صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۴۰۵۹

جابجایی برایان هوک تغییری تاکتیک یا تغییر در راهبرد ؟

به همین دلیل می توان گفت انتخاب الیوت آبرامز سیاستمدار کهنه کار یهودی به جانشینی برایان هوک قدمی در بدست آوردن هرچه بیشتر حمایت یهودیان آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد.
ظرف روزهای گذشته اعلام گردید که برایان هوک رئیس گروه اقدام ایران که مسئول راهبری ، بازبینی و هماهنگی همه جوانب اقدامات مرتبط با ایران را در وزارت خارجه امریکا داشته است از سمت خود استعفا داده است ، ولی از سخنان و موضع گیری های وی به نظر می رسد که او مجبور به استعفا شده است . وی گفته است که پاسخها و تلاش ها برای تغییر رفتار جمهوری به استعفا شده است . وی گفته است که پاسخ ها و تلاش ها برای تغییر رفتار جمهوری اسلامی به وضعیت خوبی رسیده است و الان زمان خوبی برای ترک این سمت نیست . ولی آیا واقعیت این است روزنامه واشنگتن پست در مقاله ای نوشته است از هوک خواسته شدهاست که استعفا دهد تا مسئولیت شکست استراتژی فشار حداکثری واشنکتن علیه ایران به دوش وی بیفتد.

به نظر میرسد که ترامپ در فاصله سه ماه تا انتخابات ریاست جمهوری برای پیروزی در انتخابات به هر حربه ای دست بزند و برکناری هوک می تواند توجیهی برای شکست ترامپ باشد هرچند در انتخابات امریکا مشکلات اقتصادی و حل آنها پارمتر اصلی در پیروزی یک کاندیدا می باشد ولی ترامپ یکی از معدود روسای جمهوری آمریکا می باشد که هیچ دست آوردی در سیاست خارجی نداشته است. شکست سیاست فشار حداکثری بر ایران، خروج از برجام، شکست مذاکرات با کره شمالی، شکست طرح معامله قرن، افزایش تنش های سیاسی با چین و اتحادیه اروپا، ناکامی در طرح تغییر دولت مادورا در ونزوئلا تنها بخشی از ناکامی های ترامپ می باشد و به همین دلیل وی به دنبال این است که به هرقیمتی شده است یکامتیاز در سیاست خارجی خود به دست آورد.

به همین دلیل می توان گفت انتخاب الیوت آبرامز سیاستمدار کهنه کار یهودی به جانشینی برایان هوک قدمی در بدست آوردن هرچه بیشتر حمایت یهودیان آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد.
 
الیوت آبرامز 72 ساله عضو مرکز مطالعات خاورمیانه در شورای روابط خارجی امریکا و اعضای شورای یاد بود هولوکاست می باشد . او در دولت های ریگان ، بوش پدر و پسر مسئولیت داشته است.
 
البته در سال 1991 به علت پنهان کردن حقایق در پرونده ایران – کنترا مدتی بعد از مسعولیت های دولتی برکنار شد که در دولت بوش پسر مجددا به ساختار حکومتی امریکا بازگشت.  او در انتخابات سال 2016 از مخالفان ترامپ بود و به همین دلیل شانس خود را برای معاونت وزارت خارجه از دست داد . وی در حال حاضر نماینده ویژه ایالات متحده در مضوع ونزوعلا می باشد آبرامز قرار است این مسعولیت را کماکان حفظ کند.

آبرامز از جناح نو محافظه کار حزب جمهوری خواه می باشد و از طرفداران حمله نظامی بر عراق در سال 2003 می باشد . او از طرف عفو بین الملل و دیده بان حقوق بشر متهم است که جنایتهای امریکا در دولت ریگان در آمریکای لاتین بخصوص در کشور السالوادر را پنهان کرده است.
 
وی مواضع بسیار تند بر علیه جمهوری اسلامی دارد به همین دلیل انتخاب وی مورد استقبال سازمان های یهودی در آمریکا قرار  گرفت جک روزن رئیس کنگره یهودیان آمریکا گفته است . وی دارای صلاحیت بالا برای ماموریت جدید است و مانند برایان هوک در جهت مقابله با فعالیتهای بدخیم ایران در منطقه خاورمیانه مصمم عمل خواهد . کنفرانس روسای سازمان های بزرگ یهودیان آمریکا در بیانیه ای آبرامز را یک دیپلمات قدرتمند و حامی قوی مناسبات آمریکا و اسرائیل دانسته و بیان کرده  که او قادر است سیاست آمریکا در یک مقطع زمانی حساس اجرا کند . سخنگوی ایپک هم گفته است آبرامز تجربه غنی خود را درتلاش برای کسب اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته ای و مقابله با تجاوزگری ایران در منطقه به کار خواهد گرفت .

در پایان می توان گفت که جابجایی آبرامز باهوک بیشتر یک تغییر تاکنیکی می باشد تایک تغییر راهبردی و تغییر در سیاستهای آمریکا نسبت به جمهوری اسلامی رخ نخواهد داد 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
حبیبیان
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۳
0
0
باسلام.یاد دوران پیروزی انقلاب اسلامی در مقطع"استبداد زدایی" افتادم که می گفتیم: خر (شاه) نمی خواهیم پالان (نخست وزیر) عوض می کنند!!/حالا هم در مقطع "استکبار زدایی" می گوییم:خر (ترامپ و امثالش) نمی خواهیم،پالان (هیلی،بولتون،خوک و...) عوض می کنند!!عجب،اتّفاق جالبیه..یاعلی..
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات