صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۴۴۱۳

بازگشت کشتی ایرانی با بار آلومینا از ونزوئلا/ همکاری تحریمی عمیق‌تر می‌شود

رویترز به نقل از سه منبع آگاه نوشت یک کشتی با پرچم ایران پس از تحویل محموله‌اش به سوپرمارکت ایرانی در ونزوئلا، یک محموله آلومینا بارگیری کرد که نشان دهنده جدیدترین نشانه های همکاری نزدیک دو کشور تحت تحریم آمریکاست.
مشخص نیست که این محموله ها برای کیست و مقصد آن کجاست. بر اساس آمار موسسه ریفینیتیو ایکون، کشتی گلسان، یک کشتی باری با ظرفیت حمل 22 هزار و 882 تن محموله است که در حال حاضر در اقیانوس اطلاس به سمت شرق در حرکت است اما هنوز مقصدش بندر «لا گوایرا» مخابره می شود.
این دو کشور عضو اوپک در ماه های اخیر روابط تجاری خود را افزایش داده اند. ایران در ماه آوریل برای حل مشکل کمبود بنزین ونزوئلا، 5 نفتکش به این کشور ارسال کرد و تجهیزاتی برای ازسرگیری فعالیت بزرگ ترین مجمتع پالایش نفت این کشور برای این کشور فرستاد.
مقامات تهران و کاراکاس مشخص نکرده اند که ونزوئلا چگونه پول این محموله های سوخت یا تجهیزات پالایش را پرداخت کرده است. اما مقامات امریکایی می گویند ونزوئلا در ازای این محموله طلا به ایران پرداخت کرده است.
تقویت روابط تجاری میان ونزوئلا و ایران، آمریکا را عصبانی کرده و در تلاش است تا مادارو را سرنگون و برنامه هسته ای ایران را بی اثر کند.
دولت ترامپ در ماه جاری میلادی محموله های نفتی 4 نفتکش به مقصد ونزوئلا را توقیف و یک شرکت چینی کمک کننده به ماهان ایر برای ارسال تجهیزات به ونزوئلا را تحریم کردند.
آلومینا، پودری است که از پالایش بوکسیت (هیدروکسید آلومینیوم) به دست می آید که ماده اصلی تولید آلومینیوم است.
واشنگتن بخش فلزات ایران از جمله شرکت های تولیدکننده آلومینیوم را تحریم کرده و مدعی است آنها به صنعت هسته ای و موشکی ایران مرتبط هستند.
آمارهای ریفینیتیو ایکون نشان می دهد گلسان در ماه می بندرعباس را ترک کرده و در اواخر ماه ژوئن به کاراکاس رسیده است.
به گفته دو منبع آگاه، این کشتی 14 هزار تن آلومینا حمل می کرده است.
* تهاتر محصولات غذایی بین ایران و ونزوئلا
 پیش از این رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی به خبرنگار فارس گفته بود: با توجه به تحریم‌های ظالمانه و جلوگیری از ورود کالا پروتکل‌های تهاتر در دستور کار صادرات غیر نفتی قرار گرفت و اولین کشتی صادراتی محصولات غذایی و کشاورزی و تنقلات مانند چیپس، پفک، ماکارانی و دیگر محصولات غذایی به کشور ونزوئلا صادر می‌شود.
وی افزود: بخش خصوصی همچنین با واردات مواد اولیه محصولات صنعتی و غذایی و بخش کوچکی از محصولات کشاورزی ونزوئلا مانند انبه و آناناس در حال فعالیت است.
نورانی همچنین گفت: واردات مذکور ربطی به صادرات بنزین و نفت نداشته و بیشتر این واردات در مقابل صادرات مواد غذایی به کشور ونزوئلا بوده است. 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات