صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۷  ، 
کد خبر : ۳۲۹۵۸۲

اخبار ویژه 26 فروردین ماه

روزنامه کیهان **

کجای این کارنامه اقتصادی دولت افتخار دارد آقای نوبخت؟!

یک روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت ضمن انتقاد از برخی گزارش‌های خلاف واقع دولتمردان نوشت: برخی مسئولان دولتی با نزدیک شدن به ایام انتخابات ۱۴۰۰، سخنانی را رودرروی خبرنگاران می‌گویند که مرغ پخته را هم به خنده وامی‌دارد.
آفتاب یزد با اشاره به نمونه نوبخت می‌نویسد: اظهارات محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه با واکنش شگفت‌انگیز کارشناسان اقتصادی مواجه شده است. آنجا که می‌گوید: رشد اقتصادی منفی را از سال ۹۲ تا ۹۷ مثبت کردیم و به گفته رئیس‌جمهوری اگر کار‌های سنجیده سازمان برنامه و بودجه نبود، این آرامش را در کشور نداشتیم.
او در نشستی مجازی با معاونان و مدیران سازمان برنامه به مصداق ضرب‌المثل خود گویی و خود خندی گفت: در وضعیت تحریمی طی سال‌های ۹۲ تا ۹۷ با حضور در مذاکرات مختلف و گسترش روابط بین‌الملل، توانستیم به رشد شتابان اقتصادی برسیم.
رضا محمدخانی، کارشناس اقتصادی در مورد این اظهارات و چرایی آن می‌گوید: وقتی آمار‌های بین‌المللی از رشد منفی اقتصادی ایران در سال جاری خورشیدی خبر می‌دهند و مرکز آمار کشور نیز ۱۴ اسفندماه با انتشار گزارشی از رشد منفی ۱/۲ درصدی اقتصاد کشور در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۹ خبر داده و صندوق بین‌المللی پول نیز پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی ایران در سال جاری خورشیدی منفی ۵ درصد باشد؛ چگونه چنین ادعا‌هایی با آنچه توسط مردم در ماه‌های اخیر لمس شده همخوانی دارد؟
مگر آنکه منظور جناب رئیس سازمان برنامه و بودجه، رشدی اقتصادی باشد که تعریف آن مورد پذیرش آموزش‌های آکادمیکی است که آن هم با واقعیت‌های تورم دو رقمی و حتی در مصادیقی مانند مرغ و مسکن و... تجربه ۱۰۰ درصدی را به آن‌ها چشانده است همخوانی ندارد!
واقعیت امر آن چیزی است که مردم در وضعیت اشتغال و سفره خود مشاهده می‌کنند نه سخنان پرآب و تاب در توصیف آنچه در مدیریت آن کارنامه قابل دفاع و ذکری نداشته!
وی می‌گوید: «تمجید از رشد اقتصادی زمانی به کام مردم شیرین می‌آید که تورم حداقل قدرت خرید مردم را نگیرد، وگرنه گفتن اینکه رشد اقتصادی در مقطع زمانی ۹۲ تا ۹۷ مثبت بوده و توان دولت تدبیر و امید فلان میزان بوده، علاج درد این ماه‌ها و سال‌ها مردمی که مستحق این درد‌ها نیستند، نیست.
محمدخانی با بیان اینکه ارزیابی تطبیقی عملکرد دولت با اهداف برنامه توسعه، میزان موفقیت دولت را قابل سنجش می‌نماید، می‌گوید: در واقع شاخص‌های مهمی مانند؛ نرخ رشد اقتصادی، افزایش تولید سرانه، افزایش در موجودی سرمایه، مهار نرخ تورم به عنوان شاخص‌های توسعه و افزایش رفاه جامعه محسوب می‌شوند، نه اعلام یک عدد به عنوان رشد اقتصادی.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه سازمان برنامه و بودجه نیز رشد اقتصادی کشور در سال ۹۹ را منفی ۵ درصد پیش‌بینی کرده که در این صورت، متوسط نرخ رشد اقتصاد کشور طی ۷ سال نزدیک صفر خواهد شد، اظهار می‌دارد: «نکته ماندگار از کارنامه سازمان برنامه و بودجه دولت روحانی این خواهد بود که میانگین عملکرد دولت روحانی در شاخص رشد اقتصادی نسبت به هدف برنامه ۷۳ درصد کمتر و نسبت به دولت قبل نزدیک به ۵۰ درصد ضعیف‌تر است. بماند که بزرگ‌ترین ضربه‌ای که دولت فارغ از شعار‌های این‌چنینی وارد کرده است ضربه به اعتماد قشر خاکستری جامعه بود. مردم ما در سال ۹۹ سرمایه خود را در بورس باختند تا وزیر اقتصاد همین دولت مورد فخر آقای نوبخت، به کسب درآمد ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی دولت از بازار سرمایه به خود ببالد.

شاخص تدبیر دولت را باید در بازار بورس دید
«وضعیت نابسامان بورس، شاخص تدبیر دولت» است.

روزنامه وطن امروز ضمن انتشار این ارزیابی، درباره عملکرد دولت در مدیریت بازار بورس نوشت: سال ۹۹ به موازات آزاد شدن سهام عدالت بعد از ۱۴ سال و همچنین رشد بی‌رویه نرخ ارز، شاخص بورس هم رو به افزایش بود، به گونه‌ای که شاخص کل به عنوان میانگین بازار از ۵۰۸ هزار واحد در ابتدای سال ۹۹ به ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد در نیمه مرداد همان سال افزایش یافت و این باعث روی‌آوری عده زیادی از مردم به حضور در بورس شد و بعد از آن شاخص کل بورس مرتب کاهش یافت، به گونه‌ای که در پایان سال شاخص کل بورس با رشد ۱۵۰ درصدی به حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد رسید. در این بین بسیاری از سهامداران حقیقی که اطلاعات زیادی از بازار نداشته و برخی از آن‌ها حتی دست به اقدامات خطرناکی مانند فروش اموال و دارایی‌های مورد استفاده خود زده بودند، دچار زیان شدند.
گذشته از تاثیر تجدید ارزیابی‌ها در رشد شاخص بورس، نحوه مواجهه دولتمردان با تحولات این بازار هم عامل مهم دیگری در شدت گرفتن رشد بورس و حبابی شدن بازار بود. بسیاری از دولتمردان با اقدامات و اظهارات مختلف، زمینه را برای حضور هر چه بیشتر مردم در بازار سرمایه و تشدید تبعات مخرب حبابی شدن بازار سرمایه فراهم کردند. در رأس دولتمردانی که سیگنال‌های رشد تضمینی شاخص کل به جامعه ارسال می‌کردند، حسن روحانی بود. رئیس‌دولت بار‌ها با اظهارات خود، تلویحا پیام رشد شاخص و سودآوری بازار سرمایه را به جامعه ارسال و از این طریق، بسیاری از مردم را نسبت به کسب سود در بورس مطمئن کرد.
به عنوان مثال روحانی اردیبهشت سال گذشته با اشاره به وضعیت بازار سرمایه گفت: شما اگر ناراحت هستید راه‌حلش این است در گوش‌تان پنبه بگذارید و این حرف‌های خوب را نشنوید. بورس ما خوب شده، عصبانی می‌شوند و می‌گویند در همه دنیا بورس به هم ریخته، چرا بورس ایران خوب است؟ این به خاطر تلاش همه شرکت‌ها و فعالان اقتصادی و خوشبختانه عرضه کردن سهام شرکت‌هایی است که شرکت‌های بزرگ هستند.
روحانی در اظهار نظر دیگری که بسیار جنجال‌برانگیز شد، از مردم خواست همه چیز را به بورس بسپارند. وی پنجشنبه ۱۶ مرداد ۹۹ و درست یک هفته پیش از آغاز سقوط تاریخی بازار سرمایه گفت: با شرایطی که بورس دارد، صندوق‌های ما می‌تواند فعال‌تر شود. با شرایطی که بورس نشان می‌دهد، اوضاع بهتر خواهد شد؛ مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند.
 رشد شاخص بورس در پی تجدید ارزیابی‌ها از یک سو و تشویق دولتمردان به حضور مردم در بازار سرمایه از سوی دیگر، بخش قابل توجهی از مردم را مجاب به سرمایه‌گذاری در بورس کرد. در چنین شرایطی ورود حجم عظیمی از نقدینگی مردم به بازار سرمایه، عامل دیگری برای رشد شدید قیمت نماد‌های بورسی شد. در نهایت رشد شاخص کل تا اواخر مردادماه سال ۹۹ ادامه یافت و پیش از آنکه شاخص کل به ارتفاع ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد برسد، سقوط سهمگین خود را آغاز کرد تا جایی که در ماه‌های پایانی سال گذشته رقم شاخص کل به کانال یک میلیون و ۱۰۰ هزار واحد هم سقوط کرد.
در حالی که بسیاری از سهامداران حقیقی شاهد نابود شدن سرمایه خود در بازار سرمایه بودند، دولت سود بسیار خوبی کسب کرد. صندوق پالایشی یکم که دولت در تابستان به سهامداران فروخت به زیان‌دهی رسید، اما دولت نقدینگی عظیمی نصیب خود کرد. طبق آمار‌های رسمی، درآمد دولت از محل فروش صندوق‌های سرمایه‌گذاری موسوم به ETF حدود ۳۵ هزار میلیارد تومان و مالیات حاصل از نقل و انتقال سهام حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان اعلام شده است. در واقع دولت با دعوت مردم به بورس و تحمیل زیان به آنها، بخش قابل توجهی از کسری بودجه خود را جبران کرد.

از ادعای ختم انقلاب تا جعل پشتوانه انقلابی برای نامزد‌ها

روزنامه زنجیره‌ای غربگرا که چند سال قبل مدعی ختم انقلاب شد، حالا در حمایت از نامزدی افرادی مثل علی مطهری، سیدحسن خمینی و محسن هاشمی تیتر می‌زند «چهره‌های انتخاباتی با پشتوانه انقلابی»!
شرق در تیتر نخست خود می‌نویسد: یک ماه دیگر، ثبت‌نام برای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری در وزارت کشور آغاز خواهد شد و مانند دوره‌های گذشته شخصیت‌های سیاسی سرشناس و معروف تا چهره‌های معمولی بخت خود را برای رسیدن به صندلی ریاست دولت در میدان پاستور آماده می‌کنند. در میان این افراد هستند، کسانی که به‌واسطه رابطه نسبی با بزرگان انقلاب و سیاست‌مداران از چهره‌های سرشناس محسوب می‌شوند و این پتانسیل را دارند (یا در خود می‌بینند) که راه پدران خود را بروند و مسئولیتی را بپذیرند.
شرق درباره سوابق سیدحسن خمینی نوشت: درحال‌حاضر در میان خانواده بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، سیدحسن خمینی نوه امام، سیاسی‌ترین شخصیت محسوب می‌شود. او که در آستانه ۵۰ سالگی قرار دارد، فرزند مرحوم سیداحمد خمینی است و تولیت مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) و حرم ایشان را بعد از پدر بر عهده دارد. سیدحسن مانند پدر در هیچ گروه و حزبی قرار نگرفته و تقریبا هیچ فعالیت اجرائی نیز نداشته، اما همیشه از حامیان اصلاحات بوده و از دولت حسن روحانی نیز حمایت کرده است. او البته در سال ۹۴ برای شرکت در انتخابات مجلس خبرگان رهبری ثبت‌نام کرد، اما، چون در امتحان اجتهاد شرکت نکرد، صلاحیتش از سوی شورای خبرگان احراز نشد.
شرق در ادامه علی مطهری و محسن و فائزه هاشمی را هم به اعتبار نسبت با شهید مطهری و مرحوم هاشمی رفسنجانی، چهره‌ای با «پشتوانه انقلابی» معرفی کرده است.
گزارش شرق در حالی است که همین روزنامه ۲۵ مرداد ۱۳۹۴، اهمیت هاشمی را در اعلام ختم دوره انقلاب خوانده و نوشته بود: «هاشمی که دو دوره رئیس‌جمهوری مقتدر بود، کارش به جایی کشید که در انتخابات مجلس بیم آن می‌رفت رای نیاورد و بالاخره در جایگاه آخر - نفر سی‌ام در لیست نمایندگان تهران - قرار گرفت... او موسس اولین دولت پساانقلابی ایران است. او با نام‌گذاری دولتش - دولت سازندگی - به تلویح اعلام کرد که یک دوره تمام و دوره دیگری آغاز شده است. در آن زمان به جز هاشمی چه کسی می‌توانست چنین موضعی - ختم دوره‌ای و آغاز دوره‌ای دیگر - را این‌قدر صریح اعلام کند به عبارتی، هاشمی با رمز سازندگی، انقلابی در دل انقلاب سامان داد. پیامد جانبی این سیاست هاشمی، خواسته یا ناخواسته به کنار رفتن آدم‌هایی انجامید که آمادگی روحی یا استطاعت ورود به دوران تازه را نداشتند. پس به ناچار کنار رفته یا بازنشسته می‌شدند. از همین‌جا واگرایی آغاز شد. قرائت هاشمی از آرمان‌های انقلاب به نحوی بود که بسیاری را با چهره‌ای از انقلاب مواجه می‌کرد که هم غرابت داشت و هم دشوار بود. از این رو شکاف تاریخی به وجود آمد...، اما اهمیت هاشمی، نه در روان‌شناسی شخصیت سیاسی او، که در ایجاد شکاف بین دو دوره [انقلاب و پساانقلاب!]نهفته است. هاشمی هیچ‌گاه از الفاظ و تعابیری دال بر «ما و دیگری» استفاده نمی‌کند، اما عملکرد و کارنامه سیاسی‌اش بر دورانی گواهی می‌دهد که تمایز میان «ما» و «آنها» نیرو‌های انقلابی را به دو طیف متفاوت تقسیم کرد و در این میان اگر سهمی به مخالفان داد، برای همراه کردن آن‌ها بود که کارساز نیفتاد».
یادآور می‌شود شرق همان روزنامه‌ای است که تیتر زد «امضای کری تضمین است»، اما بعد‌ها مدیر آن اعتراف کرد برای جا انداختن برجام، مجبور به اغراق و دروغ و بزک آن شده‌اند.

انتقاد آفتاب یزد از خبر‌های غیرواقعی که روحانی می‌دهد

یک روزنامه اصلاح‌طلب حامی دولت می‌گوید: روحانی عادت دارد بدون هماهنگی درباره مسائل اقتصادی سخن بگوید.
آفتاب یزد در گزارشی نوشت: ۲۴ دی‌ماه ۹۹، در جلسه هیئت دولت، حسن روحانی با بیان اینکه قیمت فعلی دلار واقعی نیست اعلام کرد، اگر منابع بلوکه شده ایران در کره‌جنوبی در اختیار بانک مرکزی قرار بگیرد، قیمت دلار در آینده وضعیت بسیار بهتری خواهد داشت.» بسیاری از رسانه‌ها در همان زمان با تاکید نوشتند: «مقامات ایرانی بار‌ها درباره آزادسازی منابع ارزی ایران در کره جنوبی و دیگر کشور‌ها وعده داده‌اند، اما هیچ‌گاه این وعده‌ها عملی نشده است.» بعد از توقیف نفت‌کش کره جنوبی، خبرگزاری یونهاپ اعلام کرد کل منابع ارزی بلوکه‌شده ایران در کره جنوبی، حدود ۱۰ تریلیون وون یعنی ۹/۲ میلیارد دلار است.
۲۱ دی‌ماه ۹۹، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی عنوان کرد: «در یک سال و نیم اخیر کره‌ای‌ها بار‌ها نامه‌نگاری و اعلام کرده‌اند که مشکل را امروز، فردا و یا یک ماه دیگر حل می‌کنند، اما تاکنون این مشکل حل نشده است.» همتی گفته بود: قضیه منابع بلوکه شده ایران در کره جنوبی با ۲۰ یا ۵۰ میلیون دلار حل نمی‌شود و طلب ما ۷ میلیارد دلار است که چند سال است در این کشور بلوکه شده است.
آفتاب یزد می‌افزاید: با این توصیفات باید گفت: بحث ربط دادن سقوط آزاد نرخ دلار تا کانال ۱۵ هزار تومان به منابع مالی بلوکه‌شده در کره‌جنوبی می‌تواند مصداق بارز «شمع ریخته نذر امام‌زاده کردن است» تلقی شود. میثم رادپور کارشناس اقتصادی می‌گوید: «حسن روحانی عادت دارد بدون هماهنگی با وزرا و معاونان خود، ادعا‌هایی بعضاً بدون پشتوانه و بی‌پایه را تحویل افکار عمومی بدهد!»
میثم رادپور، کارشناس بازار ارز با تاکید بر این مسئله که «استقلال بانک مرکزی یک شعار نخ‌نما شده است» و «برخی حرف‌های روحانی در جلسات هیئت دولت برای اولین بار به گوش وزرا و مسئولان دستگاه‌ها می‌خورد همان‌گونه که ما نیز دفعتاً با آن مواجه می‌شویم!» ادامه می‌دهد: «شاید شما انتظار داشتید وقتی حسن روحانی از ارز ۱۵ هزار تومانی می‌گوید، برای تنویر افکار عمومی توضیحاتی بدهد که باید گفت؛ اولا و شاید همتی خود نیز دلار ۱۵هزارتومانی را همچون من و شما در همان جلسه شنیده باشد مضافاً این که کاری هم از دستش بر نمی‌آید، چون چیزی و اختیاری دست او نیست»
وی ادامه می‌دهد: «احمدی‌نژاد دولت را با دلار نزدیک به ۴۰۰۰هزار تومان تحویل داد که اندکی بعد این دلار شروع به افزایش قیمت کرد. یکی از مواردی که پذیرش کاهش شدید نرخ ارز را دشوار می‌کند آن هم در شرایطی که در آن به سر می‌بریم، امضاء برجام است که در نهایت توانست ۳۰۰ یا ۴۰۰ تومان از نرخ ارز بکاهد یعنی آزادسازی منابع مالی بلوکه شده از رخداد برجام نیز بزرگتر است؟!»
یادآور می‌شود نرخ دلار در پسابرجام، تا ۸ برابر افزایش یافت.

*********************

روزنامه وطن امروز **

در نظام اسلامی نباید هیچ گونه فاصله‌ای میان کارگزار و مردم باشد

رئیس مجلس با بیان اینکه در نظام اسلامی نباید هیچ گونه فاصله‌ای میان کارگزار و مردم باشد، گفت: حتی به دلایلی همچون آسیب دیدن از مسائلی همچون کرونا و در خطر بودن جان نیز نمی‌توان از مردم فاصله گرفت، اما متاسفانه ما از این نوع نگاه فاصله گرفته‌ایم. محمدباقر قالیباف در دیدار مدیران کل بخش‌های مختلف مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ایجاد رقابت و تلاش جمعی و تحول ضروری است، گفت: در غیر این صورت روزمرگی همچون خاک مرده‌ای بر ما پاشیده می‌شود و گویی بود و نبود ما فرقی ندارد و احساس بی‌هویتی خواهیم کرد، لذا هدف و فلسفه برگزاری این جلسات ایجاد ارتباط بیشتر و برادری و انس و الفت باشد. وی با بیان اینکه در نظام اسلامی هیچ گونه حجاب و فاصله‌ای میان کارگزار و مردم نباید وجود داشته باشد، گفت: حتی به دلایلی همچون بیماری کرونا و در خطر بودن جان نیز نمی‌توان از مردم فاصله گرفت، اما متاسفانه ما از این فضا‌ها فاصله گرفته‌ایم. قالیباف در ادامه با یادآوری روز‌های جنگ تحمیلی، گفت: شاید چنین فضا‌هایی از نظر بسیاری از مدیران رویایی به نظر آید، اما ما نبود این فاصله‌ها را در ایام جنگ تحمیلی به کرات دیده و تجربه کرده‌ایم، بنابراین باید گفت پشت خاکریزها، نماد و مصداقی از اخوت، برادری و همراهی رزمندگان و جان‌برکفان وطن بود. رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به ضرورت اعتماد مدیران و مسؤولان به یکدیگر همچون زمان جنگ تحمیلی تاکید کرد و گفت: آن زمان در مخیله کسی خطور نمی‌کرد که مثلا برادری که در جبهه صحبت می‌کرد، قصد و هدفش مسائل دیگری است، اما این روز‌ها چنین نیست. وی بیان کرد: بهتر است در روز‌های معنوی ماه مبارک رمضان از خدا بخواهیم این نوع باور‌ها را در ما بپروراند و وجدان‌مان همیشه بیدار باشد، همچنین هیچگاه در زندگی خود به دنبال مکر برای دیگران نباشیم، بلکه کار خود را با سیاست، دقت، ایمان، وجدان و تلاش انجام دهیم، حتی اگر طرف مقابل هر کاری انجام دهد، بدانیم که «وَاللَّهُ خَیرُ الماکِرینَ»؛ بنابراین همه مسائل را باید به خدا سپرد، چراکه اگر رابطه خود را با خدا درست کنیم، خدا رابطه‌مان را با مردم، درست خواهد کرد.   
***
به جای تقابل با دیگر نیرو‌های انقلابی از مواضع خوب آن‌ها حمایت کنید

عضو شورای عالی امنیت ملی در نشست با جمعی از فعالان سیاسی و فرهنگی گفت: در انتخابات باید ببینیم چه کنیم که آنچه پیش می‌آید در شأن انقلاب و مردم باشد و پیشامد‌های مثبتی داشته و کشور روزبه‌روز شاهد تحولات مثبت باشد. سعید جلیلی ادامه داد: این کار در خلأ صورت نمی‌گیرد. ما در فضای سیاسی- اجتماعی هستیم و مخاطب هم توده‌های مردم هستند. در اینجا مهم است که اذهان مردم معطوف به چه موضوعاتی شود. برآیند همه این‌ها نیز نتیجه انتخابات را تشکیل می‌دهد.   
وی با بیان اینکه در این مرحله، فعالیت‌ها گفتمانی است نه تبلیغ روی یک فرد، گفت: در این مقطع تبلیغ روی فرد نه جواب می‌دهد نه درست است. تبلیغات هم طبق قانون زمان خودش را دارد و با اقتضائات خودش باید انجام شود. جلیلی در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر دوری از تقابل‌های درون‌گفتمان انقلاب گفت: هر چه جبهه انقلاب را با توجه به ارزش‌ها و آرمان‌های آن گسترده کنید، مطلوب است. چون در یک هماوردی قرار داریم که القا می‌شود فکر انقلابی جواب نمی‌دهد. وی تصریح کرد: اینجا اگر دیدیم نکته و بحثی را غفلت کرده‌ایم و فرد دیگری به آن پرداخته است، باید از آن حمایت کنیم و هر کس مباحث خوبی را در پاسخ به مسائل کشور مطرح می‌کند، باید به او کمک و مطالب او را بازنشر کنید؛ نه‌تن‌ها با نیرو‌های جبهه انقلاب تقابل نکنید، بلکه از اقدامات و مواضع خوب آن‌ها استقبال و حمایت کنید.   
***
تجهیز پهپاد‌های ارتش به موشک‌های نقطه‌زن

امیر سرتیپ دوم حسن‌نژاد از هدف‌گذاری گروه پهپاد حضرت، ولی عصر (عج) نزاجا جهت تولید انواع شبیه‌ساز‌های پهپادی در سال جاری خبر داد. فرمانده گروه پهپاد حضرت ولیعصر (عج) نیروی زمینی ارتش در نشستی خبری به مناسبت ۲۹ فروردین روز گرامیداشت حماسه‌سازان نیروی زمینی ارتش، اظهار داشت: پهپاد‌ها نتیجه علم، پژوهش و تفکر بومی ارتش و نیرو‌های مسلح ما هستند؛ این علم در کشور ما نهادینه شده و خروجی این علم و فناوری ظهور قدرت پهپادی در آجا (ارتش جمهوری اسلامی ایران) و نزاجا در زمان تحریم‌ها بوده است. زمانی که تحریم‌های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران شکل گرفت، در همین فضا پهپاد ارتش نزاجا نیز شکل گرفت. وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تنوع پهپاد‌های مورد استفاده در گروه پهپادی ارتش بیان کرد: ما دارای پرنده‌های مراقبتی، شناسایی و رزمی هستیم که پرنده‌های رزمی نیز در ۲ نوع نقطه‌زن (مجهز به موشک) و انفجاری هستند. همچنین به دنبال ایجاد سامانه‌های فاوایی و سامانه‌های جنگال هستیم. حسن‌نژاد با تأکید بر اینکه پرنده‌های ما باید چندمنظوره باشند، ادامه داد: امروز پهپاد‌ها باید بتوانند همزمان عملیات‌های شناسایی، مراقبت و انهدام هدف و همچنین ارزیابی عملیات را انجام دهند و نیروی زمینی نیز به دنبال تجهیز سامانه‌های پهپادی خود به پرنده‌های چندمنظوره است.   
***
لزوم هوشمندی در وین همانند هوشیاری در نطنز

 به اقدامات خرابکارانه رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته‌ای نطنز واکنش نشان داد. علی باقری‌کنی، دبیرستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در صفحه شخصی خود در توئیتر در واکنش به حملات نطنز، نوشت: «آمریکا با ابزار «تهدید»، «تحریم»، «تزویر» و «تخریب» تلاش می‌کند حق ملت ایران را در دستیابی به پیشرفت هسته‌ای سلب کند. هوشیاری در نطنز، «ترفند تخریب» صهیونیست‌ها را خنثی و «هوشمندی در وین»، «تیغ تزویر» آمریکایی‌ها را کند خواهد کرد».

***************************

روزنامه خراسان**

۲ درخواست برای  فروش املاک خارجی متعلق به ایران
پس از آن که یک مسئول ارشد اجرایی با ارسال ابلاغیه‌ای در روز‌های پایانی سال گذشته، مجوز فروش زمین متعلق به سفارت ایران در شهر آنکارا به مساحت ۹۵۵ مترمربع را خطاب به وزارت خارجه صادر کرد، درخواست‌هایی برای فروش زمین متعلق به جمهوری اسلامی ایران در شهر کربلای معلی و اقامتگاه سابق سفارت ایران در یکی از شهر‌های کشور استرالیا نیز به دولت دریافت شده است تا برای واگذاری آن‌ها پس از صدور مجوز قانونی اقدام شود.

**************************

روزنامه ایران **

تأکید بر پاکسازی امنیتی پس از حادثه نطنز

 خبر اول اینکه، محسن رضایی  دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام حادثه نطنز را رخدادی حیثیتی برای کشور قلمداد کرد و رخ دادن سه حادثه امنیتی در کمتر از یک سال را نشانه شدت یافتن آلودگی  امنیتی کشور دانست. به گزارش مهر، محسن رضایی با تأکید بر ضرورت انجام سالم سازی و پاکسازی نهاد‌های امنیتی کشور، گفت:  معمولاً در دنیا هم چنین قاعده‌ای وجود دارد که هر ۱۰ سال، ۲۰ سال کل سیستم را پاکسازی امنیتی می‌کنند و نوعی سالم‌سازی امنیتی  به وجود می‌آورند. ما مدت‌ها است که این کار را نکرده‌ایم و شاید ۳۰ سال گذشته است و این سالم‌سازی امنیتی به وجود نیامده است. وی در این باره افزود: قبل از این، اسناد به کلی سری هسته‌ای ما سرقت شده است و قبل از آن چند ریز پرنده مشکوک آمدند و کار‌هایی انجام دادند. پس معلوم است آلودگی امنیتی پیدا کرده‌ایم و سالم‌سازی امنیتی باید یکی از برنامه‌های مهم دولت آینده باشد که آن را در تمام رده‌ها، وزارتخانه‌ها و جا‌های حساس انجام دهد و این موارد مشکوکی که وجود دارد و منابع نفوذی احتمالی را پاکسازی کند.

ادعای شریعتمداری درباره ارتباط حمله به نطنز با ادامه مذاکرات وین

 خبر دیگر اینکه، برخلاف تحلیل غالب که هدف از خرابکاری اخیر در تأسیسات نطنز اخلال در مذاکرات وین بوده است، حسین شریعتمداری مدعی شد: «شواهد بسیاری حاکی از آن است که این خرابکاری با هدف ادامه روال کنونی مذاکرات در وین صورت گرفته است و نه اخلال و یا مخالفت با آن!» به گزارش انتخاب، مدیرمسئول روزنامه کیهان  با این استدلال که اگر رژیم صهیونیستی دست به عملیات تخریبی می‌زد نشانه آن بود که روند امور را به نفع خود نمی‌داند و از این روی به اقدام تروریستی روی آورده است، افزود: «حریف احساس می‌کند که ورق به نفع او در حال رقم‌خوردن است، بنابراین برای تشویق ایران به ادامه این مسیر انحرافی باید دست به اقدامی بزند که انگار از روال کنونی مذاکرات ناراضی است! و این توهم را به طرف مقابل، یعنی جمهوری اسلامی ایران القا کند که ادامه کنونی مذاکرات را به نفع خود نمی‌داند! عملیات تروریستی و تخریبی رژیم صهیونیستی در نطنز با این انگیزه صورت گرفته است.»

‌واکنش دفتر احمدی‌نژاد به اظهارات فائزه هاشمی

 شنیدیم که، دفتر محمود احمدی‌نژاد با صدور اطلاعیه‌ای، اظهارات فائزه هاشمی رفسنجانی را تکذیب کرد. به گزارش خبرآنلاین، فائزه هاشمی شب گذشته در یک گفت‌وگوی طولانی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس گفته بود: «احمدی‌نژاد به من پیشنهاد معاون اولی برای انتخابات ۱۴۰۰ داد. من قبول نکردم، چون سال ۸۸ را نمی‌توانم فراموش کنم. درخواست ائتلاف داد، اما قبول نکردم.»

‌تکذیب کاندیداتوری عضو هیأت رئیسه مجلس

 دست آخر اینکه، عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی کاندیداتوری‌اش در انتخابات ریاست جمهوری را تکذیب کرد. به گزارش ایلنا، احمد امیرآبادی فراهانی که چند روز پیش به استناد متن استعفایش از هیأت اجرایی انتخابات، خبر کاندیداتوری‌اش اعلام شده بود، در صفحه توئیترش نوشت: «چون قصد فعالیت‌های انتخاباتی و کمک به جبهه انقلاب را دارم برای رعایت قانون، از هیأت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری استعفا دادم و از مردم درخواست حضور باشکوه و سرنوشت‌ساز در انتخابات ۱۴۰۰را دارم. اعلام کاندیداتوری برداشت برخی رسانه‌ها از استعفا بوده است که به نوبه خود عذر می‌خواهم.»‌

***************************

روزنامه شرق **

بزرگ‌ترین رزمایش  جنگ سایبری جهان

متخصصان نظامی حوزه امنیت سایبری قرار است در بزرگ‌ترین رزمایش جنگ سایبری برگزارشده تاکنون در جهان تحت نظارت ائتلاف ناتو شرکت کنند؛ رزمایشی که با محوریت حمله به یک کشور تخیلی عضو ناتو با نام کشور «بریلیا» روز گذشته شروع شد.

وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا

سنای آمریکا وندی شرمن، نامزد پیشنهادی جو بایدن برای معاونت وزارت خارجه آمریکا را تأیید کرد. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، ۵۶ سناتور از وندی شرمن برای این سمت حمایت کردند و ۴۲ سناتور نیز به او رأی مخالف دادند. در این رأی‌گیری چند سناتور جمهوری‌خواه با شکستن مرز‌های حزبی به نفع شرمن رأی دادند.

حمایت تمام قد مسکو  از حریری

سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان، در سفری رسمی به دعوت روسیه، وارد مسکو شد تا در این سفر پرونده ترسیم مرز‌ها با سوریه و اسرائیل را مطرح کند. در بیانیه دفتر نخست‌وزیر روسیه آمده است که رئیس‌جمهوری روسیه با «نخست‌وزیر لبنان» بحث و تبادل‌نظر خواهد کرد. از زمان انتخاب حریری برای تشکیل دولت جدید لبنان، این دومین بار است که مقامات روسیه او را نخست‌وزیر می‌خوانند.

سفر هیئت غیررسمی آمریکا  به تایوان

هیئتی غیررسمی به درخواست رئیس‌جمهوری آمریکا عازم تایوان شد؛ اقدامی که به گفته یکی از مقامات کاخ سفید «علامتی شخصی» از تعهد رئیس‌جمهوری آمریکا به تایوان و دموکراسی‌اش است. سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: از آمریکا می‌خواهیم تا از ارسال سیگنال‌های اشتباه به نیرو‌های حامی استقلال تایوان خودداری کند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات