صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵  ، 
کد خبر : ۳۲۸۹۸۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۲۶ اسفند‌ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) کشور اسلامی باید کشور ثروتمندی باشد، کشور فقیری نباید باشد. باید بتواند با ثروت خود، با قدرت اقتصادی خود، اهداف والای خودش را در سطح بین‌المللی پیش ببرد. اگر تولید ثروت نشود، اگر ارزش‌افزوده در کشور بالا نرود، ما نمی‌توانیم محرومیت و فقر را برطرف کنیم. (۳۰/۱۱/۱۳۸۵) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز                     

ثبت‌نام شوراها

فرآیند برگزاری ششمين دوره انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا کلید خورده و مرحله ثبت‌نام نامزدها را می‌گذراند. انتخابات در يک هزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تيره عشايري برگزار خواهد شد. اين سومين دوره است که شاهد هم‌زمانی اين دو انتخابات بعد از مصوبه مجلس مبتني بر تجميع انتخابات هستيم. اين تجميع هرچند دستاوردهاي مهمي براي کشور به همراه داشته است، اما سايه انتخابات رياست جمهوري بر سر شوراها همچنان سنگيني مي‌کند و اين امر موجب شده تا گاه در اذهان عمومي کمتر ديده شود. اين در حالي است که شوراها از اهميت ممتازي برخوردار است و نبايد از آن غافل شد.

نکات تحليلي: توجه به اهميت شوراها در مديريت شهري و روستايي، ضرورت توجه ويژه به انتخابات شوراها را آشکار مي‌سازد. در اين ميان ملاحظاتي وجود دارد که نبايد از آن غفلت ورزيد: 1- اولين مسئله آن است که شکل‌گیری حماسه سياسي مطلوب نظام اسلامي درگرو برگزاري انتخاباتي مطلوب در شوراها نيز هست. لذا باشکوه برگزار شدن اين انتخابات نيز گامي مهم در مسير منويات مقام معظم رهبري خواهد بود. 2- يکي ديگر از مسائل مهم در اين ميان تأثیر متقابلي است که ميان انتخابات شوراها و رياست جمهوري وجود دارد. به‌هرحال هم انتخابات شوراها بر روند انتخابات رياست جمهوري و ميزان رأی نامزدها مي‌تواند تأثیرگذار باشد و هم فضاي رقابتي انتخابات رياست جمهوري مي‌تواند بر روند انتخابات شوراها تأثیرگذار باشد. 3- انتخابات شوراها، انتخاباتي محلي است که مي‌تواند بخشي از نيازهاي اجتماعي- اقتصادي هر منطقه‌اي را مرتفع نمايد. خصوصيات ممتاز اين انتخابات خود مي‌تواند کشش‌هاي قابل‌توجهی را در مردم براي حضور در پاي صندوق‌هاي رأی انتخابات رياست جمهوري به همراه داشته باشد. 4- گستردگي و تکثر در نامزدها نيز ويژگي منحصربه‌فرد ديگري است که انتخابات شوراها را در مقايسه با انتخابات رياست جمهوري ممتاز کرده است، چراکه اين مسئله مي‌تواند تنوع سلايق را به همراه داشته و ميل افراد را براي حضور در پاي صندوق‌هاي رأی بيشتر نمايد. 5- غفلت از انتخابات شوراها به بهانه توجه به انتخابات رياست جمهوري، مي‌تواند زمينه نفوذ و موفقيت فرصت‌طلبان را در اين عرصه فراهم نمايد. همگي دلسوزان انقلاب بايد توجه داشته باشند که تلاش براي انتخاب صالحان و کارآمدان در اين ميدان نيز بايد مورد تأکید و توجه و حساسيت باشد. (نویسنده: مهدی سعیدی)

▼گزارش روز                           

راهکاری برای کارآمدسازی شوراها

ویژگی مهم انتخابات شوراهای شهر و روستا این است که تأیید صلاحیت نامزدها در آن، بر عهده شورای نگهبان نیست. به دلیل همین موضوع، ضعف نظارتی بر مراحل تأیید صلاحیت‌ها مشاهده می‌شود، به‌طوری‌که شاهد آن هستیم که برخی از اعضای شوراها به خاطر تخلفات مالی و مفاسد اقتصادی، در نیمه‌راه به زندان رفته و موجب بی‌اعتمادی مردم به نظام و حاکمیت شده‌اند.

گزاره‌های خبری: 1- در دو سال گذشته به‌صورت متناوب خبرهایی از برخورد دستگاه قضایی با متخلفان شوراهای شهری و شهرداری‌ها را شنیده‌اید، بر این اساس برخی از بازداشتی‌های شوراها به این شرح است: «شهریور ۹۹: دستگیری شش نفر از اعضای شورای شهر مهاباد»، «مرداد ۹۹: دستگیری و بازداشت چهار نفر از اعضای شورای شهر ساری»، «خرداد ۹۹: بازداشت رئیس شورای شهر تبریز»، «بهمن و اسفند ۹۸: دستگیری رئیس و دو عضو شورای شهر لواسان»، «دی ۹۸: دستگیری رئیس شورای شهر و یک عضو شورای شهر پاکدشت که در ادامه به دلیل تخلفات مالی، به احضار و تفهیم اتهام همه اعضا به دادگاه انجامید»، «آبان ۹۸: دستگیری رئیس شورای شهر رودهن»، «مرداد ۹۸: دستگیری عضو شورای شهر گلستان»، «تیر ۹۸: دستگیری چهار عضو شورای شهر الشتر». آخرین مورد نیز اعلام دستگیری رئیس شورای شهر استان قزوین بود که دو روز پیش رسانه‌ای شد و این داستان همچنان ادامه دارد. 2- غلامحسین اسماعیلی (سخنگوی قوه قضائیه) با گلایه از این وضعیت، می‌گوید: «حدود ۲۰ شهردار، ۵۰ عضو شورای شهر و ۱۰۰ کارمند در تعدادی از استان‌ها و شهرستان‌ها تحت تعقیب قرار گرفته، بازداشت شده و برخی محکوم شدند».

گزاره تحلیلی: بررسی عملکرد شوراهای اسلامی شهر و روستا در 4 سال گذشته، بیانگر این واقعیت است که شوراها به‌جای آنکه محملی برای پیشبرد برنامه‌های اجتماعی، اقتصادی و عمرانی شهر و روستا باشند، از اهداف اصلی خود دور شده و به کلونی‌های باندبازی، ثروت‌اندوزی، لابی و سیاست‌بازی تبدیل شده‌اند. شوراهای اسلامی شهرها با دو چالش مهم مواجهه‌اند که موجبات ناکارآمدی این نهاد در برخی از شهرها شده است. از یک‌سو دخالت مسائل سیاسی در موضوعات محلی و اجتماعی موجب ناکارآمدی اعضای شورای شهر شده است، شهر تهران مصداق کامل این نوع نگاه است. از سوی دیگر نظارت ضعیف بر تأیید صلاحیت نامزدها، باعث شده تا برخی از سودجویان وارد عرصه رقابت انتخاباتی شوند و بعد از انتخاب، به فکر پر کردن جیب خود باشند. با توجه به این‌که شوراها نظارت بر بودجه و نحوه تخصیص آن در شهرداری‌ها و انتخابات شهرداران دخیل هستند، مطابق قانون، نظارت بر عملکرد شوراها وظیفه مجلس شورای اسلامی است. ازاین‌رو از مجلس انقلابی انتظار می‌رود سازوکار درست نظارتی برای رفع نواقص در این حوزه ترسیم کند. (نویسنده: فرهاد کوچک‌زاده)

خبر ویژه                       

قطعاً با واردات، مشکل حل می‌شود!

«عسگری»، معاون استاندار تهران اعلام کرد: «چون مرغداران قیمت مصوب را نمی‌پذیرند، برای افزایش قیمت به ستاد تنظیم بازار فشار وارد می‌کنند. مثلاً مرغ ۵۳ روزه را نمی‌فروشند و برای به تأخیر انداختنِ عرضه مرغ به بازار تمام تلاش خود را بکار می‌گیرند. برای حدود ۵۰ درصد از مرغداری‌ها پرونده تخلف تشکیل شده است. برنامه‎ریزی شده تا برای کنترل قیمت مرغ روزانه ۱۰۰۰ تن مرغ وارد بازار شود و اگر یک هفته عرضه بالا داشته باشیم، مشکل مرغ برطرف می‌شود». به‌راستی چرا مرغداران قیمت‌های جدید را نمی‌پذیرند؟ آیا 50 درصد مرغداران کشور متخلف هستند؟ یا قول و قرارهایی که دولت به آن‌ها داده بود، مثل تحویل به‌موقع نهاده‌های دولتی، عملی نشد و چون تولید با قیمت مصوب فعلی نمی‌صرفد، مرغدار حاضر به پذیرش این قیمت‌ها نیست؟ علت هر چه باشد، قطعاً با واردات مشکل حل خواهد شد!

▼ اخبار

مدل 4 مرحله‌ای «جبهه پایداری» برای دستیابی به وحدت

دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی با بیان اینکه برای انتخابات یک مدل طراحی کردیم که ۴ مرحله دارد، این مدل را دورنمای جبهه پایداری برای انتخابات ۱۴۰۰ توصیف کرد که حتی‌الامکان به یک وفاق و نقطه مشترک با دوستان انقلابی منجر خواهد شد، وی تأکید کرد: «البته این وفاق به هر قیمتی شکل نخواهد گرفت و اصول ما، خطوط قرمز ما هستند. حفظ اصول از واجبات است». صادق محصولی در توضیح این 4 مرحله خاطرنشان کرد: «در مرحله اول بنا بر این است که حداقل یکدیگر را تخریب نکنیم، مرحله دوم این است که در رابطه با گفتمان، به‌طور مشترک کار کنیم و بر مبنای گفتمان، شاخص‌های مشترک تعریف کنیم. در مرحله سوم نیز برای مبنای شاخص‌های مشترک، به سمت حداکثری سازی اشتراکات لیست در انتخابات شورای شهر و نزدیک کردن سبد نامزدها در انتخابات ریاست جمهوری حرکت کنیم. مرحله آخر نیز رسیدن به لیست واحد و نامزد واحد است»‌. وی افزود: «نباید از اول با طرح صالح مقبول به دنبال نامزدهایی باشیم که کف شاخص‌ها را هم ندارد. در خصوص تعیین مصداق اصلح در حال بررسی هستیم و تاکنون جلسات متعددی با افرادی که در مظان نامزدی هستند و افراد مؤثر، داشته‌ایم».

سهم اصلاح‌طلبان از کاهش مشارکت در انتخابات 98

«فائزه هاشمی» دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگو با روزنامه شرق با مسبب اصلی خواندن جریان اصلاحات از روی کار آمدن مجدد دکتر روحانی، گفت: «سال ۹۲ برای اجماع روی آقای روحانی، بحث بد و بدتر نبود، بحث تحمیل كاندیدا هم نبود، بلکه به پیشنهاد آقای خاتمی نمایندگان شخصیت‌های مطرح مثل بابا، آقای خاتمی، حسن آقا و آقایان روحانی و دکتر عارف کمیته‌ای تشکیل دادند و پس از بحث‌های زیاد آقای روحانی را به‌عنوان کاندیدای اصلاح‌طلبان برگزیدند، دور اول هم عملکرد آقای روحانی تا حدودی مقبول بود. اگر در سال ۹۲ به‌زعم این‌ها بد و بدتر مطرح بود، پس سال ۱۳۹۶ چرا اصلاح‌طلبان آقای روحانی را دوباره کاندیدا کردند؟ در این سال که دیگر شرایط خاص نبود، دستشان برای هر انتخابی باز بود، برای این انتخاب چه توضیحی دارند؟ ‌خود اصلاح‌طلبان در مجلس و در شورای شهر و در سمت‌های مختلف در دولت در این سال‌ها چه عملکرد قابل دفاعی دارند؟ این صحبت‌ها فرافکنی است؛ بهتر از هر‌کسی می‌دانند که اعمالشان در این سال‌ها مردم را از صندوق‌های رأی دور کرد. عمده اصلاح‌طلبان و آقای روحانی هر دو سهم اصلی در عدم مشارکت مردم غیر‌اصولگرا در انتخابات ۹۸ دارند».

رکوردی که در تاریخ بشر بی‌سابقه است!

دکتر «نیکولاس ابراشتات» محقق مؤسسه «امریکن انترپرایز» درباره سرعت کاهش نرخ رشد جمعیت ایران بعد از دهه 70 می‌گوید: «کاهش باروری‌ای که در ایران اتفاق افتاد یکی از سریع‌ترین و چشم‌گیرترین آمارهای کاهش باروری در تاریخ بشر است!». باید دقت داشت که این محقق نمی‌گوید تاریخ معاصر بلکه از «تاریخ بشر» استفاده می‌کند! «ملیندا گیتس» همسر بیل گیتس هم که شاخص تعداد فرزند به‌‌ازای زنان را از سال 1800 میلادی تاکنون بین ایران و آمریکا قیاس کرده، می‌نویسد: «سریع‌ترین کاهش تعداد فرزند به‌‌ازای هر زن در تاریخ بشر مختص به ایران است، جایی که بزرگ‌ترین کارخانه لوازم ضدبارداری در دهه 1990 در این کشور وجود داشت!». حالا دیگر نرخ رشد جمعیت کشورمان با سرعتی فزاینده رو به کاهش است و طی سال‌های آینده احتمال به صفر رسیدن آن متصور است.

سهم ایران از بازار سوریه

باوجود روابط سطح بالای سیاسی و امنیتی ایران با سوریه، اما هنوز روابط اقتصادی در سطح پایینی قرار دارد، به‌طوری‌که ایران حتی جزء 5 شریک اول تجاری سوریه نیز محسوب نمی‌شود. بررسی آمارهای تجارت خارجی سوریه نشان می‌دهد که ایران در سال 2019، نهمین شریک تجاری این کشور بوده و صرفاً 99 میلیون دلار کالا به این کشور صادر کرده است ولی کشور ترکیه که در حال حاضر بخشی از خاک سوریه را نیز در اشغال دارد و واردات محصولاتش به این کشور ممنوع است، اولین شریک تجاری سوریه در این سال بوده و 1700 میلیون دلار به این کشور صادر کرده است.

اخبار کوتاه

خبرهای خوش از واکسن کرونای ایرانی/ دیروز با تأیید و صدور مجوز کمیته اخلاق وزارت بهداشت، فاز دوم و سوم تزریق واکسن کووایران برکت به صورت تلفیقی آغاز شد. در فاز دوم و سوم بیش از 20400 داوطلب واکسن را دریافت خواهند کرد. دو داوطلب اول مرحله دوم و سوم کارآزمایی بالینی واکسن تولید شده در ستاد اجرایی فرمان امام یک زوج پزشک بودند که هردو استاد تمام دانشکده علوم پزشکی دانشگاه تهران هستند. همچنین طبق اعلام رئیس بنیاد برکت، فاز اول کارخانه تولید واکسن ایرانی کرونا با ظرفیت ۳ میلیون دوز در ماه، از دیروز آغاز به کار کرد.

بزرگ‌ترین خریدار سلاح در جهان/ مؤسسه پژوهش‌های صلح استکهلم اعلام کرد، پنج کشور عربی در میان ۱۰ کشوری که بیشترین سلاح را طی سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ وارد کرده‌اند، قرار دارند. عربستان سعودی در رده نخست، مصر در رده سوم، الجزایر در رده ششم، قطر در رده هشتم و امارات در رده نهم قرار دارند. آمریکا در رأس کشورهایی قرار دارد که به عربستان سلاح فروخته است. بریتانیا و فرانسه نیز در رده‌های بعدی فروشندگان اسلحه به ریاض قرار دارند.

چین: آمریکا امپراتوری مطلق جاسوسی است/ سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «کشورها نباید نگران چین باشند، بلکه باید نگران خطرات آمریکا باشند که از همه حتی شرکای خود جاسوسی می‌کند. آمریکا امپراتوری مطلق جاسوسی است. اقدامات آمریکا به‌طورجدی امنیت سایر کشورها را تهدید کرده و به آن‌ها آسیب زده است».

احضار دو وزیر به دادسرا!/ با توجه به مشکلات به وجود آمده در روزهای پایانی سال و گرانی برخی اقلام غذایی ازجمله گوشت مرغ و محصولات کشاورزی، وزرای جهاد کشاورزی و صمت برای بیان توضیحات دراین‌باره، به دادسرای دیوان محاسبات کشور احضار خواهند شد.

ترس ژنرال صهیونیستی از موشک‌های حزب‌الله/ «اوری گوردین» فرمانده جبهه داخلی ارتش رژیم صهیونیستی با اذعان به توان موشکی حزب‌الله، گفت در صورت وقوع نبرد احتمالی در آینده، روزانه حدود ۲ هزار فروند موشک و راکت به سمت سرزمین‌های اشغالی شلیک خواهد شد.

قالیباف: مجلس در ایام نوروز تعطیل نیست/ رئیس مجلس خبر داد: «جلسات صحن برگزار نمی‌شود اما کمیسیون‌ها و هیئت‌رئیسه، فعالیت‌ها را، به‌ویژه در حوزه اقتصادی ادامه می‌دهند».

وزیر بهداشت: تقاضا می‌کنم سفر نروید!/ سفر کردن به‌هیچ‌وجه به نفع مردم نیست، به همین دلیل به‌عنوان یک خدمتگزار از مردم تقاضا می‎کنم امسال به مسافرت فکر نکنند. من یک عضو ستاد کرونا هستم و حرف‎هایم را زده‎ام، امیدوارم مردم گوش کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات