صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۳۰۶۰

اخبار ویژه ۱ شهریور

روزنامه کیهان**

گرامی‌مقدم: با اختلافات موجود جبهه اصلاحات قابل تداوم نیست

سخنگوی حزب اعتماد ملی تاکید کرد: اختلافات در میان جبهه اصلاح‌طلبان اساسی است و با این وضعیت هم نمی‌شود ادامه داد.
اسماعیل گرامی‌مقدم در گفتگو با خبرآنلاین اظهار داشت: اینکه بالاخره اصلاح‌طلبان باید کاری را انجام دهند، روشن است که همه هم موافق این اتفاق هستند و بالاخره وجود جبهه اصلاحات از نبودن آن بهتر است، این گونه که عده‌ای در آنجا پافشاری کنند که اگر نامزد ما تایید نشد ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم با این فرمان این جبهه نمی‌تواند ماندگار باشد. اگر آن‌ها بگویند اگر نامزد ما تایید نشود ما در انتخابات شرکت نمی‌کنیم اساسا وجود این جبهه چه نیازی دارد و زیر سؤال می‌رود، این‌ها را جبهه باید حل کند، اگر می‌خواهند در انتخابات شرکت نکنند باید تصمیم بگیرند، اگر می‌خواهند شرکت کنند باید به فصل مشترکی از دیدگاه‌ها برسند. وی در پاسخ این سئوال که «این اختلافات را چقدر اساسی می‌دانید؟ افرادی مثل آقای مرعشی می‌گویند باید به سمتی رفت که صندوق رأی، محور باشد.»، گفت: این اختلافات اساسی است. من در جبهه اصلاحات هم عرض کردم که هم می‌توان این جبهه را ادامه داد و هم نمی‌توان ادامه داد. در واقع با حفظ این نگاه‌ها و موضع‌گیری‌ها نمی‌توان ادامه داد، همان چیزی که آقای مرعشی می‌گوید که درست است و من هم طرفدار آن نظریه هستم؛ نخست باید در مورد شرکت کردن در انتخابات به یک تفاهم کلی رسید وگرنه اگر این نگاه به همین شکل ادامه پیدا کند، فرض کنید شش ماه تا انتخابات مجلس باقی مانده و این جبهه هنوز تصمیم ندارد که شرکت کند یا نکند به تعبیری همین آش و همین کاسه است و هم اختلافات باقی است و هم توان و انرژی جبهه هدر رفته است؛ بنابراین نمی‌توان با این دو دیدگاه و با این اختلاف ادامه داد، اما اگر به یک فصل مشترکی که آقای مرعشی می‌گویند و من هم بر آن باور هستم برسیم آن زمان می‌توان ادامه داد.
گرامی‌مقدم افزود: واقعیت این است که این مسئله‌ای که آقای مرعشی گفتند و طرفدار آن هستند ما هم اساسا دنبال همین بودیم که بالاخره اگر در انتخابات حضور پیدا نکنیم رقیب جایگزین ما می‌شود و عده‌ای دیگری روی کار می‌آیند پس باید در انتخابات حضور پیدا کرد تا این صندوق و جمهوریت حفظ شود، از سوی دیگر باید برای این مسئله چاره‌ای بیندیشیم که چه ایراداتی وجود دارد مثلا من از روز اول مخالف جدی تصویب دو سوم آرا برای نامزد نهایی (در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان) بودم، اولین مخالف آن بنده بودم یعنی وقتی در جلسه مطرح شد و آن جلسه، تمام وقتش را به این موضوع اختصاص داد و نظرسنجی کرد که آیا دو سوم را بگذاریم یا خیر، من همانجا گفتم این دو سومی که تعیین کردید بدین معناست که ما در انتخابات شرکت نکنیم، ولی متاسفانه با دو رأی تصویب شد و سه ماه تمام وقت ما هدر رفت و نامزدی نداشتیم. روشن بود که با دو سوم هیچ رقابتی برگزار نمی‌شود، رقابت همیشه با یک رأی نسبی است.
یادآور می‌شود با وجود حمایت ۱۷ گروه اصلاح‌طلب و کسانی، چون خاتمی و کروبی از عبدالناصر همتی، وی بیش از ۲/۳ میلیون رای در انتخابات کسب نکرد.
گرامی‌مقدم پیش از این هم در گفتگو با نامه‌نیوز با انتقاد از مواضع رادیکال کسانی مانند حجاریان گفته بود: حجاریان و دوستانش کاری جز ناامید کردن مردم انجام ندادند. حجاریان برخی اصلاح‌طلبان را به خاطر شرکت در انتخابات متهم به صندلی‌طلبی کرده و خواستار تحریم انتخابات شده بود.

روحانی سوءمدیریت کرد تاوان آن گردن دولت سیزدهم افتاد

دولت سیزدهم، تاوان سیاست‌های غلط اقتصادی دولت روحانی را در زمینه سوءمدیریت تورم به دوش خواهد کشید.
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی می‌نویسد: براساس گزارش مرکز آمار تورم پیش‌نگر تولیدکننده بخش صنعت در فصل بهار سال جاری در بالاترین نقطه تورم سالانه و تورم نقطه به نقطه در یک دهه گذشته ایستاده است. بر این اساس تورم سالانه تولید در فصل بهار به ۷۸/۵ درصد و تورم نقطه به نقطه در همین مدت به ۹۴/۷ درصد رسیده که حاکی از به صدا درآمدن دومین آلارم تورمی در چندماه اخیر است. پیش از این، آمار‌های پولی اعم از رشد نقدینگی و پایه پولی، نخستین آلارم تورمی در سال جدید را به صدا درآورده بود. به نظر می‌رسد از بین عوامل متعدد برای تورم چشمگیر در تولید می‌توان به سه عامل اصلی سیاست‌های پولی، گذار نرخ ارز و سیاست‌های مداخله‌جویانه در حوزه تجارت اشاره کرد.
براساس آمار منتشرشده تورم فصلی تولیدکننده - بهار۱۴۰۰ نسبت به زمستان ۹۹- به ۸/۲ درصد رسیده است. از سوی دیگر تورم سالانه و تورم نقطه به نقطه با رکوردشکنی توانسته‌اند عددی بی سابقه را در دهه ۹۰ به ثبت برسانند. برهمین اساس در بهار ۱۴۰۰ تورم سالانه تولیدکننده بخش صنعت به ۷۸/۵ درصد رسیده است. همچنین تورم نقطه به نقطه به عدد قابل توجه ۹۴/۷ درصدی رسید تا در صدر تورم‌های نقطه به نقطه در مدت زمان یادشده برسد.
کارشناسان دلایل متعددی را درخصوص افزایش هزینه‌های تولید عنوان کردند. اما اصلی‌ترین دلایل این وضعیت را می‌توان در سیاست‌های پولی، گذار نرخ ارز و سیاست‌های تجاری جست‌وجو کرد. در اقتصاد گزاره معروفی وجود دارد که «تورم پدیده‌ای پولی است». در آمار‌های منتشرشده از حراج اوراق توسط بانک مرکزی و متغیر‌های پولی در سه ماه ابتدایی سال جاری حاکی از آن است که دولت استفاده از اوراق برای تامین هزینه‌های خود را کنار گذاشته و در عوض به تامین مالی از طریق استفاده از تنخواه بانک مرکزی رو آورده است. در واقع دولت به جای تامین منابع خود با نرخ اوراق، به تامین مالی با نرخ صفر رو آورده است؛ تامین مالی‌ای که به قیمت از دست رفتن جذابیت اوراق بدهی، دامن زدن به انتظارات تورمی و رشد شاخص‌های پولی موثر در نرخ تورم انجام می‌شود.
متهم دوم، سیاست ارزی است و متهم سوم شرایط تورمی، سیاست‌های تجاری دولت است که در سال‌های اخیر در دستور کار دولت قرار گرفته است. مقررات و محدودیت‌های مختلفی که دولت به منظور کنترل عرضه و تقاضا و سرکوب قیمت کالا‌ها به کار گرفته، کار تولیدکنندگان را با مشکلات جدی روبه‌رو ساخته است. در بسیاری از موارد، اختلافات دستگاه‌های ذی‌ربط مانند گمرک و بانک مرکزی موجب شده تا ترخیص محصولات وارداتی با تاخیر انجام شود و بنگاه‌ها با مشکلاتی مانند کمبود مواد اولیه و افزایش قیمت آن‌ها روبه‌رو شوند.

اعتماد: مسیر دولت روحانی در تولید تورم باید متوقف شود

یک روزنامه زنجیره‌ای گوشه‌ای از میراث اقتصادی مصیبت‌بار دولت روحانی در قالب تورم را بازگو کرد.
اعتماد نوشت: تورم سالانه منتهی به تیر سال جاری ۴۴/۲ درصد گزارش شد؛ ۵/۲ درصد کمتر از قله تورمی ۴۹/۴ درصدی سال ۷۳. البته هشدار‌ها و نگرانی‌ها پس از انتشار متغیر‌های کلان اقتصادی بیشتر شد و مباحثی درخصوص تورم بی‌سابقه و یا ابرتورم از سوی کارشناسان در محافل مختلف اقتصادی و سیاسی مطرح شد. نقدینگی ۳۷۰۵ هزار میلیارد تومانی و پایه پولی ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی نیز به نوبه خود باعث نگرانی است. چندی پیش نیز مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران در صفحه شخصی خود در این باره نوشت: طبق آمار بانک مرکزی میزان نقدینگی از ۳۷۰۰ هزار میلیارد عبور کرده و نسبت به دو سال پیش ۲ برابر شده است. اگرچه طی ماه‌های گذشته نسبت به عواقب افزایش نقدینگی بر اقتصاد و تورم هشدار داده شده، اما با این روند در ماه‌های آینده دولت با تورمی روبه‌رو خواهد شد که هیچ‌گاه درکشور تجربه نشده است.
اعتماد در ادامه از قول یک کارشناس اقتصادی می‌نویسد: مهم‌ترین عامل ایجاد تورم، کسری بودجه دولت بر اثر کاهش درآمد‌های نفتی و طرح‌های حمایتی بدون برنامه است که دولت را مجبور به چاپ روزافزون پول برای تامین هزینه‌های خود کرده در حالی که دولت می‌داند جبران این کمبود‌ها از طریق چاپ اسکناس و رشد پایه پولی و نقدینگی راه درستی نیست، اما باز هم این کار را انجام داد و این موضوع به زیان دولت است و دولت هر چند خدماتی را ارایه می‌کند، اما با چاپ پول باز هم قیمت‌ها متورم می‌شود و هزینه‌اش بالا می‌رود و در یک دور باطل می‌افتد و برای آنکه هزینه‌هایش را تامین کند باز هم پول چاپ می‌کند که اصلا قابل دفاع هم نیست.» با افزایش چاپ پول، قیمت‌ها شروع به افزایش می‌کنند و تورم مجددا شتاب می‌گیرد، توقف تورم و کنترل انتظارات تورمی نیازمند اصلاحات ساختاری است و سیاست‌های کوتاه‌مدت انقباضی توان چندانی برای مقابله با تورم ندارد. این در حالی است که ما نیازمند اصلاحات پولی و بودجه‌ای هستیم.

آفتاب یزد: بهبود وضعیت اقتصادی زمان‌بر است

یک کارشناس اقتصادی می‌گوید: با وجود دشواری شرایط اقتصادی و سوءمدیریت دولت روحانی، این امید و انتظار از دولت جدید وجود دارد که به مرور زمان بتواند شرایط را بهبود ببخشد.
وحید شقاقی‌شهری به روزنامه آفتاب یزد گفته است: رشد نقدینگی بالای ۴۰ درصد است و این در کوتاه‌مدت قابل مهار نیست. یعنی باید ناترازی بودجه‌ای و ناترازی بانکی از بین برود. طبیعتاً در کوتاه‌مدت ناترازی‌های بودجه‌ای و بانکی قابل حل نیست. امسال بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه برآورد می‌شود و عملاً به منزله تشدید ناترازی بودجه‌ای در کشور است. راه حل آن هم کوتاه‌مدت نیست یعنی حل این کسری‌های بودجه نیازمند افزایش درآمد‌های دولت از یک‌سو یا کاهش و کنترل هزینه‌های دولت از سوی دیگر است. هم چنین نیازمند اجرای بودجه‌ریزی عملیاتی است.
عامل دوم ناترازی، نظام بانکی است. بانک‌ها مدام در حال اضافه کردن ناترازی خود هستند و این هم به‌دلیل معیوب بودن ساختار نظام بانکی و ضعف نظارت بانک مرکزی در سیستم بانکی است که این هم از نوع نیاز به اصلاحات ساختاری است. درحال حاضر بیش از هزار هزار میلیارد تومان ناترازی سیستم بانکی است. این دو ناترازی می‌توانند دست در دست هم دهند و به تشدید رشد نقدینگی منجر شوند.
باید پذیرفت هزینه‌هایی را باید بابت جراحی‌های اقتصادی پرداخت کنیم که این مسائل یک شبه رخ نداده است که یک شبه هم حل و فصل شود. این ایرادات سبب شده که انتظارات تورمی سریع‌تر اثرات خود را نشان دهد. دولت سیزدهم اکنون در شرایط پیچیده‌ای قرار دارد از یک طرف انتظاراتی در جامعه ایجاد شده مبنی بر اینکه دولت گذشته ضعیف عمل کرد و جهادی نبود و نمی‌خواستند مسائل و چالش‌ها را حل کنند؛ بنابراین مقداری انتظارات در سطح جامعه بالا رفته است. باید بپذیریم توان مدیریت اقتصادی پروژه‌های کلان در کشور در مجموع ضعیف است.
بحث دوم این است که دولت سیزدهم در شروع کار با کسری بودجه بالایی مواجه است و دولت دوازدهم در هفته‌های پایانی به این کسری بودجه هم مدام اضافه کرد. افزایش حقوق ها، پاداش‌ها و ریخت‌وپاش‌ها را اضافه کرد. به نظر من دولت سیزدهم در اولین مواجهه باید با کسری بودجه سال ۱۴۰۰ یک مواجهه «عاقلانه و حکمی» داشته باشد و برای کاهش کسری‌های بودجه باید گفت‌وگوی بزرگ را انجام دهد و برای بودجه سال ۱۴۰۱ هم باید دولت سیزدهم یک بودجه عملیاتی با روند کسری کاهنده را پیشنهاد دهد. این اولین مواجهه سخت دولت سیزدهم خواهد شد. به این دلیل که همین که دولت بخواهد اصلاح بودجه کنونی یا سال آینده را شروع کند تازه شروع دعوا‌ها و تضاد منافع رخ خواهد داد و نارضایتی‌ها شروع می‌شود. این کار سخت دولت سیزدهم در آغاز است و لازم می‌باشد کنترل کسری‌های بودجه در دستور کار باشد. برای کسری‌های تجاری هم لازم است که واردات را کنترل و ساماندهی کنیم. دوم اینکه صادرات غیرنفتی را اضافه و توسعه دهیم. این استاد دانشگاه همچنین گفت: می‌توان گفت آقای رئیسی دو سال برای اصلاحات ساختاری فرصت دارد. اما باید این نکته را هم در نظر بگیریم که اصلاحات ساختاری الزاماتی را نیاز دارد. یکی از الزامات این است که باید پذیرش و مشارکت مردم برای انجام جراحی‌ها بالا برود. یعنی بیمار اقتصادی باید حاضر باشد او را جراحی کنیم. این یعنی باید امید در سطح جامعه تقویت شود، میزان فساد و ادراک فساد باید کاهش پیدا کند. سرمایه اجتماعی و همدلی‌ها بالا برود.

بدهی به بانک مرکزی در دولت روحانی ۳/۵ برابر شد

دولت سیزدهم درحالی دولت را تحویل گرفت که در سال ۱۳۹۹ حجم بدهی دولت به سیستم بانکی کشور، رشدی نزدیک به ۳/۵ برابری داشته است.
روزنامه فرهیختگان در گزارشی در همین زمینه می‌نویسد: بدهی‌های دولت شامل بدهی به بانک‌ها و بدهی به بانک مرکزی می‌شود که در این بین ۲۴ درصد سهم بدهی دولت به بانک مرکزی و ۷۶ درصد سهم بدهی دولت به سیستم بانکی است. این بدان معناست که دولت برای جبران تفاوت میان هزینه‌ها و درآمد‌های خود سراغ سهل‌ترین راه یعنی استقراض از شبکه بانکی رفته است.
توجه به این نکته بسیار مهم است که ریشه بدهی دولت به شبکه بانکی در کجاست؟
اگر بخواهیم به‌طور کلی بیان کنیم ریشه اصلی بدهی دولت به بانک مرکزی، بودجه‌ای است که دولت به مجلس می‌دهد دارای کسری است و به‌خاطر همین از بانک‌ها استقراض می‌کند.
توجه به این نکته لازم است؛ اگر کسری بودجه از راه استقراض از بانک‌مرکزی تامین شود، قطعا تورم‌زا خواهد بود. دولت در بودجه به عوامل ناپایدار همچون درآمد هدفمندی یارانه و انتشار اوراق بهادار تکیه می‌کند و این باعث می‌شود در طول سال با کسری بودجه مواجه شود. تامین بخشی از درآمد‌های بودجه از طریق بدهی، تنها زمانی توجیه دارد که در کوتاه‌مدت و برای جبران اثرات مقطعی در دستور کار قرار گرفته باشد و سهم آن از کل درآمد‌های بودجه‌ای دولت در بالاترین حالت به ۱۰ تا ۱۵ درصد برسد.
آمار‌ها نشان می‌دهد دولت یازدهم و دوازدهم کسری تراز عملیاتی بودجه را ۱۲ برابر کرده اند. تفاوت بین درآمد‌ها (درآمد‌های مالیاتی و سایر درآمد‌های غیرنفتی) با اعتبارات جاری بیان می‌کند کسری تراز عملیاتی بودجه در سال ۱۳۹۰ کمتر از ۲۹هزار میلیارد تومان بوده که این میزان تا سال ۱۳۹۲ به ۳۷هزار و ۴۳۸میلیارد تومان رسیده است. اما این رقم در قانون بودجه ۱۴۰۰ به بیش از ۴۶۴هزار میلیارد تومان رسیده است.
بدهی دولت به سیستم بانکی و بخش خصوصی مانع بزرگ تولید در کشور است، زیرا عدم پرداخت بدهی دولت به پیمانکاران بخش خصوصی و همچنین بانک‌ها موجب کاهش قدرت تسهیلات‌دهی بانکی به تولید خواهد شد؛ بنابراین اگر این بدهی دولت به بانک‌ها پرداخت شود قدرت تسهیلات‌دهی بانک‌ها به تولید کشور افزایش خواهد یافت. دومین اثری که بدهی دولت به سیستم بانکی وارد می‌سازد، کاهش رشد و بهره‌وری در اقتصاد است. سیاست مالی در سطوح متوسط از بدهی عمومی، رشد اقتصادی را تحریک می‌کند لذا در سطوح بالا با افزایش مالیات اثرات مثبت هزینه‌های عمومی را کاهش می‌دهد و بدهی دولت منجر به کاهش مخارج مصرفی و سرمایه‌گذاری شده و درنهایت منجر به نرخ رشد پایین‌تر و اشتغال کمتر می‌شود. سومین اثری که بدهی دولت به سیستم بانکی وارد می‌سازد، افزایش رشد تورم و نقدینگی است. افزایش بدهی دولت به سیستم بانکی به خلق پایه پولی و رشد نقدینگی منجر می‌شود. یکی از ریشه‌های رکود در رشد بدهی دولت به بانک‌هاست.

********************

روزنامه وطن امروز**

رئیسی در دیدار وزیر خارجه ژاپن:
تأخیر در آزادسازی دارایی‌های ایران توجیه‌پذیر نیست

«موته‌گی توشیمیتسو» وزیر خارجه ژاپن که شنبه‌شب وارد تهران شده بود، روز گذشته با رئیس‌جمهور و رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفتگو کرد.
سیدابراهیم رئیسی در دیدار وزیر خارجه ژاپن با قدردانی از کمک‌های انسان‌دوستانه ژاپن برای مقابله با کرونا، ابراز امیدواری کرد تداوم همکاری‌های ۲ کشور در این زمینه به ریشه‌کنی بیماری عالمگیر کرونا در ۲ کشور و جهان کمک کند. رئیسی در این دیدار با تاکید بر ضرورت آزادسازی منابع ارزی مسدودشده ایران در ژاپن خاطرنشان کرد: تاخیر در آزادسازی دارایی‌های ایران در بانک‌های ژاپنی توجیه‌پذیر نیست. رئیس‌جمهور در پاسخ به اظهارات وزیر خارجه ژاپن مبنی بر ضرورت و اهمیت اجرای برجام به عنوان یک توافق بین‌المللی گفت: ایران به همه تعهدات خود در برجام پایبند بوده و این آمریکایی‌ها هستند که به تعهدات خود عمل نکرده و یکجانبه از این توافق بین‌المللی خارج شدند و تحریم‌ها را گسترش دادند. رئیسی با اشاره به اینکه اروپایی‌ها نیز به دنبال آمریکا از عمل به تعهدات خود در برجام سر باز زده‌اند، تصریح کرد: به طور طبیعی از کشوری که به تعهدات خود پایبند بوده باید تقدیر کرد و اگر کشوری از برجام خارج شده و به تعهدات خود عمل نکرده باید مورد مواخذه قرار بگیرد و آمریکایی‌ها باید به افکار عمومی جهان پاسخ دهند چرا به تعهدات خود در برجام عمل نکرده و از این توافق بین‌المللی خارج شده‌اند. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه ایران با اصل مذاکره مشکلی ندارد، تصریح کرد: با چه توجیهی تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران باید همچنان ادامه داشته باشد؟ رئیسی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان، با استقبال از تلاش‌های ژاپن و دیگر کشور‌های منطقه برای کمک به برقراری صلح و ثبات در افغانستان و منطقه گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از صلح و ثبات در افغانستان حمایت کرده و می‌کند، البته معتقدیم در افغانستان باید خود افغانستانی‌ها تصمیم بگیرند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه دخالت بیگانگان باعث شده مشکلات افغانستان ادامه داشته باشد، تاکید کرد: حضور آمریکایی‌ها در کشور‌های منطقه از جمله افغانستان نه‌تن‌ها امنیت‌ساز نبوده، بلکه تهدیدآفرین نیز بوده و امروز آمریکایی‌ها بعد از ۲۰ سال اعتراف می‌کنند حضورشان در افغانستان اشتباه بوده است که بی‌تردید در آینده نزدیک درباره دیگر کشور‌های منطقه و همچنین خلیج‌فارس نیز شاهد این اعتراف خواهیم بود. رئیسی همچنین تامین امنیت آب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به نفع همه دانست و اظهار داشت: ایجاد هر گونه ناامنی در منطقه را برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی خطرناک می‌دانیم و با آن مخالفیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه اگر قدرت طلبی به هر شکلی در دنیا شکل بگیرد، به نفع هیچ ملت و منطقه‌ای نخواهد بود، گفت: زورگویی آمریکایی‌ها، استقلال، آزادی و هویت ملت‌ها را تهدید می‌کند و مقابله کشور‌ها با یکجانبه‌گری و یکه‌تازی قدرت‌های زورگو یک ضرورت است.
وزیر خارجه ژاپن نیز در این دیدار با تبریک آغاز به کار رئیس‌جمهوری اسلامی ایران، بر توسعه و تعمیق روابط دیرینه ۲ کشور تاکید کرد و گفت: ایران و ژاپن از دیرباز روابط دوستانه و خوبی داشته‌اند و تردید ندارم در دوره فعالیت دولت جدید نیز این روابط ادامه داشته و بیش از پیش توسعه خواهد یافت. وزیر خارجه ژاپن در ادامه با ابراز نگرانی از تحولات اخیر در افغانستان، بر ضرورت توقف خشونت و حفظ جان مردم تاکید کرد و گفت: توکیو از تلاش‌های دیپلماتیک کشور‌های منطقه برای تحقق صلح و ثبات و آرامش در منطقه حمایت می‌کند و موضع اصولی ما این است که مشکلات و مسائل را باید از مسیر مسالمت‌آمیز وگفت‌و‌گو حل‌و‌فصل کرد.

* قالیباف: آمریکایی‌ها باید به تعهدات‌شان عمل کنند

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در دیدار وزیر خارجه ژاپن از وی و دولت ژاپن برای اهدای واکسن به کشورمان تشکر کرد و با بیان اینکه روابط ۹۰ ساله ایران و ژاپن نشان از عمق روابط تاریخی ۲ کشور دارد، افزود: همکاری‌های بشردوستانه ۲ کشور در بخش‌های مختلف نمادی از دوستی دولت‌ها و مردم ایران و ژاپن است. قالیباف با تاکید بر اینکه آمریکا یک‌طرفه از برجام خارج شده است، افزود: این کشور با خروج از برجام همه تعاملات چندجانبه و بین‌المللی را زیر پا گذاشت و باعث شد تحریم‌های غیرقانونی بر ملت و دولت ما تحمیل شود. وی تاکید کرد: از دولت ژاپن انتظار داریم برای آزادسازی دارایی‌های ایران بویژه در مسیر مقابله با شیوع کرونا، حرکت و اقدام جدی از خود نشان دهد. رئیس قوه مقننه کشورمان با بیان اینکه ما به عنوان یک طرف برجام به تعهدات خودمان عمل کردیم و این موضوعی روشن است، گفت: آمریکایی‌ها باید به تعهدات خودشان عمل کنند؛ کارشکنی‌های آمریکا باعث شده حتی خرید دارو در شرایط شیوع کرونا ممکن نباشد و توقع داریم ژاپن به عنوان کشوری صلح‌دوست نسبت به این موضوع عکس‌العمل جدی نشان دهد. وزیر خارجه ژاپن نیز در ابتدای این دیدار گفت: مجلس ژاپن علاقه‌مند به توسعه گفتگو‌ها و روابط با مجلس شورای اسلامی است. امیدواریم در روز‌های پیش رو گفتگو‌هایی به صورت وبیناری میان رؤسای گروه‌های دوستی پارلمانی ۲ طرف برگزار شود. وی در ادامه با اشاره به اهدای واکسن کرونا از طرف ژاپن به کشورمان گفت: کمک‌های ژاپن به مردم ایران در شرایط شیوع کرونا، نشان از عمق روابط دوستانه ایران و ژاپن دارد.

********************

روزنامه خراسان**

واکنش مدیرعامل شستا به برکناری جنجالی

مدیر عامل شستا علت برکناری خود از این سمت را درخواست غیر قانونی سازمان تامین اجتماعی برای دریافت پیش سود سالیانه این شرکت قبل از برگزاری مجمع عمومی و تعیین تکلیف حقوق سهامداران دانست. رضوانی فر در گفتگو با فارس، درباره دلایل برکناری خود از مدیر عاملی شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در آخرین روز‌های فعالیت وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دوازدهم، اظهار کرد: درباره علت برکناری چیزی که بنده می‌دانم پیگیری سازمان تامین اجتماعی برای دریافت سود سهام زودتر از موعد قانونی از شستا بوده است. وی افزود: از روزی که شستا بورسی شد، براساس اساسنامه، قانون تجارت و قانون بازار سرمایه این شرکت دیگر نمی‌تواند رفتاری متفاوت نسبت به سهامداران داشته باشد. وی گفت: قبل از بورسی شدن شستا شاید آقایان در سازمان تامین اجتماعی می‌توانستند هر وقت خواستند به شستا دست اندازی کنند و منابع آن را بردارند و دارایی‌اش را بفروشند، اما بعد از بورسی شدن که یکی از دلایل و مزایای آن بود از حیاط خلوت خارج و دست‌اندازی به منابع آن غیر قانونی شد.

********************

روزنامه ایران**

شب نشینی مدیرکل زندان‌های تهران با زندانیان قزلحصار

خبر اول اینکه، مدیر کل زندان‌های استان تهران با خانواده‌های زندانیان قزلحصاردیدار کرد. به گزارش اداره کل زندان‌های استان‌های تهران، علی رستمی طی دیدار با خانواده دو نفر از زندانیان نیازمند ندامتگاه قزلحصار گفت: در ماه‌های اخیر به خاطر تحریم‌ها و عواقب ناشی از کرونا، خانواده‌های برخی از زندانیان دچار مشکلات عدیده اقتصادی شده‌اند، لذا بر اساس تأکیدات ریاست محترم سازمان، تلاش بر این است با سرکشی به منزل زندانیان، تا حدی یاری رسان باشیم. او در این دیدار ضمن اهدای کارت هدیه و بسته معیشتی، مشکلات آنان را بررسی کرد و مقرر شد برای فرزندان دانش‌آموز این دو خانواده تبلت و لوازم خانگی اعطا شود. او همچنین در ادامه با مراجعه به ندامتگاه قزلحصار در شب‌نشینی زندانیان حاضر شده، به‌صورت حضوری مشکلات زندانیان را که اغلب به پرونده‌های قضایی مربوط می‌شد، بررسی کرد. مدیر کل زندان‌های استان تهران از بخش‌های مختلف ندامتگاه نیز بازدید و دستورات لازم را در خصوص ارتقای خدمات رفاهی و بهداشتی مددجویان صادر کرد.

امیدواری به استفاده از ظرفیت زنان در مدیریت کشور

خبر دیگر اینکه، یک نماینده مجلس تأکید کرد که زنان باید نقش بیشتری در سکان‌های مدیریتی کشور داشته باشند. به گزارش خبرآنلاین، الهام آزاد، نماینده اصفهان در مجلس در پاسخ به این سؤال که به نظر شما با توجه به اینکه رئیس‌جمهوری وزیر زن معرفی نکردند؛ پیش‌بینی می‌کنید که آیان معاونانشان را از میان زنان انتخاب کنند؟ گفت: صددرصد، از میان زنان انتخاب می‌کنند. فراکسیون زنان نامه‌ای به آقای رئیسی زدند که چه پارامتر‌هایی در انتخاب معاونت زنان در نظر بگیرند. طبیعتاً با توجه به اینکه نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می‌دهند، باید نقش بیشتری در سکان‌های مدیریتی و وزارتی کل کشور داشته باشند. وی گفت: به هرحال باید در معاونت زنان این اتفاق رخ دهد و به صورتی برای زنان برنامه‌ریزی شود که در جهت توانمندی اجتماعی و اقتصادی زنان گام برداریم و امیدوارم این در دولت سیزدهم اتفاق بیفتد. الهام آزاد درباره استفاده از زنان در قامت سفیر یا استاندار در دولت سیزدهم، می‌گوید: «ان‌شاء‌الله، ما تلاش می‌کنیم که این اتفاق بیفتد.»

تکذیب کشته شدن مستشار نظامی ایرانی در یمن

شنیدیم که، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه، اظهارات یک عضو دولت مستعفی هادی مبنی بر کشته شدن یک تبعه ایرانی در یمن را از اساس کذب دانست و تأکید کرد که هیچ مستشار نظامی ایرانی در یمن حضور ندارد که در بمباران متجاوزان به یمن کشته شده باشد. به گزارش تسنیم، سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه افزود: این گونه اظهارات بی‌پایه، واقعیت صحنه یمن را نسبت به حملات ناجوانمردانه ائتلاف خودخوانده علیه مردم مظلوم یمن و پایمردی آنان در رویارویی با تجاوز تغییر نمی‌دهد. خطیب‌زاده در پایان اضافه کرد: با کمال تأسف شاهدیم افرادی که خود را یمنی می‌دانند، متجاوزان را به ظلم ناشی از محاصره و جنگ علیه مردم کشور خود تشویق و همراهی می‌کنند.

مشتریان برای خرید تجهیزات دفاعی ایران نوبت می‌گیرند

دست آخر اینکه، مدیرعامل سازمان صنایع هوایی نیرو‌های مسلح از صادرات محصولات ساخت این سازمان به کشور‌های خارجی خبر داد. به گزارش تسنیم، امیر خواجه فرد در یک برنامه تلویزیونی در خصوص صادرات تجهیزات و تولیدات دفاعی گفت: صادرات بخشی از دیپلماسی دفاعی کشور ماست که جزو برنامه‌های کشور است و خوشبختانه کشور‌های زیادی امروزه خواهان به خدمت گرفتن بخشی از تجهیزات تولیدی در کشور ما هستند. وی ادامه داد: بحث صادرات محصولات دفاعی ما خوب پیش می‌رود و مشتریان ما برای خرید این تجهیزات نوبت می‌گیرند. صادرات می‌تواند برای ما ارزش‌آفرین باشد، اما چیزی که برای ما اهمیت دارد، بعد معنوی این موضوع است؛ یعنی کشوری که زمانی این تجهیزات را به او نمی‌دادند، امروز به جایگاهی رسیده که می‌تواند صادرات داشته باشد. خواجه فرد تصریح کرد: در صادرات ایران اهداف انساندوستانه وجود دارد و ما صنایع متعارف و تجهیزات متعارفی را که این کشور‌ها برای تأمین امنیت خودشان لازم دارند به آن‌ها صادر می‌کنیم.

********************

روزنامه شرق**

اسرائیل نوار غزه را بمباران کرد

جنگنده‌های ارتش اسرائیل بامداد روز یکشنبه نواحی مختلف نوار غزه را هدف قرار دادند. به گزارش ایسنا، به نقل از القدس العربی، منابع فلسطینی اعلام کردند که جنگنده‌های اسرائیلی بامداد روز گذشته پس از تظاهرات مرزی فلسطینیان در شب گذشته که برای نخستین بار از زمان توقف راهپیمایی‌های بازگشت در پایان سال ۲۰۱۹ برگزار شده و به زخمی‌شدن بیش از ۴۰ فلسطینی و یک سرباز اسرائیلی منجر شد، به نوار غزه حمله کردند. در این حملات سه پایگاه متعلق به جناح‌های مقاومت فلسطین در مرکز و غرب نوار غزه از‌جمله پایگاه «عرین» در شمال اردوگاه النصیرات در مرکز، پایگاهی در منطقه نتسریم در جنوب غرب و یک پایگاه در اردوگاه الشاطی در غرب غزه هدف گرفته شد. علاوه‌بر‌این جنگنده‌های اسرائیلی ۹ موشک به سمت منطقه مجاور نیروگاه تولید برق در النصیرات واقع در مرکز نوار غزه شلیک کردند. سخنگوی ارتش اسرائیل مدعی شد که جنگنده‌های ارتش به چهار انبار سلاح متعلق به حماس در غزه حمله کردند. او در توییتی نوشت که این حملات در پاسخ به «اقدامات خشونت‌آمیزی که در شمال نوار غزه رخ داد، شامل عملیات تیراندازی از داخل غزه بود که منجر به زخمی‌شدن یک نیروی مرزبان شد». در پی این حملات، منابع محلی در نوار غزه اعلام کردند که پدافند هوایی مقاومت فلسطین به سمت هواپیما‌های جنگی اسرائیلی در شمال این باریکه آتش گشود. به گفته منابع عبری گلوله ضدهوایی مقاومت به ساختمانی در شهرک سدیروت در مجاورت این باریکه اصابت کرده و خسارت‌هایی در پی داشته است. شبکه ۱۳ تلویزیون اسرائیل هم گزارش داد که یک شهرک‌نشین در سدیروت مجروح شده است.

احتمال درگیری مجدد در غزه

«یواو زیتون» تحلیلگر نظامی روزنامه یدیعوت آحارونوت تأکید کرده که پس از گذشت سه ماه از جنگ ۱۱‌روزه، احتمالا در آستانه درگیری مجدد با غزه قرار داریم. همچنین خبرنگار روزنامه هاآرتص گفت که مصر و سازمان ملل برای توقف درگیری در غزه مداخله کرده و در تلاش برای جلوگیری از کشیده‌شدن اوضاع به سمت جنگی دیگر هستند. هم‌زمان روزنامه عبری یدیعوت آحارونوت گزارش داد که ارتش اسرائیل با پیش‌بینی شلیک موشک توسط گروه‌های فلسطینی در غزه، وضعیت آمادگی را در گنبد آهنین افزایش داد. حملات اسرائیل پس‌از‌آن صورت گرفت که یک نظامی این رژیم به ضرب گلوله یک شهروند فلسطینی به‌شدت زخمی شد. این نظامی در جریان فعالیت‌های فلسطینیان در سالروز به آتش کشیدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل هدف گرفته شد. در پی درگیری‌های شب گذشته وزارت بهداشت غزه در بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد که از میان ۴۰ مجروح فلسطینی، ۲۲ نفر کودک هستند. در‌حالی‌که وضعیت دو نفر وخیم توصیف شده است، یکی از آن‌ها یک پسر ۱۳‌ساله با اصابت گلوله به سر است.

یک میلیارد دوز واکسن انبار‌شده در کشور‌های گروه ۷

هم‌زمان با هشدار کنشگران مبنی بر اینکه دسترسی نابرابر به واکسن‌های کووید باعث خواهد شد همه‌گیری طولانی‌تر شود و جان میلیون‌ها انسان در سراسر جهان به خطر بیفتد، بنا به تحلیلی، مقدار واکسن کووید انبارشده در کشور‌های گروه ۷ در پایان سال ۲۰۲۱ به یک میلیارد دوز می‌رسد. این در حالی است که برای حفاظت از ۳۰ کشوری که کمترین تزریق واکسن در آن‌ها انجام گرفته و اغلب‌شان کشور‌های آفریقایی‌اند، یک میلیارد واکسن کافی است. مشاوران علمی دولت بریتانیا نیز به وزرای این کشور اعلام کرده‌اند در حمایت از برنامه‌های تزریق واکسن در کشور‌های خارجی کار بیشتری انجام دهند تا بتوان با شیوع فزاینده جهانی مقابله کرد و از پیدایش سویه‌های جدید جلوگیری کرد. بسیاری از کشور‌های فقیر مثل نامیبیا، سیرالئون، گابن و مقدونیه تا آغاز سال ۲۰۲۲ نمی‌توانند با آهنگ کنونی تزریق واکسن حتی ۲۰ درصد از جمعیت‌شان را مصون‌سازی کنند. حدود ۷۴۵‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار دوز از این واکسن‌ها در قالب طرح هم‌رسانی واکسن به نام کوواکس در ماه‌های آینده به کشور‌های دیگر اهدا خواهد شد و نزدیک به یک میلیارد دوز باقی می‌ماند؛ اما کنشگران معتقدند برای رفع عقب‌ماندگی فزاینده در تزریق واکسن در کشور‌های دارای دسترسی به واکسن و کشور‌هایی که در‌حال‌حاضر به واکسن دسترسی ندارند، چنین اهدا‌هایی کفایت نمی‌کند.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات