صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۳۱۱۲۴

مسائلی که نباید تحت‌الشعاع قرار گیرند

تولید، اشتغال، مسکن، معیشت مردم و یا شفاف‌سازی و مبارزه با فساد از مهمترین دغدغه‌های مردم و مطالبات رهبری محسوب می‌شوند.

 

داوطلبین محترم انتخابات ریاست جمهوری طبق روال جاری سنوات قبل، پس از ثبت‌نام طی مصاحبه‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای خود مطالبی را در راستای حل مشکلات کشور مطرح کردند که امید است در صورت راهیابی هر کدام از بزرگواران به موقعیت موردنظر، در حد شعار باقی نماند.

این موضوع از آن جهت حائز اهمیت است که وعدهایی مانند؛ حرکت در مسیر گسترش عدالت و محرومیت‌زدایی از ابتدا در ردیف مهمترین آرمان‌های انقلاب اسلامی قرار داشته و بهبود اموری مانند؛ تولید، اشتغال، مسکن، معیشت مردم و یا شفاف‌سازی و مبارزه با فساد از مهمترین دغدغه‌های مردم و مطالبات رهبری محسوب می‌شوند.

علاوه براین؛ عدم تحقق این موارد که اکثراً جزء شعارهای مشترک نامزدهای محترم قرار داشته و دارد، می‌تواند به سلب اعتماد مردم نسبت به آنها و حتی بدبینی غیرواقعی نسبت به کارآمدی نظام اسلامی در اداره امور کشور منتهی شود.

این در حالی است که بخش عمده‌ ناکامی‌ها در این زمینه ناشی از انتخاب نادرست خود ما در انتخابات مختلف و در نتیجه عدم شایسته‌سالاری و ناتوانی افراد در تحقق شعارهایشان بوده و بخشی از آن نیز حاصل انبوه توطئه‌های کشورهای خارجی و مزدوران آنها در داخل کشور است.

با این حال به‌نظر می‌رسد، همچنان چند موضوع مورد غفلت نامزدهای محترم انتخابات قرار دارد که چنانچه این کم‌توجهی استمرار پیدا کند، می‌تواند برای امنیت و آینده کشور زیانبار باشد.

  • اگرچه وجود مشکلات به‌خصوص مشکلاتی که طی سال‌های اخیربروز و ظهور پیدا کرده قابل انکار نیست، اما تمرکز بر مشکلات و بیان آنها به‌ویژه در جریان سخنرانی‌ها، مناظره‌ها و مصاحبه‌های مطبوعاتی و رسانه‌ای نباید به‌گونه‌ای باشد که به تضعیف موقعیت کشور و سیاه‌نمایی اوضاع و در نتیجه ناامیدی جامعه منتهی شود.
  • موضوع دیگری که متأسفانه علی‌رغم تأکیدات مکرر رهبر معظم انقلاب همچنان در اظهارات داوطلبین محترم انتخابات مورد کم‌توجهی قرار دارد، بیان ظرفیتها و به تعبیر رهبری، نیروهای درونزا و امکانات و منابعی است که در اختیار داریم.

لازم به یادآوری است که؛ جمهوری اسلامی ایران با عنایت الهی از مجموعه کشورهایی است که تقریباً از تمام مؤلفه‌های اصلی تولید ثروت و قدرت ملی به شکل بالفعل یا بالقوه برخوردار است.

  • نکته دیگری که متأسفانه از گذشته مورد غفلت اغلب داوطلبین و مسئولین کشور قرار داشته این است که بخش عمده مشکلات موجود، معلول کم‌توجهی به عوامل مهمتری است که اصلی‌ترین آنها عبارتند از؛ عدم توجه به ضرورت تقویت و توسعه علوم انسانی به عنوان زیربنای فکری و فلسفه وجودی سایر مباحث، ضعف نظام تعلیم و تربیت برای تربیت نیروی انسانی و کادرسازی تراز انقلاب اسلامی، ضعف نظام کنترلی و نظارتی برای پیشگیری از بروز ناهنجاری‌ها و مبارزه با فساد و کم‌توجهی به طراحی مدلها و الگوهای بومی و در عین حال راهبردی و کاربردی مبتنی بر مبانی و اصول و ارزشهای اسلامی که قابلیت تدریس در مراکز علمی و قابلیت اجرا در نظام اداری داشته باشند.

 

احمدرضا هدایتی

 

 

 

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات