صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۲۸۵۶۱

رئیس سابق شاباک: اسرائیل برای نسل آینده باقی نخواهد ماند

دیسکین با اشاره به اینکه حریدیم (یهودیان متدین) به سرباری برای اسرائیل تبدیل شده‌اند، می‌نویسد که گروهی از آن‌ها رویکرد ضد صهیونیسم دارند و از دیدگاه آن‌ها اسرائیل به سمت زیان و فروپاشی پیش می‌رود.
پایگاه بصیرت / گروه بین المللی
 «یوال دیسکین» رئیس سابق شاباک درباره زوال رژیم صهیونیستی بنا به دلایل داخلی ابراز نگرانی کرد.
او در مقابله در روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارونوت» نوشت: در آینده نزدیک تنها ۳۰ درصد اسرائیلی‌ها بیشترین بار مشکلات اقتصادی و نظامی اسرائیل را متحمل خواهند شد و به این ترتیب جامعه اسرائیل از مشکلاتی که در انتظار آن است، رهایی نخواهد یافت.

دیسکین در این مقاله خود نوشت: بحران کرونا سوالی موجودیتی و استراتژیک را آشکارتر کرد و آن اینکه آیا اسرائیل از انسجام اجتماعی، انعطاف‌پذیری اقتصادی و قدرت نظامی و امنیتی که تضمین‌کننده موجودیت اسرائیل برای نسل آینده باشد، برخوردار است؟ منظورم روندهای جمعیتی، اجتماعی و اقتصادی است که اساسا جوهره اسرائیل را تغییر داده و موجودیت آن را طی یک نسل با خطر مواجه خواهد ساخت.

او تأکید کرد که دودستگی‌ اسرائیلی‌ها هر روز عمیق‌تر می‌شود به طوری که دودستگی و اختلافات بین جریان چپ‌گرا و راست‌گرای اسرائیلی بسیار بیشتر از اختلافات بین یهودیان و اعراب است، همچنانکه نبودن اعتماد در سیستم حکومتی و فساد در آن رو به افزایش و همبستگی اجتماعی در حال تضعیف است.

طبق گزارش وبگاه «عربی ۲۱»، رئیس سابق شاباک همچنین نوشت: «قدرت منطقه‌ای موسوم به اسرائیل قادر نیست بسیاری از مناطق را تحت سیطره خود درآورد و طبق آمارهای دستگاه مرکزی آمار بزودی درمی‌یابیم که تا چهل سال بعد نیمی از جمعیت اسرائیل را یهودیان متدین و اعراب تشکیل خواهند داد، مهم است که ما بدانیم وجه مشترک اینها امروز چیست و چرا آینده آن‌ها چهره اسرائیل را تشکیل خواهد داد و بر توان موجودیتی آن طی ۳۰ تا ۴۰ سال تأثیر می‌گذارد».

دیسکین با اشاره به اینکه حریدیم (یهودیان متدین) به سرباری برای اسرائیل تبدیل شده‌اند، می‌نویسد که گروهی از آن‌ها رویکرد ضد صهیونیسم دارند و از دیدگاه آن‌ها اسرائیل به سمت زیان و فروپاشی پیش می‌رود.
وی تصریح کرد که اگر دولت‌های آتی اسرائیل فورا اقدامات مهمی برای تغییر رفتار حریدیم انجام ندهند، عواقب ویرانگری در انتظار اسرائیل خواهد بود.

رئیس سابق شاباک در ادامه مقاله خود با اشاره به اینکه علاوه بر حریدیم، اقشار دیگری از جمله سکولارهای کلاسیک، یهودیان افراطی، مزراحیم و اشکنازی، ثروتمندان، فقرا و بقیه نیز هستند که تاب تحمل مشکلات اقتصادی و غیره را ندارند، نوشت: نیازی نیست که یک کارشناس باشی تا بفهمی اسرائیل هرگز قادر نخواهد بود با همین وضعیت اقتصادی، اجتماعی و امنیتی باقی بماند و بدتر از همه اینکه بسیاری از یهودیان ترجیح می‌دهند به جای اسرائیل در یک نقطه دیگری از جهان زندگی کنند نه اینکه در اسرائیل بمانند و بار مشکلات را به صورت نابرابر تحمل کنند و نتیجه اینکه اسرائیل هرگز در برابر تهدیدات مختلف در منطقه‌ای که زندگی در آن دشوار است، دوام نخواهد آورد.»
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات