صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۸۹۲۳

اخبار ویژه 24 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

  تحریف‌کنندگان FATF در آفساید

رسانه‌های زنجیره‌ای در ادامه خط تحریفی خود درباره FATF این‌بار سعی کردند ماجرا را به فوتبال که مورد توجه و علاقه مردم است پیوند بزنند بلکه با این نمد کلاهی برای قالب کردن لوایح ضدمنافع ملی FATF بسازند.

روزنامه سازندگی در گزارشی با تیتر نیم تای صفحه اول خود با عنوان «فوتبال ایران، قربانی FATF» نوشت: «کنفدراسیون فوتبال آسیا ایران را از کشورهای میزبان لیگ قهرمانان آسیا حذف کرد، آنها دلیل این امر را کرونا اعلام کردند اما تحلیلگران به محدودیت‌های بانکی برای انتقال پول، حق پخش تلویزیونی مسابقات و مسائل گمرکی‌ اشاره کردند و این عوامل را دلیل اصلی این محرومیت دانستند.»

سازندگی در گزارش غیرحرفه‌ای و بدون استناد خود، بی‌آنکه‌ اشاره کند کدام تحلیلگران و کارشناسان چنین ادعایی کرده‌اند، نوشت: «حقیقت این است که ایرادها و دغدغه‌های کنفدراسیون فوتبال آسیا مربوط به مسائلی مانند محدودیت‌های بانکی برای انتقال پول، حق پخش تلویزیونی مسابقات و مشکلات با صداوسیما، مسائل گمرکی و درنهایت کرونا بوده.»

مدعیان اصلاحات سعی می‌کنند از هر حربه‌ای برای مخدوش‌سازی تصمیم نظام بر رد لوایح FATF استفاده کند چه آنکه آنها پیش‌ازاین نیز در ماجرای قهر «استراماچونی» سرمربی ایتالیایی تیم استقلال هم با آسمان‌وریسمان به هم بافتن سعی کردند با مغالطه و وارونه‌نمایی، مشکلات پدید آمده برای حساب بانکی وی را ناشی از تصویب نشدن لوایح CFT و پالرمو قلمداد کنند. مدعیان اصلاحات که پیش ‌از این زلف همه مشکلات کشور را به برجام گره می‌زدند، حالا که دیده‌اند موضوعات فوتبالی ضریب بالایی در افکار عمومی جامعه ایرانی دارد، درصددند با موج‌سواری بر افکار عمومی FATF را بزک کنند و عدم تصویب آن را دلیل اصلی مشکلات کنونی عنوان کنند.

لازم به ذکر است، صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک ایران در نخستین واکنش به گرفته شدن میزبانی لیگ قهرمانان فوتبال آسیا و انتخابی جام جهانی گفته است: «واقعیت این است که وقتی فدراسیون یک سال بلاتکلیف بود و خلأ ایجاد شد، رقبا از این فرصت طلایی سوءاستفاده کردند و در پنهان و به‌صورت تبانی، تصمیمات کاملاًً سیاسی گرفتند که مغایر با روح المپیک و جوانمردی است... دلایلی که آوردند اصلاً قانع‌کننده نیست. بحث تبلیغات، اسپانسر و تحریم بود که اینها بهانه است و واقعی نیست».

 

استراتژی مهم انصارالله برای فتح استان مأرب

انصارالله برای جلوگیری از افزایش آمار کشته‌ها و زخمی‌ها در شهر مأرب، عملیات نظامی خود را به تدریج و آهسته دنبال می‌کند، زیرا حدود یک میلیون نفر در این شهر سکونت دارند.

تحلیلگران مسائل منطقه‌ای درباره تحرکات و عملیات‌های نظامی اخیر انصارالله در یمن با هدف آزاد‌سازی استان مأرب- که یک استان فوق‌العاده استراتژیک به‌حساب می‌آید- گفته‌اند که انصارالله عملیات خود را به‌گونه‌ای طراحی و اجرایی کرده که به زیرساخت‌های اقتصادی این استان آسیب زیادی وارد نشود، زیرا بخش وسیعی از نفت و منابع آبی یمن در این استان قرار دارد. در واقع استان مأرب یک استان اقتصادی و قلب اقتصادی یمن به‌حساب می‌آید.

انصارالله برای جلوگیری از افزایش آمار کشته‌ها و زخمی‌ها در شهر مأرب، عملیات نظامی خود را به تدریج و آهسته دنبال می‌کند، زیرا حدود یک میلیون نفر در این شهر سکونت دارند.

مهم‌ترین استراتژی جنگی انصارالله در این منطقه، تلاش برای جلب همکاری سران عشایر و طوایف در مأرب و آزادسازی آن به شکل مسالمت‌آمیز است.

بنابراین عملیات آزادسازی مأرب که می‌توانست در یک فاصله کوتاه و مثلا در چند روز اتفاق بیفتد، هفته‌ها به طول انجامیده است.

 

عضویت  در حزب اصلاح‌طلب برای دور زدن وزارت کشور

به‌دنبال مخالفت وزارت کشور با حضور افراد حقیقی و نه حقوقی در ناسا، اصلاح‌طلبان برای نگه داشتن بهزاد نبوی در رأس این نهاد دست به کار شده‌اند. در پی اعلام وزارت کشور مبنی بر  اینکه حضور بهزاد نبوی در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان(ناسا) خلاف قانون است و این فرد به عنوان عضو حقیقی نمی‌تواند در این نهاد باشد، اصلاح‌طلبان نبوی را عضو حزب توسعه ملی کردند تا بتواند رئیس ناسا باقی بماند.

اخیرا طی جلسه‌ای که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب متشکل از نمایندگان وزارت کشور، مجلس شورای اسلامی و قوه قضائیه تشکیل جلسه داده است، حضور اشخاص حقیقی را در ارکان جبهه‌های سیاسی مجاز ندانسته است. 

با تأکیدی که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب بر رعایت قانون در تشکیل جبهه‌های سیاسی دارد، به نظر می‌رسد که بهزاد نبوی از اعضای شاخص سازمان منحله مجاهدین انقلاب اسلامی که اکنون به عنوان رئیس این جبهه انتخاب شده است از این جایگاه کنار گذاشته شده شود.

حمزه امرایی دبیرکمیسیون ماده ۱۰ احزاب چندی پیش در نشستی با خبرنگاران گفته بود: بنا به نظر کمیسیون اشخاص حقیقی می‌توانند به عنوان مشاور استفاده شوند اما اشخاص حقیقی نمی‌توانند به عنوان کادر رهبری در این جبهه فعالیت کنند.

 

اصلاح‌طلبان پس از این از نامزدهای اعتدال حمایت نمی‌کنند

عضو «ناسا» (نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان) تصریح کرد: طیف اعتدال می‌تواند از نامزد ما در انتخابات حمایت کند اما از نامزد اعتدال حمایت نمی‌کنیم.

علی صوفی که قبلا در شعسا(شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) حضور داشته گفت: همه نامزدهای احزاب اصلاح‌طلب می‌توانند در انتخابات ثبت‌نام کنند، کار ساختار نهاد اجماع‌ساز تحت عنوان جبهه اصلاحات ایران بعد از اعلام نامزدهای تایید صلاحیت شده آغاز می‌شود تا مشخص شود در نظرسنجی‌ها چه کاندیدایی احتمال پیروزی‌اش بیشتر است.

وی اظهار کرد: الان هیچ مناقشه‌ای در جریان اصلاحات وجود ندارد، اگر در نهایت جبهه اصلاح‌طلبان ایران تصمیم گرفت هیچ گزینه‌ای را حمایت نکند، آن موقع احزاب می‌توانند از گزینه مطلوب خود حمایت کنند. در این حالت نیز اگر گزینه‌ای غیراصلاح‌طلب توسط حزبی مطرح شود مثلا کارگزاران بگوید «چون گزینه‌ای نیست ما از آقای لاریجانی حمایت می‌کنیم»، آن حزب حرکت حزبی تنها انجام داده است.

صوفی درباره طرح نام علی لاریجانی و ظریف از سوی کارگزاران یادآور شد: راهبرد انتخاباتی جریان اصلاحات از سال گذشته تغییر کرد و رویکرد ائتلافی کنار گذاشته شد اما شاید کارگزاران هنوز قائل به آن رویکرد باشد، حال آنکه جبهه اصلاح‌طلبان قائل به این نیست.

وی درباره همکاری انتخاباتی اصلاحات و اعتدال اظهار کرد: حزب اعتدال و توسعه جزو احزاب اصلاح‌طلب نیست، با راهبردی که اشاره شد ایرادی ندارد که جبهه اصلاحات ایران نامزدی را معرفی کند و حزب اعتدال و توسعه نیز از همین نامزد حمایت کند اما برعکسش اتفاق نمی‌افتد که اعتدال و توسعه نامزد معرفی کند و اصلاح‌طلبان از نامزد اعتدال و توسعه حمایت کنند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

آیت‌الله رئیسی:

به دنبال دسترسی سریع مردم به عدالت هستیم

رئیس قوه ‌قضائیه در آیین بهره‌برداری از فاز اول سامانه‌های تحول سند قضایی اظهار کرد: همت مرکز آمار و فناوری اطلاعات در تحقق هوشمندسازی دستگاه قضا و اجرای سند تحول، موجب شده این سند بین مردم و همکاران قضایی یک سند قابل اجرا و دست‌یافتنی نشان داده شود. آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی سامانه سجل محکومیت‌های مالی در سال جهش تولید، بانک‌ها، مراکز و بنگاه‌های عظیم اقتصادی می‌توانند مشتریان و شرکای تجاری خود را اعتبارسنجی کرده و با اطمینان با آنها معامله کنند. این کار علاوه بر توسعه کمی و کیفی فعالیت‌های اقتصادی در کشور، دعاوی و شکایات ناشی از مشکلات به وجود آمده بر اثر عدم شناخت نسبت به اعتبار و سابقه طرفین معامله را کاهش می‌دهد. آیت‌الله رئیسی اظهار کرد: سامانه هوشمند استعلامات مالی کمک بسزایی برای مجریان احکام قضایی در اجرای دقیق حکم و نظارت بر فرآیند اجرای احکام می‌کند. گاهی استعلامات مالی چند ماه طول می‌کشد و پرونده در دست قاضی می‌ماند اما این سامانه موجب سهولت در شناسایی اموال محکوم علیه می‌شود. رئیس قوه ‌قضائیه با بیان اینکه کار دستگاه قضا ستاندن حق از تعدی‌کنندگان به حقوق مردم و بازگرداندن حق به صاحب آن است، گفت: این احساس مبارکی است که مردم سریع به عدالت دسترسی پیدا کنند و به حق خود برسند.

 آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه عدم اجرا و تأخیر در اجرای قانون پسندیده نیست، گفت: اجرای مواد ۱۱۶ و ۱۱۷ قانون برنامه ششم توسعه و اجرای صددرصدی تکالیف مرکز آمار و فناوری قوه ‌قضائیه در این برنامه خبری خوب است که تقدیر مضاعف می‌طلبد.

***

قالیباف درباره مصوبات و طرح‌های مجلس مطرح کرد

مؤلفه‌های خنثی‌سازی تحریم

رئیس مجلس شورای اسلامی صبح روز گذشته در همایش بین‌المللی یکصدمین سالگرد شهادت شیخ محمد خیابانی که در تالار وحدت دانشگاه تبریز برگزار شد، گفت: بدون‌شک هر کجا موفقیتی به دست آمده بر اساس تکیه بر مردم و وعده‌های الهی بوده و هر کجا ضعفی را شاهد هستیم به دلیل دوری از این امر محسوب می‌شود. مجلس یازدهم شورای اسلامی تلاش می‌کند با زیست مومنانه و روحیه انقلابی و با وحدت و تکیه بر سنت‌های الهی و توجه به مردم‌باوری، در مسیر موفقیت کشور قدم بردارد.

به گزارش خانه ملت، قالیباف تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی تلاش می‌کند در راستای توجه به رفع تحریم‌ها و خنثی‌سازی تحریم‌ها گام‌های بزرگی را بردارد؛ در این راستا برای رفع تحریم‌ها، طرح راهبردی طی 5 الی 6 ماه به صورت کارشناسی به تصویب رسید که قطعا برکات و اثرات زیادی خواهد داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: همچنین در حوزه خنثی‌سازی تحریم‌ها ۲ مؤلفه اصلاح ساختار بودجه و تنظیم برنامه هفتم توسعه مبتنی بر اصلاحات یادشده در دستور کار قرار دارد. امروزه ریشه بسیاری از مسائل در کشور مانند تورم، گرانی و نقدینگی این است که به مولفه‌های یادشده توجهی نشده است.

قالیباف ادامه داد: برای تحقق مولفه‌های یاد‌شده، 3 الی 4 سال زمان نیاز است لذا در مجلس یازدهم درصدد دستیابی به این امر هستیم. البته در بودجه 1400 گام‌هایی برداشته شد اما باید به مردم، نخبگان و صاحب‌نظران بگوییم این قدم‌ها کافی نیست، زیرا بستر آن فراهم نبوده است.  وی افزود: لایحه بودجه 1400 در ابتدا توسط مجلس تصویب نشد اما به دلیل آنکه نمی‌شود کشور را بدون بودجه اداره کرد، تا جایی که می‌شد انضباط مالی، شفافیت، اشتغال‌زایی، تولید، معیشت مردم، توجه به سلامت، محرومیت‌زدایی و تمرکزگرایی مبتنی بر توجه به برنامه‌ریزی در استان‌ها و شهرستان‌ها در اولویت قرار گرفت.  قالیباف خاطرنشان کرد: در مجلس شورای اسلامی میان نظارت و قانو‌ن‌گذاری، اولویت با نظارت است، زیرا قانون‌های زیادی داریم که یا اجرا نمی‌شوند و یا بد اجرا می‌شوند؛ در این راستا برای نظارت بیشتر از مردم و نخبگان نیز می‌خواهیم همراه نمایندگان خود باشند.

***

نفت توقیف‌شده توسط آمریکا متعلق به امارات بود نه ایران!

شرکت ‌FIOGC که در امارات عربی متحده مستقر است، اعلام کرد محموله نفتی‌ای که آمریکا مدعی است متعلق به ایران بوده و تحریم‌ها را نقض کرده است، از عراق خریداری شده بود و در اوج پاندمی، در دریا نگهداری می‌شد.

به گزارش ایسنا، طبق اسنادی که در دادگاه فدرال منطقه کلمبیا تنظیم شده است، شرکت نفت و گاز بین‌المللی فجیره (‌FIOGC) که متعلق به شیخ حمد بن محمد الشرقی، حاکم امیرنشین فجیره است، مدعی است یک فروشنده واسطه این محموله بوده و این نفت از عراق خریداری شده است. آمریکا مدعی است ایران نفت را به خارج صادر می‌کند و ایران در واکنش به توقیف این محموله، اقدام آمریکا را دزدی خوانده است. شرکت ‌FIOGC اعلام کرده در ژوئن ۲ میلیون بشکه نفت از یک تامین‌کننده عراقی خریداری کرده و این فروشنده بارنامه صادره از سوی سازمان فروش نفت دولتی عراق (سومو) را به عنوان مدرک مبدأ این محموله ارائه کرده است. این شرکت اعلام کرد در جولای یک کشتی را به عنوان مخزن شناور برای نگهداری این نفت در بندر فجیره امارات عربی متحده کرایه کرد. در اکتبر این نفت به یک خریدار چینی فروخته شد و تحت این توافق، شرکت ‌FIOGC مسؤول تحویل این نفت به چین و کرایه ابرنفتکش آکیلیاس برای این سفر بوده است. دولت آمریکا در دسامبر پیش از اینکه محموله مذکور حرکت کند، آن را توقیف کرد. بر اساس گزارش بلومبرگ، کشتی آکیلیاس به سمت گلف کاست آمریکا تغییر مسیر داد و این نفت ماه میلادی جاری در هوستون تخلیه شد. شرکت ‌FIOGC مدعی است در این محموله نفتی، منافع مالی دارد.

*********************************

روزنامه خراسان**

لغو دستور دولت احمدی نژاد پس از 13 سال !

در حالی که هیئت دولت احمدی نژاد در سال 1386 به منظور جلوگیری از راکد ماندن منابع بانک ها در قالب اموال و املاک غیر منقول، آیین نامه نحوه واگذاری دارایی‌ های غیر ضروری و اماکن رفاهی بانک‌ ها را تصویب کرد، یک مسئول ارشد اجرایی در نامه روزهای اخیر خود خطاب به اعضای اقتصادی کابینه، اعلام کرده از این پس واگذاری این اموال بر اساس قانون رفع موانع تولید و مصوبات شورای پول و اعتبار خواهد بود.

 

اگر نیازمند هستید، در بورس چه می کنید؟!

با توجه به برنامه های دولت برای توسعه و تکمیل سامانه جامع رفاه ایرانیان به منظور تشخیص دقیق افراد نیازمند واقعی در کشور، با موافقت روزهای اخیر مسئولان دولتی مقرر شده فهرست افراد دارای کد بورسی که هویت سهامداری شان تایید شده، از طریق سازمان بورس در اختیار این بانک اطلاعاتی قرار بگیرد و افراد جدید وارد شده به بورس نیز در این بانک، به روزرسانی خواهند شد. همچنین هر سه ماه یک بار، جمع ارزش دارایی های این افراد با تفکیک سهام عدالت، در سامانه جامع به روزرسانی می شود.

*********************************

روزنامه ایران **

واکنش وزارت خارجه به اظهارات «آشنا»

   خبر اول اینکه، حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهوری در مصاحبه با روزنامه الاخبار گفته بود: «موضع آقای ظریف در چارچوب برجام و کمیسیون رفع اختلافات طرف‌های برجام است. موضع ظریف نهایتِ آن چیزی است که ایران می‌تواند عرضه کند که بپذیرد بازگشت به تعهدات به‌صورت همزمان باشد و راستی‌آزمایی توسط اتحادیه اروپا انجام شود.» اما سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در این‌باره گفت: نظرات مطرح شده در این مصاحبه شخصی است و با وزارت خارجه یا آقای ظریف هماهنگی نشده است. به گزارش ایرنا، وی افزود: موضع ایران درخصوص عدم پایبندی ایالات متحده به تعهدات قطعی‌اش ذیل قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و مسیر بازگشت این کشور به برجام روشن است که بارها توسط وزیر محترم ‌خارجه به دقت و روشنی بیان شده است. پس از رفع تحریم‌ها توسط امریکا، ایران همانگونه که رهبری اعلام فرموده‌اند اقدامات جبرانی خود را متوقف می‌کند. مرجع راستی‌آزمایی براساس برجام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

 

افزایش صادرات نفت ایران به چین

  خبر دیگر اینکه، بلومبرگ از افزایش صادرات نفت ایران به چین خبر داد. به گزارش ایلنا به نقل از بلومبرگ، صادرات نفت ایران به  شاندونگ چین در این ماه شدیداً افزایش یافته است‌. کوین رایت، تحلیلگر مؤسسه کپلر گفت: پیش‌بینی می‌شود  واردات نفت خام چین از ایران در ماه مارس به ۸۵۶ هزار بشکه در روز برسد  که بالاترین رقم در دو سال گذشته و ۱۲۹درصد بیشتر از ماه قبل است. ایران در تلاش برای افزایش صادرات نفتی و بالابردن درآمد نفتی خود است‌.

 

شرکت اماراتی ادعای امریکا علیه ایران را زیر سؤال برد

  شنیدیم که، شرکت FIOGC که در امارات متحده عربی مستقر است، اعلام کرد محموله نفتی که امریکا مدعی است ایرانی بوده و تحریم‌ها را نقض کرده است، از عراق خریداری شده بود و در اوج پاندمی، در دریا نگهداری می‌شد. به گزارش جماران، طبق اسنادی که در دادگاه فدرال منطقه کلمبیا تنظیم شده است، شرکت نفت و گاز بین‌المللی فجیره (FIOGC) که متعلق به شیخ حمد بن محمد الشرقی، حاکم امیرنشین فجیره است، مدعی است یک فروشنده واسطه این محموله بوده و این نفت عراقی است. امریکا مدعی است ایران نفت را به خارج صادر می‌کرد و ایران در واکنش به توقیف این محموله، اقدام امریکا را دزدی خوانده است.

 

بازداشت شهردار منطقه یک ارومیه

  دست آخر اینکه،  شهردار منطقه یک ارومیه دیروز توسط سربازان گمنام «امام زمان» دستگیر شد. به گزارش ایلنا، در ادامه دستگیری‌ها در شهرداری ارومیه دیروز شهردار منطقه یک ارومیه توسط سربازان گمنام امام زمان (عج) دستگیر شد. چند روز گذشته معاون عمرانی شهردار ارومیه نیز دستگیر شده بود. پیش از این، شهرداران مناطق دو و چهار شهرداری مرکزی ارومیه نیز دستگیر شده بودند.

*********************************

روزنامه شرق **

نظر پوتین درباره حمله به ساختمان کنگره آمریکا:

گشت‌وگذار بود

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در نشست افزایش سرمایه‌گذاری‌ها، شورش و حمله به ساختمان کنگره آمریکا را «گشت‌وگذار» خوانده و گفت كه کشورش خواهان ایجاد ثبات در ایالات متحده است. به گزارش آسوشیتدپرس، پوتین گفت:«شماری از مردم برای گشت‌وگذار به کنگره ایالات متحده رفته بودند که ۱۵۰ نفرشان دستگیر شدند و برایشان حکم‌های ۱۵ تا ۲۵ سال زندان صادر کردند. آیا تمام این درگیری‌های داخلی همین‌جا خاتمه می‌یابد یا نه؟ نمی‌دانیم ولی دوست داریم پایان یابد؛ چون خواهان روابط پایدار با تمام شرکای اصلی خودمان هستیم». در حمله غارت‌گرانه به ساختمان کنگره پنج نفر جان باختند و تا‌کنون بیش از ۳۰۰ نفر از هواداران دونالد ترامپ به جرائم مختلف کیفری متهم شده‌اند. اتهامات برخی از این افراد به گونه‌ای است که مشمول تا ۲۰ سال زندان هم می‌شوند، ولی بعید است که چنین حکم سنگینی برای‌ آنها صادر شود. گروه‌های هوادار دونالد ترامپ به این دروغ باور داشتند که آرای دونالد ترامپ در انتخابات به سرقت رفته است. شورشیان سعی داشتند از تأیید آرای انجمن گزینندگان و اعلام رسمی ریاست‌جمهوری جو بایدن در کنگره جلوگیری کنند. پوتین در‌حالی حمله به کنگره را «گشت‌وگذار» خوانده که درگیر سرکوب یکی از قوی‌ترین موج‌های اعتراضی دوران مديريت خود بر این کشور است. مسموميت آلکسی ناوالنی، رهبر مخالفان، جرقه این اعتراضات را زد. او پس از مسموم‌شدن برای درمان با هواپیما به برلین منتقل شد. پس از آنکه مشخص شد ناوالنی با ماده سمی معروف دوران اتحاد شوروی نویچوک مسموم شده است، کرملین دست‌داشتن در این کار را تکذیب کرد. ناوالنی به محض برگشتن به روسیه به اتهام نقض شرایط عفو مشروط مربوط به محکومیت قبلی خود بازداشت شد. این اتهامات و دستگیری او به نظر بسیاری دارای انگیزه‌های سیاسی بوده است. طبق گزارش ۱۲ مارس رویترز، ناوالنی را از زندان به اردوگاهی کیفری انتقال داده‌اند تا دو‌سال‌و‌نیم حبس خود را بگذراند. هواداران ناوالنی در توییتر نوشته‌اند که هدف از این انتقال، جلوگیری از ملاقات او با وکلا و افراد خانواده است. به گزارش رویترز، سخنگوی سازمان فدرال زندان‌های روسیه می‌گوید نمی‌توانند محل استقرار ناوالنی را اعلام کنند، چون قانون حفاظت از اطلاعات شخصی را نقض می‌کند.

 

انتقال بشار اسد و همسرش به روسیه تکذیب شد

سفیر سوریه در روسیه گزارش‌ها درباره انتقال بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه به مسکو برای درمان کرونا را رد کرده است. به گزارش بی‌بی‌سی،‌ بشار اسد و همسرش اسما هر دو کرونا دارند. ریاض حداد، سفیر سوریه در مسکو، به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: بشار اسد در سوریه است و ادعاها درباره «وضعیت نامساعد» او را تکذیب کرده است. گزارش‌ برخی رسانه‌های عربی حاکی از آن بوده که بشار اسد و همسرش به دلیل «وخامت حال» و برای درمان «فوری» به مسکو منتقل شده‌اند. در بیانیه رسمی دمشق آمده بود که اسد و همسرش دو هفته در قرنطینه خواهند ماند ولی حال‌شان مساعد است و به کار عادی خود، از قرنطینه در اقامتگاه ریاست‌جمهوری، ادامه خواهند داد. سخنگوی ریاست‌جمهوری سوریه هم تأكید كرد كه حال هر دو‌ آنها «باثبات» است و آنها به وظایف خود ادامه می‌دهند. کاخ کرملین گفته است در صورت درخواست دولت سوریه، آماده ارائه کمک برای درمان رهبر سوریه است اما تأکید کرده چنین درخواستی «تاکنون ارائه نشده است». بشار اسد رئیس‌جمهوری و رهبر حزب بعث سوریه است. اسد سومین فرزند حافظ اسد، رئیس‌جمهوری سابق سوریه است و پیش از رسیدن به ریاست‌جمهوری به‌عنوان چشم‌پزشک فعالیت می‌کرد. پس از مرگ حافظ اسد و در نخستین سال حکومت بشار اسد، گشایشی کم‌سابقه در فضای سیاسی سوریه رخ داد که به «بهار دمشق» مشهور شد اما این وضعیت چندان دوام نیاورد.بشار اسد ۵۴‌ساله در روزهای پیش از ابتلا در برخی دیدارهای خارجی و داخلی و نیز در بازدیدهای متعدد از نظامیان و اماکن عمومی در دمشق و شهرهای دیگر دیده شده بود. سوریه در میان ده‌ها کشوری است که هنوز از واکسن کافی برای واکسیناسیون سراسری مردمش برخوردار نیست. وضعیت اقتصادی نابسامان ناشی از جنگ داخلی ‌10ساله دلیل عمده عدم سرعت در خریداری واکسن بوده است. اسرائیل چند هفته پیش در جریان معامله‌ای برای آزادکردن یك شهروند اسرائیلی، یک‌میلیون دلار به روسیه برای خرید واکسن «اسپوتنیک» برای سوریه پرداخت کرد. رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند ابتلای بشار اسد و همسرش به کرونا ممکن است‌ نشان آن باشد که آن ‌دو از واکسن‌هایی که سوریه در معامله یادشده با اسرائیل دریافت کرد، برای واکسینه‌کردن خود استفاده نکرده‌اند.

*********************************

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات