رویکرد این است که چینی‌ها و روس‌ها به‌شدت اعتراض خواهند کرد و این اقدام را غیرقانونی خواهند دانست. من تردید ندارم که آن‌ها به ایران تسلیحات خواهند فروخت و این کار را خیلی فوری انجام خواهند داد.»

 ▼ اخبار

اصلاح‌طلبان به دنبال کاندیدای اجاره‌ای!

الیاس حضرتی، قائم‌مقام حزب اعتماد ملی اخیراً در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا اصلاح‌طلبان برای انتخابات ۱۴۰۰ باز هم به سراغ کاندیدای اجاره‌ای می‌روند یا خیر؟» گفته است: «البته کاندیدای اجاره‌ای کلمه خوبی نیست. امروز، هم آقای لاریجانی و هم آقای روحانی اصلاح‌طلب هستند و هر دوی آن‌ها از گفتمان اصولگرایی عبور کرده‌اند. به‌طورکلی یکی از افتخارات ما اصلاح‌طلبان این است که شخصیت‌های اصولگرا را به شکلی محترمانه از اصولگرایی عبور داده و به اصلاح‌طلبی سوق داده‌ایم که این مسئله تنها محدود به آقای روحانی و آقای لاریجانی نیز نمی‌شود و در گذشته نیز آقای ناطق نوری چنین وضعیتی داشته است.» رفتار فریبکارانه افراطیون مدعی اصلاحات با لاریجانی در حالی است که آن‌ها هنگام تصدی ریاست صداوسیما توسط لاریجانی، شعار می‌دادند سیمای لاریجانی تعطیل باید گردد. محمد عطریانفر عضو حزب کارگزاران نیز پیش‌ازاین گفته بود: «درباره آقای لاریجانی باید این را هم در نظر داشت که شرایط او نسبت به سال ۸۴ در کل فرق کرده است؛ به‌هرحال تجربه سه دوره ریاست مجلس کافی است تا او به عنوان یکی از نامزدهای اصلی و شاخص انتخابات ۱۴۰۰ مطرح شود.»

14 هزار کیلومتر بدون مزاحم

کاپیتان نفت‌کش «فورچون» که اولین شناور از ناوگان ۵ فروندی وارد شده به بندر «ال پاتیا» است، با اشاره به حضور معاون رئیس‌جمهور، وزیر انرژی و وزیر دفاع ونزوئلا در بندر «ال پالیتا» برای استقبال از ورود نفت‌کش فورچون به این بندر، خاطرنشان ساخت: «بنده و همکارانم که در طول این سفر زحمات زیادی را متقبل شدند، بسیار خوشحال هستیم که توانستیم با تحویل محموله به کشور مقصد، به وظیفه حرفه‌ای خود به صورت کامل عمل کنیم.» وی افزود: «در طول مسیر حدود ۱۴۰۰۰ کیلومتری طی شده تمام سیستم‌های ارسال سیگنال ردیابی مانند همیشه روشن بوده و عملیات دریانوردی در شرایط کاملاً طبیعی و انجام شده است.» او تأکید کرد: «موفقیت‌آمیز بودن این عملیات نشان‌دهنده آن است که قواعد، مقررات و معاهدات بین‌المللی، ازجمله آزادی دریانوردی و حق تجارت آزاد بین کشورها بر اهداف سیاسی ارجحیت دارد و این موضوع برای ما دریانوردان که بر اجرای وظیفه حرفه‌ای خود تأکید داریم، بسیار مهم است.»

پیشنهاد‌های حاج قاسم به کارگردانان مطرح کشور

محمد حیدریان رئیس سابق سازمان سینمایی درباره جلسه خاصی که چند تن از کارگردانان با حاج قاسم سلیمانی داشتند؛ می‌گوید: «ترتیب برگزاری جلسه را خود حاج قاسم داد و ما چند نفری خدمتشان رسیدیم. بعدازآن جلسه ایشان تلاشش را متوقف نکرد. شرایط را برای هر کس که ابراز علاقه اندکی می‌کرد فراهم می‌کرد که به سوریه برود و از نزدیک ببیند، شاید جرقه‌ای در ذهن آن فرد ایجاد شود. از مهم‌ترین دلایل شکل‌دهی آن جلسه، طرح این پیشنهاد حاج قاسم بود که مجمع بین‌المللی کارگردانان جهان اسلام را شکل بدهیم. او از کارگردانان شاخص سینمای ایران دعوت کرده بود که آن‌ها شروع‌کننده این حرکت بشوند.» وی در ادامه گفت: «البته این تشویق‌ها و تلاش‌ها محدود به این اتفاقات نبود، من شاهد بودم که ایشان برای دوران انقلاب و دفاع مقدس هم همین حرص خوردن را داشت. مثلاً برای اینکه از فرماندهان دفاع مقدس فیلم ساخته شود خیلی تلاش می‌کرد. از فیلم‌هایی که برای شهید «حسن باقری» و «حاج احمد متوسلیان» ساخته شده بود خیلی خوشحال بود و همچنین فیلمی که برای آن بیست‌وسه نفر رزمنده نوجوان ساخته شده بود و یکی از علایقش که چند باری گفته بود این بود که ای کاش یک فیلم برای شهید مهدی زین‌الدین ساخته می‌شد.»

▼ اخبار کوتاه

شناور حامل قاچاق را در دریا به آتش می‌کشیم/

فرمانده نیروی دریایی سپاه به قاچاقچیان هشدار داد که در صورت توقیف محصول قاچاق در خلیج‌فارس، محصول قاچاق آنان با حکم قضایی معدوم خواهد شد. سردار تنگسیری گفت: «پیام ما به قاچاقچیان آن است که با آن‌ها شوخی نداریم و مبارزه ما در این زمینه جدی‌تر از هر زمان دیگری است. برای ما قابل‌قبول نیست که جوانان ما از ناحیه قاچاق بیکار شوند و ارز کشور برای قاچاق کالا از کشور خارج شود. به قاچاقچیان کالا و سوخت که نظام اقتصادی کشور را به چالش می‌کشند، هشدار می‌دهیم که در صورت تداوم این راه، شناورهای‌ حامل قاچاق را با خارج کردن خدمه آن به آتش می‌کشیم.»

توان موشکی جبهه مقاومت از زبان دشمن/

اسحاق بریک، ژنرال صهیونیستی با اعتراف به قدرت و توان موشکی جبهه مقاومت، اظهار داشت: «دشمن منتظر و سرشار از امید برای نابودی اسرائیل با استفاده از ۲۵۰ هزار موشک و راکت است. اسرائیل در آینده علاوه بر مقابله با حماس و جهاد اسلامی در غزه بایستی با حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه مقابله کند. اسرائیل پاسخ مناسبی برای مقابله با این ۲۵۰ هزار موشک و راکت نخواهد داشت. این موشک‌ها به کشته شدن هزاران نفر و فروپاشی زیرساخت‌ها و به بار آمدن ویرانی زیاد منجر خواهد شد.»

حمله به کاروان نظامیان آمریکایی در سوریه/ «سانا» خبرگزاری رسمی سوریه بامداد امروز (چهارشنبه) اعلام کرد که در حمله افراد مسلح ناشناس به کاروان نظامیان آمریکا به شرق سوریه، سه نظامی آمریکایی زخمی شدند. در این حمله پنج نفر از نیروهای دمکراتیک کرد سوریه (قسد) نیز زخمی شدند. خبر زخمی شدن نظامیان آمریکایی در حالی منتشر می‌شود که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) مدعی شده است که گزارش در خصوص زخمی شدن نظامیانش صحت ندارد. نیروهای کرد در منطقه شرق فرات، در بحران چند ساله سوریه، نقش متحد واشنگتن را بازی می‌کنند. امریکا ۱۹ پایگاه نظامی با حدود ۷ هزار نظامی بدون هماهنگی با دولت سوریه در این کشور مستقر کرده و سوریه بارها خواستار خروج آنان از خاک این کشور شده است.

روز آغاز به کار مستأجران جدید خانه ملت/ امروز یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با قرائت پیام رهبر معظم انقلاب در صحن علنی، کار خود را آغاز می‌کند و سپس 276 نماینده انتخاب‌شده از 290 کرسی مجلس یازدهم هم‌قسم خواهند شد تا در دوره نمایندگی 4 ساله، همه تلاش خود را برای پیشرفت و آبادانی کشور به عمل آورند. مجلس امروز ازآن‌جهت اهمیت دارد که اولین مجلس در گام دوم انقلاب به شمار می‌رود و انتظارات از آن بالاست.

دور زدن تحریم‌ها بیخ گوش آمریکا/ رسانه‌ روسی اسپوتنیک با اشاره به ورود نفت‌کش‌های ایرانی به ونزوئلا باوجود فشارهای واشنگتن نوشت، ایران بیخ گوش آمریکا به تحریم‌های نفتی غلبه کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات