صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۰۱۹۱

گزارش دیلی صباح در مورد دلایل تمایل بن سلمان به تنش زدایی با ایران

روزنامه ترکیه‌ای دیلی صباح در گزارشی ناکامی محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در تشکیل بلوک ضد ایرانی، خروج از انزوای ناشی از بحران یمن و عقب نشینی آمریکا از منطقه را از دلایل تمایل بن سلمان برای تنش زدایی با ایران مطرح کرده است.
بن سلمان هفته گذشته در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که خواهان یک رابطه خوب و متمایز با تهران است.
ولیعهد سعودی همچنین جهت توسعه رابطه مثبت و سودمند، تمایل خود را برای حل مشکلاتی که عربستان و شرکای منطقه‌ای این کشور با ایران داشتند ابراز داشت.
روزنامه دیلی صباح امروز دوشنبه با اشاره به سخنان سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیرامون این مسائل نوشت که خطیب زاده به صورت متقابل پیام‌های بن سلمان را پاسخ داد و اشاره کرد که منافع ایران در شروع دوره جدیدی از تعامل و همکاری است.
این روزنامه ترکیه‌ای در ادامه به شایعات مطرح شده در برخی رسانه‌ها مبنی بر دیدار مقامات دو کشور به صورت مخفیانه از ماه ژانویه اشاره کرد.
دیلی صباح نوشت: مشخص است که سعودی ها (که دولت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا آنها را در یمن رها کرده) آرزو دارند از انزوا خارج شوند. تصمیم ولیعهد سعودی برای کنار گذاشتن تلاش‌ها در راستای ساخت یک بلوک ضد ایرانی ابعاد زیادی دارد.
به نوشته این روزنامه، سیاست فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا (راهبرد طراحی شده با همکاری رهبران کشورهای حوزه خلیج فارس) با ورود تهران به مذاکرات ناکام ماند. دولت بایدن برای بازگشت به توافق هسته‌ای بعید است بر روی 12 شرط مایک پمپئو وزیر خارجه سابق آمریکا اصرار ورزد.
روزنامه ترکیه‌ای اقدامات دو ولیعهد سعودی و امارات برای تغییر وضع موجود در منطقه را ناکام توصیف کرد و نوشت: محمد بن سلمان که پیشینه وی به شدت بخاطر مرگ جمال خاشقجی روزنامه نگار برجسته سعودی خراب است، همچنان به چشم انداز 2030 و مبارزه با افراط گرایی پایبند است. همچنان موضع او در عرصه بین المللی با سفر یک ماهه وی به واشنگتن فاصله زیادی دارد. محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی در مقابل پشت درهای بسته به دنبال بهبود روابط بوده است.
این روزنامه می‌نویسد : برنامه بن سلمان برای ایجاد یک نظم جدید در منطقه شکست خورده و کشورش در محدود کردن فعالیت ایران و ترکیه ناموفق بود. در واقع محاصره قطر نیز نتیجه‌ای در بر نداشت و کشورهای حاشیه خلیج فارس محاصره را در تاریخ 5 ژانویه 2021 پایان دادند در حالیکه دوحه با هیچکدام از خواسته‌های آنان موافقت نکرد.
دیلی صباح در ادامه آورده است : علاوه بر این، مشخص شد که  ایالات متحده به عقب نشینی از منطقه ادامه می‌دهد. واشنگتن به دنبال تجدید نظر از حضور در افغانستان قرار است بر روی عراق تمرکز کند و به تعهدات خود در سوریه پایبند باشد. این وضعیت نه تنها رقابت بین قدرت‌های منطقه‌ای بلکه با روسیه را افزایش می‌دهد.
این روزنامه در نتیجه گیری گزارش خود ذکر می‌کند: تمام بازیگران به دنبال بهبود روابط و شروع تازه در هنگامه توازن قدرت هستند. دولت‌ها اکنون گام‌های محتاطانه بر می‌دارند تا اینکه وقتی منازعه بعدی قدرت اتفاق افتاد شگفت زده نشوند. ما در آستانه یک دوره جدید قرار داریم، دوره ای که همه طرف ها یکدیگر را زیر نظر می گیرند و در فضایی آزادانه می توانند با هر کسی که بخواهند گفتگو و مذاکره کنند.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات