صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۲۵۵۷۶

وزیر اسبق بازرگانی: نرخ واقعی دلار حدود ۱۰ هزار تومان است/ ۸۰ میلیارد دلار ارز بلوکه شده در سایر کشورها داریم!/نفت آمریکا به زیر ۴۰ دلار بازگشت

قیمت دلار آمریکا در اولین روز آبان
بازار ارز در آخرین روز هفته و اولین روز از آبان ماه، شاهد افزایش نسبی نرخ دلار و یورو در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور است، به گونه‌ای که در لحظه انتشار این گزارش، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۲۵۰۰۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۲۹۱۸۰ تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می‌شود که نسبت به نرخ روز قبل، ۳۸۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس در این صرافی‌ها به نرخ ۳۰۳۷۰ تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت ۳۴۵۵۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز چهارشنبه، ۱۳۸۰ تومان افزایش نرخ دارد.

وزیر اسبق بازرگانی: نرخ واقعی دلار حدود ۱۰ هزار تومان است
یحیی آل اسحاق وزیر اسبق بازرگانی در گفتگویی با اشاره به اینکه نرخ ارز اکنون واقعی نیست اظهار داشت: رقمی که من برای نرخ واقعی ارز اعلام می کنم بستگی به شرایط دارد یعنی اگر عرضه و تقاضای واقعی کشور ملاک نرخ ارز باشد و بازار کاذب و جو روانی بر بازار ارز حاکم نباشد آنگاه می توان گفت که نرخ واقعی ارز حدود ۱۰هزار تومان است. /فارس

۸۰ میلیارد دلار ارز بلوکه شده در سایر کشورها داریم!
رئیس اتاق بازرگانی ایران و عراق گفت: به دلیل محدودیت‌های ایجاد شده در حوزه صادرات نفتی و غیرنفتی و همچنین محدودیت‌های ناشی از ویروس کرونا، در حال تجربه شرایط سختی در حوزه اقتصادی هستیم. اگر تنها بخشی از ۸۰ میلیارد دلاری ارز بلوکه شده کشورمان آزاد شود، نگرانی‌ها از بین می‌رود و با همین ذخایر، بخش قابل توجهی از مشکلات ارزی کشور حل خواهد شد.
 
نوسان یک درصدی قیمت جهانی طلا
سی‌ان‌بی‌سی: قیمت جهانی طلا چهارشنبه شب با خوش‌بینی سرمایه‌گذاران به اعلام بسته حمایتی جدید آمریکا قبل از انتخابات سوم نوامبر، یک درصد جهش کرد و به بالاترین سطح خود در بیش از یک هفته اخیر رسید. این در حالی اتفاق افتاد که با افزایش امیدها به تصویب این بسته مالی دلار تحت فشار قرار گرفت. قیمت خرید نقدی هر اونس طلا در بورس لندن، اسپات‌گلد، پس از ثبت بالاترین قیمت خود از دوازدهم اکتبر تا کنون، ۱.۱ درصد جهش کرد و به ۱٫۹۲۶.۴۶ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم با ۰.۸ درصد افزایش به ۱٫۹۳۱ دلار رسید؛ اما این افزایش قیمت پایدار نبود و صبح پنج‌شنبه با تقویت ۰.۲ درصدی شاخص دلار قیمت‌های طلا افت کردند. تا ساعت ۷:۳۳ به وقت تهران، شاخص اسپات‌گلد ۰.۵۹ درصد یا ۱۱.۳۸ دلار پایین آمد و به ۱٫۹۱۳.۱۱ دلار بازگشت. قیمت طلای آمریکا هم ۰.۶۵ درصد یا ۱۲.۶۰ دلار افت کرد و به ۱٫۹۱۶.۹۰ دلار بازگشت.

نفت آمریکا به زیر ۴۰ دلار بازگشت
سی‌ان‌بی‌سی: روز پنج‌شنبه، قیمت‌های نفت در حالی افت کرد که افزایش ذخایر سوخت آمریکا و بدتر شدن چشم‌انداز تقاضا با وجود بحران کرونا به شاخص‌ها فشار وارد کرده است. تا ساعت ۷:۱۶ به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۰.۵۰ درصد یا ۲۱ سنت افت کرد و به ۴۱.۵۲ دلار بازگشت. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۰.۶۲ درصد یا ۲۵ سنت افت کرد و به زیر ۴۰ دلار بازگشت و ۳۹.۷۸ دلار معامله شد. طبق اعلام اداره اطلاعات انرژی آمریکا، میزان ذخایر انبارهای بنزین این کشور در هفته منتهی به ۱۶ اکتبر ۱.۹ میلیون بشکه افزایش یافته است، در حالی که انتظار می‌رفت، ۱.۸ بشکه افزایش پیدا کند. این داده‌ها نشان می‌دهد در زمانی که به علت طوفان دلتا با تعطیلی پالایشگاه‌ها روبرو شده و تولید بنزین کاهش یافته بود، ذخایر انبارهای بنزین افزایش یافته بوده که این به معنای کاهش تقاضای آمریکایی‌ها تحت تأثیر پاندمی کروناست.
پیروزی بایدن به نفع یوآن چین خواهد بود
تحلیل‌گران معتقدند پیروزی نامزد دموکرات‌ها، جو بایدن، در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع یوآن چین خواهد بود. تحلیل‌گران بانک سوئیسی لومبارد اودیر، در یادداشتی به مشتریان نوشت: یک چشم‌انداز متوازن برای انتخابات آمریکا و احتمال کاهش تنش‌ها با چین می‌تواند ریسک سرمایه‌گذاری در یوآن را کاهش دهد. این تحلیل‌گران در یادداشت خود می‌گویند: ما فرض می‌کنیم پیروزی بایدن بخشی از ابهام موجود در تجارت را از بین ببرد. پیروزی او می‌تواند باعث به وجود آمدن راهکاری منطقی‌تر در تجارت دوجانه آمریکا و چین شود. آنها می‌گویند: ما معتقدیم پیروزی بایدن در انتخابات آمریکا می‌تواند منجر به حذف سریع تعرفه‌هایی شود که چین و آمریکا در دوره ترامپ بر واردات یکدیگر وضع کردند. این تعرفه‌ها به شرکت‌های آمریکایی آسیب زده بود. با این حال این اتفاق می‌تواند باعث تقویت نرخ یوآن چین شود و احتمالاً نرخ برابری آن با دلار را به ۶.۵۰ واحد خواهد رساند. /مهر
ریزش سنگین دلار جهانی
ارزش دلار در مقابل تمامی رقبای اصلی اش کاهش یافت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، در معاملات امروز با ۰.۵۴ درصد کاهش نسبت به روز گذشته در سطح ۹۲.۵۵۲ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس نیز معادل ۱.۱۰۵ دلار اعلام شد. (نرخ های فوق بر حسب ساعت پایانی معاملات بازارهای ارزی نیویورک محاسبه شده است)
گرانی مس در بازار جهانی رکورد زد
قیمت مس تحت تاثیر تقاضای بالای چین و امیدواری به توسعه انرژی های تجدیدپذیر، برای نخستین بار از سال ۲۰۱۸ به ۷۰۰۰ دلار در هر تن صعود کرد. به گزارش ایسنا، قیمت مس در بازار فلزات لندن در معاملات بعدازظهر روز چهارشنبه به ۷۰۲۵ دلار در هر تن رسید که بالاترین قیمت از ژوئن سال ۲۰۱۸ به این طرف بود. این فلز که در ساخت همه نوع کالا از دستگاه های تهویه هوا گرفته تا خودروها و شبکه های برق مورد استفاده قرار می گیرد، امسال تحت تاثیر اختلالات عرضه و احیای سریع اقتصاد چین از شیوع ویروس کرونا حدود ۱۴ درصد رشد قیمت داشته است.
پیش بینی بانک جهانی از نرخ تورم ایران
بانک جهانی پیش بینی کرد تورم ایران تا دو سال دیگر به ۲۳ درصد کاهش پیدا کند.
نرخ تورم
نرخ ثبت شده سال قبل: ۴۱.۲ درصد
نرخ پیش بینی شده امسال: ۳۴.۱ درصد
نرخ پیش بینی شده سال آینده: ۲۷.۴ درصد
نرخ پیش بینی شده دو سال آینده: ۲۳ درصد
رشد اقتصادی
نرخ ثبت شده سال قبل: منفی ۶.۸ درصد
نرخ پیش بینی شده امسال: منفی ۴.۵ درصد
نرخ پیش بینی شده سال آینده: ۱.۵ درصد
نرخ پیش بینی شده دو سال آینده: ۱.۷ درصد
رویای بی‌نتیجه ترامپ در خودروسازی
دنیای‌اقتصاد: دونالد ترامپ به محض ورود به کاخ‌سفید در سال ۲۰۱۷، پیشنهادی را به مدیران سه خودروساز بزرگ آمریکا داد: «من مالیات و مقررات را برای شما برمی‌دارم و در عوض شما هم مشاغل و سرمایه‌گذاری را در ایالات‌متحده افزایش دهید.» او میلیاردها دلار از مالیات‌هایی که در دوره اوباما بر خودروسازان و آلایندگی تولیدات آنها وضع شده بود را برداشت. با این حال حتی پیش از آغاز پاندمی ویروس کرونا نیز شواهد اندکی وجود داشت که نشان دهد این اقدامات دولت ترامپ، موجب تغییر مسیر شرکت‌های خودروساز و افزایش اشتغال‌زایی توسط آنها شده بود. هرچند هنوز برای تخمین آثار بلندمدت سیاست‌های ترامپ صنعت خودروی ایالات متحده آمریکا زود است، اما جای تردید نیست که شیوع بیماری کووید-۱۹ و قرنطینه‌های ناشی از آن در بهار امسال که موجب کاهش ۲۰ درصدی تولید خودروسازان در سال‌ جاری شده است، موجب از بین رفتن رشد اشتغال‌زایی در خودروسازی طی دوره ریاست‌جمهوری ترامپ شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات