صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۸۲۴۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۲۰ بهمن‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) با نشستن و تماشا کردن هیچ کاری پیش نمی‌رود. مسئولان با حضور در میدان کار و عمل و با اعتماد به خدا، دائماً مؤلفه‌های قدرت ملی را افزایش دهند و در عمل تولید قدرت کنند. یکی از مظاهر تولید قدرت، تقویت نیرو‌های مسلح به تناسب اقتضائات منطقه‌ای و بین‌المللی است. (۱۹/۱۱/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

 ▼حرف روز        

رهبری، الگوی مواجهه با دشمن

سال 1394 و زمانی که برجام به امضا رسید، مقام معظم رهبری(مد‌ظله‌العالی) پس از تصویب مجلس و بررسی موضوع در شورای عالی امنیت ملی، شروط 9 گانه‌ای را در پذیرش و اجرای برجام مطرح کردند؛ تمام آن شرایط از یک واقعیت نشئت می‌گیرد و آن بی‌اعتمادی عمیق نسبت به دشمن است. اکنون بعد از گذشت 5 سال و تحولات بسیار زیادی که در موضوع برجام رخ داده است، مقام معظم رهبری مجدداً در دیدار با همافران نیروی هوایی در روز گذشته، سیاست قطعی نظام را لغو عملی همه تحریم‌ها دانستند و تصریح فرمودند که دشمن حق ندارد برای ما شرط و شروط بگذارد، چراکه هم آمریکا و هم کشورهای اروپایی نقض‌عهد کرده‌اند و صلاحیت تعیین شرط برای بازگشت به برجام را ندارند.

نکات تحلیلی: فارغ از سیاست‌های کلان نظام در مورد برجام، رفتار رهبری در مواجهه با دشمن، الگویی برای همه سیاستمداران است. اصل بی‌اعتمادی به دشمن در کنار اصل نترسیدن از آن را می‌توان به‌عنوان دو بال سیاست خارجی کشور در مواجهه با دشمن برشمرد. اتفاقاتی که در سال‌های گذشته افتاده همواره تابع این الگو بوده است. زمانی که آب‌ونان کشور را به برجام گره زدیم و دل‌خوش به گلابی برجام شدیم، دشمن از اعتماد ما بهره لازم را برد، به‌گونه‌ای که هم تعهدات خود را انجام نداد و هم فشارها و تحریم‌ها را گسترش داد. حتی زیاده‌خواهی ترامپ هم با این الگو قابل‌تحلیل است. ترامپ هماهنگ با رژیم صهیونیستی مدعی بود که برجام توافق بدی است، چون ایرانی‌ها از آن خوشحال هستند. از نظر آن‌ها این موضوع نشان می‌داد که ایران حاضر به دادن امتیازات بیشتر نیز هست. از طرف دیگر تحولات ابتدای سال 98، یعنی کاهش تعهدات برجامی ایران در پی عهدشکنی آمریکا، توانست در رفتار دشمن تغییر ایجاد کند و گشایش‌هایی در رفتار متحدان آمریکا با کشورمان به وجود آمد. یک نمونه دیگر از رفتار قاطعانه، شجاعانه و عاری از اعتماد به دشمن را می‌توان در حمله موشکی به عین‌الأسد مشاهده کرد. دشمن بعد از جنایت بزرگ ترور سردار شهید قاسم سلیمانی، شدیدترین تهدیدهای خود را در مقابل پاسخ احتمالی ایران مطرح کرد ولی نترسیدن از دشمن و پاسخ قاطعانه ایران باعث شد که هیچ تهدیدی عملی نشود.

نکته راهبردی: امروز مسئولین دولت و سیاست خارجی باید از رهبری پیروی کنند و یقین داشته باشند که این الگو برگرفته از کلام خداوند متعال و قرآن کریم است که در لسان و رفتار مقام معظم رهبری تجلی یافته است؛ بنابراین هیچ‌گونه خطا و اشتباه و تردیدی در آن وجود ندارد و باید با اقتدار و عزت این مسیر را ادامه دهند. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                           

تهدید برای جلوگیری از فروپاشی

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و برخی فرماندهان ارتش این رژیم، چندی پیش ایران را تهدید به حمله نظامی کردند! مواضعی که مورد انتقاد بسیاری از تحلیلگران نظامی صهیونیستی نیز قرار گرفت. به‌گونه‌ای که «غیورا آیلند» رئیس پیشین شورای امنیت رژیم صهیونیستی دراین‌باره گفت: «با توجه به امنیت بالای زیرساخت‌های ایران، مجموعه دفاعی بسیار خوب و توانمندی‌های نظامی خیره‌کننده‌ای که ایرانی‌ها به آن‌ها دست‌یافته‌اند، امکان ندارد اسرائیل به ایران حمله کند، چراکه مقابله با آن‌ها بسیار دشوار است». اکنون و برای بررسی بیشتر موضوع به نکاتی در این زمینه اشاره می‌شود.

گزاره‌های خبری: 1- رژیم صهیونیستی در داخل دارای چالش‌های مختلفی در ابعاد سیاسی، اقتصادی و اجتماعی است. در بحث سیاسی، عدم ثبات دولت و اعلام چهارمین دور انتخابات پارلمانی که امری کم‌سابقه از زمان تشکیل این موجودیت جعلی است، بیش از همه نمود دارد. در بحث اقتصادی، چالش کرونا منجر به کاهش درآمدهای این رژیم و بروز اعتراض‌های اقتصادی گسترده شده است. در بحث اجتماعی نیز وجود شکاف‌های اقلیتی و طبقاتی سیکل ترکیبی را با معضلات اقتصادی ایجاد کرده که تظاهرات و اعتراض‌های گسترده کنونی نشئت‌گرفته از این عوامل است. البته فساد سیستمی و شخص نتانیاهو در کنار این مسائل مزید بر علت شده است. 2- راهبرد امنیت محوری رژیم صهیونیستی مبتنی بر تهدید و ایجاد هزینه است؛ یعنی باید این رژیم به‌گونه‌ای جلوه دهد که همچنان توانایی تهدید و ایجاد هزینه برای دشمنان خود را دارد؛ زیرا در صورت عدم چنین راهبردی، امنیت آن با خطرات مختلفی مواجه خواهد شد. 3- گسترده تهدیدات معتبر نظامی علیه رژیم صهیونیستی بیشتر از گستره خود تهدیدات است. حضور حزب‌الله در لبنان و گروه‌های مقاومت در غزه حصار امنیتی این رژیم را تا حدود زیادی متزلزل کرده است. آخرین نمونه میدانی این گزاره، ساقط کردن پهپاد رژیم توسط حزب‌الله طی چند وقت اخیر است.

نکته پایانی: حال باوجود چنین چالش‌های داخلی و ظرفیت‌های بالایی که گروه‌های مقاومت ایجاد کرده‌اند، این رژیم نه‌تنها توان عملی کردن تهدیدات را ندارد، بلکه در صورت بروز کوچک‌ترین خطا، خود دچار تهدیدات معتبر نظامی خواهد شد. به قول سرتیپ «هشام جابر» تحلیلگر نظامی در شبکه روسیا الیوم: «تبعات خطرناک ماجراجویی‌های نتانیاهو برای حمله به ایران بیشتر دامن صهیونیست‌ها را خواهد گرفت؛ اصلاً نیازی نیست ایران موشکی شلیک کند، فقط کافی است جبهه جنوب را به‌سوی اسرائیل بگشاید؛ ۱۵۰ هزار موشک دقیق در انتظار [صهیونیست‌ها] است». (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼ اخبار ویژه                              

آغاز واکسیناسیون کرونا از فردا

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: «واکسن در مرحله اول به کسانی تزریق می‌شود که تست مثبت PCR نداشته باشند. تزریق واکسن‌های روسی وارد شده از سه‌شنبه ۲۱ بهمن با تزریق روزانه به ۱۰۰۰ نفر آغاز می‌شود». در همین زمینه رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: «واکسیناسیون کووید ۱۹ اجباری نیست. واکسیناسیون کووید ۱۹ کاملاً رایگان بوده و از طریق شبکه بهداشت و درمان انجام خواهد شد. تا پایان سال ۹۹، گروه آسیب‌پذیر فاز یک که حدود یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار نفر هستند، واکسینه می‌شوند».

درخواست دو کشور عربی برای خرید واکسن کرونای ایرانی / رئیس مرکز اطلاع‌رسانی ستاد اجرایی فرمان امام خبر داد: «شرکت‌های دارویی دو کشور عربی برای خرید واکسن «کوو ایران برکت» درخواست رسمی ارائه کرده‌اند. پس از پایان موفق مراحل تست انسانی و تولید انبوه واکسن و در صورت رفع کامل نیاز مردم کشورمان، صادرات این واکسن موردبررسی قرار خواهد گرفت».

▼ اخبار

حاجی‌زاده: رهبر انقلاب تأکید کردند تجهیزات نظامی نخریم

«سردار امیرعلی حاجی‌زاده» فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران در جمع فرماندهان و کارکنان ستاد نیروی زمینی ارتش گفت: «دشمن به هر اقدامی دست زد تا ما رشد و پیشرفت نکنیم. در جاهایی که آمریکا را دشمن دانسته‌ایم و به آن‌ها اعتماد نکرده‌ایم به پیشرفت‌های چشمگیری دست پیدا کرده‌ایم. امروز در همه بخش‌ها و زیرمجموعه‌ها، تحت فشارهای استکبار جهانی، تولید داخلی و بومی را افزایش و به خودکفایی رسیده‌ایم». سردار حاجی‌زاده در خصوص مخالفت مقام معظم رهبری نسبت به خرید تجهیزات نظامی، خاطرنشان کرد: «فرمانده معظم کل قوا بارها تأکید فرمودند تجهیزات نظامی خریداری نشود، چون می‌دانستند اگر به دنبال خرید تجهیزات نظامی برویم از تولید داخلی غافل خواهیم شد، امروز با درایت و هوشیاری معظم له هر چیزی که به ذهن برسد که باید طراحی و تولید شود، قابل طراحی و دستیابی است».

سهم هر ایرانی از اختلاس محمدرضا شاه چقدر است؟

«موسی غضنفرآبادی» نماینده مجلس در صحن علنی گفت: «مطالبه گری و پیگیری برای بازگرداندن بزرگ‌ترین اختلاس تاریخ ایران که توسط محمدرضا شاه ملعون صورت گرفت، باید با جدیت انجام شود. ۲۰ میلیارد دلار از این اختلاس توسط دولت آمریکا مسدود شده است، اگر سود ۳۵ میلیارد دلار اختلاس شاه را سالانه فقط ۱۰ درصد و در طول ۴۲ سال محاسبه کنیم، یک هزار و ۹۱۶ میلیارد دلار و به ریال امروز یک هزار و ۸۵۰ میلیون میلیارد تومان می‌شود. سهم هر نفر ایرانی از جمعیت ۸۰ میلیونی از این پول اختلاس شده، ۲۳ میلیارد تومان خواهد بود، یعنی هر نفر صاحب بهترین خانه و خودرو خواهند شد. شاه علاوه بر اختلاس ۳۵ میلیارد دلاری، ۳۸۴ عدد چمدان پر از جواهر و الماس به همراه تاج شاهنشاهی با ۳ هزار و ۳۸۰ قطعه الماس و ۵۰ قطعه زمرد و ۳۶۸ حبه مروارید با وزن ۲۸۰ گرم که ازنظر قیمت غیرقابل تخمین است و همچنین تاج ملکه با ۱۶۴۶ قطعه الماس از کشور خارج کرده است».

تأثیر روانی روابط سران قوا بر مردم

رصد فضای مجازی و واکنش‌های مردمی نشان می‌دهد که درصد قابل‌توجهی از مردم از بگومگوهای سیاسی و بداخلاقی‌های علنی سران قوا نسبت به یکدیگر استقبال نمی‌کنند و این موضوع سبب واکنش‌های منفی در جامعه می‌شود. بر اساس یک تحقیق نیز بداخلاقی‌های سیاسی سران قوا با یکدیگر سبب ایجاد ناامیدی جدی در بخش‌هایی از مردم از کارآمدی حاکمیت می‌شود. بر اساس یک نظرسنجی از نگاه 61.5 درصد پاسخگویان، هماهنگی قوای سه‌گانه تأثیر «خیلی زیاد و زیاد» در بهبود اوضاع اقتصادی کشور دارد و در مقابل، این تأثیر از سوی 21.6 درصد دیگر به میزان «کم و خیلی کم» ارزیابی شده است. میزان دقیق آرای مردم به این شرح است: (خیلی زیاد: 38.6 درصد)، (زیاد: 22.9 درصد)، (کم: 10.8 درصد)، (خیلی کم: 10.8 درصد)، (نظری ندارم: 16.8 درصد)

فرار روبه‌جلو برای خلاصی از باتلاق یمنی

به گزارش العربیه، نایف الحجرف، دبیر کل شورای همکاری خلیج‌فارس دیروز (یکشنبه) پس از دیدار با سامح شکری، وزیر خارجه مصر در قاهره، مدعی شد که ایران به جای آنچه دخالت در امور کشورهای عربی و حمایت از شبه‌نظامیان حوثی می‌خواند، از صلح حمایت کند. سامح شکری نیز گفت: «دخالت کشورهای منطقه در امور کشورهای عربی را نمی‌پذیریم. ارتباط محکمی میان امنیت ملی مصر و امنیت کشورهای عربی خلیج (فارس) وجود دارد». این سخنان در حالی بیان می‌شود که عربستان و امارات به‌عنوان دو کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس از شش سال پیش جنگ ظالمانه‌ای علیه مردم فقیر یمن به راه انداخته‌اند و دولت جدید آمریکا تلاش دارد تا به شکل آبرومندانه‌ای این دو را از باتلاق جنگ یمن نجات دهد. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا روز پنجشنبه‌ (16 بهمن‌ماه) اولویت‌های سیاست خارجی خود را مطرح کرد که پایان دادن به جنگ یمن، تنها موضوع خاورمیانه‌ای او بود. وی از انتصاب «تیموثی لندرکینگ» به‌عنوان نماینده ویژه آمریکا در امور یمن هم خبر داد و از پایان حمایت از حملات ائتلاف سعودی به یمن سخن گفت.

اخبار کوتاه

نمکی: از قطب‌های مهم واکسن جهان خواهیم شد/ وزیر بهداشت اذعان داشت: «ایران در ماه‌های آینده یکی از قطب‌های مهم واکسن جهان خواهد بود. ما صاحب تکنولوژی و زیرساخت شده‌ایم؛ بهترین واکسن‌های مهم دنیا را خواهیم ساخت». وهاب‎زاده، مشاور وزیر بهداشت نیز اذعان داشت: «امروز‌ (19 بهمن‌ماه) هیئتی از وزارت بهداشت وارد مسکو شده و قرار است بعد از مذاکرات، توافقنامه همکاری مشترک برای تولید واکسن در ایران، نهایی شود. ایران تنها کشور منطقه است که ظرفیت و امکان تولید این واکسن را دارد».

آغاز رسیدگی به پرونده تخلفات حقوقی‌ها در بورس/ «سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی» نایب‌رئیس مجلس در توئیتی نوشت: «بازپرس مجتمع جرائم اقتصادی، رسیدگی به پرونده حقوقی‌های متخلف بازار سرمایه را آغاز و تقاضای ارائه مستندات تکمیلی از این‌جانب کرده است. این پرونده را تا آخر پیگیری می‌کنم تا دیگر شاهد سوءاستفاده از مردم در بازار سرمایه نباشیم. علاوه بر برخورد با خاطیان، بهترین راه بازگشت اعتماد مردم این است که منابع خارج شده توسط متخلفین، در قالب یک نهاد بازگردانده شود. مشکل اصلی بازار سرمایه سوءمدیریت و ترک فعل‌های مدیران و تخلفات حقوقی‌هاست؛ مسئولان و شورای عالی بورس باید زودتر از اختیارات قانونی خود استفاده می‌کردند.»

سودجویی کارفرمایان از یک بخشنامه/ بحث «مزد توافقی» سال‌هاست که در میان کارفرمایان سودجو عملیاتی می‌شود. کارفرمایان با این بهانه واهی و غیرانسانی که خود کارگر راضی است و توافق کرده، حق قانونیِ حداقلی را هم به کارگران نمی‌پردازند و افزایش دستمزد سالیانه نیز با این بهانه به کارگران پرداخت نمی‌شود. حالا با بخشنامه جدید معاونت حقوقی ریاست‌جمهور دست کارفرمایان به‌صورت واضح برای پرداخت نکردن افزایش مزد باز شده است. با این بخشنامه، افزایش دستمزد سایر سطوح دستمزدی، در قراردادهای کار مدت موقت و جدید الزامی نیست!

الزام دولت به ساخت سالانه یک‌میلیون واحد مسکونی/ نمایندگان در نشست علنی دیروز، ماده ۱ طرح جهش تولید و تأمین مسکن را با ۱۹۵ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و یک رأی ممتنع تصویب کردند. بر اساس این ماده، دولت موظف است به نحوی برنامه‌ریزی و اقدام نماید تا در ۴ سال نخست اجرای این قانون، سالانه به‌طور متوسط حداقل یک‌میلیون واحد مسکونی تولید و عرضه گردد.

احکام سیاسی (سؤال 135): در دیدارهای دیپلماتیک مشاهده می­شود که مسئولین خانم برخی کشورهای غربی با پوشش نامناسب حاضر می­شوند، مسئولین نظام باید این دیدارها را لغو کرده یا به خاطر مصلحت انجام دهند؟ پاسخ: مسئولین باید شرایط ملاقات با مسئولین نظام اسلامی را گوشزد و مورد عمل و اجرا قرار دهند و چنانچه وهن به نظام اسلامی باشد، جایز نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات