صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۹ - ۰۱:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۲۶۶۴۹

اخبار ویژه 16 آذر ماه

روزنامه کیهان **

آش شور لایحه بودجه صدای آشپز را هم درآورد

ارگان رسمی دولت اذعان کرد: لایحه بودجه تقدیمی دولت، تناسبی با لایحه عملیاتی و کاری ندارد.

روزنامه ایران در صفحات داخلی خود از قول علی دینی ترکمانی کارشناس اقتصادی نوشت:

بودجه برنامه کوتاه مدت یک ساله است. شاقول یا ترازی برای ارزیابی میزان نیل اهداف کلان در هرجامعه‌ای است. اهدافی چون کنترل کسری بودجه، انباشت سرمایه و توزیع عادلانه منابع و امکانات. بودجه هم کارکرد تخصیصی دارد و هم کارکرد توزیعی. بنابراین، انتظار می‌رود که بودجه در خدمت تخصیص منابع به اموری باشد که بیشترین بازدهی اجتماعی را داشته باشند. همین طور انتظار می‌رود که بودجه موجب کاهش شکاف‌های منطقه‌ای و توزیع عادلانه‌تر امکانات بشود.

با این اوصاف، بودجه سال ۱۴۰۰ تا چه حد به این الزامات نزدیک خواهد بود؟ پاسخ بر مبنای تجربه زیست شده مشخص است. هرسال هدف گذاری‌هایی برای کاهش کسری بودجه صورت می‌گیرد ولی عملا کسری افزایش می‌یابد. چون منابع درآمدی محقق نمی‌شوند و مصارف بیشتر از حد برآورد شده محقق می‌شوند. تخصیص منابع به انباشت سرمایه یا هزینه‌های تملک سرمایه رفته رفته ته کشیده و در برخی از سال‌ها مانند سال گذشته و جاری آن قدر نبوده که حتی جبران استهلاک سرمایه بشود. یعنی سرمایه‌گذاری خالص منفی شده است. داستان سهم‌بری مناطق محروم از بودجه هم مشخص است. شکاف میان تهران و چند کلان شهر بزرگ با سهم بیشتر از بودجه و مناطق محروم سال به سال افزایش یافته است. بعید است با آمدن بایدن امکان سریعی برای رفع تحریم‌ها و افزایش صادرات نفت و پوشش هزینه‌ها از این محل وجود داشته باشد. به این اعتبار، درآمدها در سال آینده انتظار نمی‌رود وضع چندان متفاوتی با سال جاری پیدا کند. مادامی که پاشنه در بودجه‌ریزی چنین باشد، نمی‌توان انتظاری از یک بودجه متعادل و توسعه‌گرا داشت.

«ایران» همچنین به نقل از بهمن آرمان می‌نویسد: دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۰ علاوه‌بر درآمدهای نفتی، درآمد حاصل از پیش‌فروش نفت را نیز لحاظ کرده است که باید با دقت بیشتر به این منبع جدید درآمدی نگریست. کارشناسان اقتصادی کشور رقم مد نظر را مبتنی بر پیش‌فروش نفت منطقی نمی‌دانند و معتقدند که احتمال موفقیت‌آمیز بودن انتشار این اوراق بسیار کم است و گنجاندن آن در بودجه ممکن است به کسری بودجه در سال ۱۴۰۰ بینجامد و این کسری بودجه بر ارزش پول ملی و شاخص‌های دیگر اقتصاد مانند نرخ تورم نیز اثر بگذارد. دولت بارها اعلام کرده که این منبع جدید درآمدی برای تامین زیرساخت‌های کشور درنظر گرفته و منابع حاصل از آن صرف بودجه عمرانی خواهد شد؛ اما نخست آنکه با گنجاندن آن در لایحه بودجه، منبع درآمدی جدید را برای خود پیش‌بینی کند که امکان تحقق آن بسیار اندک است. دوم آنکه؛ حتی اگر امکان فروش فراهم شود و خریدار نیز داشته باشد، این ریسک بزرگ وجود دارد که منابع مالی ناشی از پیش‌فروش نفت نه در راستای بودجه عمرانی، بلکه در محل هزینه‌های جاری به کار گرفته شود.

 

اعتماد و شرق: لایحه بودجه نه واقعی است، نه عملیاتی

لایحه بودجه تقدیمی به خاطر بی‌تدبیری‌های نهفته در آن، با انتقاد نشریات حامی دولت مواجه شده است.

روزنامه شرق در گزارشی با عنوان «کارشناسان اقتصادی، لایحه بودجه سال آینده را غیرعملیاتی توصیف می‌کنند» نوشت: بخش مهمی از سند مالی سال آینده به درآمد تصور شده دولت از محل فروش نفت برگردد. دولت پیش‌بینی کرده است که سال آینده روزانه دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت و میعانات بفروشد که البته برای این میزان فروش روی خریداران داخلی حساب باز کرده است. در شرایطی که فروش نفت در کشور به دلیل تحریم‌های بی‌سابقه به زیر ۳۰۰ هزار بشکه رسیده است.

دولت در بودجه ۱۴۰۰ درآمدهای از محل فروش نفت را سه و نیم برابر کرده است. میزان وابستگی مستقیم بودجه به نفت در سال آینده افزایش دو برابری داشته است. آن طور که شواهد و قرائن نشان می‌دهد، گویا اتکای دولت به فروش اوراق نفتی و تکیه به جیب ملت است؛ منبعی که از نظر کارشناسان اقتصادی تحقق آن را به دلیل آنکه دولت قبلا با بورس، فروش سکه و ارز و... جیب ملت را خالی کرده، بسیار ضعیف است.

علی قنبری، استاد اقتصاد دانشگاه تربیت مدرس و معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی در دولت روحانی نیز درباره لایحه بودجه ۱۴۰۰ به «شرق» می‌گوید: به نظر می‌آید بودجه خوشبینانه تصویب شده است و بیشتر نسبت به سال گذشته، رقم‌ها به‌صورت تصاعدی دیده شده است. در شرایط کنونی با توجه به درآمدهای محدود کشور هم از لحاظ نفت، هم مالیات و هم درآمدهای گمرکی به خاطر کرونا و تحریم، به اعتقاد من بودجه غیرواقعی بسته شده است.

قنبری سه برابر و نیم شدن درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده را اقدام عجیبی توصیف می‌کند و می‌افزاید: به اعتقاد من باید مقداری این وابستگی محدود شود و احتمالا در مجلس اعداد به صورت واقعی دربیاید. دولت با تکیه بر فروش اوراق نفتی، بودجه را خیلی بالا دیده و من فکر می‌کنم نگاهش غیرواقعی بوده است.

روزنامه اعتماد نیز آخرین لایحه بودجه تقدیمی توسط دولت را دارای تراز عملیاتی منفی به میزان 320 هزار میلیارد تومان ارزیابی کرد و نوشت: نكته مهم در بودجه سال آينده تراز عملياتي منفي 319 هزار و 415 ميلياردي است. بدين معنا كه دولت بايد اين رقم را از محل واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي، فروش اموال منقول و... تامين كند در حالي كه خالص دارايي‌هاي سرمايه‌اي كه در بودجه در نظر گرفته شده، 121 هزار و 240 ميليارد تومان است.

در جدول شماره يك از لايحه بودجه، جمع منابع عمومي دولت كه شامل «درآمدها، واگذاري دارايي‌هاي مالي و سرمايه‌اي» است حدود 841 هزار ميليارد تومان برآورد شده است. سهم واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي كه همان فروش نفت و محصولات نفتي و واگذاري اموال دولتي و... پس از كسر سهم صندوق و هزينه‌هاي اكتشاف است نسبت به بودجه سال جاري افزايشي 126 هزار ميليارد توماني دارد. به نظر مي‌رسد با روي كار آمدن بايدن و قوت گرفتن اميد به احياي برجام، دولت واگذاري دارايي‌هاي سرمايه‌اي را افزايش داد. اين در حالي است كه پيش از تقديم لايحه بودجه، معاون سازمان برنامه و بودجه اعلام كرده بود فروش نفت از روزي يك ميليون بشكه در روز در لايحه سال جاري به روزي 650 هزار بشكه در لايحه سال آينده رسيده است.

اعتماد در عین حال به نقل از وحید شقاقی شهری از کارشناسان اقتصادی نوشت: به لایحه بودجه ایراداتی وارد است و نیازمند بررسی عمیق‌تری است.

مسئله اصلي در سال آينده نرخ تورم نيست، بلكه ركود عميقي است كه در كشور رخ مي‌دهد. موضوع مهم ديگر اين است در حالي كه بودجه عمراني بايد حداقل 40 درصد در نظر گرفته شود 18 درصد رشد را نشان مي‌دهد و بودجه جاري كه بايد حداكثر 20 درصد افزايش پيدا كند با رشد 40 درصدي پيش‌بيني شده است.

موضوع ديگري كه مطرح شده، اين است كه فروش نفت در بخش بودجه ريالي ديده شده و اين موضوع يك ايراد اساسي براي بودجه سال بعد است، زيرا نفت بايد بودجه مكمل باشد و با اصلاح نظام درآمدي يعني 70 درصد با اتكا به ماليات و 30 درصد از طريق فروش اوراق مالي و شركت‌هاي دولتي در بازار سرمايه و واگذاري شركت‌ها و مولدسازي دارايي‌هاي دولتي بودجه ريالي را ببندند و نفت را به عنوان بودجه مكمل در نظر بگيرند. اين موضوع حايز اهميت است كه نمايندگان مجلس در بررسي لايحه بودجه سال آينده، نفت را از بخش بودجه ريالي بيرون بياورند و 30 تا 35 درصد منابع حاصل از فروش نفت را به صندوق توسعه ملي تخصيص دهند و مابقي كه حدود 70 درصد ديگر مي‌شود تبديل به ريال كرده و به بودجه عمراني تخصيص دهند؛ مسلما اين اقدام مي‌تواند از عميق‌تر شدن ركود در كشور جلوگيري كند.

 

ایرانی‌ها حس می‌کنند، غرب خیانت می‌کند /سانسور اعتراف مهم در نشریات زنجیره‌ای

روزنامه‌های توجیه‌کننده برجام و مذاکره دوباره با غرب، اعتراف مهم مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا را به شکل هماهنگ سانسور کردند.

جوزپ بورل اخیرا در گفت‌وگو با یورونیوز تصریح کرد: «ایرانی‌ها حق دارند احساس کنند که در برجام به‌ آنها خیانت شده و احتمالا آنها نمی‌خواهند دوباره با همان کارت‌ها بازی کنند».

این اعتراف مهم نه‌تنها در صفحات اول روزنامه‌های «ایران، اعتماد، شرق، آرمان، همشهری، آفتاب یزد، جمهوری اسلامی، اطلاعات، سازندگی، دنیای اقتصاد و...» منعکس نشد بلکه اغلب این روزنامه‌ها حتی در صفحات داخلی نیز از انتشار سخنان بورل امتناع کردند.

نکته جالب اینکه به تصریح آقای ظریف، اروپایی‌ها به هیچ‌یک از یازده تعهد برجام خود عمل نکرده‌اند. با این وجود وزیر خارجه بی‌سروپای آلمان مدعی شده، توافق برجام دیگر کافی نیست و ایران باید در مذاکرات جدید، محدودیت‌های جدیدی را در حوزه هسته‌ای، موشکی و منطقه‌ای قبول کند. او البته حتی در حد لفظ هم، هیچ حرفی درباره لغو تحریم‌ها نگفته است.

 

واشنگتن تایمز: بایدن ناتوان از ریاست جمهوری است

یک روزنامه آمریکایی تأکید کرد جو بایدن ناتوان از ریاست جمهوری است و برای این کار آمادگی ندارد.

واشنگتن‌تایمز با اشاره به ناتوانی جسمانی و زبانی جو بایدن نوشت: هر زمان بایدن به ندرت در میان مردم ظاهر می‌شود و از کنترل تیمش خارج می‌گردد، سوءظن در مورد این مسئله بیشتر می‌شود که او از نظر جسمی و روانی آماده خدمت به عنوان رئیس‌جمهور نیست.

مسئله دیگری که از ناتوانی بایدن حکایت می‌کند تلاش او برای نقل قول نکته‌ای از کتاب مقدس بود. بایدن که خود را یک کاتولیک معرفی می‌کند، «از نویسندگان مزامیر کتاب مقدس» (Psalms) به عنوان «کف دست» (Palmists) یاد کرد. او دو بار مرتکب این اشتباه شد. وقتی دونالد ترامپ هنگام سخنرانی خود در دانشگاه لیبرتی، بخشی از کتاب مقدس را نقل کرد، مطبوعات او را به دلیل گفتن «دو قرنتیان» به جای «قرنتیان دوم» به سخره گرفتند.

موضوع کاملاً جدی است. رئیس جمهور آمریکا باید از نظر جسمی و روحی در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد تا از عهده هر چالشی، به ویژه چالش‌های ناشی از دولت‌های خارجی، برآید.

در طول مبارزات انتخاباتی، بایدن بار‌ها واژگان را غلط تلفظ کرده، لغات نامفهوم به کار برده، در کاربرد واژگان دچار اشتباه و در شناسایی افراد دچار سردرگمی شده است او همسرش را خواهر خود خواند!

صرفنظر از اینکه افراد به چه کسی در انتخابات اخیر رأی دادند، هیچ‌گاه نباید آرزوی بیماری برای هیچ رئیس‌جمهوری داشته باشند. اما اگر آقای بایدن برای بیان حتی اساسی‌ترین دیدگاه‌ها، از جمله ناتوانی در کنار هم قرار دادن جملات به صورت منطقی، حتی زمانی که از روی متن می‌خواند، دچار نقص و کشمکش ذهنی می‌شود، این مسئله باید نگران کننده باشد.

کسانی معتقدند بایدن تنها جایگزینی برای کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور منتخب است. بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها، بسیاری ترجیح می‌دهند او رئیس‌جمهور شود. امتناع از شفافیت در مورد سلامت روحی و جسمی جو بایدن، به این نظریه اعتبار بیشتری می‌دهد.

 

فرارو: دولت، فراتر از رکود اقتصاد را قفل کرده است

یک سایت حامی دولت می‌گوید: سیاست‌های اقتصادی دولت، فراتر از ایجاد رکود، موجب قفل شدن اقتصاد شده است.

فرارو با اشاره به گرانی و تورم بی‌سابقه و آمارهای مرکز آمار و مرکز پژوهش‌های مجلس، به نقل از کارشناس خود نوشت: مرکز آمار گفته است تورم نقطه به نقطه به 46/4 درصد رسیده است، ولی نظر ما این است که این حداقل 70 تا 80 درصد است. برای اینکه کالاها در یک سال گذشته بیش از صد درصد گران‌تر شدند. درصد تورم سالانه ما هم بالاتر از 50 درصد است.

میانگین دستمزدها نسبت به سال پیش 20 تا 30 درصد بالا رفته است، اما در بخش‌هایی چون بخش غیررسمی دستمزدها این‌قدر بالا نرفته است. درآمد کل مردم غیر از درصد کوچکی که درآمد بسیار بالایی دارند، به‌شدت پایین آمده است، درآمد حقیقی پایین و درآمد اسمی فرقی نکرده است، ولی در نظر بگیرید قیمت کالاها چند برابر شده است یعنی قدرت خرید مردم کم شده است. این چه اتفاقی ایجاد می‌کند؟ خرید و مصرف کم می‌شود وقتی مصرف کم شود تولید کم می‌شود مجموعه اینها باعث می‌شود که تولید کم شود پس کالاها دوباره گران‌تر شوند.

به‌عبارتی ما در یک سیکلی افتادیم که تولید کم می‌شود، قیمت‌ها بالا می‌رود و مصرف کم می‌شود، دوباره تولید کم می‌شود دوباره قیمت‌ها بالاتر می‌رود یعنی ما در یک سیکل نزولی و منفی افتادیم. کاری که این سیکل نزولی می‌کند این است که رکود تشدید می‌شود.

ما دچار پدیده‌ای شده‌ایم که رکود نیست بلکه مرحله قفل‌شوندگی اقتصاد است که خیلی بد است.

این رکود باعث می‌شود که درآمد بسیار کمتر شود، درآمد کمتر شود دوباره مصرف کمتر می‌شود؛ بنابراین ما دچار مارپیچ قفل‌شوندگی اقتصادی می‌شویم. رکود و افزایش قیمت و کاهش مصرف دوباره افزایش قیمت را تشدید می‌کند.

دولت و مجلس به جای پایین آوردن و واقعی کردن قیمت دلار که موجب کار کردن اقتصاد است با هم مسابقه گذاشتند تا چندرغازی به مردم بدهند. دولت گفته است من 100 هزار تومان به 30 میلیون نفر می‌دهم. سه سال پیش این 30 میلیون نفر 45 هزار تومان یارانه می‌گرفتند یعنی 12 دلار یارانه می‌گرفتند. الان اگر 100 هزار تومان را روی آن 45 هزار تومان بگذاریم چیزی کمتر از 6 دلار می‌شود. یعنی به عبارتی دولت با مالیات تورمی، پول را از مردم گرفته و از چیزی که از آنها گرفته، به خود آنها می‌دهد.

 

دیلی تایمز: قدرت بزرگ منطقه با ترور و توطئه متوقف نمی‌شود

یک روزنامه پاکستانی معتقد است توطئه‌ها و دشمنی‌ها و ترورها، نه تنها تأثیر بازدارنده در مقابل جمهوری اسلامی ایران نداشته بلکه باعث شده ایران به کشور قدرتمند خاورمیانه تبدیل شود.

روزنامه دیلی‌تایمز با اشاره به ترور دانشمند هسته‌ای و دفاعی ایران شهید فخری‌زاده نوشت: این جنایت بخشی از برنامه‌های مخرب امنیت و صلح منطقه‌ای ترامپ، نتانیاهو و بن سلمان است.  ترور دانشمند هسته‌ای ایران نیز همانند ترور ژنرال سلیمانی در خاک عراق، نقض معاهده هسته‌ای و سیاست فشار حداکثری بر ایران، تلاشی سه جانبه از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان برای خارج کردن تهران از مسیر پیشرفت هسته‌ای صلح‌آمیز و ایجاد تنش در منطقه است. تاریخ انقلاب اسلامی ایران به خوبی بیانگر شکست سیاست ایران ستیزانه آمریکا و متحدینش است. این توطئه‌ها نه تنها تأثیری بر نظام ایران نداشته بلکه جمهوری اسلامی را تحت مدیریت رهبر عالی آیت‌الله العظمی سید علی خامنه‌ای، متحد و به یک کشور قدرتمند در خاورمیانه تبدیل کرده است.

این روزنامه می‌افزاید: مقاومت ایران به رغم 42 سال تحریم، جنگ تحمیلی و ترور، دلیل سردرگمی آمریکا و رژیم صهیونیستی است.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

نیروی قدس پیشگام توسعه فرهنگ انقلاب در جهان اسلام است

سردار قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در آیین تکریم و معارفه مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه با گرامیداشت یاد و خاطره شهدا بویژه سالار شهیدان جبهه مقاومت و نیروی قدس، شهید حاج‌قاسم سلیمانی، نیروی قدس را حافظ و پیشگام توسعه فرهنگ انقلاب اسلامی در جهان اسلام قلمداد کرد و گفت: فرمانده شهیدمان حاج‌ قاسم سلیمانی همواره با عمل خود از مستضعفان و مظلومان عالم حمایت کرد و کنار آنان ایستاد و در شهادت این سردار گرانقدر نیز سراسر عالم به شخصیت او ابراز ارادت کردند و نشان دادند به این مکتب و مرام مدیون هستند. وی در ادامه پاسداران را رشدیافتگان مکتب قرآن و عترت و وارثان مکتب اسلام و شهدا توصیف کرد و نقش روحانیت و نمایندگی ولی فقیه در سپاه را در حفظ بنیان معنوی، مسیر تعالی و گسترش ایمان، اخلاص و ایثارگری بین پاسداران و خانواده سپاه مهم و اثرگذار دانست.

 گفتنی است آیین تکریم و معارفه مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه با حضور حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالله حاجی‌صادقی نماینده ولی‌فقیه در سپاه، سردار سرتیپ پاسدار اسماعیل قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه و جمعی از فرماندهان و مسوولان، با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مجتمع فرهنگی سپهبد شهید حاج‌قاسم سلیمانی برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین «علی محمدی‌سیرت» با حکم نماینده ولی‌فقیه در سپاه به عنوان مسؤول نمایندگی ولی‌فقیه در نیروی قدس سپاه منصوب شد.

***

جزئیات سفر اخیر سردار قاآنی به عراق

ایرج مسجدی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد درگفت‌وگویی به تشریح جزئیات سفر سردار قاآنی به عراق پرداخت. به گزارش العالم، مسجدی در این گفت‌وگو گفت: آقای قاآنی با هماهنگی مسؤولان عراقی تشریف می‌آورند بغداد و با مسؤولان مختلف مانند رئیس جمهور، نخست‌وزیر و مقامات سیاسی و حزبی و شخصیت‌های گوناگون دیدار می‌کنند، در همین سفر اخیر هم ایشان با تعداد زیادی از مقامات عراقی ملاقات داشتند. مسجدی با بیان اینکه سردار قاآنی با تمام گروه‌های رسمی عراق گفت‌وگو می‌کند، اظهار کرد: همیشه سیاست‌های جمهوری اسلامی مبتنی بر 3-2 موضوع است و جناب آقای سردار قاآنی هم کاملا به این موضوع تاکید دارند. مساله اول عدم دخالت در شئون این گروه‌هاست یعنی به هیچ وجه ایران در کار اینها دخالت نمی‌کند ولی علاقه‌مندند با ما مشورت کنند و نظر جمهوری اسلامی و آقای قاآنی را بدانند و ما دیدگاه‌ها و نظرات آنها را بدانیم، این خیلی طبیعی است که اتفاق می‌افتد. مساله دوم تقویت دولت است یعنی به هیچ وجه اقدامات جمهوری اسلامی و مذاکرات سردار عزیز آقای قاآنی خدایی نکرده در راستای تضعیف دولت نیست، بلکه جهت تقویت دولت و همکاری با دولت عراق است؛ علتش هم ملاقات با خود نخست‌وزیر است که در رأس این برنامه‌ها وجود دارد. به یک معنا جمهوری اسلامی جنبه مشورتی‌اش و جنبه مذاکراتش به نوعی ایجاد یک وفاق، یک همکاری و یک روابط صمیمی بین جناح‌های مختلف است؛ بین اکراد و شیعیان، بین اهل سنت و شیعیان، بین شیعیان و دیگران؛ تشویق به وحدت و همکاری، این علاقه‌مندی است که در کشور ما وجود دارد و جناب آقای قاآنی مؤید و مؤکد هستند روی این مواضع. وی در توضیح مساله سوم به خروج نیروهای آمریکایی از منطقه از جمله عراق اشاره کرد و گفت: ما به عنوان جمهوری اسلامی موضع رسمی و قطعی‌مان که بارها اعلام کردیم خروج نیروهای آمریکایی از کل منطقه است، اصلا بحث عراق نیست، یا دخالت در شئون کشورها نیست، نظر جمهوری اسلامی است.

***

زینب سلیمانی: بودجه بنیاد  فرهنگی شهید سلیمانی را از ردیف بودجه 1400 حذف کنید و به حل مشکلات مردم و ترویج مکتب حاج‌قاسم اختصاص دهید

نشان از پدر

در پی انتشار مفاد بودجه ۱۴۰۰ و درج نام بنیاد شهید سلیمانی در ردیف بودجه‌های پیشنهادی دولت، دختر شهید در بیانیه‌ای ضمن ارائه‌ توضیحاتی درباره این خبر، از دولت خواست بودجه در نظر گرفته شده به این مجموعه را برای حل مشکلات مردم اختصاص دهد.  متن این بیانیه‌ به شرح زیر است:

بسم رب الشهداء و الصدیقین

 مردم غیور ایران!

دوستداران حاج‌قاسم سلیمانی!

کمتر از یک ماه تا سالگرد شهادت سردار دل‌ها باقی مانده است و ملت بزرگ ایران و امت عظیم اسلامی به عنوان صاحبان اصلی مکتب حاج‌قاسم، درصدد بزرگداشت سلوک و مسلک این مجاهد مخلص هستند. طی چند روز گذشته اخباری منتشر شد که در لایحه بودجه ۱۴۰۰ مبلغی برای بنیاد مکتب حاج‌قاسم سلیمانی در نظر گرفته شده است. آنچه مسلم است سرمایه بی‌بدیل برای تعمیق و گسترش مکتب حاج‌قاسم، محبت دل‌های امت و قلوب شیفتگان انقلاب اسلامی است و از سوی دیگر نیز تقاضایی از جانب خانواده شهید و بنیاد مکتب حاج‌قاسم برای اختصاص ردیف بودجه صورت نگرفته بود. البته این نکته از طریق مدیرعامل بنیاد به دستگاه‌های مسؤول منتقل شده است اما اینجانب به نمایندگی از سوی خانواده شهید سلیمانی ضمن تشکر از دغدغه مسؤولان محترم اجرایی و دست‌اندرکاران تنظیم بودجه، به اطلاع می‌رسانم اقدام شایسته در این زمینه، حذف عنوان بنیاد از ردیف بودجه ۱۴۰۰ و اختصاص این بودجه‌ها به حل مشکلات مردم و ترویج مکتب حاج‌قاسم است که سلوک آن شهید عزیز نیز همین مرام بوده است.

زینب سلیمانی 99/9/15

*********************************

روزنامه خراسان**

عصر ایران نوشت: در پی انتشار اظهارات عیسی کلانتری معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در خصوص حضرت امام(ره) و ریشه های انقلاب اسلامی در مصاحبه با رسانه های مجازی، کلانتری به شعبه هفتم دادسرای کارکنان دولت احضار و در خصوص "توهین به بنیانگذار انقلاب اسلامی" تفهیم اتهام گردید و با قرار تامین آزاد شد.

مشق نو نوشت : سعید حجاریان، تئوریسین جریان اصلاحات در یادداشتی نوشت: من حدس می‌زنم رئیس‌جمهور آینده ایران نیز به‌سختی به دور دوم برسد. شاید، در سال‌های آینده زمزمه نظام پارلمانی دوباره اوج بگیرد و با تغییر قانون اساسی پست رئیس‌جمهور به‌کلی حذف و نخست‌وزیری جایگزین آن شود. معتقدم رئیس‌جمهور آینده  به‌شکلی گریزناپذیر با انواع نارضایتی‌ها دست‌وپنجه نرم می‌کند و ۴ سال پر از التهاب را می‌گذراند تا هر چه زودتر بارش را ببندد و برود!

شفاف نیوز خبرداد : قبل از شروع هفته پنجم لیگ برتر، همه تیم‌ها و عوامل برگزاری مسابقات برای ادای احترام به مارادونا، یک دقیقه سکوت خواهند کرد.سازمان لیگ فوتبال با ارسال نامه ای به هیئت های فوتبال و مدیرعامل های باشگاه‌های فرهنگی ورزشی اعلام کرد که با درخواست فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) جهت همدردی با خانواده و طرفداران دیگو مارادونا که اخیرا دارفانی را وداع گفت، پیش از شروع مسابقات هفته پنجم لیگ برتر یک دقیقه سکوت خواهیم کرد.

*********************************

روزنامه ایران **

پذیرش درخواست اعاده دادرسی سه محکوم به اعدام حوادث آبان

روابط عمومی دیوان عالی کشور اعلام کرد: اعاده دادرسی سه محکوم اعدامی حوادث آبان ماه در دیوان عالی کشور با حکم رئیس دیوان عالی کشور، پذیرفته شد و پرونده مجدداً در شعبه دیگری (هم عرض) رسیدگی می‌شود.

اعاده دادرسی از طرق رسیدگی فوق‌العاده است که تنها با مجوز دیوان عالی کشور صورت می‌گیرد. وکیل، امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی پیش از این از ارسال درخواست اعمال ماده ۴۷۷ به دفتر ریاست قوه قضائیه خبر داده و اظهار امیدواری کرده بود: با توجه به مشی رئیس محترم قوه قضائیه امیدواریم و پیش‌بینی می‌کنیم مساعدت‌های ویژه در خصوص این سه متهم صورت گیرد.

 

محکومیت مولاوردی به حبس و جزای نقدی

پس از پایان رسیدگی به اتهامات شهیندخت مولاوردی معاون سابق امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران، وی مجرم شناخته شد. به گزارش فارس، محکومیت بدوی وی به شرح زیر صادر و به وی ابلاغ شد که شامل 2 سال حبس تعزیری بابت در اختیار قرار دادن اطلاعات و اسناد طبقه‌بندی شده با پوشش مسئولان نظام و با هدف برهم زدن امنیت کشور و 6 ماه حبس تعزیری به‌دلیل فعالیت تبلیغی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است. مولاوردی پیش‌تر نیز در دادگاه کیفری 2 تهران به اتهام تشویق به فساد و فحشا و ترغیب افراد به انحرافات جنسی مستوجب تعزیر، مجرم شناخته شده و محکومیت وی صادر شده بود.

 

 حمله یک مجری سابق سیما به مدیر شبکه 3

آزاده نامداری، تهیه کننده و مجری سابق تلویزیون که مدتی است دیگر در صداوسیما فعالیت ندارد در واکنش به صحبت‌های علی فروغی، مدیر شبکه ۳ سیما درباره عادل فردوسی‌پور در صفحه اینستاگرام نوشت: راستش اهل تلویزیون بوده باشی و سکوت کنی سخت است.

جناب فروغی! سال‌های اقتدار تلویزیون شما مدرسه تشریف داشتید، وگرنه حتماً الان می‌دانستید تلویزیون مکانی برای تبادل افکار است؛ جایی که به جامعه یاد می‌دهد آدم‌ها چگونه با نگاه‌ها و عقاید متفاوت با هم گفت‌وگو کنند. کاش از بزرگان تلویزیون کسی مانده بود تا آن روزها را به شما یادآوری کند، اینکه اکنون کار به مدار و خروج‌ از مدار رسیده حتماً مشکل از جای دیگری است. سال‌های اقتدار تلویزیون، دوران دانشگاه ما و ده یازده سالگی شما.»

 

اجرای حکم احمدرضا جلالی به تعویق افتاد

وکیل مدافع احمدرضا جلالی با تکذیب خبر انتقال موکلش به زندان رجایی شهر اعلام کرد که وی همچنان در قرنطینه‌بند ۲۰۹ زندان اوین است. به‌گزارش ایلنا، هلاله موسویان اظهار کرد: اعلام شد که روز سه‌شنبه قرار بود ایشان به زندان رجایی شهر منتقل شوند اما ظاهراً خوشبختانه به‌دلایلی تصمیم گرفته‌اند که اجرای حکم را برای چند روز به تعویق بیندازند.

وی با بیان اینکه احمدرضا جلالی همچنان در قرنطینه‌بند ۲۰۹ زندان اوین است، گفت: از آنجایی که این پرونده به غیر از وجه قضایى زوایاى دیگری نیز دارد و همچنین با عنایت به اینکه موکلم تبعه کشور سوئد هم است به‌نظر می‌رسد که مذاکرات دیپلماتیک توسط کشور متبوع ایشان در به تعویق افتادن اجراى حکم مؤثر بوده است. احمدرضا جلالی که تابعیت سوئد را نیز دارد، در سال ۹۵ بازداشت و به اتهام جاسوسی و همکاری با دول متخاصم محاکمه و به اعدام محکوم شده است.

 

توصیه مهاجرانی به محسن رضایی

سید عطاء‌الله مهاجرانی وزیر پیشین ارشاد ضمن تقدیر از خدمات محسن رضایی در دوران جنگ، گفت که از نظر وی بهتر است دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به تدریس در دانشگاه بپردازد و از قدرت کناره‌گیری کند. به‌گزارش خبرآنلاین، مهاجرانی در توئیتی نوشت: «به خاطر برخی اظهارات قابل تأمل محسن رضایی، برخی درباره فرماندهی او در دوران جنگ تردید می‌کنند. دوران جنگ را باید به شکل کلی و متناسب با نتیجه داوری کرد. در واقع همه دنیا در برابر ایران بود. امریکا و شوروی به رغم جنگ سرد هر دو در جبهه عراق بودند. چین و فرانسه و انگلستان همین طور کشورهای عربی منطقه صندوق عراق بودند. تمام محاسبات بر این مبنا بود که انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی سرنگون می‌شود.

ملت ایران و کشور ایران تجزیه می‌شود. ارتش و سپاه و بسیج بودند که استقلال ایران را حفظ کردند و صدام و حامیان را ناکام. صدام در جشن پیروزی اش می‌گوید؛ فاو آزاد شد!شایسته بود محسن رضایی بعد از اولین شکست در انتخابات ریاست جمهوری از عروس قدرت برای همیشه خداحافظی کند و تمام همت خود را صرف تألیف خاطرات جنگ و تدریس در دانشگاه امام حسین قرار دهد. محسن رضایی از قهرمانان دوران جنگ تحمیلی است و هر جنگی مثل امواج دریا فراز و فرود دارد. منصف باشیم.»

*********************************

روزنامه شرق **

حکم اعدام 3 بازداشتی حوادث آبان نقض شد

‌شرق: وکیل یکی از محکومان حوادث آبان ۹۸ گفت: حکم اعدام به‌ طور‌ کامل نقض شد و پرونده در روزهای آتی برای رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض ارسال می‌شود. اواخر تیرماه بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه «سه نفر از متهمان اعتراضات گرانی بنزین در آبان سال گذشته به اعدام محکوم شده‌اند. این حکم به‌تازگی در دیوان عالی کشور نیز تأیید شده و به‌زودی برای اجرا به اجرای احکام ارسال خواهد شد».‌ آبان سال گذشته با افزایش یکباره قیمت بنزین که اثری مستقیم بر روند زندگی همه اقشار جامعه به‌‌ویژه قشر کارگر و نیازمند داشت، شاهد اعتراضات گسترده‌ای در سراسر کشور بودیم. در بعضی از نقاط هم اعتراضات به درگیری و رفتارهای خشونت‌آمیز ختم شد و تعدادی نیز در این اعتراضات کشته شدند. درحالی‌که انتظار می‌رفت محاکم حوادث آبان علنی باشند، در سکوت خبری و غیرعلنی برگزار شدند و در انتها با حکم اعدام سه متهم مواجه هستیم که حتی وکلای ایشان از جزئیات پرونده اطلاع دقیقی ندارند. یکی از این متهمان، امیرحسین مرادی، متولد خرداد ۷۳ است که کارمند فروش موبایل بوده و ساکن محله خزانه تهران است. او در جریان اعتراضات آبان‌ماه ۹۸ دستگیر شده است. سعید تمجیدی، دیگر محکوم به مجازات اعدام ۲۸ساله و دانشجوی مهندسی برق در مقطع کارشناسی بوده و سومین متهم هم محمد رجبی متولد ۷۳ است و تا مقطع دیپلم درس خوانده است. ‌یکی از ایرادهای مهم به روند رسیدگی به این پرونده، حضورنداشتن وکلای انتخابی، هم در دادگاه بدوی و هم در مرحله تجدیدنظرخواهی بود که همان ‌زمان مصطفی نیلی، یکی از وکلای مدافع سعید تمجیدی و محمد رجبی در گفت‌وگو با «شرق» توضیح داد: پرونده موکلان در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب رسیدگی و منجر به صدور حکم اعدام در مرحله بدوی شد. ما منتظر ماندیم تا پرونده به دیوان عالی کشور فرستاده شود تا در دیوان به پرونده ورود کنیم. در این مدت چندین مرتبه به دیوان مراجعه کردم، اما براساس کد ملی و اسم موکلان، به من اعلام شد که چنین پرونده‌ای در دیوان وجود ندارد. این در حالی است که یک بار خبر تأیید حکم اعدام آنها منتشر و بعد تکذیب شد و اکنون تأیید این حکم به خانم مرادی، یکی از وکلای این متهمان، در تماسی ابلاغ شده است. به گفته این وکیل دادگستری تاکنون هیچ‌یک از وکلای انتخابی این متهمان امکان مطالعه پرونده و بررسی ادله‌ای را که منجر به حکم اعدام شده است، نداشته‌اند. بعد از این اخبار بود که هشتگ نه به اعدام در فضای مجازی ترند شد و موضوع در رسانه‌های داخلی پیگیری شد که نتیجه این واکنش‌ها به دستور قبول درخواست اعاده دادرسی توسط دیوان عالی کشور منجر شد که اکنون مشخص شده است دیوان عالی حکم پذیرش اعاده دادرسی را پذیرفته است. بابک پاک‌نیا، وکیل یکی از محکومان حوادث آبان ۹۸ که در توییتی از نقض حکم اعدام امیرحسین مرادی، سعید تمجیدی و محمد رجبی خبر داده بود، گفت: سرانجام مشخص شد اعاده دادرسی پذیرفته شده و شعبه اول دیوان، رأی خود را مبنی بر پذیرش اعاده دادرسی صادر کرده است.‌ به این ترتیب حکم اعدام به ‌طور کامل نقض شد و پرونده در روزهای آتی جهت رسیدگی مجدد به شعبه هم‌عرض ارسال می‌شود. مسلما این پرونده دیگر به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب ارجاع داده نخواهد شد؛ بنابراین جلسه رسیدگی مجددی با حضور وکلای انتخابی متهمان برگزار خواهد شد. با برگزاری این جلسه، حکم صادر خواهد شد که با توجه به نقض حکم اعدام از سوی دیوان عالی کشور و ادله‌ای که ما در پرونده جمع‌آوری کرده‌ایم، بسیار دور از ذهن است که مجددا حکم اعدام در این پرونده صادر شود. وی با بیان اینکه دیگر مشکلی از بابت دسترسی به این پرونده از سوی وکلا وجود ندارد، گفت: از زمانی که پرونده به دیوان عالی کشور ارجاع داده شد، توانستیم آن را مطالعه کنیم و درحال‌حاضر نیز به محتوای آن دسترسی داریم. وقتی حکم صادرشده سلب حیات است، با اجرای آن دیگر زمان برای جبران اشتباه وجود نخواهد داشت، از‌این‌رو اعاده دادرسی در دیوان عالی و ارسال پرونده به دادگاهی هم‌عرض نشانه خوبی از جریان عدالت در دستگاه قضا است.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات