صفحه نخست >>  عمومی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۳  ، 
کد خبر : ۳۲۸۳۲۵

شلیک به قلب جمهوریخواهان /آتشی که ترامپ بر جان هم حزبی هایش انداخت

با توجه به حمایت 56 سناتور از استیضاح، بعید به نظر می رسد که در نهایت، 11 سناتور جمهوریخواه دیگر نیز با این پروژه همراه شوند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / حنیف غفاری
حمایت 44 سناتور جمهوریخواه از ترامپ، آن هم در حالی که جرم وی در خصوص تحریک هوادارانش( از جمله گروه پسران مغرور) در حمله به کنگره محرز بوده است، به وضوح نشان می دهد که هنوز برخی سران حزب جمهوریخواه در خصوص فاصله گیری از رئیس جمهور سابق آمریکا تردید دارند. در عین حال، 6 سناتور جمهوریخواه نیز به پروژه استیضاح و برکناری ترامپ توسط کنگره پیوسته اند.
 
لازم به ذکر است که رای آوردن استیضاح ترامپ، در گروی رای مثبت حداقل 67 سناتور( دو سوم سنا) به استیضاح می باشد. با توجه به حمایت 56 سناتور از استیضاح، بعید به نظر می رسد که در نهایت، 11 سناتور جمهوریخواه دیگر نیز با این پروژه همراه شوند.
به این ترتیب، ترامپ از استیضاح جان سالم به در خواهد برد. در صورتی که استیضاح ترامپ ( استیضاح دوم وی پس از پایان دوران ریاست جمهوری) رای بیاورد، او برای همیشه از حضور در صحنه سیاسی و حزبی آمریکا محروم خواهد شد.

اکثریت غالب سناتورهای جمهوری‌خواه آمریکا استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق را «خلاف قانون اساسی» خواندند، امری که احتمال برائت وی را در رای‌گیری نهایی روز ۷ فوریه (۱۹ بهمن) بیش از پیش تقویت کرده است.نظر این نمایندگان پس از آن اظهار شد که رند پاول، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت کنتاکی، طرحی را برای رای به مجلس پیشنهاد کرد که به موجب آن تصمیم برای استیضاح دوم «خلاف قانون اساسی» اعلام می‌شد.
 
در این رای‌گیری 56 سناتور به قانونی بودن و 44 سناتور به غیرقانونی بودن استیضاح رای دادند. مخالفان استیضاح معتقد بودند که استیضاح برای برکناری از دفتر ریاست‌جمهوری است و دونالد ترامپ قبلا این دفتر را ترک کرده است.

این در شرایطی است که شماری از اعضای حزب دموکرات می‌گویند خودداری از استیضاح یک مقام فدرال به دلیل اینکه سمت خود را ترک کرده به آن‌ها امکان فرار از مسئولیت می‌دهد.
 
دموکرات‌ها برای این استدلال به استیضاح ویلیام بلکناپ، وزیر جنگ آمریکا در سال ۱۸۷۶، ارجاع می‌دهند که پس از استعفا توسط مجلس استیضاح شد.پیشتر مجلس نمایندگان روز ۱۳ ژانویه (۲۴ دی) با ۲۳۲ رای موافق در برابر ۱۹۷ رای مخالف طرح استیضاح دونالد ترامپ را به دلیل «تحریک به شورش» تصویب کرده بود.

آیا ترامپ به گونه ای دیگر قربانی می شود؟!
واقعیت امر این است که بسیاری از سناتورهای آمریکایی معتقدند اگر انها به استیضاح ترامپ رای مثبت داده و به این ترتیب، موجبات حذف همیشگی وی از قدرت را فراهم سازند، از سوی طرفداران ترامپ ( که تعداد آنها نیز در آمریکا اندک نیست)، متهم به عدم حمایت از رئیس جمهور جنجالی سابق این کشور می شوند.
 
در این صورت، سناتورهای جمهوریخواه آرای بخش مهمی از رای دهندگان جمهوریخواه را در انتخاباتهای ایالتی( از جمله انتخابات میاندوره ای سنا در سال 2022) را از دست خواهند داد.
 
با این حال، تمایل خاص ترامپ مبنی بر تشکیل حزب سوم ( حزب میهن پرستان) نیز در رویکرد اخیر سناتورهای جمهوریخواه در قبال استیضاح بی تاثیر نبوده است! آنها معتقدند که اگر ترامپ در نهایت خود یا یکی از اطرافیانش را جهت تشکیل حزب سوم پیش قدم سازد، عملا بخش زیادی از آرای حزب جمهوریخواه به سود آن حزب جدید مصادره خواهد شد.
در این صورت، دموکراتها پیروزی های مکرر و بی دغدغه ای را در انتخاباتهای ریاست جمهوری، سنا ، مجلس نمایندگان و حتی فرمانداری ها تجربه خواهند کرد. از این رو امکان دارد ترامپ از طریق دیگری( مانند بررسی پرونده های مالیاتی و انتخاباتی) و توسط دادگاه( و نه مجلس سنا) برای همیشه از قدرت برکنار شود.
.
حزب چهارمی هم در راه است!
در حالی که ترامپ در حال زمینه سازی رای تشکیل حزب سوم ( حزب میهن پرستان ) در آمریکاست، برخی جمهوریخواهان مخالف ترامپ که نسبت به استمرار حمایت اکثر سناتورها از وی ( در جریان استیضاح دوم ) به شدت خشمگین هستند، در صدد انشقاق از حزب متبوع خود می باشند.
بر این اساس،  ده‌ها مقام سابق جمهوری‌خواه که این حزب را مایل به ایستادن در برابر دونالد ترامپ، رئیس جمهوری سابق آمریکا و تلاش‌هایش برای متزلزل کردن دموکراسی این کشور نمی‌دانند،در حال مذاکره برای تشکیل یک حزب جدا شده راست میانه هستند. در مرحله اولیه مذاکرات جمهوری‌خواهان منتخب سابق، مقامات سابق در دولت‌های جمهوری‌خواه رونالد ریگان،جورج بوش پدر،جورج بوش پسر و ترامپ، سفرای جمهوری‌خواه سابق و استراتژیست‌های جمهوری‌خواه حضور داشته و برسر کلیت "تشکیل حزب جدید" به توافق رسیده اند.
به عبارت بهتر، حزب جمهوریخواه پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به سه تکه تبدیل شده است :  حزب متبوع ترامپ، حزب مخالف ترامپ و حزب سنتی جمهوریخواه!
 
شلیک ترامپ به قلب جمهوریخواهان
"حمایت از ترامپ" یا " مخالفت با ترامپ" منجر به ایجاد نوعی منازعه مزمن، دنباله دار و سخت در میان جمهوریخواهان شده است. این مسئله ، می تواند به مبنای فروپاشی این حزب سنتی آمریکا تبدیل شود.
 
در مانیفست جدیدی که از سوی مخالفان ترامپ در حزب جمهوریخواه مطرح شده است، ممکن است حزب منشعب شده از جریان جمهوریخواه، حتی در بررسی های خود به این نتیجه برسد که در انتخابات ریاست جمهوری، از نامزد ویژه دموکراتها حمایت کند!
دقیقا مانند اتفاقی که در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر امسال به وقوع پیوست و منجر به حمایت تعدادی از جمهوریخواهان از بایدن در ایالات مهم و تعیین کننده ای مانند آریزونا و جورجیا شد.
اگر آن حمایتها وجود نداشت، بایدن در این ایالتها نمی توانست بر ترامپ پیروز شود. در هر حال، بیش از ۱۲۰ تن از مخالفان ترامپ در حزب جمهوریخواه،  در جریان یک ویدئو کنفرانس درباره این گروه جدا شده که بر مبنای یک پلتفورم "محافظه‌کاری اصولی" هدایت می‌شود، از جمله پیروی از قانون اساسی و اجرای قانون مذاکره کردند؛ موضوعاتی که به گفته این مقامات در دوران ریاست جمهوری ترامپ به شدت آسیب دیده‌اند.
این منابع گفتند: برنامه از این قرار است که این گروه نامزدهایی را در برخی رقابت‌ها معرفی می‌کند اما از دیگر نامزدهای راست میانه خواه جمهوری خواه، دموکرات یا مستقل نیز حمایت می‌کند.
در بین شرکت‌کنندگان در این کنفرانس ویدئویی "جان میتنیک" بازرس کل وزارت امنیت داخلی آمریکا در دولت ترامپ، "چارلی دنت" قانون‌گذار سابق جمهوری‌خواه، "الیزابت نیومن" معاون رئیس دفتر وزارت امنیت داخلی در دولت ترامپ و "مایلز تیلور" یکی دیگر از مقامات سابق امنیت داخلی دولت ترامپ حضور داشتند!
 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات