صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۶  ، 
کد خبر : ۳۲۵۵۸۱

اهداف سفر الکاظمی به قاره سبز

مصطفی الکاظمی در حالی به کشورهای اروپایی سفر می کند که معتقد است که عراق به کمک های اروپایی برای نجات یافتن در زمینه های مالی از طریق دریافت وام های بلند مدت نیاز داد. الکاظمی تلاش دارد این وام های بلند مدت را از کشورهای اتحادیه اروپا که روابط خود را از سال ۱۹۹۱ بعد از لشکر کشی بغداد به کویت، با ما قطع کرده اند دریافت کند.

از لحاظ بین المللی نیز سفر الکاظمی به اروپا بعد از انتشار اخباری در خصوص محدود شدن نقش مستقیم آمریکا در عراق و منطقه و احتمال بسته شدن سفارت واشنگتن در بغداد و کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در عراق به نفع اروپا، صورت می گیرد این تحلیلگر سیاسی در خصوص ابعاد بین المللی سفر الکاظمی به اروپا گفت: از لحاظ بین المللی نیز این سفرها بعد از انتشار اخباری در خصوص محدود شدن نقش مستقیم آمریکا در عراق و منطقه و احتمال بسته شدن سفارت واشنگتن در بغداد و کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در عراق به نفع اروپا، صورت می گیرد. ما همچنین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیش رو داریم. عراق با همکاری اتحادیه اروپا تلاش دارد برخی مسائل خود را حل کرده و به حمایت این اتحادیه در مبارزه با بقایای تشکیلات تروریستی داعش و گروه های تروریستی در این کشور و ممانعت از تقویت مجدد آنها در سایه آموزش نیروهای عراقی دست پیدا کند.

عراق همچنین برای حذف نام خود از لیست کشورهایی با خطرات بالا که توسط اتحادیه اروپا تدوین شده تلاش می کند. در کنار تمام اینها، تقویت بحث اقتصاد و تبادلات تجاری میان عراق و کشورهای اروپا، در جریان سفرهای الکاظمی به این قاره بررسی می شود.

علی فاهم با اشاره به بحث های مطرح شده میان هیأت عراقی و مقامات اروپایی بیان کرد: این سفرها از ایستگاه پاریس آغاز شد چرا که فرانسه طی دوره اخیر خود را به عراق نزدیک کرده است به ویژه آنکه فرانسه اصولاً با تحرکات ترکیه در شرق دریای مدیترانه و لیبی و عراق مخالف است. پاریس به دنبال تقویت عراق برای رویارویی با ترکیه است. بعد از سفر امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه به عراق در ماه های گذشته، مصطفی الکاظمی اعلام کرد که به دنبال توسعه شراکت با فرانسه بعد از امضای یک سند راهبرد میان دو طرف به ویژه در زمینه حمل و نقل و صنعت و تجهیز نظامیان است.

در ایستگاه آلمان نیز بحث های اقتصادی در کنار استفاده از تکنولوژی های نظامی در سایه حضور شرکت های آلمانی در عراق مطرح شد. هیأت عراقی در آلمان بیش از همه تلاش کرد از طریق تقویت همکاری های بین بانکی، بخش اقتصاد را تقویت کند.
عراق از طریق این سفرها به دنبال ایفای نقش محوری خود در منطقه در کنار تحقق اهداف اقتصادی و دستیابی به وام های طولانی مدت و اجرای مذاکرات مربوط به همکاری های صنعتی و کشاورزی است وی ادامه داد: همانطور که هاشم داوود مشاور الکاظمی اعلام کرده است، عراق از طریق این سفرها به دنبال ایفای نقش محوری خود در منطقه در کنار تحقق اهداف اقتصادی و دستیابی به وام های طولانی مدت و اجرای مذاکرات مربوط به همکاری های صنعتی و کشاورزی است.

کشور عراق به این نوع از گرایش به سمت کشورهای اتحادیه اروپا از لحاظ سیاسی و اقتصادی و نظامی نیاز دارد چرا که این اتحادیه با حضور در شورای امنیت در سایه در اختیار داشتن تکنولوژی های پیشرفته در صنایع زیر ساختی، به پایگاه مهمی برای پیشرفت عراق تبدیل شده است.

عراق با وجود منابع زیر زمینی و بازار انسانی، یکی از مهم ترین زمینه های سرمایه گذاری کشورهای اروپایی به شمار می رود اما نیازمند زمینه سازی برای تحقق رشد و شکوفایی و پیشبرد دستاوردهای اقتصادی است. دولت عراق مسئول تحقق این زمینه سازی ها و سوق دادن کشور به سمت ثبات و عدم تبعیت از خواسته های کشورهای خارجی است تا عراق تبدیل به میدانی برای درگیری های بین المللی در سایه باقی ماندن پایگاه های نظامی در خاک این کشور با هدف اجرای نقشه های مربوط به خاورمیانه جدید نشود.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات