صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲  ، 
کد خبر : ۳۳۲۶۶۷
زارعی در گفتگو با بصیرت مطرح کرد:

تحریم ها دیگر پاسخگو نیستند / چماقِ قبل از تحریم

  کارشناس سیاست خارجی گفت:آمریکا  همان سیاستی که در دولت قبل داشت یعنی سیاست ادامه تحریم ها را در نظر  دارند و نمیخواهد این حربه را بردارند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل / گفتگو با سعدالله زارعی

"سعدالله زارعی"در گفتگو با *بصیرت* با اشاره به اظهار نظر دیپلمات ارشد دولت بایدن در خصوص بازگشت یا عدم بازگشت دولت جدید ایران به برجام، ابراز کرد: در واقع آمریکایی ها یک روایت دروغ و غیر واقعی را مطرح میکنند؛ مگر ما  از توافق ۲۰۱۵ خارج شده ایم که حالا برای بازگشت به آن باید پاسخگو باشیم!


وی با اشاره به پایبندی ایران به تمامی تعهدات برجامیش عنوان کرد: ایران از ابتدا به تمامی تعهداتش عمل کرده چنانچه آژانس بین المللی انرژی اتمی هم ۱۳ بار این امر را با صراحت و به طور رسمی اعلام می کند  که ایران کاملا به تعهداتش عمل کرده است.


این کارشناس سیاست خارجی ادامه داد: در مقابل آمریکا چه کرده است؟ آیا سندی وجود دارد که آمریکایی ها در حد ۵ درصد یا ۱۰ درصد یا در حتی کمتر از آن به تعهداتشان عمل کرده باشند؟ در حالیکه آنها بودند که از توافق ۲۰۱۵ خارج شدند نه ما و ما هم هر کار طی این یکی دوسال اخیر انجام دادیم دقیقا در چارچوب برجام بوده است.


زارعی با بیان اینکه برجام ماده ای به نام ماده ۳۶ دارد که براساس آن اگر طرف های مقابل به تعهداتشان عمل نکردند،طرف دیگر هم میتواند تعهداتش را تنزل بدهد،گفت: این ماده از برجام به ایران حق میدهد که بخواهد تعهداتش را کاهش دهد.
وی ابراز کرد: ما همین الان هم به طور رسمی اعلام میکنیم و اعلام کردیم  که اگر آمریکایی ها به اجرای توافق ۲۰۱۵ برگردند و به آن عمل کنند، ایران هم گام های برداشته شده در راستای کاهش تعهدات در چارچوب برجام را به عقب برمیگردد.
زارعی افزود: اما اکنون آمریکایی ها صحبت های فرا برجامی در خصوص متن برجام دارند مثلا عنوان میکنند زمان عمل به تعهدات ایران بایستی تمدید شود یعنی به  دوره های طولانی تبدیل شود.
این کارشناس سیاست خارجی گفت: مثلا در خصوص تحریم و محدودیت های تسلیحاتی ایران در حالیکه این تحریم ها آبان ماه سال گذشته به اتمام رسیده است، آمریکایی ها میگویند ایران باید تعهد بدهد که این تعهدات را دوباره اجرایی کند.
زارعی ابراز کرد: آمریکایی ها دارند یک تاثیر شخصی فرا برجامی را مطرح میکنند و قلدرمآبانه از ایران میخواهند که تعهداتش را تمدید کند لذا بار دیگر چماقِ قبل از برجام را بالا برده اند و میگویند اگر ایران این کار را نکند ما به تحریم ها بر میگردیم.
وی با اشاره به اظهار نظر دیپلمات آمریکایی برای  بازگشت آمریکا به تحریم ها و تشدید آنها در صورت برنگشتن ایران به توافق ادامه داد: مگر آمریکایی ها از تحریم ها خارج شده اند که میخواهند برگردند؟ ما هنوز در حال تحریم هستیم. نفت ما، بانک ما، پتروشیمی ما، مقامات و نهادهای ما حتی شرکتهایی که خارجی هستند و با ما همکاری می کنند هم در وضعیت  تحریم به سر میبرند.
زارعی اظهار کرد: همین الان هم آمریکایی ها، چینی ها را تهدید میکنند که نباید از ایران نفت بخرند؛ همه اینها  نشان میدهد که دولت آمریکا  همان سیاستی که در دولت قبل داشت یعنی سیاست ادامه تحریم ها را در نظر  دارند و نمیخواهند این حربه را بردارند.
این کارشناس سیاست خارجی گفت: راهی که برای ما باقی میماند این است که ما مسیر کم اثر کردن یا بی اثر کردن تحریم ها را در پیش بگیریم یعنی راه هایی پیدا کنیم که  همانند خودکفایی که در بنزین به آن دست پیدا کردیم و حتی در موقعیت صادرات آن قرار گرفتیم و آمریکایی ها به ناچار دیگر حرفی از تحریم بنزین نزدند، بتوانیم پایه های اقتصادی و تجارت خارجیمان را تا حد لازم تثبیت کنیم مانند  قرارداد ۲۵ ساله ای که با چین امضا کرده ایم.وی اذعان  کرد: ما باید این کار را انجام دهیم تا آمریکایی ها بفهمند تحریم نمیتواند  آنها را به اهدافشان برساند.


زارعی با تایید اینکه آمریکا درصدد است البته  اگر بتواند همان سیاستی که با دولت آقای روحانی در پیش گرفته بود برای دولت آینده هم در پیش بگیرد، گفت: اتفاقی که در ایران افتاده این است که در دوره گذشته، دولتی  در ایران سر کار بود که غیر  از اینکه در عرصه بین المللی با چالش مواجه بود در داخل  هم با سیستم ناسازگار بود و این شکاف بین دولت و نظام سبب سواستفاده غرب میشده ولی  امروز دولتی آمده که این شکاف را برطرف میکند و نظام یک دست میشود.


وی ادامه داد: این یک دست شدن روی  سیاست های آمریکایی ها هم اثر میگذارید و آنها را به تامل وادار میکند چرا که به هر میزانی که ما در داخل منسجم تر باشیم به همان میزان از آسیب پذیریمان کاسته میشود.
این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد: از طرفی ما وقتی از این فرصت دولت جدید برای ثبات بخشیدن به سیاست خارجیمان بهره ببریم، که امکان پذیر هم است؛ طبیعتا غربی ها احساس خواهند کرد که ایران دارد از مدار آنها خارج میشود و سیاست تحریم، ایران را از غرب دورتر میکند لذا به احتمال زیاد در دولت آقای رئیسی آنها در خصوص خیلی از تصمیماتشان تجدید نظر خواهند کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات