صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۲۹۴۶۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۲ فروردین ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی): علاج مسائل کشور، پافشاری بر همین مسائل انقلابی و شعار‌های انقلابی و راه انقلابی است. (۰۴/۰۷/۱۳۹۸) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf 

 ▼حرف روز              

عزم انقلابی و زنجیره پاره‌شدنی!

دیروز ایران در حالی به مناسبت روز ملی فناوری هسته‌ای، از 133 دستاورد جدید در این حوزه رونمایی کرد که در نشست وین، آمریکایی‌ها همچنان حاضر نشدند دست از ابزار تحریم‌ها بکشند.

نکات تحلیلی: 1- برخی تحلیل‌گران و جریانات سیاسی کشور در دوره مبارزات انتخاباتی در آمریکا و ابتدای پیروزی بایدن، در تفسیر از روی کار آمدن بایدن بر این باور بودند که دوران سختی سپری‌شده و دولت بایدن به تعهدات بین‌المللی ازجمله برجام باز خواهد گشت و شرایط فشار حداکثری تحمیلی ترامپ برداشته خواهد شد. 2- جریان دیگری نیز بود که بین بایدن و ترامپ فرقی قائل نبوده و تصریح داشت که با روی کار آمدن مستأجر جدید کاخ سفید، برجام 2015 نه‌تنها احیا نخواهد شد، فشارها و تحریم‌ها نیز تداوم خواهد داشت. رهبر معظم انقلاب نیز با دلایلی متقن دیدگاه دوم را باور داشتند. اکنون که حدود سه ماه از روی کار آمدن بایدن می‌گذرد، واقع‌بینانه و درستی تحلیل گروه دوم را شاهد هستیم. 3- البته می‌توان دلایل زیادی را برای عدم احیا یا چرایی مانع‌تراشی آمریکایی‌ها برای شکست مذاکرات برشمرد که مهم‌ترین آن‌ها نگرش مبنایی و کلیشه‌ای مقامات آمریکایی و اروپایی به ملت ایران در کنار زیاده‌خواهی‌های آن‌ها خارج از عرف و عقلانیت مذاکره سیاسی است. در این میان نباید از اعتماد بیش‌ازاندازه و البته کاذب آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها به نتیجه‌بخشی ابزار تحریم‌ها غافل شد. به همین دلیل ابزار تحریم‌ها باید حفظ شود ولو متعلق به رئیس‌جمهور غیراستانداردی مثل ترامپ باشد که اساساً وعده بایدن، تجدیدنظر در غالب تصمیمات وی بود. 4- این در حالی است که همین دیروز سردبیر نیویورک‌تایمز اذعان کرد که آمریکا در اعمال فشار حداکثری به ایران شکست خورده است. نیویورک‌تایمز با بیان اینکه در مقطع کنونی رویکرد تندروانه با عقل سلیم جور درنمی‌آید، نوشت: «اگر آمریکا پایبندی به توافق اول را نپذیرفت، چرا باید ایران به توافق دوم اعتماد کند؟».

نکته راهبردی: اما چه چیزی عامل شکست فشار حداکثری آمریکاست؟ مسلماً در وهله اول پایمردی و پایداری ملت ایران در تحمل تبعات نفس‌گیر این تحریم‌های ناجوانمردانه است؛ و در وهله بعد، هم‌صدایی و هماهنگی مسئولان به‌ویژه در تصویب قانون اقدام راهبردی مجلس در لغو تحریم‌ها و مهندسی معکوس گام‌های هسته‌ای ایران است. لذا امروز نباید بی‌جهت دیگران را متهم کرد که نگذاشتند و نمی‌گذارند برجام به فرجام برسد! با نگاه غربی! اساساً برجام قرار نبود به سرانجامی برسد بلکه مأموریتش‌ مهار و کنترل ایران بود که لااقل در پیشرفت علمی و هسته‌ای در این سال‌ها موفق بوده و زمینه‌ساز مطالبه وقیحانه سلسله زیاده‌خواهی‌هایی چون محدودیت موشکی و منطقه‌ای شده است که تنها با عزم انقلابی و دولت انقلابی این زنجیره پاره شدنی است. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                                               

خطای مهم!

«حسینعلی شهریاری» رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، در واکنش به سخنان صبح دیروز رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص علل وقوع موج چهارم بیماری کرونا در کشور، اظهار داشت: «جای تعجب بسیار است که آقای روحانی به همه عوامل واقعی و غیرواقعی در بروز این موج بیماری کرونا اشاره کرد، جز سوء مدیریت ستاد ملی کرونا».

گزاره‌های خبری: سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت آقای روحانی با گلایه‌مندی اعلام می‌کند: «متأسفانه در مورد کنترل سفرها کسی به حرف من گوش نداد و امروز مهار اژدهای کووید ۱۹ چموش سرکش از دست ما رها شده و مشخص نیست چه زمانی مرگ سه‌رقمی را کاهش دهیم». اواخر اسفندماه (۱۹ اسفند ۱۳۹۹) بود که دکتر نمکی علاوه بر منطق و استدلال پزشکی و تخصصی، هرآنچه در توان داشت از خواهش و التماس گرفته تا قسم خوردن به حضرت عباس (ع) را به میدان آورد تا بتواند، تعطیلی سفرها و ایجاد محدودیت‌های جدی در ستاد ملی مقابله با کرونا را رقم بزند، اما فارغ از خواهش ملتمسانه، وجود این ابهام در سخنانش بود که وضعیت مسافرت در نوروز ۱۴۰۰ مشخص نیست. ابهامی که انتظار می‌رفت در ستاد ملی مقابله با کرونا مورد بحث و بررسی قرار گرفته و به اتخاذ تدابیری ویژه برای تعطیلات نوروزی منجر شود، اما این‌گونه نشد. با پایان یافتن تعطیلات نوروزی و طی روزهای اخیر متأسفانه برخی مسئولین با شروع موج چهارم، انگشت اتهام را به سمت مردم گرفته‌اند درحالی‌که به نظر می‌رسد برخی از تصمیم‌گیری‌ها یا عدم تصمیم‌گیری‌ها در اسفند 1399 در شروع موج میلیونی سفرهای نوروزی و موج چهارم کرونا نقش قابل‌توجهی داشته است. ازاین‌رو پاسخگویی ستاد ملی کرونا و به‌ویژه شخص رئیس‌جمهور به‌عنوان رئیس و تأییدکننده نهایی مصوبات آن، مطالبه جدی افکار عمومی شده است.

نکته تحلیلی: خطا در سطح تصمیمات دولتی همچون ارز 4200 تومانی، افزایش یک‌باره و بدون اطلاع قیمت بنزین، افزایش سرسام‌آور قیمت کالاها در کمتر از 24 ساعت از ادعای تثبیت قیمت‌ها، خلق نقدینگی لجام‌گسیخته، ادعای رد کردن پیک کرونا توسط شخص رئیس‌جمهور و... از جنس خطاهایی است که آسیب جدی به اقتصاد و سلامت مردم زده است. باید پذیرفت که باعث‌وبانی ضرر بر مردم لازم نیست حتماً اختلاس یا فساد باشد، گاهی یک تصمیم اشتباه می‌تواند این نقش را فراتر از اختلاس و فساد ایفا نماید. دور از ذهن نیست اگر این فرمایش رهبری در باب فساد را تعمیم به این مسئله داده و مطالبه نماییم که: «ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی که «می‌گیرد» می‌گردیم درحالی‌که تقصیر عمده متوجّه آن کسی است که «داد»؛ او را باید دنبال کرد... بالاخره یک تخلّفی انجام‌گرفته، یک خطای بزرگ انجام‌گرفته. نمی‌گوییم هم «خیانت»، امّا بالاخره خطای مهمی کردند که ضررش به مردم برگشت.»(22/۰۵/1397) (نویسنده: حسین عباسیان)

خبر ویژه         

چه میزان سرمایه صرف هزینه‌های صنعت هسته‌ای کشور می‌شود؟

مدیرکل سازمان انرژی اتمی گفت: «در افکار عمومی این‌گونه جا انداخته‌اند که هزینه‌های زیادی برای هسته‎ای صرف شده اما واقعیت چیز دیگری است. فقط ارزش‌افزوده نیروگاه بوشهر ۶۸۰ میلیون دلار در سال است، ولی به ما ۷۰ میلیون دلار می‌دهند. اگر برق نیروگاه بوشهر را صادر کنیم بودجه از دولت نمی‌خواهیم و سازمان انرژی اتمی را با ۲۰ هزار نفر پرسنل اداره می‌کنیم. ما به بانک مرکزی بدهکاریم، ولی نمی‌توانیم پرداخت کنیم». رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان از یک دستاورد مهم پزشکی هسته‌ای نیز رونمایی کرد که برای درمان سرطان کاربرد دارد. او در این زمینه گفت: «یون‌درمانی آخرین شیوه درمان سرطان در دنیاست و ما مرکز ملی یون‎درمانی را کلید زده‎ایم. ایران در حوزه غنی‎سازی به آستانه این فناوری رسیده است. الآن حدود ۱۵ نوع سانتریفیوژ داریم. ما به هند، لبنان، سوریه، عراق و برخی کشورهای اروپایی رادیو دارو صادر می‌کنیم».

▼ اخبار

احتمال سه خطای بزرگ در مذاکرات برجامی

درحالی‌که مباحث مربوط به مذاکرات وین همچنان ادامه دارد، برخی مواضع طرفین می‌تواند نشانه‌های نگران‌کننده‌ای برای لغو تحریم‌ها محسوب شود. مثلاً آقای ظریف نوشته است که تمام تحریم‌های «دوره ترامپ» باید حذف شوند؛ این درحالی است که اولاً خود دولت اوباما تحریم‌های زیادی را لغو نکرد و یا برخلاف لفاظی‌ها، تحریم‌ها را درواقع پابرجا نگه داشت. ثانیاً در خود دوره اوباما هم تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع شد که تمدید قانون ISA از آن جمله است. همچنین آقای ظریف در بیانی مبهم نوشته است که ایران «به‌سرعت» راستی‌آزمایی خواهد کرد؛ تأکید بر چنین لغاتی و عجله کردن در راستی آزمایی چه سودی برای ایران می‌تواند داشته باشد؟ آیا بهتر نیست عجله‌ای که در برجام و اجرای آن شد دست‌کم‌ برای این برهه تکرار نشود؟ همچنین یک خبرنگار بی‌بی‌سی روایتی از گفتگویش با مقامات آمریکایی آورده که این مقام گفته ایران نباید انتظار داشته باشد امریکا تحریم‌های دوره ترامپ، حتی آن تحریم‌ها که برچسب غیرهسته‌ای مثل حقوق بشر دارد را لغو کند چراکه این یک موضع حداکثری است! این هم یک دام بزرگ است که اگر مقامات دولتی ایران اسیر آن شوند، عملاً به معنای تن دادن به بسیاری از تحریم‌ها با برچسب جدید خواهد بود و دست آمریکایی‌ها برای احیای دیگر تحریم‌ها آن‌هم با صرف یک تغییر برچسب را فراهم خواهد کرد.

پاچه‌خواری رسانه‌ای به سبک BBC

روز گذشته پس از اعلام خبر فوت همسر ملکه انگلیس، BBC فارسی صحنه عرض ارادت به خاندان سلطنتی انگلیس شد و از بعدازظهر جمعه تا دیروز هیچ پست اینستاگرامی غیر از موضوع مرگ فیلیپ منتشر نکرد و بخش نظرات مردمی درباره این اخبار را هم مسدود کرد. BBC فارسی پس از بالا گرفتن انتقادها اعلام کرد که اخبار خانواده سلطنتی چند میلیارد مخاطب دارد و این نوع پوشش خبری پاسخ مثبت به خواسته مردمی است که با پول مالیاتشان بودجه BBC تأمین می‌شود. ادعای این رسانه دولتی در حالی است که مخاطبین انگلیسی آن نیز از شدت تعاریف و ارادات این رسانه به خانواده سلطنتی شوکه و ناراحت‌اند و بنا به قول یکی از کاربران فضای مجازی شاهد رفتارهای اروپای شرقی در 40، 50 دهه قبل از سوی این رسانه هستند. بااین‌حال BBC فارسی توضیح نداد که خبر فوت همسر ملکه برای مخاطبان فارسی‎زبان چه اهمیتی دارد و اگر هدفش توجه به مالیات‌دهندگان است چرا اخبار اعتراضات مردم انگلیس جایگاه قابل‌توجهی در بخش فارسی این رسانه ندارد؟ همچنین این رسانه مدعی آزادی بیان، توضیح نداد که چرا اجازه اظهارنظر به مخاطبانش را نمی‌دهد.

در  کارخانه ساخت صفحات سوخت چه خبر است؟

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تأیید کرده که در کارخانه ساخت صفحات سوخت در اصفهان، ایران شش صفحه سوخت قراضه تابش نشده برای رآکتور تحقیقاتی تهران را ذوب کرده که این صفحات سوخت شامل ۰.۴۳ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده تا ۲۰ درصد U-235 است. در این فرآیند محلول نیترات اورانیل استخراج شده و به کربنات اورانیل آمونیوم تبدیل شده است. ایران قصد دارد با فرآوری بیشتر این مواد به تولید مولیبدن بپردازد که کاربردهای غیرنظامی زیادی ازجمله اهداف پزشکی دارد. آژانس در گزارش خود از گفتن این موضوع که این اقدامات جدید ایران در تضاد با برجام بوده خودداری کرده اما دو دیپلمات به رویترز گفته‌اند که این گزارش نقض جدید برجام توسط ایران را نشان می‌دهد.

محسن رضایی: دولت کشور را دو قفله کرده است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: «دولت کشور را دو قفله کرده و امسال باید سال باز شدن این قفل‌ها باشد، قفل‌هایی که بر دست و پای مردم و کشور بسته شده است. دولت تدبیر و امید فکر می‌کرد اگر قفل‌های خارجی را باز کند، قفل‌های داخلی خودبه‌خود باز می‌شود. وقتی کلید را بالا بردند می‌دانستم این کلید برای باز کردن قفل‌های داخلی نیست و من یک هزارتومانی را نشان دادم و گفتم این کلید، پول ملی ما را تحقیر می‌کند. ما الآن با یک اقدام شتاب‌زده دولت مواجه هستیم و از دولت می‌خواهیم این ماه‌های آخر را کنترل کنند و فقط به فکر خودشان نباشند».

اخبار کوتاه

همتی: از پیچ اصلی مصائب اقتصادی عبور کردیم/ رئیس بانک مرکزی گفت: «در پایان سال ۹۸ و در سال ۹۹ مشکلاتی پیش آمد که مدیریت بازار ارز را با دشواری همراه کرد. یکی بحث گران شدن نرخ بنزین و دیگری رفتن اسم ایران به لیست سیاه FATF بود. تا زمانی که بانک‌ها را بتوان به صراط مستقیم آورد، ۵ سال زمان نیاز داریم؛ اما در مسیر هستیم و بخش مهمی از وقت رئیس بانک مرکزی روی این موضوع متمرکز شده است. خیلی از مشکلات ساختاری اقتصاد ایران ناشی از بانک‌ها است ولی خیلی از تولید و پیشرفت کشور نیز مرهون نظام بانکی است. در این دوره با پشتیبانی رهبر انقلاب و مجموعه دولت توانستیم این پیچ اصلی فشار حداکثری را رد کنیم و فشار حداکثری ابرقدرت‌ها را شکست دادیم».

ایران؛ دومین سازنده واکسن آنفلوانزای فصلی/ مدیرعامل شرکت سازنده واکسن آنفلوانزای فصلی خبر داد: «با ساخت این واکسن ایران دومین سازنده واکسن آنفولانزا در دینا شده و انحصار تولید این محصول شکسته شد. تولید داخلی این واکسن حداقل ۳۰ میلیون دلار و در شرایط مناسب برای تولید بیشتر تا ۱۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد».

صادرات ۳ میلیارد دلاری بنزین تنها در یک سال/ آمارهای گمرک نشان می‌دهد ایران در سال گذشته بیش از 2.9 میلیارد دلار بنزین علی‌رغم تحریم‌ها صادر کرده است. میزان صادرات بنزین در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ ازلحاظ ارزش 4.6 برابر و ازلحاظ حجم 7.2 برابر شده. صادرات کالاهای پتروشیمی اما در مقایسه با سال قبل ۲۳ درصد کاهش داشته که دلیل آن شیوع کرونا و کاهش تقاضای خرید محصولات پتروشیمی در جهان بوده است.

آغاز گازدهی به ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژ در نطنز/ در پانزدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای و با دستور رئیس‌جمهور، گازدهی به ماشین‌های نسل جدید سانتریفیوژ در مجتمع غنی‌سازی نطنز انجام و همچنین تست مکانیکی سانتریفیوژ 9IR- آغاز شد و مرکز مونتاژ سانتریفیوژهای نسل جدید هم مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

رونمایی از اهداف انتخاباتی مذاکرات برجامی!/ سفیر فرانسه در تهران به شکل تلویحی تأیید کرده که کشورهای ۴+۱ تلاش دارند از طریق نتایج مذاکرات بر انتخابات ایران تأثیر بگذارند، او گفته: «هدف این است که تا قبل از شروع انتخابات در ایران شاهد احیاء کامل توافق هسته‎ای باشیم».

زالی: تعطیلی ۱۰ روزه بازی با الفاظ است!/ دیروز و در اولین روز از اجرای محدودیت‌های کرونایی در پایتخت، فرمانده ستاد کرونای تهران گفت: «دستگاه‎ها به وظایف خود عمل نمی‎کنند و ما با ۷۰۰ نفر باید بر اجرای محدودیت‎ها نظارت کنیم. مسیر محدودیت‎هایی که پیشنهاد دادیم با چیزی که امروز دیدیم همخوانی ندارد؛ ما خواستار تعطیلی اداره‎ها هستیم. گفتن تعطیلی ۱۰ روزه بازی با الفاظ است، ما باید شاهد تعطیلی واقعی شهر باشیم».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات