صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۲۸۰۲

اخبار ویژه ۲۱ مرداد

روزنامه کیهان **

طعمه‌گذاری آمریکا برای دور زدن برجام با ادعای «معامله کم در برابر کم»

طراحی جدید آمریکا مبنی بر «معامله کم در برابر کم» در مذاکرات وین، طعمه‌گذاری و اقدامی کلاهبردارانه است.
اخیرا خبرگزاری بلومبرگ گزارش داده که دولت آمریکا با شکست مسیر فعلی مذاکرات و روی کار آمدن دولت جدید در ایران که انتظارات بیشتری دارد، طرح محدود در برابر محدود را بررسی می‌کند که به مفهوم معامله در مقیاس کمتر است. این بازی سیاسی در حالی است که برجام، توافق منعقد شده می‌باشد و تعهدات طرفین در آن روشن است؛ و این آمریکا بوده که یکطرفه به مدت سه سال (بلکه از همان شروع اجرای برجام) تعهداتش را زیر پا گذاشته و سپس از برجام خارج شده است. در این میان دولت بایدن قبل از هرچه مایل است ضمن بازگشت به برجام رسمیت پیدا کند و بتواند رسما به مکانیسم ماشه برای احیای تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل دسترسی پیدا کند؛ بنابراین به هر قیمت که شده ولو ادعای معامله محدود در برابر محدود، این دسترسی را پیدا کند؛ و طبعا سپس، بی‌آنکه تضمینی داده یا تحریم‌های اصلی را لغو کرده باشد، بتواند شیطنت خود را در قالب جدید تکرار کند.
در همین زمینه روزنامه فرهیختگان از قول کارشناسان نوشت: پیشنهاد کمتر در برابر کمتر فقط یک طعمه برای جلب‌نظر دولت جدید ایران است.
قطعا آمریکایی‌ها با حقایق غیرقابل کتمانی روبه‌رو هستند. نخست اینکه، پیک تحریم‌های ۱۴، ۱۵ ماه پیش، یعنی اردیبهشت ۱۳۹۹ بود و از آن موقع به بعد، صادرات نفت ایران بیشتر شده و در حقیقت با طی روند فعلی و با همت همه‌جانبه‌ای که از دولت رئیسی در بی‌اثرسازی و کم‌اثرسازی تحریم‌ها انتظار می‌رود، مشخصا تاثیرات تحریمی رو به کاهش بیشتر خواهد گذاشت؛ دوم اینکه دولت رئیسی، به مذاکره تنها به عنوان تک ابزار نگاه نخواهد کرد و قطعا با توجه به اینکه گفتند برجام در دوران ریاست جمهوری او، نقش محوری در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ندارد، قطعا به‌دنبال استفاده از ابزار‌های مکمل است که باید نحوه اجرای آن را در بی‌اثرسازی تحریم‌ها و همچنین در فاز آفندی در فشار آوردن به طرف غربی دید؛ آمریکایی‌ها نمی‌خواهند که این ابزار را از دست بدهند؛ چراکه به این ابزار اصلی و اسلحه اصلی، برای توافقنامه‌های بعدی نیاز دارند تا ایران را مجبور به مذاکره و امتیاز دادن بر سر میز مذاکره کنند.
با توجه به اینکه سیاست اولیه آن‌ها در دوره روحانی جواب نداد و کار به دولت رئیسی کشیده شد و با توجه به انتظارات و توقعاتی که از دولت رئیسی در برخورد با پرونده هسته‌ای می‌رود، آمریکایی‌ها سعی می‌کنند طعمه‌گذاری کنند تا ایران را به بازگشت به توافق و پذیرش شروط آمریکایی‌ها ترغیب کنند؛ در این راه؛ طرف آمریکایی وقتی با مواضع محکم رئیسی روبه‌رو شود، سعی می‌کند با دادن امتیازات کوچک، نظر او و دولتش را جلب کند و هر میزان که اکراه، از طرف دولت رئیسی ببیند، سعی می‌کند حتی‌المقدور و تا آنجایی که امکان دارد، این امتیازات کوچک که من به آن «طعمه» می‌گویم را بیشتر کند. سیاست خارجی و گزینه‌های اقتصادی باشد.

وضعیت رقت‌بار اصلاح‌طلبان به روایت سخنگوی حزب اتحاد ملت

سخنگوی حزب اتحاد ملت بخشی از وضعیت رقت‌بار سقوط اعتبار مدعیان اصلاح‌طلبی نزد مردم را بازگو کرد.
حسین نورانی‌نژاد در گفتگو با ایلنا در آسیب‌شناسی وضعیت طیف متبوعش، به حضور این طیف در دولت پس از انتخابات ۹۲ و ۹۶‌اشاره کرد و افزود: در انتخابات ۹۶ هم آقای روحانی در انتخابات آن سال بر سطح توقعات به شدت افزود و هم عملکرد دولت دوم روحانی بسیار ضعیف‌تر و با فاصله زیاد از بدنه حامی خود بود. اتفاقاتی، چون اعتراضات ۹۶ و به خصوص آبان ۹۸ که مشخصاً وزارت کشور هم در آن مقصر بود، وضعیت اقتصادی بسیار سخت مردم، هیئت دولتی بی‌پشتوانه حمایت مردمی و ضعف ارتباط‌گیری با مردم و... نارضایتی‌ها از دولت را با سرعت بسیار بالایی به اوج رساند.
نورانی‌نژاد افزود: از طرفی اصلاح‌طلبان هم که به نوعی میراث‌دار خواهی نخواهی عملکرد دولت و وابسته به میزان رضایت مردم از آن بودند، به دلیل این‌که با نیرو‌های درجه چندم خود که اغلب آن‌ها تعهد کافی و ثابت قدمی لازم را در قبال آرمان‌های اصلاحات نداشتند، وارد میدان شدند؛ بر خوشنامی اصلاحات در جامعه لطمه وارد کردند.
سخنگوی حزب اتحاد ملت اضافه کرد: در فضای عمومی آنچه مردم عادی از بسیاری از اصلاح‌طلبان می‌شنیدند، بگومگو‌های تند درباره نگرفتن پست‌های مورد انتظار بود و آن‌هایی هم که پست می‌گرفتند یا باید به نوعی عمل می‌کردند که بتوانند در موقعیت خود بمانند یا اگر دنبال برآورده کردن توقعات بدنه حامی می‌رفتند، دچار مشکل می‌شدند. در این شرایط و در حالی که شکاف مردم با مسئولان روز به روز افزایش می‌یافت، جریانی که می‌خواست و باید پایی در حاکمیت و پایی در جامعه داشته باشد دچار مشکل شد؛ به خصوص که در پسا ۹۲، بیشترین اصلاح‌طلبان نیز از نیرو‌های نزدیک‌تر به جامعه و طیف پیش رو آن به طیف بروکرات یا نیرو‌های نیابتی تغییر یافته بود و آن‌ها حتی زبان ارتباط با جامعه و طبقه حامی را نه بلد بودند و نه چندان دلشان با آن گفتمان بود.
وی ادامه داد: در بحث نوسازی گفتمانی، یکی دیگر از ضرورت‌ها توجه بیشتر به مطالبات اقتصادی و اجتماعی مردم است. پیش از این عمده توجه اصلاح‌طلبان به حقوق سیاسی و مدنی بود که این دایره باید مطالبات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی را نیز به نحو صریح‌تر و پررنگ‌تری در بر گیرد. به زبان ساده، دوز چپ گفتمان اصلاحات کم بوده و باید افزایش یابد. باید به مواردی، چون فقر، بیکاری، آزادی‌های اجتماعی و از این قبیل موارد به نحو روشن‌تری ورود کرد و از حقوق شهروندان در این باره گفت. به بیان دیگر، باید از جامعه قدرتمند دفاع کرد تا سپس در کنار گزینه دولت توانمند، ترکیب مطلوبی برای پیشبرد اهداف اصلاحی و منافع ملی ساخت.
نورانی‌نژاد مدعی شده اصلاح‌طلبان در انتخابات پس از سال ۹۲ با کاندیدا‌های غیر اصلی و نیابتی در انتخابات حضور داشتند و حال آنکه کسانی، چون محمدرضا عارف (معاون اول دولت اصلاحات/ رئیس‌شورای سیاستگذاری اصلاح‌طلبان) و اسحاق جهانگیری در گود رقابت‌ها حضور داشتند، اما اصلاح‌طلبان به دلیل رأی پایین آنها، ترجیح دادند از روحانی حمایت کنند.

اعتماد: در دولت تدبیر و امید مردم فقیرتر شدند

یک روزنامه حامی دولت دوازدهم به استناد آمار‌های بانک مرکزی و مرکز آمار تصریح کرد مردم به نسبت دوره قبل از روحانی فقیرتر شده‌اند.
اعتماد در گزارشی خاطرنشان کرد: براساس آنچه دو نهاد بانک مرکزی و مرکز آمار از تصویر هزینه درآمد خانوار‌های کشور منتشر کرده‌اند، متوسط درآمد سالانه یک خانواده شهری در سال ۹۰ حدود ۱۶ میلیون تومان بود که در سال ۹۹ به ۷۴ میلیون و ۶۷۶ هزار تومان رسید؛ ۳۶۶درصد افزایش. در این مدت نیز هزینه‌ها افزایش ۲۹۶درصدی داشته و از حدود ۱۶ میلیون تومان در سال ۹۰ به ۶۳ میلیون و ۴۹۸ هزار تومان در سال گذشته رسیده است. با وجود اینکه خانواده‌ها نسبت به سال ۹۰ درآمد بیشتری کسب کرده و به همین دلیل هزینه‌های بیشتری نیز می‌پردازند، اما در واقع آنچه از قبل این هزینه‌ها نصیب شان می‌شود (کالا و خدمات) کمتر از سال ۹۰ است. بدین معنا که افراد و خانواده‌ها با قدرت خرید فعلی‌شان سبد کمتری از کالا و خدمات سال ۹۰ را می‌توانند تهیه کنند. براساس آمار‌های بانک مرکزی در اولین فصل از سال ۹۰ هزینه‌های مصرف نهایی بخش خصوصی حدود ۱۷۷ هزار و ۶۳۹ میلیارد تومان بود که در انتهای همان سال به ۱۷۸ هزار و ۶۷۶ میلیارد تومان رسید. با امضای برجام در سال ۹۴ تغییر محسوسی در هزینه‌های مصرف نهایی بخش خصوصی در پاییز و زمستان همان سال ایجاد نشد و ارقام این دو فصل به ترتیب ۱۷۵/۸ هزار میلیارد تومان و ۱۷۶/۱ هزار میلیارد تومان اعلام شد. اگرچه برای از بین بردن آثار چند سال تحریم اقتصادی و نفتی نیاز به زمان بود. از این رو از پاییز سال ۹۵ تا تابستان سال ۹۷ عدد هزینه‌های مصرف نهایی بخش خصوصی در بازه ۱۸۳ هزار میلیارد تومان تا ۱۸۸ هزار میلیارد تومان در نوسان بود. بیشترین هزینه مصرف بخش خصوصی در پاییز سال ۹۶ با ۱۸۸/۷۲ هزار میلیارد تومان رقم خورد. اگرچه در پاییز سال ۹۸ نیز رقم ۱۸۲.۵ هزار میلیارد تومان به عنوان هزینه مصرف بخش خصوصی اعلام شد، اما در زمستان همان سال و به دلیل شیوع کرونا مصرف این بخش به ۱۶۵ هزار میلیارد تومان رسید. در سال گذشته نیز بازه نوسانی مصرف این بخش از ۱۷۰ هزار تا ۱۸۱ هزار میلیارد تومان بوده است. با استناد به گزارش بانک مرکزی هزینه‌های مصرف نهایی بخش خصوصی در زمستان سال گذشته ۱۷۰/۶ هزار میلیارد تومان بود که حدود هشت هزار میلیارد تومان کمتر از فصل مشابه سال ۹۰ است.
اعتماد همچنین در گزارشی دیگر تصریح کرد رکورد‌های تورمی مسکن در دولت روحانی شکسته شده و افزایش ۱۱۱۳ درصدی را نسبت به سال ۹۰ نشان می‌دهد.

حمله به مدیریت شهری آینده به جای عذرخواهی درباره مدیریت فعلی

صادق زیباکلام می‌گوید: مدیریت غیرتخصصی، مشکلات تهران را پیچیده می‌کند و باید به حال تهران با مدیریت اصولگرایان گریست (!)
وی در گفتگو با روزنامه آرمان با نوعی عوامیگری و عوامفریبی بی‌سابقه اظهار داشت: درباره عملکرد آقای زاکانی در شهرداری تهران پیش‌داوری نمی‌کنم، اما با توجه به شناختی که ما از آقای زاکانی و عقبه اجتماعی و گرایشات ایدئولوژیک‌اش داریم، آیا به فضای سبز اولویت بیشتری خواهد داد یا امور دیگری به‌ویژه موضوعات ایدئولوژیک؟ واقعا ما با شناختی که از آقای زاکانی داریم به خوبی می‌دانیم که او افرادی را منصوب می‌کند که از لحاظ ایدئولوژی نزدیک به خودش باشند. تصور کنید شما به آقای زاکانی بگویید که فردی در زمینه فضای سبز ایده‌ها و طرح‌های جالبی دارد و می‌توانیم از وی برای حضور در شهرداری استفاده کنیم. فکر می‌کنیم پاسخ آقای زاکانی چه باشد؟ من فکر می‌کنم به رئیس‌دفترش یا آن کسی که این پیشنهاد را بیان کرده خواهد گفت که شماره این فرد را نگه دارید و بعدا با وی تماس خواهم گرفت. اما فردای همان روز فردی می‌آید و به آقای زاکانی پیشنهاد طرحی را می‌دهد مثلا در پارک‌ها محلی برای خطابه و ارشاد مردم ایجاد کنیم یا مکانی را مانند تریبون درست کنیم تا افراد ژست تریبون بروند و مردم را هدایت کنند! آقای زاکانی این پیشنهاد را سریعا به عنوان یک طرح خیلی جالب مورد استقبال قرار می‌دهد و آن را به بعد موکول نمی‌کند. مقصود من این است با توجه به شناختی که از آقای زاکانی داریم، خدمات و اقدامات ایدئولوژیک در خطی خاص مهم است. آقای زاکانی در هر جای دیگری که حضور داشته مقدم بر هر امر دیگری برایش ایدئولوژی مهم و به دنبال اشاعه آن خواهد بود.
وی همچنین گفته است: آقای زاکانی که جای خود دارند، آقای قالیباف هم که اصولگراست و به اندازه زاکانی تند نیست، در طی ۱۲ سال ریاست در شهرداری تهران مسائل زیادی برای پایتخت رقم خورد. به نظرم زاکانی وضع شهر را از شرایط فعلی هم تنزل خواهد داد. پیش‌داوری زیباکلام درباره زاکانی در حالی است که هم‌طیفان وی، شورای شهر اول تهران را به اسباب سرشکستگی اصلاح‌طلبان تبدیل کردند و سرانجام در اثر درگیری‌ها و بن‌بست به وجود آمده وزارت کشور دولت اصلاحات مجبور به انحلال شورا شد. در دوره اخیر هم این طیف، در مدت ۴ سال، که شهردار را جابه‌جا کردند و جز کار‌های فانتزی مثل تغییر نام خیابان‌ها و دوچرخه‌سواری شهردار (سه‌شنبه‌های بدون خودرو) در کنار انسداد خیابان‌های شهر در برف چند سال پیش، خاطره‌ای برجای نگذاشتند. یادمان نرفته که محسن هاشمی رئیس شورا چند بار گفت «در این دوره حتی یک کیلومتر مترو در تهران ساخته نشد» و «طرح دوچرخه‌سواری (بی‌دود)، طرحی شکست خورده و نمایشی بود».
هاشمی همچنین گفته بود «قالیباف در بحث BRT جسارت داشت و اتوبوس‌ها را وارد کرد. حناچی بیش از اندازه می‌ترسد... با وجود اینکه ۶-۷ سال از دولت روحانی گذشته، در این مدت یک اتوبوس هم تزریق نشده است.
جالب این که وزارت اطلاعات با شهردار شدن حناچی مخالفت کرده بود. به گفته محسن هاشمی «وقتی وزیر کشور نتوانست حکم حناچی را امضا کند و با وزیر اطلاعات به اختلاف برخوردند، روحانی مستقیماً ورود پیدا کرد و مسئله خاتمه یافت.»، اما روحانی مدتی بعد با شهردار چپ افتاد و دستور داد او را به جلسات دولت راه ندهند؛ چون با طبقات اضافی ساختمانی که نهاد ریاست جمهوری در جماران در حال احداث بود، مخالفت کرده بود. برخلاف این سوءمدیریت آشکار، گسترش اتوبان‌های بزرگ در شهر (مثل اتوبان امام علی (ع) و خطوط مترو و بی‌آرتی، از جمله یادگار‌های شهرداری قالیباف است؛ و امید می‌رود با بازگشت شهردار تهران به جلسات دولت، مسیر پیگیری و حل مشکلات پایتخت از طریق حمایت دولت، مجدداً هموار شود.

کولایی: نمره خوبی به دیپلماسی روحانی نمی‌دهم

یک فعال اصلاح‌طلب اذعان کرد کارنامه دولت روحانی در حوزه سیاست خارجی قابل دفاع نیست. الهه کولایی نماینده مجلس ششم به «دیپلماسی ایرانی» گفت: این نگاه ساده‌انگارانه‌ای است که بهبود روابط با غرب در نتیجه برجام یعنی قطع رابطه ایران با روسیه، در حالی که منافع ملی ایجاب می‌کرد ما شاهد تعریف روابط متوازنی، هم با روسیه، هم با اروپا، آمریکا، ژاپن، چین و... در یک زمان واحد باشیم. یعنی جمهوری اسلامی ایران با دارا بودن امتیازاتی که از آن به عنوان اهرم‌های قدرت ملی یاد می‌شود و به‌ویژه با توجه به موقعیت خاص ژئوپلتیکی، این توان را دارد که با همه قدرت‌های جهانی روابط متوازنی را تعریف کند.
کولایی در ادامه تصریح کرد: روابط ایران و روسیه در طی ۸ سال گذشته متاسفانه آن‌طور که انتظار می‌رفت تحول پیدا نکرد و بازتاب‌های آن را در این مدت شاهد هستیم.
روابط ایران با کشور‌های حوزه دریای خزر خواه‌ناخواه متاثر از روابط ایران با روسیه است. در شرایط تحریم و سیاست فشار حداکثری آمریکا شاهد آن بودیم که دولت دوازدهم پیوند و پیوستن به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را هدف قرار می‌دهد. یعنی در فضایی که برجام می‌توانست به منافع ملی ایران کمک کند با خروج ترامپ از توافق هسته‌ای، تهران به سمت حضور در اتحادیه اقتصادی اوراسیا گرایش پیدا کرد. البته که حضور ایران در این اتحادیه اقتصادی با هدف روسیه از تشکیل این اتحادیه کاملا متفاوت است. اما در این بین به دلیل شرایط سخت ناشی از تحریم‌های آمریکا، ایران ناچار است که پیوستن به اتحادیه اقتصادی را مذکور را به‌عنوان یک راهکار مدنظر قرار دهد؛ بنابراین باید گفت که آن انتظاری که از دولت یازدهم و دوازدهم در عرصه ایجاد تحول مثبت در سیاست خارجی با محوریت کشور‌های آسیای مرکزی و قفقاز می‌رفت محقق نشد. وی یادآور شد: ما در طول هشت سال گذشته دولت یازدهم و دوازدهم انتظار داشتیم با دگرگونی شدن در موازنه و تنظیم مجدد روابط ایران با جهان از طریق برجام، شاهد حاکم شدن گرایش‌های واقع‌گرایانه در سیاست خارجی ایران توسط دیپلماتی باشیم که شرایط بین‌المللی را به خوبی می‌شناسد، به قواعد حاکم بر بازی بازیگران آگاه است و بر اساس این شناخت که طی سال‌های متمادی حضور در عرصه سیاست خارجی شکل گرفته، روابط ایران با جهان را متحول کند. کشور‌های آسیای مرکزی و قفقاز نیز این برآورد را دارند که بهبود روابط ایران با جامعه جهانی می‌تواند به گسترش مناسبات با تهران با این کشور‌ها و افزایش فرصت‌ها برای تعمیق روابط کمک کند. اما متاسفانه دولت‌های روحانی در سیاست خارجی خود طی این سال‌ها به لحاظ عملیاتی شرایط مناسبی برای توسعه روابط با کشور‌های آسیای مرکزی و قفقاز شکل نداد. کولایی گفت: این فرصت‌ها از دست رفت، چرا که تمام پارامتر‌ها متاسفانه از سوی دستگاه سیاست خارجی ما یا به‌درستی رصد نشد و یا شنیده نشد. این رویه و نگاه همچنان در دولت‌های یازدهم و دوازدهم طی هشت سال گذشته پی گرفته شد و مرتبا به این فضای متحول منطقه‌ای و بین‌المللی کم‌توجهی شد که نتیجه آن تداوم فرصت‌سوزی‌ها بود؛ لذا من به عملکرد سیاست خارجی دولت یازدهم و دوازدهم نمره خوب و قابل قبولی نمی‌دهم.

********************

روزنامه وطن امروز**

سرلشکر باقری خبر داد
ابلاغ آماده‌باش ستاد کل به ارتش سپاه و ناجا در پی پیام رهبر انقلاب

در پی پیام تلویزیونی دیروز مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا درباره وضعیت طغیان بیماری کرونا و معرفی آن به عنوان مساله اول کشور و اهمیت ورود همه توان نیرو‌های مسلح برای کمک به مردم در این عرصه، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: در لبیک به دستور فرمانده معظم کل قوا مدظله‌العالی و در ادامه حضور و نقش‌آفرینی‌های نیرو‌های مسلح برای کمک به دولت و ملت و ظرفیت‌سازی قدرتمندتر و موثرتر در صحنه مقابله با کرونا، به فرماندهان ارتش، سپاه، ناجا و سایر مجموعه‌های کلان نیرو‌های مسلح ابلاغ شد بدون فوت وقت با ایجاد آمادگی‌های مقتضی، برنامه‌ریزی‌های عملیاتی را در دستور کار قرار دهند.
به گزارش فارس، سردار سرلشکر محمدحسین باقری افزود: مطمئنا تحقق توصیه‌ها و مطالبات رهبر معظم انقلاب در به‌کارگیری آرایش و شیوه‌های دفاعی جدید و محکم، نیازمند اصلاح الگو‌های رفتاری و مدل‌های مقابله بوده و در صددیم در تعامل با وزارت بهداشت و درمان و ستاد ملی مبارزه با کرونا، قاطع‌ترین و کارآمدترین شیوه‌ها و اقدامات را کارشناسی و عملیاتی کنیم.
رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح همچنین با اشاره به برنامه‌ریزی برای اجرای دور جدید طرح شهید سلیمانی و تشدید آمادگی‌های بسیج در امر واکسیناسیون، بر تداوم اقدامات ارتش، سپاه و بسیج در انجام کمک‌های مومنانه و کمک به نهضت مواسات و احسان عمومی به اقشار و مشاغل آسیب‌دیده در عین توجه به اصل عزت، کرامت و آبرومندی تاکید کرد.
سرلشکر باقری ارتقای هم‌افزایی، هماهنگی و همراستایی اقدامات دستگاه‌ها، نهاد‌ها و مجموعه‌های مسؤول این حوزه در شرایط خطیر و خطرناک کنونی را امری ضروری قلمداد و تصریح کرد: بخش بزرگی از تمهیدات و تدابیر معطوف به رعایت کامل شیوه‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و مراقبتی است که در این روز‌ها عموما مورد غفلت جدی قرار گرفته است، لذا ضمن دعوت از آحاد مردم و هموطنان عزیز برای رعایت توصیه‌ها، آماده اتخاذ تصمیمات قاطع با هماهنگی و همراهی دستگاه‌ها و نهاد‌ها و همه عوامل و مراجع صاحب نقش و مسؤولیت در این زمینه بویژه مردم هستیم.

***

رئیس قوه قضائیه:
نظام بانکی نیازمند اصلاح است

رئیس قوه قضائیه در نشستی ۲ ساعته با اعضای شورای هماهنگی بانک‌ها به ارائه برنامه‌ها و راهکار‌های دستگاه قضا برای تقویت نظام بانکی و حل مشکلات پرداخت. به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به تشکیل کارگروهی در ۳ سال گذشته برای پیگیری مطالبات و معوقات بانکی با حضور مسؤولان بانک مرکزی، از مدیران بانک‌ها پرسید آیا عملکرد این کارگروه موفقیت‌آمیز بوده و آیا فعالیت‌های این کارگروه با مجموعه‌های دیگر موازی بوده است یا نه؟ تا درباره تداوم فعالیت این کارگروه تصمیم مناسبی گرفته شود. حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای کارشناسی غیرواقعی در مناقصات و مزایده‌ها و اخذ وثایق و معاملات را یکی از معضلاتی که موجب بروز فساد و مشکل در حوزه بانک‌ها می‌شود برشمرد و گفت: گاهی برخی پروژه‌ها پیچیده و مهم هستند و به آسانی نمی‌توان آن‌ها را کارشناسی کرد، اما می‌توان تشخیص داد یک ساختمان مسکونی که برای آن فرضا ۲۰۰ میلیارد ارزش‌گذاری شده، قیمت واقعی دارد یا نه. حجت‌الاسلام اژه‌ای گفت: بی‌توجهی به نحوه به روز کردن تسهیلات معوقه و تهاتر بین طلب و بدهی بانک‌ها و نادیده گرفتن ضوابط و مقررات و قواعد ناظر بر روابط بین بانکی از دیگر مسائلی است که موجب بروز فساد در شبکه بانکی می‌شود که گاهی حتی رأس بانک‌ها و مدیران عالی را درگیر کرده و موجب خدشه‌دار شدن اعتبار نظام بانکی و اعتماد مردم می‌شود. حجت‌الاسلام اژه‌ای با تأکید بر اینکه نظام بانکی نیازمند اصلاح است، متذکر شد: هر دولت و مجلسی که روی کار آمد، از لزوم اصلاح بانکی سخن گفت، اما از نظر ما بانک‌ها باید در اصلاح بستر‌های فسادزا در پیشگیری از تخلفات مالی و بانکی پیشگام باشند. رئیس قوه قضائیه در این نشست از مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی خواست اول شهریورماه گزارشی از پرونده‌هایی که له یا علیه بانک‌ها در دادگستری‌ها و اجراییات سازمان ثبت مطرح است و پس از سال‌ها هنوز به نتیجه نرسیده یا برای آن‌ها درخواست اعمال ماده ۴۷۷ شده، ارائه کنند.

***

دیدار ضدایرانی رئیس سیا با مقامات رژیم صهیونیستی

«ویلیام بِرنز» رئیس سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا (سیا) که به فلسطین اشغالی سفر کرده، با «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی دیدار کرد. به گزارش فارس، دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در بیانیه‌ای اعلام کرد رایزنی‌های برنز با بنت روی مسائل مرتبط با ایران تمرکز دارد. در این بیانیه آمده است: «نفتالی بنت امروز (دیروز چهارشنبه) با ویلیام برنز رئیس سیا در مقر ارتش در تل‌آویو دیدار و با او درباره تقویت همکاری‌های اطلاعاتی و امنیتی بین اسرائیل و ایالات متحده گفتگو کرد. آن‌ها همچنین درباره وضعیت خاورمیانه، با محوریت ایران و احتمال گسترش و تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای نیز صحبت کردند». بر این اساس، در نشست مذکور «دیوید بارنیاع» رئیس سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی (موساد)، «ایال هولاتا» مشاور امنیت داخلی تل‌آویو و رئیس جدید آژانس امنیت داخلی این رژیم، ژنرال «آوی گیل» دبیر نظامی دفتر نخست‌وزیری و «شیمریت مئیر» مشاور امور سیاسی این رژیم حضور داشتند. دفتر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی همچنین اعلام کرد روز گذشته نیز بارنیاع با برنز دیداری داشت تا درباره پرونده هسته‌ای ایران و دیگر چالش‌های منطقه‌ای که این ۲ سازمان قصد همکاری در آن‌ها را دارند، گفتگو کند. رئیس سیا قرار است در ادامه سفر خود به فلسطین اشغالی، با دیگر مقام‌های رژیم صهیونیستی هم دیدار و گفتگو داشته باشد که احتمالا یکی از موضوعات اصلی آن رایزنی‌ها نیز ایران و تحولات منطقه غرب آسیا باشد.

********************

روزنامه خراسان**

ورود قیمت دلار به کانال ۲۶ هزار تومان

اقتصاد نیوز - قیمت دلار از ۲۶ هزار تومان عبور کرد و قیمت درهم امارات به ۷ هزار و ۲۰۰ تومان نزدیک شد. در صورت عبور درهم از این مرز، قرار گرفتن دلار بالای ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان محتمل است.

سوت زنان بورسی به صف شدند

مهر - رئیس اداره دیده‌بان سلامت بازار سرمایه گفت: در راستای ارتقا و حفظ شفافیت اطلاعاتی و معاملاتی در بازار سرمایه و به منظور پیشگیری و کشف تخلفات، سازمان بورس، توسعه و پیاده سازی سامانه دیده‌بان سلامت بازار سرمایه (سوت زن) را در دستور کار قرار داد و سامانه dideban.seo.ir به بهره‌برداری رسید و دستورالعملی با محوریت «پاداش» در کمیته تدوین مقررات تدوین شد که پس از طرح و تصویب در هیئت مدیره سازمان، هم اکنون در فرایند ابلاغ رسمی به فعالان بازار است. این دستورالعمل به گزارشگران حرفه‌ای که ناهنجاری عمده‌ای را از طریق سامانه یاد شده گزارش دهند، پاداش می‌دهد. پاداش در نظر گرفته شده برای موارد گزارش شده حائز شرایط، ۱۰ تا ۳۰ درصد مجموع مبلغ جریمه نقدی موضوع رأی یا آرای قطعی یا زیان احتمالی تخمینی هیئت مدیره سازمان است. وی در خصوص نحوه بررسی گزارش‌های دریافتی نیز خاطر نشان کرد: گزارشگران می‌توانند گزارش خود را به صورت ناشناس یا همراه با درج اطلاعات هویتی ارسال کنند.

۳ برابر شدن قیمت پیچ و مهره طی ۲ سال

ایسنا - مهری، رئیس اتحادیه فروشندگان پیچ و مهره با بیان این که هم اکنون ۵۰ درصد نیاز در داخل تامین می‌شود که در صورت تامین مفتول کافی می‌تواند به ۸۰ درصد برسد، از ۵/۲ تا ۳ برابر شدن قیمت‌ها طی دو سال اخیر به دلیل ممنوعیت واردات و افزایش نرخ ارز خبر داد و گفت که طی ۲۰ سال گذشته ۷۵ کارخانه تولید پیچ و مهره به دلیل نبود حمایت تعطیل شدند.

********************

روزنامه ایران**

تحریم‌ها به کاشی‌های ایرانی هم رحم نکرد

مأموران گمرک فرودگاهی در ویرجینیای شمالی امریکا، کاشی‌های ارسالی از شهر قم ایران برای مسجدی در شهر «ماناساس» ایالت ویرجینیا امریکا را به بهانه تحریم‌های ایران، توقیف کردند. به گزارش عصرایران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این کاشی‌ها که از شهر قم ایران برای مسجدی در شهر «ماناساس» در ویرجینیای شمالی امریکا ارسال شده بود کمتر از ۲ ماه پیش از سوی مأموران گمرک فرودگاه بین‌المللی «دالس» در ویرجینیا به بهانه تحریم‌های ایران توقیف و ضبط شده است. «ابوالفضل ناهیدیان» امام جماعت مسجد ماناساس درباره توقیف این کاشی‌ها گفت این محموله کاشی هیچ ارتباطی به تحریم ندارد، چون پولی رد و بدل نشده و اهدایی است. او از وزارت خزانه‌داری دولت امریکا خواست تا مجوز آزاد شدن کاشی‌های توقیفی را صادر کند. او گفت ۸ ماه پیش یک محموله مشابه را بدون مشکل خاصی دریافت کرده است، اما این بار مأموران گمرک به بهانه تحریم‌ها، دست روی محموله گذاشته‌اند. این امام جماعت مسجد گفته نامه‌ای از سوی مأموران گمرک مرزی به دستش رسیده که می‌گوید کاشی‌ها یا باید به ایران (مبدا) بازگردانده شود یا از بین برده شوند. ناهیدیان گفت از بین بردن کاشی‌ها که با آیات قرآنی مزین شده‌اند، بسیار ناراحت کننده خواهد بود. او گفت: «از بین بردن کاشی‌ها مثل از بین بردن آیات قرآن یا خود قرآن است.»

کمیته ساماندهی طرح‌ها در مجلس

کمیته‌ای در مجلس برای ساماندهی تعداد زیاد طرح‌های نمایندگان تشکیل می‌شود. به گزارش مهر، اقبال شاکری با بیان اینکه ۹۹ طرح فوریتی در دستور کار صحن علنی مجلس قرار دارد که تعداد بسیار زیادی است، ادامه داد: مقرر شد کمیته‌ای به ریاست مصری نایب رئیس مجلس تشکیل شود و از هر کمیسیون یک نماینده در این کمیته عضو شود و طرح‌ها را مورد بررسی قرار دهد. تا طرح‌های موجود، تلفیق و تجمیع شده و اولویت آن‌ها مشخص شود و به ترتیب اولویت در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرند؛ این اقدام بسیار خوبی است. وی افزود: باید آیین‌نامه مجلس اصلاح و این اقدام به‌صورت رسمی انجام شود؛ بنابراین مقرر شد بعد از رأی اعتماد به وزرا، طرحی از طرف کمیسیون آیین‌نامه داخلی به صحن علنی مجلس ارائه شود که آیین‌نامه اصلاح شده و این اقدام به‌صورت رسمی و قانونی انجام شود.

سفارت تهران در لندن:
ایران نمی‌تواند موضوع مذاکره دیگران باشد

سفارت ایران در انگلیس اعلام کرد: همه باید بفهمند که ایران نمی‌تواند موضوع مذاکره دیگران باشد. به گزارش ایسنا، حساب کاربری توئیتری سفارت کشورمان در لندن با اشاره به گفت‌وگوی وزرای خارجه امریکا و عربستان درباره ایران و منطقه نوشت: همه باید بفهمند که ایران نمی‌تواند موضوع مذاکره دیگران باشد. ثابت شده است که این روش بی‌نتیجه و شکست‌خورده است. برعکس ایران می‌تواند طرف قدرتمند هر مذاکره‌ای باشد به شرط آنکه قدرت آن به‌عنوان ستون امنیتی منطقه به رسمیت شناخته شده و به منافع آن بر این اساس احترام گذاشته شود.

رایزنی نماینده ویژه ایران با حامد کرزای

محمد ابراهیم طاهریان فرد، نماینده ویژه وزارت امور خارجه ایران در امور افغانستان با «حامد کرزای» رئیس‌جمهوری پیشین افغانستان دیدار و گفتگو کرد.
به گزارش ایسنا، در این دیدار در مورد وضعیت جاری افغانستان، رنج و درد مردم متضرر از جنگ، آتش بس سراسری، آغاز فوری مذاکرات صلح، تسریع روند صلح و نقش جمهوری اسلامی ایران در این روند تبادل نظر صورت گرفت. طاهریان فرد همچنین پیش از این نیز با «محمد حنیف اتمر»، وزیر امور خارجه افغانستان دیدار کرد. در این دیدار، طرفین در خصوص آخرین تحولات افغانستان، نتایج نشست اخیر شورای امنیت سازمان ملل، افزایش تقویت همکاری‌های منطقه‌ای و دوجانبه و نشست دوحه بحث و تبادل نظر کردند.

تشکیل ستاد توسعه روابط خوزستان با استان‌های همسایه در عراق

استاندار خوزستان از تشکیل ستاد توسعه روابط خوزستان با استان‌های همسایه در کشور عراق در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و عمرانی خبر داد. به گزارش ایلنا، قاسم سلیمانی‌دشتکی در پایان دیدار و نشست با ابراهیم صالح محمد سرکنسول عراق در اهواز و هیأت همراه در استانداری خوزستان، اظهار کرد: امروز نشست کاری بسیار خوبی با سرکنسول کشور عراق در اهواز داشتیم. امروز مباحث تفاهم‌نامه‌های گذشته میان استان‌های همسایه خوزستان در عراق و استانداران پیشین خوزستان مرور شد. استاندار خوزستان گفت: قرار است ستاد توسعه روابط استان خوزستان با استان‌های همسایه در کشور عراق تشکیل شود و مراودات فرهنگی، اقتصادی و عمرانی مورد بررسی قرار بگیرد. سلیمانی دشتکی بیان کرد: اگر حوادث غیرمترقبه و بحرانی در هرکدام از کشور‌های ایران و عراق پیش آید براساس فعالیت این ستاد، این دو کشور با یکدیگر همکاری خواهند کرد. وی افزود: همچنین قرار شده است اگر دو کشور در سطح ملی برای برگزاری اربعین توافق کردند، همکاری نزدیکی میان ایران و عراق شکل گیرد؛ هر چند این موضوع قطعی نیست. استاندار خوزستان ادامه داد: قرار است سرکنسولگری عراق در اهواز هماهنگی لازم برای ارتباطات قوی‌تر میان استاندار خوزستان و استانداران همسایه در کشور عراق با اولویت استان بصره را به‌وجود آورد. وی گفت: تسریع در تشکیل ستاد توسعه روابط میان استان‌های دو کشور مهم‌ترین تصمیمی است که امروز اتخاذ شد تا مراودات، قوی‌تر و منظم‌تر پیش برود.

آیت‌الله جنتی: باید قدردان نعمت ماه محرم باشیم

دبیر شورای نگهبان گفت: شهادت امام حسین (ع) و حادثه عاشورا باعث شد اسلام راستین جاودانه بماند و اگر محرم و صفر نبود قطعاً چیزی از اسلام باقی نمانده بود که باید قدردان این نعمت باشیم.
به گزارش فارس، آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان ضمن عرض تسلیت به مناسبت فرارسیدن ایام محرم و سوگواری حضرت اباعبدالله (ع) با اشاره به عزاداری مردم کشورمان برای سرور و سالار شهیدان در شرایط کرونایی تصریح کرد: مردم متدین کشورمان همچون سال گذشته با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در حال اقامه عزا برای حضرت سیدالشهدا (ع) هستند که ان‌شاءالله مأجور درگاه الهی قرار گیرند.

********************

روزنامه شرق**

عدم پشیمانی بایدن

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، تأکید کرد از تصمیم خود مبنی بر خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان که قرار است اواخر این ماه به پایان برسد، «پشیمان نیست» و از افغان‌ها خواست «عزم جنگ» کنند. بایدن افزود که افغان‌ها «باید اراده جنگ داشته باشند و برای خود و مردمشان بجنگند».

تهدید دوباره سئول و واشنگتن

کره شمالی اعلام کرد کره جنوبی و ایالات متحده فرصت بهبود روابط را از دست دادند و با انتخاب تشدید تنش از طریق اجرای مانور‌های نظامی مشترک، خطر یک «بحران امنیتی جدی» را به وجود می‌آوردند. این بیانیه یک روز پس از آن منتشر می‌شود که «کیم یو جونگ»، خواهر قدرتمند رهبر کره شمالی، به سئول و واشنگتن برای مانور‌های نظامی مشترک سالانه که قرار است در روز‌های آتی رسما آغاز شود، هشدار داد.

شرط عربستان برای لبنان

کابینه عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد ریاض «همبستگی خود را با مردم لبنان» اعلام می‌کند، اما هرگونه کمک به دولت فعلی یا آینده بستگی به «انجام اصلاحات جدی و ملموس» دارد.

ضرب‌الاجل میقاتی برای تشکیل کابینه

روزنامه الانباء چاپ کویت به نقل از منابعی که نام آن‌ها را ذکر نکرد، نوشت نجیب میقاتی، نخست‌وزیر مکلف لبنان، به مسئولان مربوطه تا ۲۰ آگوست جاری مهلت داد کابینه را تشکیل دهند، در غیر این صورت انصراف خود را اعلام خواهد کرد.

بازداشت یک شهروند انگلیسی در آلمان

دفتر مطبوعاتی وابسته به دادستانی آلمان اعلام کرد در این کشور یک شهروند انگلیسی مظنون به جاسوسی‌کردن برای سازمان اطلاعاتی روسیه بازداشت شده است.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات