صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۳۰۱۸

اخبار ویژه ۳۱ مرداد

روزنامه کیهان**

گزارش سازندگی از روند ورشکستگی سیاسی اصلاح‌طلبان

ارگان حزب کارگزاران، ضمن تبرئه خود، روحانی و فراکسیون امید در مجلس دهم و شورای شهر پنجم را عامل شکست اصلاح‌طلبان معرفی کرد.
روزنامه سازندگی به قلم محمد قوچانی (از شاگردان دفتر واعظی) نوشت: بلافاصله پس از انتخابات ۹۶، شادی پیروزی تبدیل به حرمان و حسرت شد.
فراکسیون امید در مجلس به رهبری محمدرضا عارف در فقدان استراتژی نتوانست ائتلاف اصلاح- اعتدال را که در دولت موفق عمل کرده بود را در پارلمان ادامه دهد. عارف که به کمتر از ریاست مجلس تن نمی‌داد الگوی مجلس ششم را با مجلس دهم اشتباه گرفت و به جای آنکه مانند مجلس پنجم «اقلیت قدرتمند» اصلاح‌طلبان را بر «اکثریت ضعیف» اصول‌گرایان حاکم سازد و در ائتلاف با اصولگرایان میانه‌رو، پارلمان را ذیل ائتلاف اداره کند فراکسیون امید را به فراکسیونی ضعیف بدل ساخت. مجلس دهم پارلمانی بود که اکثریت نداشت و سه اقلیت اصلاح‌طلب، اصول‌گرا و میانه‌رو، هیچ یک در آن هژمونی نداشتند.
شورای شهر تهران با انتخاب محمدعلی نجفی به شهرداری تهران اسیر حواشی این انتخاب شد و تراژدی دردناک استاد نهاد شهرداری را که می‌توانست نماد خدمت‌سازی اصلاح‌طلبان باشد زمین‌گیر کرد. انتخاب‌های بعدی شورای شهر برای تصدی شهرداری تهران نیز نادرست بود و سه شهردار اصلاح‌طلب تهران نماد ناپایداری و ناکارآمدی اصلاح طلبان شدند که روزگاری در دوره غلامحسین کرباسچی به اقتدار و توسعه شهری شناخته می‌شدند. دولت دوم روحانی هم گرچه با حمایت کامل اصلاحات شکل گرفت، اما در ادامه راه به همین علت تحت فشار سخت داخلی و خارجی قرار گرفت.
تلاش برای تشکیل دولتی کاملاً اصلاح‌طلب سبب شد سخت‌گیری درباره تعامل با این دولت بیشتر شود و کابینه‌ای ضعیف تشکیل شد.
البته نتیجه منطقی «دولت ضعیف»، ضعف دولت دوم روحانی در مواجهه با بدیهی‌ترین امور اجرایی بود. هرچند که حسن روحانی تلاش کرد که با جذب افراد جوانی مانند محمد جواد آذری جهرمی و لعیا جنیدی و تکنوکرات‌هایی مانند اردکانیان و همتی (که در آزمون موفق از کار درآمدند) کابینه‌اش را نوسازی کند، اما معدل کابینه با حضور افرادی مانند نمکی وزیر بهداشت و دژپسند وزیر اقتصاد سقوط کرد.
اصلاح‌طلبان که در سال ۱۳۹۲ از سر ناچاری به روحانی رأی داده بودند در سال ۱۳۹۶ خود را عامل پیروزی روحانی احساس می‌کردند و از روحانی می‌خواستند سهم بیشتری به آنان بدهد. اما روحانی گرفتارتر از این بود که به سهم‌خواهی توجه کند. او بار‌ها اصلاح‌طلبان را به عنوان شرکای دولت به یاری خواند، اما نگاه اصلاح‌طلبان به جای «حال» بیشتر معطوف به «آینده» بود و اسحاق جهانگیری ناخواسته با راهبرد نادرست اصلاح‌طلبان به ابزار این چانه زنی بدل شد. برخورد ابزاری اصلاح‌طلبان با جهانگیری لحظه به لحظه او را از حاکمیت دور کرد و به ملت هم نزدیک نکرد تا جایی که در انتخابات ۱۴۰۰ جهانگیری از هر دو دور شده بود بدون آنکه اصلاح‌طلبان نقش خود را در این راهبری اشتباه بپذیرند. آنان به دوگانه «روحانی- جهانگیری» دامن می‌زدند و نایب‌رئیس را در برابر رئیس قرار می‌دادند. روحانی را به رحم اجاره‌ای یا دولت مستعجل تشبیه می‌کردند.
در شورای شهر پنجم تهران هم مانند شورای شهر اول تهران، نبود اقلیت اصول‌گرا به اتفاق در اکثریت مطلق اصلاح‌طلب بدل شد. شورای شهر تهران به شورای نامگذاری شهر تهران تقلیل یافت. کار‌های عمرانی به کار‌های نمادی بدل شد و شهردار تهران دوچرخه‌سواری را بر متروسازی ترجیح داد.

۸ سال خوردند و خوابیدند و ناگهان طلبکار مشکلات شدند!

افراطیون مدعی اصلاحات به مدت ۸ سال، ناکارآمدی دولت روحانی را نادیده گرفتند، اما حال طوری جنجال و فضاسازی می‌کنند که انگار توقع دارند رئیسی ظرف یک هفته معجزه کند و آن ناکارآمدی‌ها را برطرف سازد.
به نوشته روزنامه جوان، مطالبات از سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جدید خیلی زود شروع شد. بی‌راه هم نیست؛ مردم ناامید از دولت روحانی، چشم به آینده دارند. در این میان، اما مطالبات اصلاح‌طلبان تندرو از رئیسی، آن هم به شکلی طلبکارانه، جالب توجه است. فقط یک هفته از تحلیف رئیسی می‌گذرد و اصلاح‌طلبان در خصوص کرونا و اوضاع معیشتی و واکسن از او طلبکارند؛ گویی همه این هشت سال گذشته، دولت دست رئیسی بوده و حالا او باید پاسخگوی عملکرد خود باشد.
آیا از نظر امثال شکوری‌راد، دبیرکل حزب اتحاد ملت که به رئیس‌جمهور جدید حمله کرده، او باید دولت تشکیل ندهد و با همان نیرو‌های سابق که چنین وضعی را به وجود آورده‌اند، کار کند؟
رئیسی در اداره کشور روز‌های سختی را پیش رو دارد و یکی از اصلی‌ترین این سختی‌ها همین تندرو‌هایی هستند که صرف نظر از درستی و غلطی اعمال و تصمیم‌ها، فکر سیاسی‌بازی خود هستند و ناامید کردن مردم. منطق را تعطیل کرده‌اند، وطن‌دوستی و مردم‌دوستی را تعطیل کرده‌اند و فقط به سیاست‌بازی می‌رسند تا ثابت کنند صندوق رأی فایده ندارد و اگر فردی انقلابی از صندوق رأی بیرون بیاید، توان اداره کشور را ندارد؛ مهم نیست که رئیس‌جمهور می‌تواند برای مردم کار کند یا نمی‌تواند؛ مهم این است که اصلاح‌طلب باشد. وقتی اصلاح‌طلب باشد هشت سال ناکارآمدی ندیده گرفته می‌شود، وقتی اصلاح‌طلب نباشد طی یک هفته و در حالی که هنوز دولت تشکیل نشده، باید معجزه کند!

منابع درآمدی حاصل از انفال اصل معقول قانون اساسی

کلیه حسابرسان شرکت‌های دولتی و خصوصی و حسابرسان و بازرس‌های سازمان حسابرسی و دیوان محاسبات باید دولت را در بازیابی منابع درآمدی خود یاری کنند.
روزنامه رسالت در یادداشتی در همین زمینه نوشت: اصل ۴۵ قانون اساسی که ناظر به اصلی‌ترین درآمد دولت اسلامی تحت عنوان «انفال» است همواره در دولت‌های قبل از او و بعد از او مورد غفلت قرار گرفته است. همچنین بودجه دولت او و مجالس و دولت‌های پس از او از اصل ۴۹ قانون اساسی که حداقل ۱۷ ردیف درآمدی برای درآمد عمومی دولت تعریف کرده است، محروم بوده است.
به شهادت همه اقتصاددانان عامل اصلی تورم، گرانی و کاهش ارزش پول ملی کشور، کسری ساختاری بودجه است. دولت‌ها که در پایان سال خزانه را خالی می‌بینند فرمان چاپ اسکناس بدون پشتوانه به بانک مرکزی می‌دهند یا اوراق قرضه چاپ می‌کنند یا با دستکاری در قیمت ارز و طلا مشکل کسری خود را حل می‌کنند. در حالی که وجوه حاصل از درآمد بی‌حساب و کتاب انفال و نیز ردیف‌های درآمدی اصل ۴۹ را حاضر نیستند در درآمد عمومی دولت احصا نمایند. دولت با دستکاری در قیمت ارز و طلا و چاپ بی‌حساب و کتاب پول درآمد اتفاقی عظیمی پیدا کند که پرداخت‌های خود را جبران کند. اما حاضر نیست از همین رقم‌های نجومی درآمد‌های اتفاقی که ثروتمندان از این رخداد که من از آن به عنوان «جیب‌بُری ملی» یاد می‌کنم، به دست می‌آورند، مالیات بگیرد. این کارکرد دولت و مجلس برخلاف اصل ۵۳، ۴۹ و ۴۵ هر سال همانند پتکی بر سر ارزش پول ملی وارد می‌شود و آن را در دولت روحانی به کمترین حد درآورده است.
اقتصاددانان کشور در نشست با آیت‌الله رئیسی موضوع کسری دولت را به عنوان ام‌المصائب مسائل اقتصادی ذکر کردند، اما راه حلی برای حل این معضل ندادند. چون آن‌ها اصل کسری را مفروض می‌دانند تا به حال راه‌حلی نتوانستند ارائه دهند. پیشنهاد به آقای رئیسی آن است که تکلیف اصول ۴۹ و ۴۵ و نیز اصل کلیدی ۵۳ را در بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ مشخص کنند. یک حسابی در خزانه‌داری کل تحت عنوان «حساب بازیافت منابع درآمد عمومی» باز کنند و کلیه درآمد‌های حاصل از «انفال» و «اصل ۴۹» و نیز «فرار خیانت‌آمیز مالیاتی» به این حساب واریز کنند و کسری را از همین حساب جبران نمایند.
کلیه حسابرسان شرکت‌های دولتی و خصوصی به ویژه حسابرسان مستقل و بازرس قانونی در سازمان حسابرسی و دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور باید دولت رئیسی را در «بازیافت منابع درآمدی دولت» یاری نمایند. آن‌ها به لحاظ قانونی مسئولیت مدنی دارند مسئولیت مدنی جبران خسارت مطمح نظر مقنن در ماده ۱۵۴ قانون تجارت و باید مجامع بنگاه‌های اقتصادی از آن‌ها مسئولیت‌خواهی کنند.
دولت باید برای کاهش نقدینگی و تقویت پول ملی و جلوگیری از کسری بودجه یک تئوری عملیاتی داشته باشد تامین اعتبار از حساب «بازیافت منابع درآمد عمومی دولت» به طرفیت حساب ۸۰۰۱ خزانه با ردیف‌های مشخص در جدول شماره ۵ قانون بودجه با اختیاراتی که رئیس‌جمهور دارد با مانع قانونی برخورد نخواهد کرد. اگر هم موانعی باشد با دادن لایحه متمم بودجه ۱۴۰۰ و همکاری مجلس می‌تواند این مشکل را حل کند.

تراز بازرگانی در دولت روحانی چقدر سقوط کرد؟
تراز بازرگانی که شاخص مهم تجارت خارجی کشور است، در دولت روحانی به شدت سقوط کرد.
به گزارش مشرق، حسن روحانی در حالی نهاد ریاست جمهوری را ترک کرد که وضعیت فاجعه‌باری بر تجارت خارجی کشور حاکم کرده است.
یکی از شاخص‌های مهم تجارت خارجی کشور، تراز بازرگانی یا تراز تجاری است. تراز تجاری عبارت است از صادرات کالا منهای واردات آن. اگر صادرات کالا بیش از واردات آن باشد در این حالت گفته می‌شود که تراز تجاری مساعد است و یا کشور در وضعیت مازاد تجاری قرار دارد و در شرایطی دیگر افزونی واردات بر صادرات منجر به داشتن تراز نامساعد تجاری و یا وضعیت کسری تجاری می‌شود. تراز تجاری یکی از اقلام مهم در محاسبه تراز پرداخت‌ها می‌باشد. در حالی که در سال پایانی دولت دهم تراز بازرگانی کشور ۳۱ میلیارد دلار بود در سال پایانی دولت روحانی تراز بازرگانی کشور به رقم نازل ۳/۲ میلیارد دلار سقوط کرده است.
به عبارت ساده‌تر تراز بازرگانی کشور در دولت روحانی یک دهم تراز بازرگانی در سال پایانی دولت دهم است.

مقیمی: به دولت جدید امیدواریم مهار تورم یک شبه اتفاق نمی‌افتد

عضو اصلاح‌طلب اتاق بازرگانی تهران می‌گوید دولت دوازدهم تورم سنگینی را برجای گذاشته و به مشورت‌های بخش خصوصی بی‌اعتنایی می‌کرد.
سیده فاطمه مقیمی نایب رئیس اتاق بازرگانی به ایلنا گفت: لجام گسیختگی تورم به شرطی می‌تواند مهار شود که برنامه‌ریزی مدون و کنترل مدیریتی بر تولید و توزیع در جامعه شکل بگیرد. در این صورت ممکن است که در کوتاه مدت اثرات آن را نبینیم، اما تأثیر مثبت آن در میان‌مدت خوب و در بلندمدت عالی خواهد بود. اما اگر این کنترل را از دست خارج کنیم مشخص نیست این مسیر به کجا می‌رود و تورم چند درصدی پیش رو خواهیم داشت.
وی افزود: در حال حاضر به علت عدم کنترل نرخ‌ها از طرف سازمان‌ها و مجموعه‌های قیمت‌گذار با شرایطی مواجه شده‌ایم که حتی در اقتصاد خرد روند نامتعارف تورم مشخص است. در یک اقتصاد بیمار هیچ کس نمی‌تواند نظر قاطعی در مورد افزوده شدن بر نرخ تورم بدهد.
عضو هیئت رئیسه اتاق بازرگانی تهران خاطرنشان ساخت: با دولت جدید و هیئت دولتی که ان‌شاءالله بهترین‌ها را شامل شود، انتظار می‌رود که تعادل در بازار داشته باشیم. هیچ کس نمی‌تواند بگوید که نرخ‌ها یک دفعه سقوط می‌کند یا بهشت‌برین می‌شود، ولی کنترل این شرایط می‌طلبد که یک گروه مدیران مدبر با نگاه دوراندیش نسبت به مصلحت‌های اجتماعی و اقتصادی کشور وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: امیدوارم که گوشی برای شنیدن این حرف‌ها وجود داشته باشد. در دولت دوازدهم به بخش خصوصی نگاه مؤثر وجود نداشت، به حرف‌های ما توجه نشد و به اتاق بازرگانی وقعی گذاشته نشد. باید توجه داشت که شنیدن نکات باید به عملی شدن در جامعه بینجامد، ما صد‌ها سال تجربه را در اتاق بازرگانی داریم، هر تاجری که در اتاق بازرگانی کار می‌کند بین ۳۰ تا ۵۰ سال تجربه کاری دارد. این تجارب به رایگان در اختیار بخش دولتی قرار می‌گیرد، چرا از این تجربیات استفاده نمی‌شود؟
مقیمی گفت: رکود و رشد منفی بی‌رویه اقتصاد کشور به چند عامل بستگی دارد. تنها یکی از این عوامل تحریم‌ها است. رکود بین‌المللی اقتصاد و کرونا نیز از عوامل دیگر مؤثر هستند. اگر به این لیست سه گانه مسئله دیگری مانند قوانین بازدارنده رشد اقتصادی اضافه شود، نتیجه می‌شود که شاهد آن هستیم و سفره اقتصاد خانوار‌ها روز به روز کوچکتر می‌شود.
وی با انتقاد از نوع برخورد در ادارات دولتی اقتصادی گفت: انتظار ما تسهیل قوانین و رشد بنگاه‌های اقتصادی است. سازمان مالیاتی یا هر یک از مجموعه‌های اقتصادی کشور برای هر کاری پوست مؤدی را می‌کنند. حتی به قوانین مربوط به عدم حضور فیزیکی به علت محدودیت‌های کرونایی نیز توجه نمی‌کنند. مؤدی را بار‌ها می‌خواهند و در پایان هم به علت مختلف رد می‌کنند و حتی با وجود رکود بنگاه‌های اقتصادی نسبت به سال گذشته جریمه بیشتری در نظر می‌گیرند و می‌گویند شما محکوم به پرداخت مالیات هستید. کجای این موضوع تسهیل روند و کسب و کار در کشور است؟ نتیجه این روند چه چیزی غیر از این است که فعال اقتصادی کار خود را متوقف کند؟ بخش خصوصی هم یک بنیه و توان خاصی دارد و نمی‌توان این همه فشار به آن وارد کرد. این موارد هزار برابر تحریم‌های بین‌المللی به اقتصاد ما آسیب می‌زند.

آرمان: کرختی دولت فرصت تجارت با شرق را از بین برد

رئیس‌سابق سازمان تجارت تصریح کرد؛ دولت روحانی قوت‌های گسترش شرکای تجاری کشور را به خاطر متوقف ماندن در مذاکره با غرب از بین برد.
روزنامه آرمان درباره ظرفیت‌هایی که از دست رفتند، می‌نویسد: سیاست‌های نادرست همکاری و کاهش دایره شرکای تجاری باعث شده تا سهم ایران از تجارت خارجی به کمترین میزان در ۴۰ سال اخیر برسد و همین موضوع نشان می‌دهد که نه تنها در اتخاذ سیاست‌های اقتصادی موفق نبوده‌ایم که در اجرای آن‌ها هم موفقیتی به‌دست نیاورده‌ایم.
رئیس‌سابق سازمان توسعه تجارت اظهار داشت: مدیران ما بیشتر ترجیح می‌دهند سلبریتی و محبوب باشند تا یک سیاست‌گذار که تصمیمات سخت بگیرد ولو اینکه منجر به خوشنامی در کوتاه‌مدت نشود. محمدرضا مودودی در مورد لزوم ارتباط تجاری با کشور‌های شرق و جنوب شرق اظهار کرد: هر کشوری به دنبال این است که تا حد امکان ضریب نفوذ حضور خود در بازار‌های خارجی را گسترش دهد و فرقی ندارد که این کشور نزدیک یا دور باشد، بنابراین کشوری که پتانسیل توسعه روابط با کشور ما در تجارت و سرمایه‌گذاری را داشته باشد، ما باید استقبال کنیم و زمینه همکاری‌های مشترک خود را هرچه بیشتر گسترش دهیم. او افزود: از آنجا که رشد اقتصادی کشور‌های شرق و جنوب شرق آسیا بسیار خوب بوده است، این کشور‌ها نیازمند مواد اولیه‌ای هستند که بعضا در ایران هم تولیدکنندگان خوبی برای آن‌ها داریم که می‌تواند زمینه یک سری همکاری‌های مشترک را در حوزه‌های صادرات و واردات و همچنین تولید مشترک را داشته باشیم. مودودی اضافه کرد: بیشترین میزان تجارت در جهان متعلق به چین است، ضریب نفوذ محصولات چینی در بسیاری از کشور‌ها بسیار زیاد است به طوری که شریک اول تجاری بیش از ۱۲۰ کشور دنیا است. کشور‌های دیگر در این منطقه مانند ژاپن، کره جنوبی، اندونزی، هند، تایوان، مالزی و سنگاپور ظرفیت‌های خوبی دارند که نشانگر ظرفیت اتحادیه‌هایی مانند آسه آن یا اتحادیه‌های مشابه است.
او با‌اشاره به تغییر گرانیگاه اقتصادی به سمت شرق گفت: رقابت شدیدی در کشور‌های اروپا و آمریکا وجود دارد، بسیاری معتقدند تغییر گرانیگاه به سمت شرق و کشور‌های نوظهور اقتصادی باعث شده که ظرفیت‌های بهتری در آن‌ها نهفته باشد. به نظر می‌رسد که در عرصه تجارت بین‌الملل، تولید و اقتصاد شاهد تغییر و تحولات است و نقش شرق و جنوب شرق آسیا در آن بسیار حائز اهمیت است. رئیس‌سابق سازمان توسعه تجارت تصریح کرد: متاسفانه شاهد یک لختی، کرختی و سستی هستیم که باعث فرصت‌سوزی‌های بسیار در تعامل با دنیا شده است. ما سهم بسیار کمی در تفاهم‌نامه‌های اجرایی و پیمان‌های منطقه‌ای داریم. بالغ بر ۵۰ درصد از تجارت دنیا در قالب پیمان‌های منطقه‌ای و پیرامونی مانند تجارت ترجیحی شکل می‌گیرد، اما سهم ما از این تجارت کمتر از ۳ درصد است.

********************

روزنامه وطن امروز**

تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین فقیه‌ایمانی

حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پی درگذشت حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین آقای حاج‌آقا کمال فقیه‌ایمانی پیام تسلیتی صادر کردند.
متن پیام تسلیت رهبر انقلاب به شرح ذیل است:
بسم الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم فرزانه جناب حجت‌الاسلام و‌المسلمین آقای حاج‌آقا کمال فقیه‌ایمانی رضوان‌الله علیه را به علمای اعلام و جامعه روحانیت و عموم مردم عزیز اصفهان، بویژه خاندان مکرّم و فرزندان گرامی و نیز به ارادتمندان بیشمار آن روحانی جلیل‌القدر تسلیت عرض می‌کنم.
ایشان نمونه بارزی از مجاهدت فرهنگی و حضور مردمی و فعالیت اجتماعیِ علمای دینی را در آن شهر جهاد و مقاومت در منظر همگان قرار دادند و در طول سالیان متمادی، خدمات ارزشمندی در نشر معارف اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی ارائه نمودند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن عالم بزرگوار مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
۳۰ مرداد ۱۴۰۰

***

سفیر ایران در سوئد:
بعد از ۲۰ روز پیگیری موفق به ملاقات با شهروند ایرانی در زندان شدم

سفیر ایران در سوئد با بیان اینکه پس از ۲۰ روز پیگیری موفق به ملاقات با شهروند ایرانی در زندان شدم، اعلام کرد: شواهد حاکی از کاربرد خشونت است و در شکایتی به مرجع قضایی و یادداشت به وزارت خارجه و دادگستری خواستار تحقیق مستقل در این باره شدم.
به گزارش فارس، «احمد معصومی‌فر» سفیر جمهوری اسلامی ایران در استکهلم روز گذشته در توئیتی درباره ضرب و شتم یکی از ایرانیان در بازداشتگاه سوئد توسط ماموران این بازداشتگاه نوشت: پس از ۲۰ روز پیگیری، موفق به ملاقات شهروند ایرانی در زندان شدم. شواهد حاکی از کاربرد خشونت و نقض کنوانسیون‌های مقابله با شکنجه و رفتار‌های غیرانسانی، ظالمانه و تحقیرآمیز (۱۹۸۴) مواد ۱، ۱۲ و ۱۶ حقوق مدنی و سیاسی (۱۹۶۶) مواد ۷، ۹، ۱۰ و ۱۴ و مواد ۳، ۵ و ۷ کنوانسیون اروپایی حقوق بشر (۱۹۵۰) است.
وی افزود: شکایت توسط وکلا به مرجع قضایی تسلیم و طی یادداشتی به وزارت خارجه و وزارت دادگستری خواستار تحقیق مستقل درباره نقض حقوق زندانی، ممانعت از معاینه پزشک، هتک حرمت‌های اعتقادی و اعمال شکنجه جسمی و روحی شهروند ایرانی شدم. سفیر ایران تصریح کرد: موضوع را تا رسیدن به نتیجه‌ای قانع‌کننده دنبال خواهم کرد.
«احمد معصومی‌فر» سفیر جمهوری اسلامی ایران در استکهلم هشتم مردادماه در صفحه توئیترش درباره ضرب و شتم یکی از ایرانیان در بازداشتگاه سوئد توسط ماموران این بازداشتگاه نوشت: امروز اطلاع یافتم یکی از ایرانیان‬ در روز عید غدیر مورد ضرب و شتم شدید ماموران بازداشتگاه ‫سوئد قرار گرفته است. ‬سفیر ایران در سوئد با بیان اینکه برای اطمینان از سلامتی وی درخواست ملاقات فوری کردم، افزود: ‏بی‌حرمتی و تعدی به حقوق اتباع کشورم را تحمل نخواهم کرد. موضوع را تا شناسایی و مجازات خاطیان پیگیری می‌کنم.

***

دیدار وزیران خارجه ایران و ژاپن امروز در تهران

وزیران امور خارجه ایران و ژاپن امروز در تهران با یکدیگر دیدار و رایزنی می‌کنند.
به گزارش ایسنا، موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن و محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران صبح امروز یکشنبه در محل وزارت امور خارجه با یکدیگر دیدار و درباره مسائل دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی رایزنی می‌کنند. وزیر خارجه ژاپن در جریان سفر ۲ روزه خود به تهران غیر از دیدار با همتای ایرانی خود با تعدادی دیگر از مقامات کشورمان نیز رایزنی و گفتگو خواهد داشت.
پیش از این نیز سخنگوی وزارت امور خارجه اعلام کرده بود موتگی توشیمیتسو، وزیر خارجه ژاپن به دعوت محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از تاریخ یکشنبه ۳۱ مردادماه جاری سفر ۲ روزه‌ای را به جمهوری اسلامی ایران خواهد داشت. خطیب زاده افزود: این سفر که در آستانه تشکیل دولت سیزدهم از اهمیت بالایی برخوردار است، در پاسخ به سفر سال ۱۳۹۸ دکتر ظریف به توکیو انجام می‌شود. سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: روابط ایران و ژاپن به عنوان ۲ قدرت مهم غرب و شرق آسیا همواره مهم بوده و ۲ کشور در ۹۰ سال روابط دیپلماتیک، بر اساس منافع مشترک، از روابط دوستانه برخوردار بوده‌اند و در حال حاضر نیز رایزنی‌ها درباره مسائل دو و چندجانبه در بالاترین سطوح میان ۲ کشور برقرار است. خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: وزیر خارجه ژاپن در این سفر علاوه بر همتای ایرانی، با دیگر مقامات ارشد کشورمان نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.

***

اولیانوف:
مذاکرات وین بزودی از سر گرفته می‌شود

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی با بیان اینکه مذاکرات وین بزودی از سر گرفته می‌شود، تاکید کرد شانس احیای برجام واقعی است. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر به اظهارات اخیر رابرت مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران واکنش نشان داد. اولیانوف در پیام خود نوشت: راب عزیز! هنوز برای بدبین بودن خیلی زود است. گفتگو‌های وین بزودی از سر گرفته خواهد شد. شانس احیای برجام واقعی به نظر می‌رسد، هرچند به طور کامل هم تضمین‌شده نیست. وی ادامه داد: به همین دلیل است که طرف‌ها باید موانع باقی‌مانده را با نشان دادن خلاقیت به‌موقع برطرف کنند. رابرت مالی در گفتگو با نشریه «پولیتیکو» گفته بود سرنوشت مذاکرات برجام با یک علامت سوال بزرگ روبه‌رو است و همچنین ادعا کرده بود ایران برای ازسر‌گیری مذاکرات وین همکاری نمی‌کند.

********************

روزنامه خراسان**

بیت کوین ۴۹ هزار دلاری شد

فارس - در معاملات دیروز قیمت بیت کوین حدود ۳.۵ درصد رشد کرد و از مرز ۴۹ هزار دلار گذشت. رشد اتریوم نصف بیت کوین بود و ۱.۷ درصد بالا رفت و به ۳۲۷۶ دلار رسید. به طور کلی در ۲۴ ساعت گذشته ارزش جهانی بازار ارز‌های مجازی ۳ درصد رشد کرد و به ۲۰۹۱ میلیارد دلار رسید.

پراید به ۱۵۰ میلیون تومان رسید

ایسنا - روند صعودی قیمت خودرو در بازار با شیب تندی که از هفته گذشته پیش گرفته است، همچنان ادامه دارد. براساس این گزارش، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ حدود ۲۴۵ تا ۲۴۷ میلیون، پژو ۲۰۶ تیپ ۵، حدود ۲۹۵ تا ۳۰۰ میلیون تومان، پژو ۲۰۷ اتوماتیک ۴۲۰ میلیون و سمند LX حدود ۲۴۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده‌اند. در محصولات سایپا نیز پراید به ۱۴۹ و ۱۵۰ میلیون تومان رسیده، پراید ۱۳۱ از ۱۳۵ میلیون تومان به ۱۳۷ میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

صادرات ال پی جی به بالاترین میزان در ۲ سال گذشته رسید

فارس - منابع تجاری می‌گویند به دلیل افزایش تقاضا از طرف چین صادرات ال پی جی ایران به بالاترین میزان در دو سال گذشته رسیده و ایران بین ماه‌های جولای تا آگوست ۵۰۰ هزار تن ال پی جی به چین صادر کرده است.

رای قطعی خلع ید خریدار هفت تپه ابلاغ شد

میزان-رأی قطعی شعبه ۵۵ حقوقی تهران دایر بر خلع ید هفت تپه به دولت و خریدار ابلاغ شد. بر این اساس مالکیت هفت تپه از خریدار خلع ید و به دولت واگذار می‌شود و با حکم صادر شده این مجتمع به بیت المال بازمی‌گردد. شایان ذکر است ۲۲ تیر امسال سخنگوی وقت قوه قضاییه از دستور حجت الاسلام محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه در اولین روز‌های آغاز کاری خود برای پیگیری پرونده هفت تپه خبر داده بود. واگذاری هفت تپه با حاشیه‌های فراوانی همراه بود و تاخیر در پرداخت حقوق این واحد اقتصادی واگذار شده موجب بروز اعتراضاتی از سوی کارگران این واحد نیشکر شده بود.

********************

روزنامه ایران**

مراسم عزاداری شب شهادت حضرت امام سجاد (ع) در حضور رهبر معظم انقلاب

مراسم عزاداری شب شهادت سیدالساجدین حضرت امام علی‌بن الحسین علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور رهبر انقلاب اسلامی برگزار شد. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبر معظم انقلاب، در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین عالی در سخنانی، حفظ دینداری و در امان ماندن از لغزش را در گرو عبودیت خدا دانست و افزود: بهترین دعای فردی، دعا برای عاقبت به‌خیری است و برای نیل به این توفیق، انسان باید در هر موقعیت، وظیفه دینی خود را بدرستی تشخیص دهد و با تسلیم محض در برابر اوامر الهی و بدون پیروی از امیال و هوی و هوس‌ها عمل کند. آقای عالی با اشاره به شرایط منحط و پر اختناق جامعه پس‌از واقعه کربلا و در دوره حکومت امویان، گفت: در آن شرایط سخت، حضرت امام سجاد علیه‌السلام، بازپروری اخلاقی جامعه به‌وسیله دعا‌های پر مضمون، کادرسازی و تربیت یاران و شاگردان و زنده نگه داشتن پیام‌های کربلا و نهضت حضرت اباعبدالله علیه‌السلام را در دستور کار قرار دادند. همچنین در این مراسم، حجت‌الاسلام شحیطاط به مقتل‌خوانی و ذکر مصیبت پرداخت.

پیام تسلیت رهبری در پی درگذشت حجت‌الاسلام و‌المسلمین فقیه ایمانی

حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم فرزانه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین آقای حاج آقا کمال فقیه ایمانی را تسلیت گفتند. به‌گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری؛ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم‌الله الرّحمن الرّحیم
درگذشت عالم فرزانه جناب حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین آقای حاج آقا کمال فقیه ایمانی رضوان‌الله‌علیه را به علمای اعلام و جامعه روحانیت و عموم مردم عزیز اصفهان، بویژه خاندان مکرم و فرزندان گرامی و نیز به ارادتمندان بی‌شمار آن روحانی جلیل‌القدر تسلیت عرض می‌کنم. ایشان نمونه بارزی از مجاهدت فرهنگی و حضور مردمی و فعالیت اجتماعی علمای دینی را در آن شهر جهاد و مقاومت در منظر همگان قرار داده و در طول سالیان متمادی، خدمات ارزشمندی در نشر معارف اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی ارائه نمودند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن عالم بزرگوار مسألت می‌کنم.
سیدعلی خامنه‌ای
۳۰ مرداد ۱۴۰۰

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح راهبرد نظامی کشور را تشریح کرد:
بازدارندگی مطمئن و افزایش توان تهاجم به کانون‌های تهدید

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح در پیامی به مناسبت «روز صنعت دفاعی» تأکید کرد که نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران بدون اعتنا به جنگ رسانه‌ای، قدرت‌افزایی دفاعی، بازدارندگی مطمئن بومی و افزایش توان تهاجم به کانون‌های تهدید علیه میهن اسلامی را سیاست راهبردی خود می‌داند. به گزارش سپاه نیوز، سرلشکر محمد باقری، ضمن تبریک فرا رسیدن روز صنعت دفاعی به مسئولان، جهادگران، متخصصان و آحاد کارکنان خدوم و ارزشمند نیرو‌های مسلح و حوزه صنعت دفاعی، اظهار کرد: نیرو‌های مسلح انقلابی و قدرت‌آفرین کشور که خط مقدم تحرک و نشانه اقتدار ایران عزیز هستند به تأسی از الزامات و مقتضیات امروز و آینده پیش رو، علم و فناوری را به‌عنوان یکی از پیشران‌های اصلی و موتور محرک پیشرفت کشور در گام دوم انقلاب قلمداد می‌کنند.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با اشاره به اینکه استحکام‌بخشی ساخت درونی قدرت بر پایه مؤلفه‌های علم و فناوری دفاعی و نظامی با ارتقای توان تولید سامانه‌ها، تجهیزات و محصولات بدیع و نوظهور می‌تواند محقق و میسر گردد، افزود: این مسیر مبارک در نیرو‌های مسلح با پرچمداری وزارت دفاع، نهادینه و با هم‌افزایی اجزای صنعت دفاعی با عناصر قدرت‌ساز ملی و به‌کارگیری ظرفیت‌های علمی بخش خصوصی و به مدد دیپلماسی هوشمند دفاعی دنبال می‌شود. سرلشکر باقری ادامه داد: نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران، تحت فرامین حکیمانه مقام معظم رهبری ضمن پیگیری راهبرد صلح و هم‌افزایی با ملت‌های منطقه، ضد بیگانگان و ماجراجویان فرامنطقه‌ای، بدون اعتنا به جنگ رسانه‌ای، قدرت‌افزایی دفاعی، بازدارندگی مطمئن بومی و افزایش توان تهاجم به کانون‌های تهدید علیه میهن اسلامی را سیاست راهبردی، حتمی و توقف‌ناپذیر خود می‌داند و در این مسیر افتخارآمیز لحظه‌ای کوتاهی را برنخواهند تابید.

سیدمحمد حسینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری شد

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی طی حکمی سید محمد حسینی را به سمت معاون امور مجلس رئیس‌جمهوری منصوب کرد.
به گزارش ایرنا، سیدمحمد حسینی متولد ۱۳۴۰ در شهر رفسنجان و دانش آموخته دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی است. حسینی مسئولیت‌هایی همچون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم، قائم مقامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت نهم و نمایندگی دوره پنجم مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد.

وزیر خارجه ژاپن امروز در تهران

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز در تهران میزبان وزیر خارجه ژاپن خواهد بود. به گزارش ایسنا، «موته گی توشیمیتسو» در حالی به تهران سفر می‌کند که رسانه‌های ژاپن پیش از این اعلام کرده بودند که وزیر خارجه ژاپن قصد دارد اواسط مردادماه برای دیدار با مقام‌های دولت آیت‌الله رئیسی و تأکید بر تمایل توکیو برای تقویت روابط دوستانه با جمهوری اسلامی، به تهران سفر کند. پیش از این «سوگا یوشیهیده» نخست‌وزیر ژاپن با ارسال پیامی خطاب به آیت‌الله رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، از سوی خود، مردم و دولت ژاپن، تحلیف و آغاز بکار رئیس‌جمهوری کشورمان را تبریک گفته و تأکید کرده بود که مایل است با همکاری رئیس‌جمهوری کشورمان در جهت توسعه روابط تاریخی بین دوکشور، که روابط دیرینه و دوستانه‌ای بوده و از دیرباز تداوم داشته، تلاش نماید.

********************

روزنامه شرق**

از سوی مقام معظم رهبری صادر شد
پیام تسلیت در پی درگذشت حجت‌الاسلام فقیه‌ایمانی

پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پیامی درگذشت عالم فرزانه حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین آقای حاج‌آقا کمال فقیه‌ایمانی را تسلیت گفتند. متن پیام مقام معظم رهبری به این شرح است: درگذشت عالم فرزانه جناب حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین آقای حاج‌آقا کمال فقیه‌ایمانی رضوان‌الله‌علیه را به علمای اعلام و جامعه روحانیت و عموم مردم عزیز اصفهان، به‌ویژه خاندان مکرّم و فرزندان گرامی و نیز به ارادتمندان بی‌شمار آن روحانی جلیل‌القدر تسلیت عرض می‌کنم. ایشان نمونه بارزی از مجاهدت فرهنگی و حضور مردمی و فعالیت اجتماعیِ علمای دینی را در آن شهر جهاد و مقاومت در منظر همگان قرار داده و در طول سالیان متمادی، خدمات ارزشمندی در نشر معارف اسلامی در عرصه‌های بین‌المللی ارائه نمودند. از خداوند متعال رحمت و مغفرت برای آن عالم بزرگوار مسئلت می‌کنم.

جمعه‌شب در حسینیه امام خمینی برگزار شد
آخرین شب مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع)

پایگاه اطلاع‌رسانی مقام معظم رهبری: مراسم عزاداری شب شهادت سیدالساجدین حضرت امام علی‌بن الحسین علیه‌السلام در حسینیه امام خمینی (ره) با حضور مقام معظم رهبری برگزار شد. در این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالی در سخنانی، حفظ دینداری و در امان ماندن از لغزش را در گرو عبودیت خدا دانست و افزود: بهترین دعای فردی، دعا برای عاقبت‌بخیری است و برای نیل به این توفیق، انسان باید در هر موقعیت، وظیفه دینی خود را به‌درستی تشخیص دهد و با تسلیم محض در برابر اوامر الهی و بدون پیروی از امیال و هوی و هوس‌ها عمل کند. آقای عالی با اشاره به شرایط منحط و پراختناق جامعه پس از واقعه کربلا و در دوره حکومت امویان، گفت: در آن شرایط سخت، حضرت امام سجاد علیه‌السلام، بازپروری اخلاقی جامعه به‌وسیله دعا‌های پُرمضمون، کادرسازی و تربیت یاران و شاگردان و زنده‌نگه‌داشتن پیام‌های کربلا و نهضت حضرت اباعبدالله علیه‌السلام را در دستور کار قرار دادند. همچنین در این مراسم، حجت‌الاسلام شحیطاط به مقتل‌خوانی و ذکر مصیبت پرداخت.

بیانیه حزب مجمع ایثارگران درباره دولت پیشنهادی رئیسی

شرق: حزب مجمع ایثارگران بعد از آنکه ابراهیم رئیسی کابینه خود را به مجلس معرفی کرد، بیانیه‌ای صادر کرد. در این بیانیه آمده است: بعد از اعلام پیروزی رئیس‌جمهوری جدید، افرادی از دفتر ایشان با چهره‌های سیاسی سرشناس مخالف و فعالان رسانه‌ای و مدنی تماس گرفتند و خواستار اعلام نظراتشان در زمینه روند اداره کشور شدند. درحالی‌که اکثریت مخالفان، این اقدام را نوعی عوام‌فریبی و نمایش سیاسی تلقی می‌کردند، جمعی از این شخصیت‌ها و صاحب‌نظران به‌صورت خصوصی یا عمومی به طرح نظرات خود اقدام کردند تا اگر گوشی برای شنیدن هست، بشنود و برای اصلاح امور به کار بگیرد. متأسفانه باید بگوییم آن دلسوزی‌ها و خیرخواهی‌ها هیچ انعکاسی در معرفی کابینه جدید نداشته است و آقای رئیسی دولتی را به مجلس پیشنهاد کرده که تناسبی با آن نظرخواهی‌ها ندارد. همچنین در این بیانیه آمده است: عملکرد آقای رئیسی و دولت معرفی‌شده از سوی ایشان را نباید به حساب شخص رئیس‌جمهوری گذاشت، زیرا با یکدست‌شدن حکومت، کل نظام مسئول وضعیت جدیدی است که بر کشور حاکم خواهد شد. اکنون سه قوه حکومتی در یک راستا قرار دارند و هر سه نهاد هم پیشاپیش تأیید رهبری را اخذ کرده‌اند. با این وصف دیگر برای حاکمیت امکان اینکه سیاست دوگانه سابق را ادامه دهد و دستاورد‌های نظام را به حساب تدبیر بزرگان بگذارد و ناکامی‌ها را صرفا از چشم دولت ناهمسو ببیند، فراهم نخواهد بود. اکنون همه همسو هستند و باید پاسخ‌گوی مواضع و عملکرد خود باشند. مطابق قانون اساسی همه ارکان نظام همواره باید پاسخ‌گوی مردم باشند و با این همسویی ایجاد شده، فرار از پاسخ‌گویی نیز توجیه ندارد. اگرچه بر این باوریم که در شرایط حاکمیت یکدست و در غیاب مطبوعات و رسانه‌های آزاد به مثابه رکن چهارم دموکراسی، پاسخ‌گویی به‌تدریج و بیش از گذشته به محاق خواهد رفت. در پایان آمده: حزب مجمع ایثارگران، به سهم خود امیدوار است که دولت آقای رئیسی در تحقق وعده‌های خود موفق شود، زیرا خیر عملکرد هر دولتی به مردم خواهد رسید و ما اصرار نداریم که کار‌های درست و بزرگ به نفع ملت حتما به وسیله همفکران ما انجام شود. در‌عین‌حال نمی‌توانیم ناامیدی و نگرانی خود را از عملکرد حاکمیت یکدست و دولت آقای رئیسی با توجه به مواضع و عملکرد گذشته این جریان از جمله به خاطر ترکیب ضعیف و ناکارآمد کابینه پیشنهادی پنهان کنیم. خداوند مفاسد امور مسلمین را اصلاح کند.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات