صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۲۹۲۷۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۱۵ فروردین ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مسئله اقتصاد کشور را به رفع تحریم گره نزنند. در این سه چهار سال اخیر مدام گفتیم تحریم [اگر]برداشته بشود، مثلاً فرض کنید این جوری می‌شود... این «اگر اگرها» اقتصاد را معطّل و سردرگم نگه می‌دارد و این ضرر بزرگی است. (۰۱/۰۱/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

▼حرف روز           

یک مصاحبه و چند نکته!

مصاحبه دیروز (14/01/1400) معاون سیاسی سپاه با خبرگزاری فارس که با عنوان و هدف «تشریح سیاست‌های انتخاباتی سپاه» انجام شد، بازتاب‌های سیاسی و رسانه‌ای زیادی در داخل و خارج پیدا کرد. بخش دوم تیتر فارس با عنوان «سعید محمد به دلیل تخلف، از فرماندهی قرارگاه خاتم منفک شد»، کانون اصلی بازخوردهای سیاسی و رسانه‌ای به‌ویژه در فضای مجازی بوده است. نظر به اهمیت مسئله، توجه به چند نکته لازم است.

نکات تحلیلی: 1- قانون اساسی و سایر قوانین کشور ازجمله اسناد بالادستی خود سپاه همانند اساسنامه و دکترین رفتار سیاسی، برای عمل و رفتار سیاسی سپاه همانند یک حزب و جریان سیاسی وجهی قائل نیست اما همواره در طول این چهل سال، جریان غرب‌گرا با طرح موضوع «مداخله سپاه در انتخابات»، قصد ضربه زدن به حیثیت سپاه را داشته است؛ بنابراین مسئول سیاسی سپاه بهترین کسی است که لازم هست دراین‌باره موضع سازمان را اعلام و روشنگری نماید. 2- سردار جوانی در این مصاحبه ضمن تبیین درست نسبت سپاه و انتخابات، در پاسخ به سؤال مصداقی خبرنگار به بخشی از تخلف‌ها از مراحل و فرایندهای قانونی در داخل سپاه برای ورود به انتخابات پرداخته است. این مصاحبه سند افتخار و نشان درستی عملکرد مجموعه خدومی مثل سپاه است که در عمل به قوانین و صیانت از آبرو و حیثیت سازمانی، به‌دوراز محافظه‌کاری و داشتن هوای همکار سابق، تخلفات انتخاباتی را گوشزد می‌کند تا شائبه سیاسی دامن سپاه را نیالاید. 3- سخنان معاون سیاسی سپاه قبل از نشانه گرفتن سردار سعید محمد، این ادعای برساخته و دروغ همیشگی جریان متمایل به غرب و پروپاگاندای رسانه‌ای ضدانقلاب در خصوص مداخله سپاه در انتخابات را هدف گرفته است و به همین دلیل مشاهده می‌کنیم که طیفی ناسازوار از اصلاح‌طلب و فتنه‌گر داخلی تا اپوزیسیون ضدانقلاب خارج‌نشین و فرسوده‌های جریان نفاق هم‌صدا با هم مشغول لجن‌پراکنی مجازی و عقده‌گشایی علیه سپاه هستند؛ چراکه بهانه تخریب همیشگی سپاه از کفشان خارج شده است. در این میان گله از دوستانی است که این صحنه تزئین شده از سوی دشمن را نمی‌بینند!

نکته راهبردی: از خطوط قرمز ممنوعه سیاست در سپاه، مصداق‌گرایی و ورود مصداقی به انتخابات است. در این رابطه با هرگونه تخلفی در راستای مصون‌سازی سپاه از شبهات و اتهامات برخورد می‌شود. هم بهره‌برداری از کسوت و عنوان و سرمایه سپاه تخلف است و هم حضور در انتخابات بدون طی مراحل و فرآیندهای قانونی که موجبات اتهام‌زنی به سپاه را فراهم می‌کند. البته حق طبیعی هر فردی است که خود را به محک رأی مردم بگذارد، اما یک فرد نظامی در اولین قدم باید مراحل قانونی آن را طی کند تا تهمتی متوجه نهادی مانند سپاه نگردد. این دقیقاً همان مر قانونی در دکترین رفتار سیاسی سپاه است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                       

شکست چهارم!

با معلوم شدن نتایج انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی و عدم رسیدن به حدنصاب لازم تعداد کرسی‌ها توسط احزاب سیاسی، بار دیگر سایه شکست بر سر رسیدن به یک دولت فراگیر بر احزاب سیاسی سایه افکنده است.

گزاره‌های خبری: 1- در انتخابات پارلمانی اخیر، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو ۳۰ کرسی و حزب آینده‌ای هست به رهبری لاپید ۱۷ کرسی و حزب یمینا به رهبری نفتالی بنت ۷ کرسی را به دست آوردند. با این شرایط هیچ‌کدام از احزاب سیاسی موفق به حداکثر آرا (۶۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی نشدند) و مجبورند در ائتلاف با سایر احزاب به یک دولت فراگیر تن دهند. 2- برخی اخبار حکایت از آن دارد که رئیس رژیم صهیونیستی قصد دارد نفتالی بنت، رقیب سرسختش را که همواره انتقادات شدیدی به او داشته را مأمور تشکیل کابینه کند. امری که از یک‌سو شکست قطعی نتانیاهو را به اثبات می‌رساند و از سوی دیگر فضا را برای رقبای نتانیاهو برای رسیدن به یک ائتلاف فراگیر فراهم می‌کند. 3- نفتالی بنت خواهان نخست‌وزیری نوبتی با نتانیاهو شده و در مقابل نتانیاهو با این امر مخالفت کرده است. از سوی دیگر نتانیاهو پیشنهاد داده که نفتالی بنت خواهان هر پست وزارتی باشد، با آن مخالفت نخواهد کرد. همچنین نتانیاهو از ائتلاف با حزب جدا شده «جدعون ساعر» که شش کرسی را به دست آورده، امتناع کرده است.

گزاره تحلیلی: باوجود اختلافات گسترده و عدم کسب نتایج آرای نسبی توسط احزاب سیاسی، بار دیگر شاهد شکست در تشکیل دولت در سرزمین‌های اشغالی خواهیم بود. این امر در کنار مشکلات اقتصادی رژیم صهیونیستی و فساد گسترده مقامات دولتی به‌ویژه نتانیاهو، شرایط را به‌مراتب بدتر از سه دوره قبلی کرده است. با این تفاسیر و بر پایه احتمالات موجود دو سناریو برای آینده رژیم صهیونیستی می‌توان ترسیم کرد: 1- عدم تشکیل دولت و برگزاری انتخابات پارلمانی مجدد که تحقق این امر نشان از شکاف گسترده سیاسی دارد. 2- تشکیل دولت ائتلافی توسط سایر احزاب بدون حضور نتانیاهو که این امر با توجه به کسب تعداد کرسی‌های حزب لیکود بعید به نظر می‌رسد. هرچند احتمال تشکیل دولت نوبتی دور از انتظار نیست. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

خبر ویژه                  

نقش «پلیس بد» دوباره به فرانسه رسید

در گفت‌‌و‎گوی تلفنی دیروز دکتر ظریف با طرف فرانسوی خود، وزیر خارجه فرانسه بدون اشاره به بدعهدی‌های برجامی آمریکا و اتحادیه اروپا و سوابق مثبت ایران در عمل به تعهدات، مجدداً تقصیرها را گردن کشورمان انداخت. این کشور در مذاکرات برجامی نیز نقش پلیس بد را ایفا می‌کرد و بارها در مسیر مذاکرات سنگ‌اندازی کرد تا ایران امتیاز کمتری در برجام به دست آورد. این بار نیز به نظر می‌رسد نقش پلیس بد به این کشور بدسابقه داده شده است تا دستگاه دیپلماسی کشورمان را در منگنه پذیرش درخواست‌های نابحقی همچون عمل به تعهدات یک‌جانبه برجامی بگذارد. در همین زمینه لودریان بعد از گفتگو با ظریف گفت: «ایران را تشویق کردم در مذاکراتی که روی خواهد داد، سازنده باشد. آن‎ها باید طی هفته‌های آینده شناسایی اقدامات ضروری برای بازگشت کامل به برجام را ممکن سازند.  این هدفی است که توسط تمامی کشورهای عضو برنامه جامع اقدام مشترک همچنین آمریکا به نمایش گذاشته شده است. فرانسه نیز به روشی عمل‌گرا و مطالبه‌گرانه شرکت خواهد کرد. در شرایطی که همه تمایل خود را برای انجام این مذاکرات با حسن نیت نشان می‌دهند، با هدف توافق سریع، من ایران را فرامی‌خوانم که از هرگونه نقش بیشتر از تعهدات کنونی خود در زمینه هسته‌ای را که می‌تواند  پویایی از سرگیری مذاکرات را تضعیف کند،‌ خودداری ورزد».

▼ اخبار

مهم‌ترین شرکای تجاری ایران در سال 1399

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی جدید به بررسی عملکرد تجاری ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ پرداخته که نشان از کاهش آمار در قیاس با سال قبل دارد. بر اساس این گزارش، تا پایان بهمن‌ماه سال گذشته میزان کل تجارت ایران از مرز ۶۵.۵ میلیارد دلار گذشته که در مقایسه با عدد ۷۸.۷ میلیارد دلاری سال قبل کاهشی حدود ۱۳ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ میزان کل صادرات بدون نفت ایران حدود ۳۱ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش حدود هفت میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. در حوزه واردات نیز آمار ۳۴ میلیارد دلاری به ثبت رسیده که در قیاس با حدود ۴۰ میلیارد دلار واردات سال قبل کاهشی شش میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است. تراز تجاری ایران در سال ۱۳۹۸، حدود منفی ۱.۹ میلیارد دلار بوده اما این عدد در سال گذشته به حدود منفی سه میلیارد دلار افزایش یافته است. در حوزه اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران، همچنان چین اصلی‌ترین واردکننده کالا بوده و به‌تنهایی ۲۶ درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. پس از چین، عراق با ۲۲ درصد، امارات متحده عربی با ۱۳.۴ درصد و ترکیه با ۷.۲ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. در میان اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران نیز چین صدرنشین است و بیش از ۲۵.۶ درصد از کل واردات ایران از چین صورت گرفته است. پس از چین امارات متحده عربی با ۲۴.۷ و ترکیه با ۱۱.۲ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

وقتی شفاف‌سازی هم سیاسی می شود

«الهام امین‌زاده» معاون حقوقی دکتر روحانی در دولت یازدهم گفت: متأسفانه الآن آن‌قدر که بر شفافیت در عرصه بین‌المللی و پیوستن به FATF تأکید می‌شود به شفافیت در عرصه داخلی توجه نمی‌شود. درحالی‌که پیوستن به FATF به معنی واقعی شفافیت نیست، بلکه در شرایط تحریم هیچ ضرورتی ندارد که بیگانگان اطلاعات تبادلات مالی و سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی ما را در اختیار داشته باشند و هر وقت تمام تحریم‌ها از بین رفت می‌توان بر روی پیوستن به این کنوانسیون فکر کرد. عضو هیئت‌علمی دانشکده حقوق دانشگاه تهران تأکید کرد: «مسئله اصلی اجرای شفافیت در داخل برای تقویت اعتماد مردم به حاکمیت است و رهبر معظم انقلاب هم تصریح کردند که قوانین مربوط به پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم در داخل کشور وجود دارد و باید به خوبی اجرا شود. پس ما امروز نیازمند شفاف شدن وضعیت زندگی و عملکرد مسئولان پیش چشم مردم و ملزم کردن آن‌ها به پاسخگویی هستیم، اما درحالی‌که هنوز اقدام خاصی در این راستا انجام نشده، برخی مسئولان دم از شفافیت در عرصه بین‌المللی می‌زنند».

سخنان خنده‌دار وزیر ناکارآمد

«آخوندی» وزیر سابق راه و شهرسازی دولت تدبیر که تنها افتخارش در دوره وزارت، نساختن حتی یک مسکن مهر بوده است، در دفاع از عملکرد دولت روحانی گفته است: «ما سال ۹۲ را یادمان نرود، اگر روند سال ۹۲ ادامه پیدا کرده بود، الآن قحطی تمام ایران را گرفته بود. اگر سال ۹۲ آن اتفاق (انتخاب روحانی) رخ نداده بود می‌توانید تصور کنید که ایران در چه وضعیت وحشتناکی از لحاظ امنیت بود؟!». این اظهارات آخوندی در حالی است که تنها در حوزه مسئولیتی او در وزارت راه‌وشهرسازی، رشد ۶۵۰ درصدی قیمت مسکن و کاهش ۵۰ درصدی کاهش ساخت خانه رخ داده است. در کنار آن، افزایش ۷۰۰ درصدی قیمت دلار، کوچک شدن سفره مردم با کاهش قدرت خرید آن‌ها، ناتوانی‌های مدیریتی در اداره کوچک‌ترین مایحتاج مردم ازجمله مرغ، ازجمله خسارت‌های جبران‌ناپذیر دولت روحانی در ۸ سال گذشته است.

اخبار کوتاه

درآمد آشکار دولت از بورس در سال 99/ بر اساس آمارهای رسمی، سهامداران در سال ۹۹ بالغ‌بر ۱۷ هزار میلیارد تومان از محل مالیات نقل‌وانتقال سهام در بازار سرمایه درآمد به دولت پرداختند. این رقم به‌تنهایی معادل ۹ درصد از کل مالیات وصولی سال ۱۳۹۹ است. همچنین طبق آمارها بیش از ۱۸ هزار میلیارد تومان سهام دارا یکم و پالایش یکم در سال گذشته به فروش رفت. علاوه بر آن 14.5 هزار میلیارد تومان سهام به عموم به‌تدریج عرضه شده و ۶ هزار میلیارد تومان بدهی از طریق واگذاری سهام تهاتر شد. درمجموع 38.8 هزار میلیارد تومان سهام به فروش رسید. در روزهای گذشته وزیر اقتصاد گفته بود ۱۸۹ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی در سال ۹۹ وصول شده که نسبت به رقم مصوب بودجه ۱۰۵ درصد تحقق دارد.

۵ عضو شورای شهر پرند روانه زندان شدند/ دادستان رباط‌کریم خبر داد: «۵ عضو شورای شهر پرند که مرتکب فساد مالی شده و بعد از صدور حکم پرونده متواری بودند، دستگیر شده و در حال حاضر در ندامتگاه تهران بزرگ در حال گذراندن محکومیت خود هستند. یکی از این متهمان به ۱۸ ماه و ۴ نفر دیگر به ۵ سال حبس، جریمه نقدی، شلاق و انفصال از خدمات دولتی محکوم شده‎اند».

بازار داغ واکسنهای تقلبی در دنیا/ رسانه چینی سی‌جی‌تی‌ان گزارش داد: «تبلیغات واکسن‎ کرونا در دارک‎وب (شبکه‌ای از وب‌سایت‌های غیرقانونی) ۳۰۰ درصد افزایش داشته است». سازمان جهانی بهداشت دیروز اعلام کرد که فروشندگانِ دارک‎وب، شیشه‌های خالی واکسن را پر کرده و به‌عنوان واکسن اصلی می‎فروشند. این سازمان از مردم درخواست کرد که خارج از برنامه دولت‎ها واکسن نزنند.

اعلام آمادگی یمن برای اجرا کردن «ضربه دردناک بزرگ»/ وزیر دفاع دولت نجات ملی یمن گفت: «بانک اهداف زیادی در عمق خاک عربستان داریم و تا زمانی که حملات ائتلاف سعودی ادامه داشته باشد، حملات یمن ادامه خواهد داشت و مقابله‌به‌مثل خواهد کرد. قدرت نظامی صنعا قابل قیاس با شش سال قبل نیست و می‌توانیم استراتژی «ضربه دردناک بزرگ» را اجرا کنیم».

خبر خوش حقوقی به بازنشستگان تأمین اجتماعی/ مدیر سازمان تأمین اجتماعی گفت: «در مرحله دوم متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان، حداقلی بگیری که ۳۰ سال خدمت کرده است و حقوقش یک‌میلیون و ۶۰۰ هزار تومان بوده است در فروردین جاری با احتساب یک همسر و دو فرزند حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان دریافت خواهد کرد».

مقام آمریکایی: فشار حداکثری شکست خورده است/ نیویورک‌تایمز به نقل از یکی از مقامات ارشد دولت بایدن نوشت: «دولت آمریکا به دنبال حفظ برخی از تحریم‌های هسته‌ای به عنوان اهرم فشار نیست. کارزار فشار حداکثری شکست خورده است».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات