صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۳۲۶۴۱۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۴ آذرماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): آنچه که برای همه ما، برای همه بسیجیان عزیز، برای جوان‌ها در هر نقطه‌ای از این عرصه عظیم که مشغول کار هستند، باید به‌عنوان شاخص مطرح باشد، عبارت است از این سه عنصر: بصیرت، اخلاص، عمل بهنگام و به‌اندازه. (۱۳۸۹/۰۸/۰۲) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

مختصات بسيجي بودن

پس از تسخير لانه جاسوسي هرچند ضرورت دفاع از انقلاب اسلامي، رهبران انقلاب را به سمت تشکيل سازمان بسيج مستضعفين رهنمون نمود، اما واقعيت آن است که فرهنگ و روحيه بسيج ديرينه‌اي به قدمت تاريخي بشريت دارد. به‌واقع بسيج بيش از آنکه با سازمانش هويت يافته باشد، با فرهنگ و تفکر و سبک زندگي بسيجي تعريف مي‌شود. سازمان بسيج مأمنی بود که بسيجيان عصر حضرت روح‌الله(ره) در آن جمع آيند و خود تبعيت و بيعت و اطاعت‌پذیری از ولي الهي را اعلام نمايند. عنوان بسيجي به فردي تعلق مي‌گيرد که مرام و مسلک و سبکي خاص از زندگي را برگزيده است و به شاخص‌هاي آن پايبند است. ويژگي‌هاي بسيجي بودن البته ويژگي‌هاي عجیب‌وغریبی نيست. بسيجي تيپ خاصي ندارد، لباس خاصي بر تن ندارد، با ادبيات متفاوتي سخن نمي‌گويد و مثل همگان زندگي می‌کند و کار مي‌کند و درس و مي‌خواند؛ اما داراي هويت و باورهايي ممتاز است که عمل او را تنظيم مي‌کند و جهت مي‌دهد. لذا براي شناخت بسيجي بايد به دنبال شاخص‌های بسيجي بودن بود.

نکات تحليلي: شاخص اول را بايد اخلاص در عمل دانست. بسيجي کار را براي خدا مي‌کند نه براي غير! نه به دنبال منفعت جناح خاصي است و نه به دنبال منفعت شخصي. او خود را وقت خدا و مردم کرده است. بسيجي در اين ميدان اهل تشخيص اولويت‌هاست. لذا عمل صالح را عملي مي‌داند که علاوه بر آنکه با نيت خدايي انجام مي‌شود، به مهم‌ترین عمل و ضرورت اجتماعي– انقلابي تعلق دارد. بسيجي اهل بصيرت است و تشخيص اولويت‌ها را با بصيرت به دست آورده است. او به‌خوبی مي‌داند که جريان حق دشمناني دارد که با هر وسیله‌ای براي نابودي آن تلاش مي‌کنند. لذا هوشمند است و صحنه معارضه حق و دشمنان عدالت را تشخيص مي‌دهد و فريب اغواگري‌هاي مافيا را نمي‌خورد. او در اين ميدان به‌خوبی گوش به فرمان امام جبهه حق است و شجاعانه همراه او قدم برمي‌دارد و نمي‌هراسد. درعین‌حال بصيرت افزا است و ديگران را نيز با خود در دفاع از حق و عدالت همراه مي‌کند. همين اخلاص و بصيرت، از بسيجي جواني شجاع ساخته است که در همه ميدان‌هاي حياتي کشور حضور دارد. هر جا که نياز است، بسيجي هست و همين است که بسيجي را به خار چشم دشمن بدل کرده است! با اين اوصاف همه خادمان بی‌ادعا و گمنام اين ملت در هر پست و مقامي، در جرگه بسيجيان اين سرزمين‌اند، چه به عضويت سازمان بسيج درآمده باشند یا نه! (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                            

خبرسازی به جای حقیقت‌گویی

فرهنگ غربی به علت برخورداری از قدرت رسانه‌ای، در بسیاری از موارد ضعف‌های خود را پنهان و فرهنگ خود را متعالی و در برابر آن دیگر فرهنگ‌ها را منسوخ و سنتی نشان می‌دهد؛ موضوعی که این روزها پنهان کردن آن سخت شده است.

گزاره خبری: 1- مرکز ثبت آمار خشونت‌های مسلحانه در آمریکا، روز یک‌شنبه (دیروز) اعلام کرد، در ۷۳ مورد تیراندازی گزارش‌شده در شبانه‌روز گذشته، ۳۵ نفر کشته و ۵۳ نفر زخمی شدند. سالیانه هزاران نفر بر اثر تیراندازی با سلاح گرم در نقاط مختلف آمریکا کشته و یا زخمی می‌شوند. به علت قدرت لابی اسلحه و سودهای سرشار این صنعت برای سرمایه‌داران آمریکایی و دولت این کشور، تاکنون هیچ‌یک از دولت‌های آمریکا در خصوص محدودسازی فروش سلاح در این کشور اقدامی نکرده‌اند. بااین‌حال آمریکا مدعی مهد دموکراسی و برتری تمدنی در جهان است. به‌راستی اگر فقط یک روز چنین اتفاقی در ایران اتفاق می‌افتاد، رسانه‌های ضد ایرانی چه می‌کردند؟ 2- «فیلیپ آلیستون»، نماینده ویژه سازمان ملل پس از بازدید از برخی مناطق ایالت آلابامای آمریکا، می‌گوید: «فکر می‌کنم چنین صحنه‌هایی در کشورهای «جهان نخست» غیرعادی است. چنین صحنه‌هایی به‌هیچ‌وجه عادی نیست. باید بگویم که این نخستین بار است که با چنین صحنه‌هایی از نابرابری شدید در کشوری پیشرفته مواجه می‌شوم».

گزاره تحلیلی: 1- در آمریکا و برخی دیگر از کشورهای غربی، نابرابری و فقر و بی‌عدالتی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اقتصادی آن بیداد می‌کند، اما برخورداری از علم، دانش و فناوری سبب می‌شود که ظاهری زیبا از خود به نمایش بگذارد و روح توحش خود را مخفی کند. بااین‌وجود گاهی برخی اخبار از درون آن انتشار داده می‌شود که نشان‌دهنده روح وحشی فرهنگ غربی است. 2- برخورداری از قدرت علم و دانش و فناوری سبب می‌شود تا آن‌ها در موارد متعدد حقایق را وارونه جلوه دهند. به‌عنوان نمونه در ایران زمانی که حکم اعدام جوانی به علت قتل صادر می‌شود، با تبلیغات دروغین او را فعال مدنی جلوه می‌دهند ولی در عوض، ژست مدافع حقوق بشری گرفته و از خشن‌ترین و وحشی‌ترین تروریست‌های دنیا که هفده هزار نفر از مردم ایران را به شهادت رسانده‌اند، حمایت می‌کنند و علمدار نبرد با تروریست‌ها را در سفر رسمی به عراق به شهادت می‌رسانند و آن را مبارزه با تروریسم می‌نامند! موارد متعددی از این قبیل تناقضات عینی با آنچه صرفاً در مقام ادعا مطرح می‌شود، در درون جوامع غربی وجود دارد ولی برخورداری از غول‌های رسانه‌ای دنیا، سبب خبرسازی و وارونه جلوه دادن حقیقت از سوی دولت‌های غربی و آمریکا می‌شود و حقیقت برای مردم دنیا بازگو نمی‌شود. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼ خبر ویژه                           

نشستی برای احیای برجام‌های 2 و 3

سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان که پس از پایان نشست وزرای امور خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در برلین پاسخگوی خبرنگاران بود، بررسی نقش دولت آینده آمریکا در برجام را یکی از موضوعات اصلی مطرح شده در نشست وزرای خارجه سه کشور اروپایی عضو برجام عنوان کرد و بدون اشاره به عدم اجرای مفاد برجام توسط اروپایی‌ها، با ادعای نقض برجام از سوی ایران خواستار توقف این مسئله و پیروی از تمام مفاد آن شد و گفت این نشست به رسیدگی به موضوع موشکی و نقش منطقه‌ای ایران که در برجام لحاظ نشده‌اند نیز اختصاص داشت. به نظر می‌رسد، با ذوق‌زدگی برخی چهره‌های داخلی کشورمان از روی کار آمدن بایدن در آمریکا و طرح مجدد مذاکره از سوی این افراد، کشورهای غربی با این تصور غلط که ایران تحت‌فشار، آماده دادن امتیازهای بیشتری شده است، زمینه را برای طرح و تحمیل برجام‌های 2 و 3 بر ملت ایران فراهم می‌بینند.

▼ اخبار

ترامپ با میرحسین موسوی قابل‌مقایسه نیست!

حجت‌الاسلام سید محمد غروی، از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در واکنش به انتشار تصویر طراحی شده میرحسین موسوی و ترامپ گفته است: «ارزش یک موی گندیده موسوی بیشتر از ترامپ و هزاران امثال ترامپ است. نوع اتفاقی که پیش‌آمده از جهاتی به هم شبیه است؛ اما اینکه ما ترامپ را به آقای موسوی تشبیه کنیم، به‌هیچ‌وجه صحیح نیست. هرچند ما اعتقاد داریم آقای موسوی اشتباهاتی انجام داده که متأسفانه یک سری از خدمات گذشته او را تحت‌الشعاع قرارداده است». ظاهراً آقای غروی درباره فتنه سنگین و پیچیده سال 88 بی‌اطلاع هستند که عملکرد سران خائن آن را اشتباه فاحش می‌نامند! موسوی فردی بود که قبل از پایان زمان رأی‌گیری انتخابات، اعلام پیروزی کرد و نتیجه غیرازآن را «تقلب» و «صحنه‌آرایی» دانست. طبق گفته «محمدعلی ابطحی»، رئیس دفتر رئیس دولت اصلاحات، «تقلب» اسم رمز آشوب‌ها بود. فتنه‌ای که به اعتراف لیدرهای سیاسی آن، حدود 10 سال عقبه برنامه‌ریزی داشته و چند ماه کشور و به‌خصوص پایتخت را با آشوب، اغتشاش و ناامنی مواجه کرد. فتنه‌ای که با حمایت مستقیم آمریکایی‌ها همراه شد و نهایتاً به اذعان اوباما و سردمداران کاخ سفید، به اعمال «فشارهای حداکثری» علیه ملت ایران انجامید. فتنه‌ای که هتک حرمت امام راحل، ولایت‌فقیه، روز قدس، سیزده آبان و روز عاشورای حسینی را با خود به همراه داشت. ترامپ گرچه مثل موسوی ادعای تقلب کرده ولی تاکنون تأکید داشته که رأی نهایی دادگاه را خواهد پذیرفت؛ این در حالی است که موسوی هیچ‌وقت حاضر نشد نتیجه قضاوت نهادهای مسئول را درباره ادعاهای خود بپذیرد. ترامپ خود را به قانون کشورش پایبند می‌داند ولی موسوی علناً جلوی قانون انتخاباتی کشورش ایستاد و مصمم بود نتیجه نهایی را در کف خیابان رقم بزند و اتفاقاً تنها چیزی که آن زمان برایش مهم نبود، امنیت کشور و آسایش مردم بود.

در انتخابات ۱۴۰۰ به دنبال اتمسفر برجام هستند

«محمدصادق جوادی حصار» از فعالین فتنه ۸۸ و عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی گفته است: «در انتخابات ۱۴۰۰ اگر فردی از جنس دولت روحانی و آشنا به آن اتمسفر در افق برجام ظاهر شود و قصد داشته باشد گفت‌وگوهای بین ایران و غرب را ادامه بدهد، فضایی در کشور ایجاد خواهد شد که به شورونشاط بیشتر انتخابات ریاست‌جمهوری کمک خواهد کرد. بهترین راه این است که دولتی از جنس اعتدالی آقای روحانی یا حتی راست میانه مانند امثال علی لاریجانی و علی‌محمد در دولت آینده نقش‌آفرینی کنند و اجازه ندهند کشور بیش از این دچار تنگناهای اقتصادی شود». اصلاح‌طلبان از یک‌سو مدعی هستند که دولت در ایران صرفاً «تدارکاتچی» است و هیچ اختیاری ندارد و همه امور در دست دولت پنهان است و از سوی دیگر در شرایطی که حدود ۷ ماه تا انتخابات ریاست جمهوری فاصله است، از هم‌اکنون تعداد زیادی کاندیدا معرفی کرده و برای حضور در پاستور سر و دست می‌شکنند. همچنین برآورد سخنان چهره‌های اصلاح‌طلبی طی سال‌های اخیر نشان‌دهنده این نکته است که این جریان همچنان بر سیاست مذاکره با آمریکا (بخوانید دادن امتیازهای بیشتر به آمریکا) برای حل مشکلات کشور تکیه دارد و راهکار دومی برای برون‌رفت از مشکلات کشور بدون نگاه ذلیلانه و ملتمسانه به آمریکا نمی‌بیند!

اذعان به بدعهدی آمریکا از سوی رئیس‌جمهور بدعهد

اوباما، رئیس‌جمهور سابق آمریکا می‌گوید: «شیطنت‌هایی که درباره انتخابات وجود دارد باعث شده که جهانیان از خود بپرسند که آمریکا تا چه حد قابل‌اعتماد است و در تصمیمات خود ثبات دارد. برگرداندن مواضع آمریکا در قبال توافق ایران و توافقات پاریس این نااطمینانی را ایجاد می‌کند. خساراتی به آبروی آمریکا وارد شده است و مدتی طول خواهد کشید که ما خود را از آن رها کنیم؛ البته اعتماد یک‌شبه بازنمی‌گردد». این سخنان اوباما در حالی است که هنوز امضای برجام خشک نشده بود که او نه‌تنها تحریم‌ها را مطابق با توافقات برجامی برنداشت، بلکه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران امضا کرد. به‌عنوان نمونه، اوباما در همان نخستین ساعات اجرایی شدن برجام کاری را که حدود یک ماه پیش از انجام آن سرباز زده بود را اجرایی کرد و 11 فرد و شرکت را به دلیل آزمایش موشکی ایران در لیست تحریم‌های جدید آمریکا قرار داد.

▼ اخبار کوتاه

ابزار سیاسی غربی‌ها علیه کشورهای مستقل/ رئیس قوه قضاییه در جلسه دیروز‌(دوشنبه) شورای عالی قوه قضاییه، با اشاره به قطعنامه ضدایرانی حقوق بشر سازمان ملل که با هدایت کانادا و حمایت رژیم صهیونیستی و آمریکا و برخی کشور‌های اروپایی صادر شده است، گفت: «امروز بر همگان ثابت شده غربی‌ها از قطعنامه‌ها به‌عنوان ابزاری سیاسی علیه کشور‌های مستقل استفاده می‌کنند. کانادا به‌عنوان بانی قطعنامه ضدایرانی از بزرگ‌ترین ناقضان حقوق انسان است. کانادا هم حقوق مردم خودش را تضییع می‌کند و هم به پناهگاهی برای مفسدان و تبهکاران تبدیل شده است. اگر ایران راه ترانزیت مواد مخدر را باز بگذارد، تمام اروپا و آمریکا را مواد مخدر فرامی‌گیرد. جوانان ما با ازخودگذشتگی در برابر قاچاق مواد مخدر می‌ایستند و ما قربانی این مسئله هستیم».

سوغاتی یمنی‌ها برای صهیونیستها/ عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله یمن اعلام کرد، برد موشک‌های انصارالله به 1600 کیلومتر رسیده است و دشمنان منطقه‌ای یمن از این موشک‌ها در امان نیستند. وی همچنین متذکر شد، موشک‌های یمن امکان هدف قراردادن اهداف در کرانه باختری را دارند و موشکی که پالایشگاه آرامکو در شهر جده عربستان سعودی را هدف گرفت در اصل برای ایلات (در سرزمین‌های اشغالی فلسطین) در نظر گرفته شده است.

واکسن ایرانی کرونا در ایستگاه پایانی/ «نمکی»، وزیر بهداشت خبر داد: «چهار شرکت ایرانی گزارش‌های خود را به سازمان بهداشت جهانی ارائه کرده‌اند و امیدواریم روز چهارشنبه مجوز آزمایش انسانی دو مورد از آن‌ها صادر شود. در زمینه خرید واکسن، چهار منبع تائید شده را برای خرید 18 میلیون دوز تعیین کرده‌ایم. در مسیر دوم، خرید واکسن از طریق قرارداد تولید مشترک را با یکی دو کشور دنبال می‌کنیم».

برنامه ۵ ساله چین برای افزایش جمعیت!/ چین برای جلوگیری از بحران سالمندی در دهه‌های آتی، قصد دارد با برنامه‌ای ۵ ساله جمعیت خود را افزایش دهد. روزنامه دولتی «چاینادیلی» از قول کارشناسان حکومتی چین نوشته است که این کشور قصد دارد از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵ با ارائه مشوق‌های مالی و اجتماعی، خانواده‌های این کشور را به فرزندآوری ترغیب کند. چین از سال ۱۹۷۸ برای کنترل جمعیت انبوه خود اقدام به اتخاذ سیاست تک‌فرزندی کرده بود ولی از سال ۲۰۱۶ این سیاست را کنار گذاشت و به خانواده‌ها اجازه داد دو فرزند داشته باشند. حالا این کشور تصمیم گرفته مشوق‌های اقتصادی برای ازدیاد جمعیت در نظر بگیرد.

احکام سیاسی (سؤال 85): با توجه به این‌که زن جهت شرکت در انتخابات می‌بایست از منزل خارج شود، آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد، تکلیف زن چیست؟ پاسخ: شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات