صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۹  ، 
کد خبر : ۳۲۹۵۸۴
ناتو:

خروج نیروها از افغانستان از اول می آغاز می‌شود/ واشنگتن: به حملات طالبان پاسخ می‌دهیم

 «ینس استولتنبرگ» دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، «لوید آستین» وزیر دفاع و «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه ایالات متحده شامگاه چهارشنبه در نشست خبری مشترک در بروکسل حاضر شدند.
به نوشته وبگاه شبکه صدای آمریکا، استولتنبرگ به عنوان اولین سخنران در این نشست خبری گفت خروج ۱۰ هزار نیروی نظامی غیر آمریکایی از خاک افغانستان، از ابتدای ماه می (۱۱ اردیبهشت) آغاز می‌شود و در عرض چند ماه تکمیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه خروج نظامیان خارجی از افغانستان تصمیم ساده‌ای نبوده، توضیح داد: «خطراتی را نیز به همراه دارد. البته خروج نیروها، پایان روابط ناتو با افغانستان نیست».
بر اساس این گزارش، بلینکن نیز به عنوان سخنران بعدی، اظهار داشت: «ما با هم افغانستان را ترک می‌کنیم و نیروهایمان را به خانه برمی‌گردانیم. بعد از سال‌ها گفتن اینکه روزی [افغانستان] را ترک می‌کنیم، زمان آن اکنون فرارسیده است».
وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد که واشنگتن گروه طالبان را به دلیل حمایت از سازمان‌های تروریستی مانند القاعده، پاسخگو خواهد کرد.
آستین بعد از این دو به سخنرانی پرداخته و با بیان اینکه نیروهای آمریکا مأموریت خود را در افغانستان انجام داده‌اند، گفت: «البته خشونت همچنان بسیار زیاد است و می‌دانیم که طالبان قصد دارد برخی از این پیشرفت‌ها را به‌عقب برگرداند».
به نوشته رسانه‌های آمریکایی، وزیر دفاع آمریکا ضمن اشاره به تداوم حمایت‌های این کشور از ارتش و اقدامات ضدتروریستی افغانستان، افزود: «ما با قدرت به هر حمله طالبان علیه نیروهایمان یا نیروهای متحدانمان در زمان عقب‌نشینی، پاسخ می‌دهیم».
پیش از این، «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا گفته بود زمان پایان طولانی‌ترین جنگی که آمریکا درگیر آن بوده فرا رسیده است.
این در حالی است که «ذبیح‌الله مجاهد»  سخنگوی طالبان، هشدار داد که مطابق توافقنامه دوحه همه نیروهای خارجی باید افغانستان را ترک کنند و  اگر نیروهای خارجی نتوانند در تاریخ تعیین شده از کشور ما خارج شوند، مسلما مشکلات بیشتر خواهد شد و کسانی که نتوانسته اند توافق نامه را رعایت کنند مسئولیت آن را خواهند داشت.
براساس توافق‌نامه‌ی دوحه که سال ۱۳۹۸ میان امریکا و طالبان امضا شد، نیروهای خارجی باید تا اول ماه مه (۱۱ اردیبهشت) از افغانستان خارج می‌شدند.
طالبان پیش از این هشدار داده بودند در صورتی که نیروهای خارجی در مهلت تعیین‌شده افغانستان را ترک نکنند، از نظر این گروه تخطی از توافق‌نامه‌ی دوحه تلقی می‌شود و آنان حملات بر این نیروها را از سر خواهند گرفت.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات