صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸  ، 
کد خبر : ۳۳۱۰۵۸

نشریه اخبار و تحلیل‌های سه‌شنبه، ۱۱ خردادماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) سفر‌های استانی رئیس محترم مجلس و رؤسای کمیسیون‌ها و بعضی از نمایندگان محترم حقیقتاً حرکت و اقدام بسیار خوبی است و باید ان‌شاءالله ادامه پیدا کند. حضور در کنار مردم را ترک نکنید. یکی از موفقیت‌های بزرگ این است که بتوانید در کنار مردم باشید و در کنار مردم بمانید. (۰۶/۰۳/۱۴۰۰) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز  

حمله به شورای نگهبان با مظلوم‌نمایی جریان خاص!

روز گذشته آقای پزشکیان در نطقی که در مجلس شورای اسلامی داشت، به شورای نگهبان حمله کرد و این نهاد انقلابی را متهم به بی‌عدالتی و بی‌انصافی نمود. در این رابطه نکات زیر قابل‌ذکر است.

نکات تحلیلی: 1- شورای نگهبان اصلی‌ترین نهاد در تضمین اسلامیت نظام است. این شورا هم در بررسی و تأیید قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی و هم در بررسی صلاحیت کارگزاران نظام، اعم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، رئیس‌جمهور، نمایندگان مجلس خبرگان، متولی اصلی انطباق موضوع با اسلام است و لذا جایگاه رفیع شورای نگهبان نباید تضعیف شود. 2- تجربه عملکرد گذشته شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها نشان می‌دهد که این شورا نگاه حزبی و جریانی به نامزدها نداشته است و شاهد بر این ادعا نیز روی کار آمدن دولت‌های وابسته به جریان‌های مختلف سیاسی در دوره‌های گذشته است. 3- برخی افراد زمانی عملکرد شورای نگهبان را تأیید می‌کنند که صلاحیت آن‌ها را احراز کند، ولی زمانی که صلاحیت آن‌ها تأیید نشود، عملکرد شورای نگهبان را زیر سؤال می‌برند! درحالی‌که در هر دو حالت، شورای نگهبان بر مبنای قانون عمل کرده است. تعبیری که مقام معظم رهبری در مورد برخی نامزدهای احراز صلاحیت نشده با عنوان نجیب به کار بردند، معطوف به این موضوع بود که این افراد هم در زمان احراز صلاحیتشان و هم در زمان عدم احراز صلاحیتشان، عملکرد شورای نگهبان را معتبر، لازم‌الاجرا و قابل‌احترام دانسته‌اند. 4- تریبون مجلس برای بیان و پیگیری خواسته‌های مردم است و اگر از این تریبون برای اهداف جریانات سیاسی و یا تضعیف ساختارهای قانونی نظام استفاده شود، نوعی خیانت‌درامانت محسوب می‌شود.

نکته راهبردی: حمله به شورای نگهبان بخشی از سناریوی تبلیغاتی و انتخاباتی جریان اصلاحات است. این جریان این‌گونه تحلیل می‌کند که ممکن است مشارکت مردم در انتخابات کاهش یابد؛ بنابراین تلاش دارد به‌جای عملکرد دولت و جریان سیاسی مستقر، رفتار شورای نگهبان را عامل کاهش مشارکت جا بیندازد! این جریان با علم به رفتار انتخاباتی مردم و روحیه حمایت از مظلوم که در فرهنگ ایرانی نهادینه شده است، سعی می‌کند عملکرد شورای نگهبان را مغایر عدالت و نوعی ظلم به این جریان معرفی کند و درنهایت با مظلوم‌نمایی از وضعیت فعلی، برای کنترل فضای انتخابات بهره‌برداری کند و چه‌بسا در رقابت بتواند گوی سبقت را از رقیب بگیرد. در این شرایط، مردم و صاحبان تریبون باید هوشیار باشند تا مطالبات اصلی آن‌ها تحت تأثیر جدال‌های سیاسی، به حاشیه نرود. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                       

دوقطبی مشارکت- عدم مشارکت!

از ماه‌ها قبل برخی از جریانات سیاسی داخلی و ضدانقلاب خارج نشین درصدد ایجاد دوقطبی (مشارکت و عدم مشارکت) در انتخابات بوده‌اند و تلاش نموده‌اند آمار مشارکت مردم در انتخابات 1400 کاهش یابد.

گزاره‌های خبری: 1- یک سوی این دوقطبی کسانی هستند که مردم را به مشارکت در انتخابات فراخوانده و بر حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی تأکید دارند. در رأس این گروه،‌ رهبر حکیم انقلاب اسلامی قرار دارند. ایشان در این خصوص می‌فرمایند: «حضور مردم در انتخابات، بر توانایی‌ها و قوّت آن دولت منتخب تأثیر زیادی دارد؛ بالاخره یک دولتی انتخاب خواهد شد، یک رئیس‌جمهوری انتخاب می‌شود و دولتی تشکیل می‌دهد؛ هر چه پشتوانه او بیشتر باشد، قوی‌تر باشد، قطعاً بهتر است و قدرت بازدارندگی کشور را بالا می‌برد، امنیت می‌دهد به کشور، برای کشور آبرو ایجاد می‌کند؛ بنابراین مشارکت خیلی مهم است» (21/2/1400)؛ 2- در رأس گروه دوم،‌ رسانه‌های حامی آمریکا و چهره‌های خارج نشین به‌اصطلاح اپوزیسیون قرار دارند که با بهره‌گیری از تمامی ابزار و امکانات خود، به‌ویژه امپراتوری رسانه‌‌ای، بر طبل تحریم انتخابات می‌کوبند. رضاشاه ربع پهلوی و گروه‌های ضدانقلاب خارج نشین نیز با به راه‌اندازی کمپین‌ها و هشتک سازی‌های متعدد در تلاش هستند تا کاهش مشارکت در انتخابات پیش رو رقم بخورد. 3- سومین عنصر این دوقطبی سازی که هم‌راستا با گروه دوم عمل می‌کند، برخی از جریانات سیاسی و سیاسیون داخلی هستند که سال‌ها نان نظام و انقلاب را خورده‌اند و امروزه به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بر طبل عدم مشاکت در انتخابات می‌کوبند. فائزه هاشمی و محمود احمدی‌نژاد و برخی از سیاسیون اصلاح‌طلب همچون حزب اتحاد ملت را می‌توان در این دسته قرار داد. محمود احمدی‌نژاد که در روز ثبت‌نام عنوان کرده بود «اگر تأیید صلاحيت نشوم؛ رأی نخواهم داد»، دو شب پیش در بخشی از مصاحبه خود با ویژه‌برنامه تقاطع، اظهار داشت: «من حق خودم را می‌گویم. من يك فرد ايراني هستم، حق دارم شركت كنم يا نكنم.»

گزاره‌های تحلیلی: آمریکایی‌ها و جریانات سیاسی خارج‌نشین با این تحلیل که کاهش مشارکت مردم در انتخابات از تولید قدرت بیشتر برای ایران جلوگیری کند؛ بر طبل عدم مشارکت می‌کوبند تا در ادامه بتوانند خواسته‌های خود را بر ملت ایران تحمیل کنند؛ و اما سیاسیون داخلی در گمانه‌های تحلیلی خود فکر می‌کنند جمهوری اسلامی به پایان راه خود رسیده است و این استراتژی را راهی برای موفقیت و پیروزی در انتخابات می‌بینند. این افراد درصورتی‌که شرایط را مساعد ببینند، در روزهای آخر از یکی از کاندیداها حمایت خواهند کرد و با تبلیغ انتخاب بین «بد و بدتر» درصدد خواهند بود تا رأی گروه‌های خاکستری را به سمت خود جذب کنند و زمینه پیروزی کاندیدای مورد نظر خود را فراهم آورند. (نویسنده: فرهاد کوچک زاده)

▼خبر ویژه                          

ادامه یک‌ماهه تفاهم، بدون تمدید آن!

رئیس سازمان انرژی اتمی در نامه‌ای به مدیر آژانس اتمی نوشت: «ایران این‌بار تصمیم گرفته تفاهم فنی مشترک را تمدید نکند، اما باهدف تمهید فرصت بیشتر برای ایجاد پیشرفت و به نتیجه رساندن گفت‌وگوهای فنی ایران و آژانس، ثبت و نگهداری داده‌ها را برای یک ماه دیگر ادامه می‌دهد. آژانس در گزارش دیروز خود با برآورد 16 برابر شدن غنی‌سازی هسته‌ای ایران نسبت به متن برجام، اعلام کرد که از ۵ اسفندماه به داده‌های مانیتورهای آنلاین نظارت بر غنی‌سازی و مهروموم‌های الکترونیک و همچنین به اطلاعات اندازه‌گیری که توسط دستگاه‌های نصب‌شده به دست می‌آیند، دسترسی نداشته است.

▼ اخبار

برنامه‌های جدید کاندیداها برای پس از ریاست جمهوری

رئیسی: از روز اول دولتم «مبارزه با فساد» و «ساخت مسکن» را آغاز می‎کنم. سالانه یک‌میلیون واحد مسکن تولید خواهیم کرد. امروز اینترنت به حق مردم تبدیل شده، باید استفاده از اینترنت برای دهک‌های پایین رایگان شود. یکی از بخش‌های مهمی که باید فعال شود دیپلماسی اقتصادی است. عمیقاً به آزادی فکر و اندیشه، آزادی قلم و آزادی بیان اعتقاد دارم و معتقدم یک جامعه وقتی بالندگی دارد که مردم به‌ویژه جوانان بتوانند آزاد باشند. رضایی: اگر مسئولان فعلی دوباره سر کار بیایند، تا پایان سال تورم ۵۰ درصد می‌شود. به تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی ادامه می‌دهم؛ اما تفاوت این است دولت تا انتها و عرضه نهایی کالا فرایند را به‌طور کامل کنترل خواهد کرد. تحریم‌ها 30، 40 درصد مؤثر است که با توانمندی داخلی خنثی شدنی است. من ۱۰۰ درصد تضمین می‌کنم که می‌شود این کار (یارانه ۴۵۰ هزارتومانی) را انجام داد، بدون ایجاد تورم. مهرعلیزاده: رانت، ریشه اصلی گرانی‌ها است. با بخشنامه‌های ساده اجرایی و مختصر، در عرض یک ماه به تولید سرعت می‌بخشیم. تا پایان امسال، نرخ تورم را از ۴۶ درصد فعلی به زیر ۳۰ درصد و تا پایان دولت تک‌رقمی می‌کنیم. جلیلی: معتقدم که کشور را نباید معطل مذاکره با قاتلان حاج قاسم کرد. نتیجه آن چه شد؟ وعده ارزانی دلار با توافق را دادند اما امروز تحریم دو برابر و قیمت دلار 7 برابر شده است! در استان سیستان‎وبلوچستان فرصت‌های بی‌نظیری وجود دارد. کشاورزی جنوب این استان برای کشت میوه‌های گرمسیری، یکی از زمینه‌های اشتغال و جلوگیری از خروج ارز است. در دولت روحانی ۳۰۰ هزار هکتار اراضی خوزستان تصحیح شد. این کار خوب باید ادامه پیدا کند. قاضیزاده هاشمی: سالانه ۱۳۸ هزار میلیارد قاچاق در کشور رخ می‎دهد. اینکه نهادی فراقوه‌ای برای مبارزه با قاچاق فعالیت می‌کند و پاسخگو نیست نشان می‌دهد که ما نیازمند اصلاحات جدی در این زمینه هستیم.

بازی یک جریان سیاسی با منافع ملی!

طی روزهای اخیر برخی مقامات دولتی و مسئولان وزارت خارجه اظهارات خوش‌بینانه‌ای درباره مذاکرات وین مطرح کرده و حتی تلویحاً خبر از احتمال اعلام قریب‌الوقوع دستیابی به توافق کرده‌‌اند. آقای «حسن روحانی» رئیس‌جمهور صراحتاً گفته است که به‌زودی تحریم‌ برداشته‌ می‌شود. مواضع اخیر رئیس جمهور از خوش‌بینی قابل‌توجه درباره نتیجه مذاکرات وین حکایت دارد؛ به‌نحوی‌که حتی ممکن است همین دور از مذاکرات در حال انجام، دور پایانی باشد و بلافاصله با یک توافق در وین مواجه باشیم؛ اما براساس شواهد میدانی، اساساً نتیجه فعلی مذاکرات با یک توافق خوب و مناسب برای مردم ایران فاصله جدی دارد. منابع میدانی نشان می‌دهد که اگر دولت بخواهد در وضعیت و فضای فعلی مذاکرات، آن را جمع‌بندی و به‌عنوان توافق نهایی معرفی کند، قطعاً با یک توافق خوب روبرو نیستیم. بر این اساس به نظر می‌رسد، دولت قصد دارد به هر نحوی که شده و به‌ویژه با توجه به در پیش بودن انتخابات، یک توافق بد دیگر را روی میز نزاع‌های سیاسی در ایران قرار دهد و جامعه را بر اساس آن دچار ابهام و تشتت سازد. مسلّم آن است که هرگونه توافق بدی در وین باید در همان وین رد شود والّا آوردن آن به تهران و قراردادن آن روی میز منازعات، هیچ نسبتی با منافع ملی ندارد.

علت توقیف سریال «می‌خواهم زنده بمانم»

مرکز اطلاع‌رسانی و ارتباطات معاونت اجتماعی ناجا در پی توقیف سریال نمایش خانگی «می‌خواهم زنده بمانم»، گفت: «این سریال ایراد ماهوی، شکلی و محتوایی داشته و داستان فاقد مستندات و بر مبنای تخیلات و رؤیاپردازی نویسنده بوده که نیازمند اصلاحات اساسی است که مراتب، به عوامل و سازندگان اصلی سریال ابلاغ گردید؛ لذا علی‌رغم تعهدات اخذشده در خصوص اعمال اصلاحات، اقدامی صورت نگرفته است. ازآنجایی‌که در سکانس‌هایی از این سریال خانگی به پیشینه یک سازمان انقلابی و پیشکسوتانی که سالیان متمادی در خط مقدم صیانت و پاسداری از ارزش‌های اسلامی و انقلابی تلاش نموده و با نادیده انگاری ایثارگری‌هایشان در این سریال، به‌جایگاه و کارنامه درخشانشان توهین نیز شده است که وقایع تحریف‌شده در این سریال موجبات نگرانی و تکدر خاطر تعداد زیادی از بینندگان عزیز را فراهم آورده است. لذا، ادامه روند پخش این سریال در دست بررسی و رسیدگی است».

اخبار کوتاه

افزایش اقبال اصلاحطلبان به همتی/ «بهزاد نبوی» در جلسات نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان (ناسا)، خطاب به برخی از اعضا گفته که اکنون سکوت پیشه کنید و نگویید می‌خواهیم انتخابات را تحریم کنیم و یا اینکه نامزد نداریم؛ بلکه باید ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد. پیگیری‌ها حکایت از این دارد که اقبال برخی اصلاح‌طلبان به سمت عبدالناصر همتی افزایش‎یافته و احزابی همچون حزب کارگزاران، نیروهای خط امام و حزب ندا ظرفیت‌های خود را روانه ستاد وی کرده‌اند.

تاریخ مناظرات انتخاباتی اسیر شوت شد!/ مدیرکل روابط عمومی صداوسیما خبر داد: «سازمان صداوسیما بر اساس برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته مناظرات انتخاباتی را در روزهای تعیین‌شده دوشنبه ۱۷، جمعه ۲۱ و سه‌شنبه ۲۵ خرداد انجام می‌دهد». این در حالی است که سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفته بود که برای هم‌زمانی مسابقات تیم ملی فوتبال و مناظره‌های انتخاباتی، زمان مناظره‌ها به روزهای ۱۶، ۲۰ و ۲۴ و یا ۱۸، ۲۲ و ۲۶ خرداد منتقل خواهد شد.

هفته آینده، آغاز واکسیناسیون عمومی با واکسن ایرانی/ وزیر بهداشت اعلام کرد: «در خرداد و پایان بهار واکسن ایرانی آماده تزریق برای عموم مردم است و واکسیناسیون از هفته آینده آغاز خواهد شد. برای رعایت پروتکل‌ها این تزریق به شکل داوطلبانه خواهد بود. واکسن مشترک بین ایران و کوبا یکی از ممتازترین واکسن‌های دنیا است که در حال ساخت است بعدازاین واکسن، واکسن برکت است».

چرا سهامداران،‌ همتی را عامل ریزش بورس می‌دانند؟/ عدم واریز منابع صندوق توسعه در زمان مقرر، عدم اجازه استفاده از تسهیلات برای صندوق‌ها و سبدگردان‌ها، فشار به بانک‌ها برای خرید اوراق دولت، بالا بردن نرخ مبادلات بین‌بانکی از ۸ درصد به نزدیک ۲۰ درصد برخی انتقادات فعالان بورس نسبت به عملکرد همتی است.

موافقت چین با ۳ فرزندی/ رئیس‌جمهوری چین پس از چندین ماه تحقیقات و ارائه راهکارهای مختلف از سوی کارشناسان در راستای مبارزه با کاهش جمعیت این کشور، سرانجام با سیاست ۳ فرزندی موافقت کرد. نرخ باروری 1.3 کودک برای هر زن در سال ۲۰۲۰ که هم‌رتبه با کشورهای مسنی مانند ژاپن و ایتالیا است، زنگ خطر را برای چین به‌عنوان دومین اقتصاد بزرگ دنیا به صدا درآورده است.

فعالیت نظامی علیه ایران باید افزایش یابد!/ رئیس مستعفی موساد گفت: «اسرائیل باید فعالیت‌های نظامی خود را علیه ایران افزایش و به مبارزه با این کشور ادامه دهد. ایرانی‌ها باید متوجه شوند که هر اشتباهی از جانب آن‌ها با پاسخ دردناکی مواجه خواهد شد».

سفارت امارات در تل‌آویو رسماً افتتاح شد/ روزنامه یدیعوت آحارونوت نوشت: «با برافراشته شدن پرچم امارات در کنار پرچم رژیم صهیونیستی، سفارت ابوظبی در تل‌آویو روز یکشنبه رسماً آغاز به کار کرد».

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات