صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۲۲۷۰

جدال در کنگره آمریکا بر سر دروغگویی درباره کرونا/ تنش لفظی بین فائوچی و راند پال

«آنتونی فائوچی»، متخصص ارشد آمریکا در امور بیماری‌های عفونی و «راند پال»، نماینده مجلس سنا یکدیگر را به دروغگویی درباره ویروس کرونا متهم کردند.
خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته جدال‌های مکرر میان فائوچی به عنوان  رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا و مشاور رئیس‌جمهور این کشور با راند پال، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی یک بار دیگر به صحن کنگره کشیده است.
فائوچی در جلسه‌ای که سه‌شنبه در یک کمیته مجلس سنا برگزار شد با عصبانیت با راند پال برخورد کرد. او اظهارات پال را مبنی بر نقش‌آفرینی آمریکا در تأمین مالی آزمایشگاهی در چین که گمان می‌رود عامل شیوع کرونا باشد، رد کرد. 
فائوچی در جلسه کمیته «سلامت، آموزش، کار و امور مستمری‌بگیران» در مجلس سنای آمریکا صحبت می‌‌کرد و مدعی شد مقاله پژوهشی مورد استناد راند پال، به نوع دیگری از ویروس که ارتباطی با کرونا ندارد اشاره دارد.
فائوچی با لحنی تند گفت: «سناتور پال، شما کاملاً صادقانه بگویم نمی‌دانید درباره چه صحبت می‌کنید و من از شما می‌خواهم همین را رسماً اعلام کنید که نمی‌دانید درباره چه صحبت می‌کنید.»
فائوچی در ادامه گفت: «سناتور! اگر کسی در اینجا دروغ می‌گوید، آن شما هستید.»
راند پال قبل‌تر گفته بود که دکتر فائوچی سعی می‌کند مسئولیتش در قبال مرگ ۴ میلیون نفر در سراسر دنیا به دلیل شیوع «کووید-۱۹» را پنهان کند.
فائوچی در پاسخ گفت: «منظور شما این است که اقدامات ما باعث مرگ مردم شده است؟ این واقعاً من را عصبانی می‌کند. سناتور! اگر کسی در اینجا دروغ می‌گوید، شما هستید.»
راند پال در روزهای گذشته به مقاله‌ای استناد کرده که مطابق ادعای او نشان می‌دهد آزمایشگاهی در شهر ووهان چین، در حال انجام پژوهش‌های غیرقانونی بر روی «برخی پاتوژن‌های دارای قابلیت همه‌گیری» بوده است.
بحث درباره منشا ویروس کرونا در ماه‌های گذشته در پی انتشار گزارشی در روزنامه‌ وال‌استریت‌ژورنال داغ شده است. در آن گزارش ادعا شده بود سه نفر از کارکنان آزمایشگاه شهر ووهان چین درست پیش از شیوع کرونا به شدت بیمار شده بودند. این روزنامه بیمار شدن کارکنان این آزمایشگاهی را تأییدی بر ادعای نشر کرونا از این آزمایشگاه دانسته بود.
یک روز بعدتر وزارت امور خارجه چین ادعای وال‌استریت‌ژورنال را رد کرد و آن را کاملاً «فاقد صحت» توصیف کرد. «ژائو لیجیان»، سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به ادعای روزنامه آمریکایی گفت: «موسسه ویروس‌شناسی ووهان ۲۳ مارس امسال (سوم فروردین) بیانیه‌ای صادر کرد و در آن بیان داشت که تا ۳۰ دسامبر سال ۲۰۱۹ با هیچ موردی از عفونت ناشی از ابتلا به ویروس کرونای جدید مواجه نشده بود.»
پیش‌تر نیز تیم تحقیقاتی سازمان جهانی بهداشت پس از گذراندن چند هفته در چین و بررسی خاستگاه ویروس کرونا به این نتیجه رسیده بود که انتشار بیماری از آزمایشگاه شهر ووهان «با احتمال بالایی بعید به نظر می‌رسد.»
علی‌رغم این، دولت آمریکا ظاهراً در تلاش است از طریق ادعاها بر سر منشأ ویروس کرونا برای اعمال فشار سیاسی بر چین استفاده کند.
یک آزمایشگاه وابسته به دولت آمریکا در هفته‌های گذشته مدعی شده که فرضیه نشت ویروس کرونا از آزمایشگاهی در شهر ووهان کاملاً متحمل و نیازمند تحقیقات بیشتر است.
روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده بود این مطالعه ماه می سال ۲۰۲۰ توسط «آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور» در کالیفرنیا تهیه شده و وزارت خارجه آمریکا در ماه‌های پایانی ریاست‌جمهوری ترامپ با استناد به آن خواستار تحقیقات بیشتر درباره منشأ شیوع کرونا شده.
وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده بود این گزارش بعد از آنکه بایدن به نهادهای اطلاعاتی آمریکا دستور داد ظرف ۹۰ روز نتایج یافته‌هایشان درباره نحوه شیوع این ویروس را گزارش کنند در کنگره مورد توجه واقع شد. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات